[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

De kabel die de toerenteller in gaat is het.
ik heb die dikkere kabel die in de km-teller gaat. Verder zie ik dunnere draadjes, maar die zijn volgens mij voor de dashboard verlichting.

Vandaag een klein toertje gereden en heb niks meer gezien, motor viel ook geen enkele keer uit.

De afgelopen tijd ben ik weer op het oefenterrein van de rijschool mijn skills een beetje aan het opfrissen. Met de noodstop was de remweg wel langer dan verwacht. Na een paar sessies begin ik er wat meer gevoel in te krijgen. Je schrikt toch altijd eventjes als het voorwiel en/of achterwiel slipt. :+
 
ik heb die dikkere kabel die in de km-teller gaat. Verder zie ik dunnere draadjes, maar die zijn volgens mij voor de dashboard verlichting.

Vandaag een klein toertje gereden en heb niks meer gezien, motor viel ook geen enkele keer uit.

De afgelopen tijd ben ik weer op het oefenterrein van de rijschool mijn skills een beetje aan het opfrissen. Met de noodstop was de remweg wel langer dan verwacht. Na een paar sessies begin ik er wat meer gevoel in te krijgen. Je schrikt toch altijd eventjes als het voorwiel en/of achterwiel slipt. :+

Heb je een rode of witte wijzer op de toerenteller?

Latere GS-jes hebben een elektrische toerenteller (en rode wijzers), dan zal je het in een een draadbreukje moeten zoeken. Hier zie je een oud model snelheidsmeter en een nieuw model toerenteller naast elkaar zitten
28KCdK9
 

Bijlagen

  • Tellers.PNG
    Tellers.PNG
    350,3 KB · Weergaven: 10
Heb je een rode of witte wijzer op de toerenteller?

Latere GS-jes hebben een elektrische toerenteller (en rode wijzers), dan zal je het in een een draadbreukje moeten zoeken. Hier zie je een oud model snelheidsmeter en een nieuw model toerenteller naast elkaar zitten
28KCdK9

Ik heb de nieuwere versie.
 
Fotos genomen
 

Bijlagen

  • IMG_20190423_182144575.jpg
    IMG_20190423_182144575.jpg
    155,6 KB · Weergaven: 6
  • IMG_20190423_182115266.jpg
    IMG_20190423_182115266.jpg
    113,2 KB · Weergaven: 5
Nieuw model, dus.

Er zitten onder aan de toerenteller een drietal draadjes - en een rubber plugje met het lampje. Zijn die nog in orde (aansluiting niet geoxideerd, schroefjes nog vast?). Van daar gaat een signaaldraad naar de cdi/bobine, die draad (en de plus en min draad, uiteraard) kan ook een onderbreking hebben. Ik zou niet voorbij dit punt zoeken, dan moet een van de cilinders ook af en toe uitvallen.
En natuurlijk kan ook de toerenteller stuk zijn. Ik heb mezelf indertijd de blubber gezocht naar een tweedehands snelheidsmeter met rode wijzers (en een tank), die waren toen nauwelijks te koop. Het oudere spul is veel beter verkrijgbaar.

De toerenteller vervangen door een ouder exemplaar met kabelbesturing kan ook, maar daarvoor heb je de overbrenging in de cilinderkop nodig. Mijn nokkenas heeft wel een vertanding voor de kabel maar de cilinderkop mist het gat om de kabel door te voeren.De aansluiting van de kabel op het blok heeft een nauwkeurig geboord (en geruimd) gat in de cilinderkop nodig en bij de nieuwere motorblokken is dit gat niet geboord - er zit raar genoeg wel een sier-afdekplaatje op.
Ik zou er eerlijk gezegd ook niet aan denken dit gat te boren maar ik weet natuurlijk niet hoe jouw werkplaats er uit ziet.


Dit wordt puzzelen..... altijd fijn die storingen die af en toe optreden.
 
Mijn uitlaat boutjes zijn twee verschillende, ook een andere lengte. Weten jullie wat de juiste is, ik kom ze op internet allebei tegen. Of maakt het allemaal niet zo veel uit?
uitlaatboutjes.jpg
 
Als de uitlaat maar goed vast zit en de bouten niet verrot / metaalmoe zijn. Ik zelf had nieuwen gehaald bij de bouwmarkt.

Uitlaatbouten moeten overigens vast op slechts 12nm. Zegmaar handvast. Mocht je ze nodig hebben; ik heb nog een setje uitlaatpakkingen liggen voor de GS.
 
Bouwmarkt (karwei) was helaas geen success die had geen enkele bout die in de buurt kwam en ook niet de juiste maat o-ringen voor het kleppen deksel. Zo misschien even proberen bij een automaterialen winkel. Uitlaatpakkingen heb ik al liggen!

Wel leuk dat ze vast moeten met 12 nm, maar (in mijn geval) los met een emmer kruipolie, gasbrander, hamer en een baco op de imbussleutel.


Ik heb wel een hoop geleerd van het herbouwen / nakijken van het blok, maar ik zal nooit meer een blok zo ver uit elkaar halen denk ik. Wat een werk :P
 
Ik heb voor mijn GS500 een setje imbusbouten gehaald bij de Hornbach: ik dacht M8 x 40. Bij het monteren gebruik ik altijd (veel) kopervet en ik haal de uitlaat er bij iedere beurt even af voor een vers laagje hittebestendige hammerite. Op deze manier heb je nooit problemen om de uitlaat los te halen.

Uitlaatbouten die al lang vast zitten, zijn een drama om los te maken. Toen het spruitstuk van mijn BMW weggerot was (RVS uitlaat), waren de draadeinden zo ver weggerot dat er nog nauwelijks sprake was van herkenbare schroefdraad (zie foto).
Ik heb de draadeinden twee weken lang dagelijks in de roestoplosser gezet, toen kon ik ze pas losdraaien. Het alternatief voor mij was de cilinderkop loshalen en uit (laten) boren. Een klusje waar ik geen zin in had.
Ze hadden op dat moment dik 20 jaar vast gezeten en waren nog nooit los geweest.
 

Bijlagen

  • Boutjes K75RT.PNG
    Boutjes K75RT.PNG
    123,9 KB · Weergaven: 7
Op de snelweg afgelopen week paar keer flink koppelverlies gehad. Heb t idee dat de koppelingsplaten aan vervanging toe zijn. Net nieuwe platen besteld, mag ook denk ik wel met 63k km op de teller.

Meteen ook ff dynamo pakking vervangen, drupt nogal.

Fingers crossed dat 't meteen m'n terug naar neutraal probleem vanuit stilstand op lost.
 
Koppelverlies? Schieten je toeren door of valt je motor bijna uit? Kan namelijk net zo goed je benzinekraan zijn.

Wat was het neutraal probleem?
 
Op de snelweg afgelopen week paar keer flink koppelverlies gehad. Heb t idee dat de koppelingsplaten aan vervanging toe zijn. Net nieuwe platen besteld, mag ook denk ik wel met 63k km op de teller.

Meteen ook ff dynamo pakking vervangen, drupt nogal.

Fingers crossed dat 't meteen m'n terug naar neutraal probleem vanuit stilstand op lost.

Koppel verlies is de zin van geen vermogen? Of koppel verlies in de zin van slippende koppeling/niet kunnen koppelen?
Had op de mijne bijna 90k staan, nog nooit wat gehad met de koppeling:]
Ik denk dat je je neutraal probleem echt moet zoeken in de variabele die is veranderd; je had toch een nieuwe kabel geplaatst en toen kwam het probleem? Als je logisch nadenkt zou ik het daar in zoeken, problemen ontstaan namelijk niet zomaar ineens.
 
Heb t idee dat de koppelingsplaten aan vervanging toe zijn

Ik heb ook wel eens ideeen maar die kloppen ook niet altijd.

mag ook denk ik wel met 63k km op de teller.

Ik zit op meer dan 100.000km en ik heb nog geen problemen met de koppelingsplaten gezien.

Ik denk dat je je neutraal probleem echt moet zoeken in de variabele die is veranderd; je had toch een nieuwe kabel geplaatst en toen kwam het probleem? Als je logisch nadenkt zou ik het daar in zoeken, problemen ontstaan namelijk niet zomaar ineens.

Dit. Overigens is de motor moeilijk in neutraal kunnen zetten terwijl je stil staat geen probleem maar een feature :+ Ik weet niet anders. De motor een minimaal stukje laten rollen (voet hoeft niet eens van de grond) is bij mij al genoeg om hem erin te krijgen. Ik zou vooral het drukmechanisme in de deksel eens uit elkaar halen en goed bekijken. De wokkel met de kogeltjes (niet kwijtraken) bedoel ik, die heeft bij mij ook wel eens niet goed gezeten na het vervangen van de koppelingskabel.
 
Ik heb, bij de motor-revisie van 106.000km, koppelingsplaten vervangen, maar dat was meer omdat ie toen toch open lag als dat de platen versleten waren....
 
Weet iemand overigens of het kwaad kan als de koppakking lichtjes begint te zweten?

Opzich is dat geen ramp zolang t maar lichtjes blijft, echt netjes is t niet.
Hou we je oliepeil in de gaten, want als dat te laag is dan is dat erg slecht voor je blok.
Het vervangen is wat werk, maar niet duur (als je het zelf doet, anders veel werk= veel geld).
 
Opzich is dat geen ramp zolang t maar lichtjes blijft, echt netjes is t niet.
Hou we je oliepeil in de gaten, want als dat te laag is dan is dat erg slecht voor je blok.
Het vervangen is wat werk, maar niet duur (als je het zelf doet, anders veel werk= veel geld).
Ik hou m'n oliepeil altijd al nauwlettend in de gaten, vul m tot net boven de 'F' zoals eerder in dit forum is langsgekomen.
Het zweten blijft lichtjes gelukkig tot nu toe... voor het vervangen van de pakking heb ik helaas geen tijd... ik kijk het nog wel even aan...
 
Gewoon vervangen. Lekkende pakking ziet er meer slordig uit dan dat je echt veel olie verliest.

Je wilt er toch niet bij rijden als een Sjonnie? :+
 
Gewoon vervangen. Lekkende pakking ziet er meer slordig uit dan dat je echt veel olie verliest.

Je wilt er toch niet bij rijden als een Sjonnie? :+
Het is een dingetje met tijd enzo... en ik gebruik m vaak voor woon/werk en hij doet t verder prima... Ik ben altijd bang als ik aan dit
begin dat ik weer tegen andere zaken aanloop... de cilinderkop zit tenslotte al z'n hele 27 jaar al op z'n plek...
 
Terug
Bovenaan Onderaan