[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Bedankt voor de tips! Zoals ik zei ga ik morgenochtend kijken. Mijn schoonvader gaat mee om mee te kijken, die heeft zelf wat oudere motoren gehad en is ook vaak aan het sleutelen aan oude brommers of auto's. Ook is er 200 van de prijs afgegaan door een defecte startmotor. Ik heb mij rijbewijs nog niet dus heb nog even de tijd om lekker te gaan sleutelen en hem zo knap mogelijk te maken! De tips in de openingspost hou ik er goed bij. De motor heeft volgens de eigenaar een jaar geleden zn laatste beurt gekregen, dat is dan ook het eerste wat ik er aan ga doen mits ik hem inderdaad aanschaf. Hoop dat het wat is. En anders ga ik verder zoeken naar een ander GS'je!
 
Laatst bewerkt:
Nou, de motor is gekocht! De startmotor bleek stuk te zijn dus hij ging uiteindelijk voor 300 weg. De motor zelf is behalve een paar kleinigheidjes is betere staat dan je kan verwachten voor die prijs. De motor heeft ook op de terugweg (uur rijden) geen enkel probleem of iets gehad. Startmotor heb ik ondertussen al besteld. Spullen voor een beurtje moet ik even gaan bestellen en dan kan ze (hopelijk) zonder problemen de weg op!
 
Nou had ik wel nog even een vraagje, bij de beurt ga ik (natuurlijk) olie verversen, maar hier zie ik heel veel verschillende dingen over voorbij komen (zoals er meer in doen dan eigenlijk zou moeten, en dat bepaalde merken het beter doen). Welke kan ik er nu het beste ingooien en hoe veel zal ik er in doen?
 
Gewoon boekje aanhouden. Dat is sowieso het beste. 10W40 en er zoveel in doen dat het tegen het maximum aan staat en dan goed in de gaten houden.

Hier kun je zien dat een startmotor niet zo duur is.

Als je meteen gaat sleutelen zou ik wel een Haynes aanschaffen.
 
10w40 zou kunnen, maar ik heb bijna altijd op 10w50 gereden en dan daar de vol synthetische variant van. Kost wat extra, maar het blokje neemt, zowel bij de GS van mij als bij die van Grrtjuhh, zo goed als geen olie meer.

Ik vulde het oliepeil ook altijd af tot boven de F. Heb er hier boven nog wat over verteld.:Y
 
Nou had ik wel nog even een vraagje, bij de beurt ga ik (natuurlijk) olie verversen, maar hier zie ik heel veel verschillende dingen over voorbij komen (zoals er meer in doen dan eigenlijk zou moeten, en dat bepaalde merken het beter doen). Welke kan ik er nu het beste ingooien en hoe veel zal ik er in doen?

10W40 halfsyntheet voor motoren. Gewoon bijvullen tot de bovenkant van de maatstreepjes op de peilstok. De rest is geëxperimenteer, uitstel van executie/revisie, etc.
 
10W40 halfsyntheet voor motoren. Gewoon bijvullen tot de bovenkant van de maatstreepjes op de peilstok. De rest is geëxperimenteer, uitstel van executie/revisie, etc.

Inderdaad. Als je met 10W40 te veel olieverbruik hebt, kan je met xW50 revisie nog even uitstellen. De xW50 (het getal achter de W staat voor de viscositeit bij warme olie. 50 is dikker dan 40) zal minder snel langs de zuigerveren gaan.

Voor de koude start is het getal voor de W belangrijk, 15W50 is erg dikke olie om op te starten.
 
10w40 zou kunnen, maar ik heb bijna altijd op 10w50 gereden en dan daar de vol synthetische variant van. Kost wat extra, maar het blokje neemt, zowel bij de GS van mij als bij die van Grrtjuhh, zo goed als geen olie meer.

Ik vulde het oliepeil ook altijd af tot boven de F. Heb er hier boven nog wat over verteld.:Y
Alle motorblokken verbruiken olie. Ook als ze hageltje nieuw zijn. Mijn watergekoelde 4cilinder verbruikt ook olie. De GS500 is alleen luchtgekoeld en gebruikt zodoende dus wat meer. Zoals kapiteinkoek ook al zei, alles anders dan 10W40 is klooien en zal je op lange termijn meer slecht dan goeds opleveren.
 
Alles anders dan 10W40 is klooien? Blijkbaar is zelfs Suzuki het er niet mee eens.

GS500Oil_chart.jpg


Let wel. 10W40 is je basis. Echter, mocht het zo zijn dat je graag een beetje extra gas geeft. Dan staat er letterlijk bij 10W50. Gebruik wanneer je de motor lang en snel rijd.

Als je 10W40 gebruikt omdat je toch niet zo snel rijd. Bedenk je dan dat de GS enorm veel vermogen over heeft ;) (not) dus gewoon meerijden met het verkeer vraagt relatief meer van het luchtgekoelde blokje. Dus waarom zou je hem niet goed beschermen.

Screenshot_20181015-133931.jpg

10W50 is dus geen geklooi. Staat gewoon in je werkplaatshandboek ;)
 
goeiemiddag!

Mijn gs maakt sinds vanmiddag een geluid wat een gs niet hoort te maken(elke andere motorfiets ook niet trouwens;);)). Het klinkt als een soort ratel en het varieert met het toerental. Het lijkt uit de linkerkant van de motor te komen. Ik heb ook het idee dat de motor minder lekker schakelt dan hiervoor

Het geluid begon toen ik op de snelweg reed. Dat doe ik normaal nooit dus ik denk dat dat er wel wat mee te maken heeft.

Wat is nu de beste manier om er achter te komen waar dit geluid vandaan komt? en nog belangrijker, hoe ik het kan verhelpen.

Alvast bedankt!

Sem Drost
 
Alles anders dan 10W40 is klooien? Blijkbaar is zelfs Suzuki het er niet mee eens.

Bekijk bijlage 1333982

Let wel. 10W40 is je basis. Echter, mocht het zo zijn dat je graag een beetje extra gas geeft. Dan staat er letterlijk bij 10W50. Gebruik wanneer je de motor lang en snel rijd.

Als je 10W40 gebruikt omdat je toch niet zo snel rijd. Bedenk je dan dat de GS enorm veel vermogen over heeft ;) (not) dus gewoon meerijden met het verkeer vraagt relatief meer van het luchtgekoelde blokje. Dus waarom zou je hem niet goed beschermen.

Bekijk bijlage 1333983
10W50 is dus geen geklooi. Staat gewoon in je werkplaatshandboek ;)

Waar staat dat precies? Ik zie in het wphb alleen het bovenste deel, waar dus letterlijk staat dat je 10w40 moet gebruiken modellen tenzij dat niet beschikbaar is, in dat geval kan je er een selecteren uit het grafiekje ernaast.
 
goeiemiddag!

Mijn gs maakt sinds vanmiddag een geluid wat een gs niet hoort te maken(elke andere motorfiets ook niet trouwens;);)). Het klinkt als een soort ratel en het varieert met het toerental. Het lijkt uit de linkerkant van de motor te komen. Ik heb ook het idee dat de motor minder lekker schakelt dan hiervoor

Het geluid begon toen ik op de snelweg reed. Dat doe ik normaal nooit dus ik denk dat dat er wel wat mee te maken heeft.

Wat is nu de beste manier om er achter te komen waar dit geluid vandaan komt? en nog belangrijker, hoe ik het kan verhelpen.

Alvast bedankt!

Sem Drost

Dat soort geluiden zijn nooit een goed teken. Zeker gezien je het geluidop de snelweg voor het eerst hoorde --> voor een GS een grote last...

Gezien het toch over olie gaat. Peil even je olie. Staat deze te laag? Dan vrees ik het ergste, helaas.

@kapiteinkoek: Electric en ik hebben een zeer bewuste keuze gemaakt op het gebied van olie, zo ook de 'overvol' keuze. Dit hebben we getoetst bij onze motoport monteur. Daarnaast heeft het zich in twee motoren bewezen over de loop van +/-12.000km op elke motor. Hierbij reden we na het warmdraaien tussen de 4-8k toeren, met op 7000 toeren het 'standaard' schakelmoment. Door weer en wind, winter en zomer. Niks gepruts ;)
 
Waar staat dat precies? Ik zie in het wphb alleen het bovenste deel, waar dus letterlijk staat dat je 10w40 moet gebruiken modellen tenzij dat niet beschikbaar is, in dat geval kan je er een selecteren uit het grafiekje ernaast.

Gelukkig zie je in datzelfde grafiekje dat 10W40 vanaf dezelfde begin temperatuur goed te gebruiken is, alleen dat 10W50 beter bestand is tegen de hogere temperaturen. Laat dat nou net punt zijn waar menig GS'je zijn olietemperatuur heen krijgt. Verder is het verhaaltje over de olie, wanneer je welke olie zou moeten gebruiken, een algemeen bekend verhaal.

Eventjes ter illustratie hè ;)
Mijn CBR haalt op de snelweg, met constant 140 rijden, een olietemperatuur van +-100 graden. Mijn GS'je vraag je je af? 120 in de winter, 140+ in de zomer:oHiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat de GS het lekkerder vind om 10W50 in het blokje te hebben 8)7Laat staan de volsynthetische variant daarvan. Stel je voor.. Dat de olie op hogere temperatuur zijn viscositeit behoud... Moet je toch niet aan denken |(

Maar dan neem ik aan dat volsynthetische olie ook lekker aan de kant laat staan? In 1989 was dat nog niet aangeraden door Suzuki. Dat het nu ruim te krijgen is en de betere oplossing is voor je motor maakt dan natuurlijk niet uit:9 Het wordt niet door de fabrikant aangeraden:X:YY

Net als het te hoog afvullen van de olie. Tuurlijk, niet aangeraden door Suzuki. Wel door de monteur die mijn motor onder andere in onderhoud had. De beste man liep tegen de 60, heeft ontiegelijk veel van die GS'jes gezien en was tot de conclusie gekomen dat dit beter werkte dan die motortjes afvullen tot het maximaal aangeven niveau volgens Suzuki. Afvullen tot de boven de F. Dat scheelde hem een hoop werk! :Y Geen blokwissels meer voor hem, vond ie niet zulks leuk werk:+

Maar stel de GS vind het olieniveau te hoog. Weet je wat hij dan doet? Dan brand ie dat heerlijk mee! :] Weet je wat die van mij niet deed _O- Olie branden *O*

Mocht jij totaal andere ervaringen hebben hoor ik dat natuurlijk graag. Het kan toeval zijn dat dit de ervaringen van mij, @grrtjuhh en de Motoport monteur zijn.:o
 
Het wordt aangeraden door suzuki ja, in warme klimaten of bij verbranden van olie. Het ging hier over een motor waar het olieverbruik niet bekend is in Nederland(een gematigd klimaat, geen warm klimaat). Gewoon bij 10W40 houden dus. Als ie te veel verbruikt over naar 10W50 of 20W50.

Boekje volgen dus.
 
Volgens mij begrijp(en) je (jullie) de boodschap niet... Het gaat om de effecten en functionaliteit van verschillende oliën. Als je wegens olieverbruik overstapt op 10w50, ben je eigenlijk een beetje te laat ;)

Om het super eenvoudig te houden.. Jullie trekken de expertise van een motorport monteur met +/-35 jaar ervaring in twijfel?

Waar baseer je dan je claim op? Fabrieksopgaven uit de jaren 80? Angst voor verandering/ verbetering?

Vergeet niet dat wij hier met z'n allen zijn om elkaar te helpen. Niet elkaar te saboteren...
 
Volgens mij begrijp(en) je (jullie) de boodschap niet... Het gaat om de effecten en functionaliteit van verschillende oliën. Als je wegens olieverbruik overstapt op 10w50, ben je eigenlijk een beetje te laat ;)

Om het super eenvoudig te houden.. Jullie trekken de expertise van een motorport monteur met +/-35 jaar ervaring in twijfel?

Waar baseer je dan je claim op? Fabrieksopgaven uit de jaren 80? Angst voor verandering/ verbetering?

Vergeet niet dat wij hier met z'n allen zijn om elkaar te helpen. Niet elkaar te saboteren...

Om het nog eenvoudiger te houden.. Jullie trekken de expertise van een engineering team bij Suzuki met bij elkaar een paar honderd jaar ervaring in twijfel?
Ik weet uit eigen ervaring dat er op engineering afdelingen soms keuzes gemaakt worden die raar lijken, maar wel over nagedacht is. Daar kennen ze het hele motorblok en weten ze 100% zeker wat er het beste voor is en kunnen ze dat ook narekenen. Een motorport monteur met 35 jaar ervaring kan dat niet. Het kan best zijn dat er ergens anders in het motorblok een reden zit om 10w40 te gebruiken.

Overigens vind ik niet dat je te laat bent met wisselen naar 15W50 als ie olie (te veel) begint te verbruiken. Tegen die tijd weet je gewoon dat het blok gesleten is en pas je daar volgens het boekje de olie op aan. Zoals het hoort. Andere onderdelen ga je ook niet wisselen als het nog niet gesleten is.

Ik snap dat je hier niemand wil saboteren :). Een verhitte discussie mag wat mij betreft wel.
 
Dat soort geluiden zijn nooit een goed teken. Zeker gezien je het geluidop de snelweg voor het eerst hoorde --> voor een GS een grote last...

Gezien het toch over olie gaat. Peil even je olie. Staat deze te laag? Dan vrees ik het ergste, helaas.

@kapiteinkoek: Electric en ik hebben een zeer bewuste keuze gemaakt op het gebied van olie, zo ook de 'overvol' keuze. Dit hebben we getoetst bij onze motoport monteur. Daarnaast heeft het zich in twee motoren bewezen over de loop van +/-12.000km op elke motor. Hierbij reden we na het warmdraaien tussen de 4-8k toeren, met op 7000 toeren het 'standaard' schakelmoment. Door weer en wind, winter en zomer. Niks gepruts ;)

bedankt voor je antwoord, ik heb het oliepeil gecheckt en die is gewoon netjes. Ook is de olie kort geleden nog vervangen. Dus daar kan het niet door komen. Het geluid lijkt uit de versnellingsbak te komen. Is het de moeite waard om die nog uit elkaar te trekken als de motor 74.000 km gelopen heeft?
 
bedankt voor je antwoord, ik heb het oliepeil gecheckt en die is gewoon netjes. Ook is de olie kort geleden nog vervangen. Dus daar kan het niet door komen. Het geluid lijkt uit de versnellingsbak te komen. Is het de moeite waard om die nog uit elkaar te trekken als de motor 74.000 km gelopen heeft?

Uren maal tarief van een professionele monteur? Zeker 8 uur werk plus de nodige onderdelen?

Maar als je het zelf (goed !! ) doet, is het een andere zaak.

Over het olieverhaaltje: olie te heet stoken is niet goed ( olie wordt te dun daarna verbrandt de olie ).
xW50 olie is wat dikker dus bij hogere temperatuur niet te dun. Te dunne olie merk je met name bij glijlagers zoals krukas en drijfstanglagers. Verbrande olie smeert nauwelijks, dat merk je aan alles wat beweegt in het blok.
Ouderwetse, ongedoopte, minerale olie verbrandt bij 180 graden. Je merkt dat aan een verbrand-frituurvet-lucht. Bij synthetische olie heeft de fabrikant dit soort eigenschappen helemaal zelf in de hand.

De viscositeitsschaal is een vergelijkingsschaal. Een singlegrade olie is bijvoorbeeld SAE 90. Die olie wordt dunner bij hogere tempetaturen.
Fabrikanten hebben multigrade olie ontwikkeld, bijvoorbeeld 10W40. Dat is olie die bij lage temperaturen zo dik is als SAE 10 olie en bij hogere temperaturen zo dik als SAE 40 olie.

Dunnere olie zal een hoger olieverbruik tot gevolg hebben omdat de olie makkelijker langs de olieschraapveren van de zuigers en langs de kleprubbers en door oliespetters via de carterventilatie kruipt.
Dunnere olie zal ook sneller stromen waardoor de temperaturen in het blok wat meer hetzelfde worden.

Vroeger werd inderdaad geadviseerd om met het seizoen de olie te veranderen. Tegewoordig moet je bijna smeken of mensen aub eens per jaar de olie willen verversen, dus dit soort grafiekjes zie je vrijwel nooit meer.

Ik heb niet gezegd dat dikkere olie gepruts is, ik heb aangegeven dat je er mee uitstel van revisie kan bereiken.
 
Laatst bewerkt:
Om het nog eenvoudiger te houden.. Jullie trekken de expertise van een engineering team bij Suzuki met bij elkaar een paar honderd jaar ervaring in twijfel?
Ik weet uit eigen ervaring dat er op engineering afdelingen soms keuzes gemaakt worden die raar lijken, maar wel over nagedacht is. Daar kennen ze het hele motorblok en weten ze 100% zeker wat er het beste voor is en kunnen ze dat ook narekenen. Een motorport monteur met 35 jaar ervaring kan dat niet. Het kan best zijn dat er ergens anders in het motorblok een reden zit om 10w40 te gebruiken.

Overigens vind ik niet dat je te laat bent met wisselen naar 15W50 als ie olie (te veel) begint te verbruiken. Tegen die tijd weet je gewoon dat het blok gesleten is en pas je daar volgens het boekje de olie op aan. Zoals het hoort. Andere onderdelen ga je ook niet wisselen als het nog niet gesleten is.

Ik snap dat je hier niemand wil saboteren :). Een verhitte discussie mag wat mij betreft wel.

Even kort door de bocht gezegd hè. Dan neem ik aan dat het engineering team bij Suzuki ook had kunnen weten dat remmerij eigenlijk wel aan de slappe kant is. De vering is dan al helemaal een puntje waar ze beter op hadden kunnen scoren.

Ik ga er van uit dat ze heel goed hun onderzoek gedaan hebben, echter wel met de middelen en onderzoeksmethodes die ze op dat moment voor handen hadden. Daarbij zijn keuzes gemaakt omdat het beter is, maar ook vaak omdat het goedkoper is. Uiteindelijk is het een budgetfiets.

10W40 is natuurlijk uit de fabriek een prima keuze. Alles sluit dan nog zo goed als dat het kan op elkaar aan. Feit blijft alleen dat de GS een luchtgekoeld blokje heeft. Ook in het gematigde klimaat van Nederland zorgt dat voor enorme temperaturen op de olie. 10W40 is dan, zeker aan de bovenkant van het temperstuurbereik aan de dunne kant. Dat kun je zelfs met schakelen voelen. Ik heb het geprobeerd met 10W40 en 10W50 van Motul. Alles hetzelfde, behalve de olie en dan voel je zeker als je een stuk snelweg gereden hebt gewoon duidelijk verschil met hoe je door de versnellingen kunt klikken.

Verder is de start temperatuur van beide gewoon hetzelfde. 10W50 gaat alleen wat langer door om het blokje te beschermen. Dus zelfs uit de fabriek was het, wat mij betreft in ieder geval, de betere keuze geweest.

BMW-Oil-Recommendations.jpeg


Uiteindelijk mag iedereen voor zichzelf bepalen wat wel of niet goed is. 10W40 is naar mijn mening niet slecht, maar voor een luchtgekoeld blok dat weinig power over heeft kan het beter.
Over het olieverhaaltje: olie te heet stoken is niet goed ( olie wordt te dun daarna verbrandt de olie ).
xW50 olie is wat dikker dus bij hogere temperatuur niet te dun. Te dunne olie merk je met name bij glijlagers zoals krukas en drijfstanglagers. Verbrande olie smeert nauwelijks, dat merk je aan alles wat beweegt in het blok.
Ouderwetse, ongedoopte, minerale olie verbrandt bij 180 graden. Je merkt dat aan een verbrand-frituurvet-lucht. Bij synthetische olie heeft de fabrikant dit soort eigenschappen helemaal zelf in de hand.

De viscositeitsschaal is een vergelijkingsschaal. Een singlegrade olie is bijvoorbeeld SAE 90. Die olie wordt dunner bij hogere tempetaturen.
Fabrikanten hebben multigrade olie ontwikkeld, bijvoorbeeld 10W40. Dat is olie die bij lage temperaturen zo dik is als SAE 10 olie en bij hogere temperaturen zo dik als SAE 40 olie.

Dunnere olie zal een hoger olieverbruik tot gevolg hebben omdat de olie makkelijker langs de olieschraapveren van de zuigers en langs de kleprubbers en door oliespetters via de carterventilatie kruipt.
Dunnere olie zal ook sneller stromen waardoor de temperaturen in het blok wat meer hetzelfde worden.

Vroeger werd inderdaad geadviseerd om met het seizoen de olie te veranderen. Tegewoordig moet je bijna smeken of mensen aub eens per jaar de olie willen verversen, dus dit soort grafiekjes zie je vrijwel nooit meer.

Ik heb niet gezegd dat dikkere olie gepruts is, ik heb aangegeven dat je er mee uitstel van revisie kan bereiken.

Ben het eigenlijk helemaal eens met je verhaal inclusief dat je er uitstel van revisie mee bereikt. Puur en alleen al omdat de olie beter blijft smeren bij hogere temperaturen waardoor je minder slijtage op je blok krijgt.
 
Even kort door de bocht gezegd hè. Dan neem ik aan dat het engineering team bij Suzuki ook had kunnen weten dat remmerij eigenlijk wel aan de slappe kant is. De vering is dan al helemaal een puntje waar ze beter op hadden kunnen scoren.

Jep. Dat weten ze bij Suzuki ook. Maar bedenk wel dat dit een budgetfiets is uit eind jaren 80/begin jaren 90. Het is niet gek om dan op dit soort dingen te bezuinigen.

En dat staat dan helemaal los van de olie. De 10W40 wordt vanuit de fabriek geadviseerd. Doe er mee wat je wilt, maar als je mijn advies wil hebben: gebruik 10W40, tenzij er een reden is om iets anders te gebruiken.
 
Dat het een budget fiets is staat letterlijk in de alinea onder het door jou geciteerde bericht hè ;) Hoop dat je de rest van mijn bericht wel hebt gelezen voordat je er op reageert:P

En als je het boekje wilt volgen moet je dat zeker doen. Mijn ervaringen, met een gereviseerd blok met weinig olieverbruik op 10W40, zijn dat 10W50 beter omgaat met de interne raderen van je blok.

Ik vind de praktijk toch belangrijker dan wat een theoretisch, in sommige opzichten achterhaald, boekje uit de jaren '80.

Geloof wat je wilt geloven en voel wat je voelt. Zo heb ik het ervaren :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan