[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Als je een beetje kan priegelen, kan je de schakelaar uit elkaar halen en controleren op slechte contacten. Denk er wel aan dat er allerlei veertjes en palletjes los komen die de gekste kanten uit springen, ik doe dat soort dingen op een wit zeiltje op de eettafel en niet op straat.
 
In dat geval is de bedrading verdacht. Is alles netjes aangesloten (gesoldeerd en krimpkous, geen kroonsteentjes)?
Als dit een exemplaar is waar je het dimlicht ook uit kan zetten, is de schakelaar op het stuur ook verdacht.
Misschien de grootlicht / dimlicht schakelaar ???

Spanning accu / spanning op lamp kan je meer vertellen.
Ik ga eens klooien binnenkort en alles goed meten / controleren

De rest ook bedankt voor de suggesties! Hopelijk kan ik het oplossen met een nieuwe connector oid
 
Thnx voor de tips maar het verstellen van de koppelkabel heeft geen resultaat gehad. Nog steeds is het loodzwaar en soms nieteens mogelijk 'm vanuit z'n 1 of 2 in de vrij te krijgen stilstaand.. snap er niks van. Stilstaand vanuit de vrij naar 1 of 2 gaat wel prima. En dat opeens nadat ik de koppelkabel heb vervangen.. Op de bok gaat alles perfecto :/ Als iemand nog tips heeft hoor ik t graag.

Vandaag ook remblokjes vóór vervangen, wat een verschil zeg samen met nieuwe banden. Vermaak me wel zo lekker prutsen tussen het rijden door.

Main quest:
  • Spiegels vervangen Q3 '18
  • Sprockets en ketting vervangen Q4 '18
  • Olie + filter vervangen Q1 '19
  • Luchtfilter vervangen Q1 '19
  • Koppelkabel vervangen Q1 '19
  • Nieuwe banden Q2 '19 (Metzeler Roadtec 01 geworden)
  • Remblokken vóór & achter vervangen Q2 '19
  • Remvloeistof vóór & achter vervangen Q2 '19
  • Kleppen stellen Q2 '19
Side quests:
  • Koppel platen vervangen?
  • Carbs schoonmaken & sync
 
Laatst bewerkt:
Thnx voor de tips maar het verstellen van de koppelkabel heeft geen resultaat gehad. Nog steeds is het loodzwaar en soms nieteens mogelijk 'm vanuit z'n 1 of 2 in de vrij te krijgen stilstaand.. snap er niks van. Stilstaand vanuit de vrij naar 1 of 2 gaat wel prima. En dat opeens nadat ik de koppelkabel heb vervangen.. Op de bok gaat alles perfecto :/ Als iemand nog tips heeft hoor ik t graag.

Vandaag ook remblokjes vóór vervangen, wat een verschil zeg samen met nieuwe banden. Vermaak me wel zo lekker prutsen tussen het rijden door.

Main quest:
  • Spiegels vervangen Q3 '18
  • Sprockets en ketting vervangen Q4 '18
  • Olie + filter vervangen Q1 '19
  • Luchtfilter vervangen Q1 '19
  • Koppelkabel vervangen Q1 '19
  • Nieuwe banden Q2 '19 (Metzeler Roadtec 01 geworden)
  • Remblokken vóór & achter vervangen Q2 '19
  • Remvloeistof vóór & achter vervangen Q2 '19
  • Kleppen stellen Q2 '19
Side quests:
  • Koppel platen vervangen?
  • Carbs schoonmaken & sync

Op de bok met draaiende motor gaat prima? Of draait de motor niet als het probeert en op de bok staat?

Voor het vervangen van de kabel moet dat kapje eraf. Achter dat kapje zit ook je kettingtandwieltje. Als je motor op de bok staat staat er 0 spanning op de ketting. Maar als je op de motor zit wel. Is het wel goed schoon daar achter? Weet namelijk dat ik er een hoop bagger vandaan haalde.
 
Op de bok met draaiende motor gaat prima?

Yes gaat super soepel.

Op de bok met draaiende motor gaat prima? Of draait de motor niet als het probeert en op de bok staat?

Voor het vervangen van de kabel moet dat kapje eraf. Achter dat kapje zit ook je kettingtandwieltje. Als je motor op de bok staat staat er 0 spanning op de ketting. Maar als je op de motor zit wel. Is het wel goed schoon daar achter? Weet namelijk dat ik er een hoop bagger vandaan haalde.

Geen meuk, helemaal schoon.

Kan het zijn dat die kap wellicht niet lekker aansluit waardoor er niet genoeg ontkoppelpush op die pin komt te staan?
 
Yes gaat super soepel.



Geen meuk, helemaal schoon.

Kan het zijn dat die kap wellicht niet lekker aansluit waardoor er niet genoeg ontkoppelpush op die pin komt te staan?

Dat zou goed kunnen. Acht dat kapje zit een pinnetje dat naar binnen loopt. Dit pinnetje moet volgens mij wel goed je bak ingedrukt worden. Wanneer de kap niet goed zit is dit niet het geval.
 
Volgens het handboek klopt alles zover ik kan vinden. Het enige dat ik kan bedenken is dat het RT plaatje door iemand ooit is losgedraaid en nu niet goed zit (als dat uberhaupt kan). Als dat zo is word het lastig..

Dat kan, zie de timing advance modificatie. Niet het RT plaatje is dan verplaatst maar de pickups eromheen. Je kan checken of iemand de gaatjes groter heeft gemaakt.
 
Dat kan, zie de timing advance modificatie. Niet het RT plaatje is dan verplaatst maar de pickups eromheen. Je kan checken of iemand de gaatjes groter heeft gemaakt.

Goed gevonden, was een erg kleine mans maar dat was het ook niet. ik accepteer het maar gewoon zoals het is. Ik heb alles zo vaak nagekeken met het handboek dat het wel goed moet zijn.

De linker exhaust heeft een speling van 0.09 met een shim van 2.55 en de rechter 0.02 met een shim van 2.60. Dus als ik de twee exhaust shims omdraai,, staat alles precies goed! Dat scheelt weer.

Laatste tegenvaller zal om hem terug in het frame te krijgen zonder krik. Er uit ging al lastig met houten plankjes, er in word vast nog vervelender. Dus als iemand tips heeft zijn ze welkom :P
 
Over de motor gaan hangen alsof je er op wil rijden en je tilt hem zo in het frame. Zorg dat het blok op een kistje of zo staat rechts naast de motor zodat je hem kan oppakken.

Een extra handje zal veel helpen, al is het maar om een boutje door het blok te duwen.
 
Help, ik reed laatst even een rondje op mijn gs (ik doe soms een heel klein rondje omdat ik nog geen rijbewijs heb) en toen had de motor er opeens geen zin meer in. Hij viel uit zodra ik ontkoppelde en uiteindelijk wilde hij helemaal niet meer en kreeg ik hem ook niet meer gestart. Toen met 20 graden en motorkleding naar huis gelopen, waar mijn vader doodleuk de motor startte en er niks aan de hand leek. Hij zei probeer nog een rondje. Eerst hield de motor heel erg in als ik veel gas gaf en daarna viel hij weer uit en kreeg ik hem niet meer aan. Even gewacht en toen startte hij weer. Lijkt er dus op dat hij warm niet loopt en start maar koud wel uitstekend (ik start hem wel altijd met de choke, eerst viel hij dan uit maar het stationair toerental stond ook wel laag, dat heb ik nu aangepast). Ik weet niet wat er mis kan zijn. Hij doet het koud prima maar warm valt hij in zijn geheel uit. Lijkt in ieder geval iets centraal te zijn want als 1 cilinder ermee stopt dan zou de motor nog wel moeten lopen, maar zelfs met gas erop valt hij uit als hij warm wordt. Misschien ergens iets in de electronica? Ik heb twee blokken liggen dus ik ga maar eens wat dingen uitwisselen.
 
Nee, hij valt al uit voordat de choke eraf gaat. Daarna is hij niet te starten, ook niet met wat spelen met de choke en het gas.
 
Nee, hij valt al uit voordat de choke eraf gaat. Daarna is hij niet te starten, ook niet met wat spelen met de choke en het gas.

Draai de aftap schroeven van de vlotterbakken van de carbs eens open direct nadat hij uitvalt en kijk of er wat uit komt.
 
Daar zal ik even naar gaan kijken, dat is een goede. De benzinekraan staat in ieder geval altijd op de pri stand omdat hij niet eens lekker stationair loopt, laat staan gas geeft, op de on stand.
 
Al een tijdje niet meer op mf geweest. Toen ik inlogde werd ik verwelkomd door 7 (!) Pop-ups :O.

De gs500 heb ik nog, eergisteren lampjes van toerenteller en km teller vervangen, ook nog een dashboard lampje. Stelde niet zoveel voor.

'T gekke is dat toen ik vandaag aan 120-130 p/u reed, dat de naald van mijn toerental een aantal keer van 6000 voor een sec. Naar de 0 ging. Dat ging zon paar keer door. Ik denk dat het niet kan, want hij viel niet uit, en ik ben vrij zeker dat ik nog steeds vermogen had.

Edit: naar 0 tpm gaan is onmogelijk, Dan zou ie ook echt stilvallen, dit gebeurde niet. Misschien dat ik de boel weer Los en vast maak.

2de dingetje, en dit verontrust mij meer, is dat ik bij het remmen voor een fietser (koppeling volledig in) dat mn motor afsloeg. Hij sloeg af v'oor dat ik helemaal tot stilstand kwam. Hij startte wel weer onmiddelijk, maar dit vond ik erg vervelend. Hetzelfde gebeurde toen ik 'm in mijn garage reed.

Straks maar de bougies nakijken, verder week ik het niet.

Edit: ik ga er forte in doen, ik heb een paar keer gelezen dat dit goed kan werken.

:W
 
Laatst bewerkt:
'T gekke is dat toen ik vandaag aan 120-130 p/u reed, dat de naald van mijn toerental een aantal keer van 6000 voor een sec. Naar de 0 ging. Dat ging zon paar keer door. Ik denk dat het niet kan, want hij viel niet uit, en ik ben vrij zeker dat ik nog steeds vermogen had.
Check even of je toerentellerkabel er helemaal in zit, voor je meer kapot maakt.
 
Heeft iemand voor een goede prijs een cdi liggen ('92), weet niet helemaal zeker of het probleem de cdi is en ze zijn best duur, kan iemand mij helpen aan een tweedehands cdi?
 
Check even of je toerentellerkabel er helemaal in zit, voor je meer kapot maakt.

Is dat die kabel die in de km teller gaat? Deze is zo vast mogelijk aangedraaid met de hand, ik heb geen goeie tang.

Ik denk dat het probleem met stilvallen niet zo erg is, ik ga er forte 1 in doen.
 
Laatste tegenvaller zal om hem terug in het frame te krijgen zonder krik. Er uit ging al lastig met houten plankjes, er in word vast nog vervelender. Dus als iemand tips heeft zijn ze welkom :P

Blok op zijn zijkant in het gras leggen, daarna frame eromheen leggen en vastbouten. Na de tijd de graskluiten wel ff verwijderen. Op deze manier kon ik het alleen en zonder schade doen.
 
Is dat die kabel die in de km teller gaat? Deze is zo vast mogelijk aangedraaid met de hand, ik heb geen goeie tang.

Ik denk dat het probleem met stilvallen niet zo erg is, ik ga er forte 1 in doen.
De kabel die de toerenteller in gaat is het.
 
Heeft iemand voor een goede prijs een cdi liggen ('92), weet niet helemaal zeker of het probleem de cdi is en ze zijn best duur, kan iemand mij helpen aan een tweedehands cdi?
Ik had er een bij Bassie vandaan.
Zit ook hier op het forum en heeft hele schappelijke prijzen.
https://bph-motoronderdelen.nl/
Even een mailtje sturen en je hebt waarschijnlijk morgen al antwoord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan