[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Goeie middag allemaal!

KapiteinKoek had inderdaad gelijk, met het beschreven tooltje lagen de voorvorken zo uit elkaar. Alles geinspecteerd, en de schuifbuisje (zo heten ze toch?) onderin beide poten zijn nog helemaal mooi. De roest die de stofkappen naar boven duuwde en de voor de lekkende keering heeft gezorgd, kwam van de clip tussen de stofkap en de keering. De stofkappen en keeringen waren ook behoorlijk oud en vooral de stofkappen hadden al veel scheurtjes erin zitten, dus ik gok dat er zo vocht bij is gekomen.

Hierdoor zit er natuurlijk nu ook roest op die plek in de poot. Als ik dit er voorzichtig afhaal met een staal borstelje ofzo krijg ik die bende wel weer netjes denk ik. De clip is ook veroest, zou ik die nog kunnen redden met een staalborstel? Of zijn die ergens te bestellen?

Edit; heb de clipjes al gevonden bij Louis.

Nog wel een laatste vraag; beide poten hadden geen ringetje bij de bout onderin de poot. Weet iemand de afmetingen hiervan? Neem aan dat ik gewoon zelf die ringetjes kan vinden van RVS?

Geen rvs ring gebruiken, de poten zijn van alu en dat is geen goede combinatie. Gewoon een alu ringetje of koper, een plaatselijke garage heeft dat wel liggen. Roest verwijderen doe ik meestal met een dremel en een klein staalborsteltje erop. Werkt ook goed op de binnenpoten en remzuigers want je kan het daarmee krasvrij oppoetsen.
 
Geen rvs ring gebruiken, de poten zijn van alu en dat is geen goede combinatie. Gewoon een alu ringetje of koper, een plaatselijke garage heeft dat wel liggen. Roest verwijderen doe ik meestal met een dremel en een klein staalborsteltje erop. Werkt ook goed op de binnenpoten en remzuigers want je kan het daarmee krasvrij oppoetsen.

Merci! O-)
 
Oke, originele pakkingen!

@MolYE
Ik laat je wat weten op het moment dat hij weer in elkaar gaat. Voorlopig voornamelijk uit elkaar :)


In de airbox vond ik een klein beetje olie, is dit normaal of waar kan dit aan liggen?

Aan de airbox zit ook een afvoer slang (#8 2005 Suzuki GS500F Parts - Best OEM Parts Diagram for 2005 GS500F Motorcycles). Deze lijkt helemaal gesloten te zijn, wat lijkt te kloppen met het origineel. Een afgesloten afvoer slang kan ik niet echt het nut van in zien?
 
Hoi allen :-)!
Recentelijk mijn Suzuki gs500e te koop gezet.
Aangezien ik volgende week op mag voor het A-rijbewijs en ik supergraag een zwaardere motor wil ;).
Mocht iemand belang hebben.
 
Oke, originele pakkingen!

@MolYE
Ik laat je wat weten op het moment dat hij weer in elkaar gaat. Voorlopig voornamelijk uit elkaar :)


In de airbox vond ik een klein beetje olie, is dit normaal of waar kan dit aan liggen?

Aan de airbox zit ook een afvoer slang (#8 2005 Suzuki GS500F Parts - Best OEM Parts Diagram for 2005 GS500F Motorcycles). Deze lijkt helemaal gesloten te zijn, wat lijkt te kloppen met het origineel. Een afgesloten afvoer slang kan ik niet echt het nut van in zien?

Beetje olie in de luchtfilterbox is niet gek. Er loopt een slang naar het kleppendeksel zodat er minder onder/overdruk onstaat in het motorblok. Er beweegt daar dus lucht het motorblok in en uit inclusief wat spetters olie. Er zit een prop staalwol voor de slang die de meeste olie tegen moet houden maar dat lukt niet 100%.

De afvoerslang is als het goed is niet helemaal gesloten maar er zit een heel klein gaatje/sneetje in het uiteinde. Op die manier kan vloeistof die per ongeluk bij het luchtfilter terecht is gekomen toch weglopen.
 
Goedemiddag, heeft iemand al wel eens 5w-50 olie gebruikt ipv 10w-40?
De eerste zou dikker moeten blijven bij hogere temperaturen wat mij wenselijk
lijkt bij onze hete blokjes.
 
Laatst bewerkt:
5w50 heb ik nooit gebruikt, heb er zelf wel 10w50 in gedaan. Inderdaad ter bescherming van het blokje bij hogere temperaturen. Dat werkte prima!
 
Goedemiddag, heeft iemand al wel eens 5w-50 olie gebruikt ipv 10w-40?
De eerste zou dikker moeten blijven bij hogere temperaturen wat mij wenselijk
lijkt bij onze hete blokjes.

Ik rij tegenwoordig met een vol-syntheet (Plutoline nanotech 10w40) en dat bevalt prima. Afgelopen zomer nog een stukje Brussel - Dordrecht gepakt waarbij de thermometer toch richting 140 graden ging. Ik had verwacht dat de olie zou verbranden of het oliepeil zou zakken.

Gelukkig, niets van dat alles. Het oliepeil is nog steeds goed (op 'max') en de olie ruikt niet verbrand.


Dikkere olie zorgt voor meer oliedruk. Een dikkere olie toepassen is een lapmiddel voor motoren die met warme motor te weinig oliedruk hebben, een dikkere olie zorgt ook voor juist minder warmteafvoer (stroomsnelheid is lager) dan dunnere olie.

Voor het 'hete blokje" zijn prima oliethemometers te koop.
 
Ik heb er nog steeds 15W50 volsynthetisch in zitten, heb dat er toen in gedaan ivm het trekken van een aanhanger met de GS wat zorgt voor aanzienlijk meer belasting van het motorblok. Ik weet dat de 10W40 van louis begint te ontleden boven de 150 graden (toevallig getest bij het kalibreren van mijn olie temp sensor). Geen idee of 15W50 een hogere ontleding temperatuur heeft.
 
Ondanks dat mijn GS500 de deur uit is, vond ik deze week nog wel een toerentellerkabel ergens in de schuur. Als iemand hem kan gebruiken: bij ophalen issie gratis, bij verzenden vraag ik 5 euro voor de moeite + verzendkosten.
 
Hallo iedereen, sinds 14 augustus ben ik ook een trotse GS500 eigenaar (goed onderhouden, slechts één vorige eigenaar, uit '06). Al een tijdje aan het mee loeren hier en al interessante dingen voorbij zien komen (guides van @kapiteinkoek bijvoorbeeld).

Het begon al lekker, na 3 dagen rijden begaf het toerenteller lampje het. Vervangen voor LED en meteen ook die achter de snelheidsmeter mee gepakt. Daarnaast afgelopen week een setje Rizoma's voor een prikkie over kunnen nemen van een mede gs500 eigenaar (Rob lees je toevallig ook mee?). De stock spiegels waren meer dan op, bij meer dan 80km/h begon alles al wazig te worden en op de snelweg was al helemaal niks meer te zien. Dit is echt een grote vooruitgang. Verder zijn er nog nieuwe LED voor- en achterlampen onderweg en een klein windscherm. Zal af en toe een update plaatsen hier over de voortgang.

Is er toevallig een GS500 owners groupsapp oid? Leuk om spontaan een keer af te spreken om te gaan rijden.

Zo zietie er uit (links nog met oude spiegels):

photo_2018-09-11_23-36-5122.jpg
 
Ik heb er nog steeds 15W50 volsynthetisch in zitten, heb dat er toen in gedaan ivm het trekken van een aanhanger met de GS wat zorgt voor aanzienlijk meer belasting van het motorblok. Ik weet dat de 10W40 van louis begint te ontleden boven de 150 graden (toevallig getest bij het kalibreren van mijn olie temp sensor).
Dan heb ik dus gewoon geluk gehad.

Ik bemoei mezelf af en toe met rally-auto's. Het is opvallend dat bijna ieder ervaren team met volsyntheten aan het knutselen is en dat men heel vaak olie ververst. Meestal zelfs na iedere rally alle olie; motor-versnellingsbak en indien aanwezig cardanolie.
Ik gok dat een betere temperatuurbestendigheid hier voor mede een oorzaak is.
 
Mijn GS verbrand ook een aardige slok olie, maar meet een volsyntheet of 5w50 moet dat minder worden? Ik gebruik nu gewoon castrol rs 10w40.
 
Mijn GS verbrand ook een aardige slok olie, maar meet een volsyntheet of 5w50 moet dat minder worden? Ik gebruik nu gewoon castrol rs 10w40.

Mijn GS reed vroeger ook op Castrol. Prima olie maar als je volgas rijdt verbruikt het blok meer olie. Je kan af en toe wat olie bijvullen maar je kan ook een keer een bijna twee keer zo dure volsyntheet proberen.
Het olieverbuik met weinig gas zal vrijwel hetzelfde blijven. Maar het olieverbruik met een stukje alleen volgas is bij mijn motor duidelijk minder geworden.

Voor de beeldvorming: Honderd kilometer snelweg volgas kostte me met Castrol (10W40) bijna een de hele ruimte tussen min en max , met de volsyntheet (10W40) nauwelijks een mm. Datzelfde stukje met 100 ~ 120 km/uur kostte mij met beide soorten olie een nauwelijks meetbare hoeveelheid.
De temperatuur liep bij de laatste volgas meting met volsyntheet op naar 140 graden, het was deze zomer erg warm.
 
Mijn GS reed vroeger ook op Castrol. Prima olie maar als je volgas rijdt verbruikt het blok meer olie. Je kan af en toe wat olie bijvullen maar je kan ook een keer een bijna twee keer zo dure volsyntheet proberen.
Het olieverbuik met weinig gas zal vrijwel hetzelfde blijven. Maar het olieverbruik met een stukje alleen volgas is bij mijn motor duidelijk minder geworden.

Voor de beeldvorming: Honderd kilometer snelweg volgas kostte me met Castrol (10W40) bijna een de hele ruimte tussen min en max , met de volsyntheet (10W40) nauwelijks een mm. Datzelfde stukje met 100 ~ 120 km/uur kostte mij met beide soorten olie een nauwelijks meetbare hoeveelheid.
De temperatuur liep bij de laatste volgas meting met volsyntheet op naar 140 graden, het was deze zomer erg warm.
Die 100km snelweg herken ik wel, waarin hij zo’n beetje de hele min-max hoeveelheid verbrast. Toch maar eens proberen dan! Thanks!
 
Ondanks dat mijn GS500 de deur uit is, vond ik deze week nog wel een toerentellerkabel ergens in de schuur. Als iemand hem kan gebruiken: bij ophalen issie gratis, bij verzenden vraag ik 5 euro voor de moeite + verzendkosten.
Net te laat, ik heb vandaag een nieuwe van mlmparts erop gezet.😅
 
Ik heb er nog steeds 15W50 volsynthetisch in zitten, heb dat er toen in gedaan ivm het trekken van een aanhanger met de GS wat zorgt voor aanzienlijk meer belasting van het motorblok. Ik weet dat de 10W40 van louis begint te ontleden boven de 150 graden (toevallig getest bij het kalibreren van mijn olie temp sensor). Geen idee of 15W50 een hogere ontleding temperatuur heeft.
Ik heb er nu ook 15W50 in gedaan, misschien is het een placebo-effect maar het blokje lijkt iets stiller te lopen....
Eens verder kijken hoe het bevalt en of er misschien iets minder aan olieverbruik zal plaatsvinden..
 
Ik heb mijn A-rijbewijs gehaald dus mijn Suzuki mag officieel in de verkoop.
Ik vraag er momenteel €1250,- voor.
Is dit een realistisch bedrag? Aangezien er echt heel veel aan gedaan is...

Lijstje:
* Inclusief tanktas met tankdop bevestiging!
* Progressieve voorvering (2018)
* Voorvorkolie vervangen (2018)
* Voorvork keerringen vervangen (2018)
* Olie en luchtfilter vervangen (2018)
* Nieuwe banden (2017)
* Windruit
* Benzine kraan vervangen bij aanschaf Motoport Zelhem
* Balhoofdlager vervangen (2018)
* Koppelings en- remhendel vervangen
* Rvs Laser uitlaatsysteem

De reden dat ik de motor verkoop is dat ik merk dat ik last krijg van mijn knieën, billenwerk en mijn linkerpols. Na een halfuur te hebben gereden.
En aangezien ik van plan ben om langere afstanden te rijden, heb ik besloten om de motor te verkopen :-)

41903813_1821197841263477_8862502970474889216_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn A-rijbewijs gehaald dus mijn Suzuki mag officieel in de verkoop.
Ik vraag er momenteel €1250,- voor.
Is dit een realistisch bedrag? Aangezien er echt heel veel aan gedaan is...

Lijstje:
* Inclusief tanktas met tankdop bevestiging!
* Progressieve voorvering (2018)
* Voorvorkolie vervangen (2018)
* Voorvork keerringen vervangen (2018)
* Olie en luchtfilter vervangen (2018)
* Nieuwe banden (2017)
* Windruit
* Benzine kraan vervangen bij aanschaf Motoport Zelhem
* Balhoofdlager vervangen (2018)
* Koppelings en- remhendel vervangen
* Rvs Laser uitlaatsysteem

De reden dat ik de motor verkoop is dat ik merk dat ik last krijg van mijn knieën, billenwerk en mijn linkerpols. Na een halfuur te hebben gereden.
En aangezien ik van plan ben om langere afstanden te rijden, heb ik besloten om de motor te verkopen :-)

Bekijk bijlage 1328793

ik zou er nog bij zetten wanneer de kleppen zijn gesteld
 
Aangezien ik ondertussen geen GS500 meer rijd, maar nog wel een en ander heb liggen. :Y Dus bij deze!

* Tellersetje met iets met dan 16K op de teller. Zonder de kabelboom. VERKOCHT
* Nieuwe voorband op een velg met nieuwe wiellagers. (Achteraf bleken de vorken van de motor van een kameraad van me krom te zijn. Aangezien we nog een voorkant van een SV650 hadden liggen hebben we die eronder gezet! Is op moment nog een erg gaaf project, maar daar komt binnenkort nog meer van!)
* Setje progressieve voorvorkveren. VERKOCHT
* Een goede bobine, zonder kabel en zonder bougiedop.
* Benzinekraan met de oplossing van Grrtjuhh er in! Werkt dus ook op de snelweg. VERKOCHT
* H4 Xenon lamp

Ongetwijfeld nog wel meer, maar dit is wat ik me nu kan bedenken :9 Mocht je interesse hebben, laat maar weten!

*edit

Jep inderdaad nog meer!

* Gereviseerde remklauw, op druk en inclusief stalen remleiding met zo goed als nieuwe remblokken!
* onderste vorkpoten, eventueel kunnen de binnenpoten er ook bij, maar die zijn dus krom.
* bovenste kroonplaat.
* clipons
 
Laatst bewerkt:
Setje progressieve voorvorkveren

Wellicht interesse maar twijfel. Gelezen dat vering een van de eerste upgrades is bij de gs waar je jezelf heel blij mee maakt. Klopt dat?

Ik wil ergens in de nabije toekomst graag de kleppen stellen (iig checken). Heeft iemand toevallig hier hetzelfde plan met zijn of haar gs? Zou fantastisch zijn als ik het de eerste keer tegelijk met iemand kan doen die er al ervaring mee heeft.

Zit eigenlijk ook met dezelfde gedachte bij het evt vervangen van de voorvorkveren, iemand zin om dat samen aan te pakken?
 
Op dit moment zijn de voorvork veren gereserveerd. Heb daar nu een koper voor zoals het lijkt. Mocht dat anders worden stuur ik je een berichtje:t

Daarentegen is het wel een enorm goede upgrade om te doen!! Heeft mij heel erg geholpen om serieus te sturen op de GS! Wat wel ook erg helpt is als je de achterschokbreker vervangt door die van een gsx600f. Echt een aanrader!!
 
Zit eigenlijk ook met dezelfde gedachte bij het evt vervangen van de voorvorkveren, iemand zin om dat samen aan te pakken?
Dat heb ik al wel vaker gedaan, heb alleen geen GS500 meer. Ik heb nog wel de nodige tools liggen. Stuur maar een PM .
 
Terug
Bovenaan Onderaan