[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Nou je wilt niet de olie temperatuur op 140°C hebben, vind het blok niet echt lekker....

Een vastloper zit je niet op te wachten, dan maar iets minder haast.
 
Hoe monteren jullie trouwens de telefoon aan de GS? Ik heb zelf het stuur wat in de kroonplaat zit, niet er overheen loopt
 
Op t stuur, beetje krap met van die clip ons


IMG_20190622_205845253.jpg
 
Komende woensdag 37°C voorspeld, is de GS gevoelig voor deze hitte? Raakt de motor snel te heet?

Wat F2ride2001 zegt, misschien je maximumsnelheid wat aanpassen. Verder je boerenverstand gebruiken, als je ergens een kwartier stil moet gaan staan kan je hem beter even uit zetten om maar iets te noemen.
 
Ja.

Ik heb zo'n alternatieve vuldop met thermometer er in. En inderdaad, wat f2ride ook al zegt, met tropische temperaturen moet je het brommertje een beetje ontzien.

Deze thermometers werken goed maar....
1- Je vervangt de peilstok door iets waar je geen olie mee kan peilen. Ik heb streepjes met viltstift en een stuk krimpkous geprobeerd en ik had met de krimpkous het geluk dat het trieste restje er nog half aan hing na één ritje.
2- Mijn exemplaar is niet waterdicht. Als ik de motor in de regen parkeer, komt er condens aan de binnenkant.
3- Het heeft nog steeds iets genants om naar je kruis te staren om te zien hoe heet het motortje is. Ik voel mezelf dan direct geschikt voor de (oude) tv serie van Jambers.
 
Toch raar eigenlijk dat je met een buitentemperatuur van 10°C meer je rijstijl moet aanpassen. Ik vraag me af hoe ze dat doen met luchtgekoelde blokken (iedere H-D bvb) in tropische landen.
 
Niet harder dan 110? Anders raakt ie oververhit?
Volgens mij is dit zo'n action olie onderwerp. Iedereen heeft een andere mening, maar ik zie niet heel veel verschil in de praktijk. Neemt niet weg dat ik er wel goeie olie in gooi :)

Ik heb met mijn GS ook altijd in de hitte door geblazen op de snelweg. Daar zijn ze voor gemaakt. Alleen mocht het zijn dat je niet door de file kunt, maar moet wachten, zet hem dan tussendoor uit.
 
Volgens mij is dit zo'n action olie onderwerp. Iedereen heeft een andere mening, maar ik zie niet heel veel verschil in de praktijk. Neemt niet weg dat ik er wel goeie olie in gooi :)

Inderdaad, dit is een Action olie onderwerp.

Ik heb nu een goede volsyntheet in de GS500 zitten en daarmee durf ik wel tot 130 graden te gaan. Maar als je er el-chaepo olie in knikkert zou ik niet zo ver gaan en is de genoemde 110 km/uur (zonder thermometer) een veilige richtlijn. Deze temperatuur is vooral afhankelijk van hoe hard de GS500 moet werken. Als je volgas, met volle bepakking, in de brandende zon, de Alpen probeert over te steken, is het vrijwel zeker te veel zijn voor dit budget fietsje.



Ik heb ooit een Honda CB750 gehad die ik meetbaar getuned had (hij liep "de toerenteller uit"). Deze stookte de olie ook duidelijk heter dan 140 graden maar ik draaide altijd de gaskraan dicht als de olietemperatuur de 140 graden aantikte. De CB900 versie van deze motor was voorzien van een oliekoeler en in deze "pre-internet tijd" lagen oliekoelers niet ergens op een plank te wachten.
Ik heb die motor verkocht en er bij verteld dat hij getuned was en dat de olie te heet kon worden. Na een tijdje hoorde ik via via de motor in vijf makkelijk tot in de begrenzer draaide (dat wist ik al) maar ook dat de oliedruksensor stuk gegaan zou zijn. Dat laatste zou een "veel voorkomend kwaaltje bij een CB750" zijn....
Voor mij was het de eerste en laatste keer dat ik van dit veel voorkomende kwaaltje hoorde.

Veel later hoorde ik dat deze motor gesloopt was kort nadat de oliedruksensor stuk gegaan zou zijn. Jammer, want het was een bloedsnel kanon, wel met het bekende elastiekframe wat Honda toen graag gebruikte.
 
Inderdaad, dit is een Action olie onderwerp.

Ik heb nu een goede volsyntheet in de GS500 zitten en daarmee durf ik wel tot 130 graden te gaan. Maar als je er el-chaepo olie in knikkert zou ik niet zo ver gaan en is de genoemde 110 km/uur (zonder thermometer) een veilige richtlijn. Deze temperatuur is vooral afhankelijk van hoe hard de GS500 moet werken. Als je volgas, met volle bepakking, in de brandende zon, de Alpen probeert over te steken, is het vrijwel zeker te veel zijn voor dit budget fietsje.

Ik bedoelde niet dat het een action olie topic is omdat het afhankelijk is vanwaar je olie komt. Maar meer dat er geen definitief antwoord over lijkt te zijn.

@volle bepakking, vol gas de alpen over: Het kan wel. Ook met 30 graden. Althans, in het dal. Op de berg is het een stuk koeler.
 
Als de olie verbrandt, zijn de smerende eigenschappen over. Meestal verbrandt minerale (en plantaardige) olie bij 180 graden wat een typische verbrand-frituur lucht geeft die je kan ruiken als je aan het vulgat snuffelt. De 'betere' soorten olie kunnen vaak wat beter tegen hogere temperaturen.
De olietermometer zit doorgaans in de carterolie die gekoeld wordt met rijwind.

Met vol gas over de Alpen gok je er dus op dat de olie nergens boven de verbrandingstemperatuur komt.
 
Als de olie verbrandt, zijn de smerende eigenschappen over. Meestal verbrandt minerale (en plantaardige) olie bij 180 graden wat een typische verbrand-frituur lucht geeft die je kan ruiken als je aan het vulgat snuffelt. De 'betere' soorten olie kunnen vaak wat beter tegen hogere temperaturen.
De olietermometer zit doorgaans in de carterolie die gekoeld wordt met rijwind.

Met vol gas over de Alpen gok je er dus op dat de olie nergens boven de verbrandingstemperatuur komt.
Ik heb me er eigenlijk nooit echt druk over gemaakt. Ik reed met semi-syntheet en de motor rijdt 25.000km nog vrolijk rond bij zn nieuwe eigenaar. Neem aan dat er dus niet heel erg stuk is gereden.
 
De GS500 is niet voor niets vaak als lesfiets gebruikt. De motor rijdt erg makkelijk en met een klein beetje onderhoud blijft hij rijden. Ik gok dat je onder de echte lesfietsen nog wel extremere kilometerstanden tegenkomt, mijn GS-je is met maar een tonnetje op de teller nog lang niet sleets. Ja, de stepjes vertonen tekenen van slijtage, de lak is inmiddels vervangen, ik heb twee kleuren tellers en meer van dat soort oude-brommer-mankementjes maar de motor rijdt nog als nieuw.

Ik heb vaak getwijfeld om weer een andere fiets te kopen. Ik denk dan aan een oude GSX, CBR of misschien zelfs iets conform mijn leeftijd zoals een Guzzi of zo (BMW heb ik al). Bovendien twijfelt mijn vriendin nog steeds om ook haar A-tje gaan halen zodat deze Jut met zijn Jul lekker kan gaan toeren over de Veluwe in matching motor-pakjes. Maar mijn vriendin vindt (erg genoeg) een sjoppert leuk, die voorkeur zal wel iets met vrouwen en boodschappen te maken hebben.

Maar het GS-je rijdt prima, is niet stuk te krijgen en als ik iets anders koop moet ik of flink geld aftikken of opnieuw opbouwen.
Daarnaast zijn de zaken die ik mis aan de GS ook de zaken die maken ook dat het een eenvoudige (en voordelige) fiets is. Ik mis bijvoorbeeld injectie en ABS, vooral omdat mijn dochter - en straks misschien ook mijn vriendin - er ook mee wil rijden en ABS is met de huidige motorrijlessen toch min of meer noodzaak.
Als je een noodstop hebt leren maken door botweg zo hard mogelijk in de voorrem te knijpen ga je languit met de GS op het meest vervelende moment. Een noodstop maken op een motor zonder ABS komt neer op gedoseerd remmen tijdens de noodstop en dat is een tegennatuurlijke handeling.

Anyway, ik heb deze pas 13 jaar en hij zal nog wel even blijven.
 
Je geeft zelf aan dat hij wel aan slaat op remmenreiniger.
Dus een vonk en compressie heb je.

Blijft hij na het aanslaan op remmenreiniger wel op benzine lopen of valt hij gelijk weer uit?
Als hij gelijk weer uitvalt moet je het brandstofsysteem dus tank, kraantje onder de tank!, kraantje aan het frame en de carburateur dus nakijken.

Ja heb hem nu aan de praat, alleen hij blijft lang hangen op toeren, luchtschroef bijstellen?
 
De GS500 is niet voor niets vaak als lesfiets gebruikt. De motor rijdt erg makkelijk en met een klein beetje onderhoud blijft hij rijden. Ik gok dat je onder de echte lesfietsen nog wel extremere kilometerstanden tegenkomt, mijn GS-je is met maar een tonnetje op de teller nog lang niet sleets. Ja, de stepjes vertonen tekenen van slijtage, de lak is inmiddels vervangen, ik heb twee kleuren tellers en meer van dat soort oude-brommer-mankementjes maar de motor rijdt nog als nieuw.

Ik heb vaak getwijfeld om weer een andere fiets te kopen. Ik denk dan aan een oude GSX, CBR of misschien zelfs iets conform mijn leeftijd zoals een Guzzi of zo (BMW heb ik al). Bovendien twijfelt mijn vriendin nog steeds om ook haar A-tje gaan halen zodat deze Jut met zijn Jul lekker kan gaan toeren over de Veluwe in matching motor-pakjes. Maar mijn vriendin vindt (erg genoeg) een sjoppert leuk, die voorkeur zal wel iets met vrouwen en boodschappen te maken hebben.

Maar het GS-je rijdt prima, is niet stuk te krijgen en als ik iets anders koop moet ik of flink geld aftikken of opnieuw opbouwen.
Daarnaast zijn de zaken die ik mis aan de GS ook de zaken die maken ook dat het een eenvoudige (en voordelige) fiets is. Ik mis bijvoorbeeld injectie en ABS, vooral omdat mijn dochter - en straks misschien ook mijn vriendin - er ook mee wil rijden en ABS is met de huidige motorrijlessen toch min of meer noodzaak.
Als je een noodstop hebt leren maken door botweg zo hard mogelijk in de voorrem te knijpen ga je languit met de GS op het meest vervelende moment. Een noodstop maken op een motor zonder ABS komt neer op gedoseerd remmen tijdens de noodstop en dat is een tegennatuurlijke handeling.

Anyway, ik heb deze pas 13 jaar en hij zal nog wel even blijven.

Mag ik hier even aan toevoegen (als iemand die onlangs z'n AVB heeft gehaald) dat tijdens de rijlessen niet wordt geleerd om zo hard mogelijk in de hendel te knijpen. Het activeren van ABS is in de meeste gevallen zelfs reden om je te laten zakken. Ik heb hem zelf op zn voorwiel laten balanceren tijdens mn noodstop, zonder abs.

Helaas wordt pompend remmen NIET aangeleerd. Maar om te zeggen dat er blind in de abs vertrouwd mag worden is zeker niet het geval
 
Mag ik hier even aan toevoegen (als iemand die onlangs z'n AVB heeft gehaald) dat tijdens de rijlessen niet wordt geleerd om zo hard mogelijk in de hendel te knijpen. Het activeren van ABS is in de meeste gevallen zelfs reden om je te laten zakken. Ik heb hem zelf op zn voorwiel laten balanceren tijdens mn noodstop, zonder abs.

Helaas wordt pompend remmen NIET aangeleerd. Maar om te zeggen dat er blind in de abs vertrouwd mag worden is zeker niet het geval
Ik ken de rijlessen rondom ABS alleen van de verhalen van mijn dochter, nadat zij mijn GS500 onderuit geremd had.

Ik vind het ook jammer (maar begrijpelijk) dat rijlessen alleen op motoren met ABS gegeven worden. Veel nieuwe motorrijders zijn mensen die niet direct naar de dealer stappen voor een jonge motor maar zij kopen oude tweedehandsjes waarbij je soms al blij moet zijn dat de remmen überhaupt werkt. Misschien kan een proef-noodstop zonder ABS (schakelaartje) wat meer verhelderen over een noodstop maken op een ABS-loze fiets.

Wat ik wel weet van ABS is dat je er op grind of gravel minder prettig mee kan remmen. Een ABS-loze fiets zal zijn voorwiel "ingraven" terwijl een fiets met ABS het grind onder de band door laat rollen waardoor je nauwelijks remt. Verder schijnt het mogelijk te zijn zonder ABS een kortere remweg te hebben dan met ABS maar ik denk niet dat veel voertuigbeheersing een remedie is tegen de eventuele paniek bij een noodstop.
 
Ja heb hem nu aan de praat, alleen hij blijft lang hangen op toeren, luchtschroef bijstellen?
Als ik rem reiniger op 't inlaatspruitstuk spray gaat hij ineens naar 3000 toeren maar blijft er echt lang op hangen, als ik dan de motor uit zet en weer start dan gaat hij naar 2000 toeren ongeveer. Hij blijft ook bij gas geven lang hangen op toeren, of hij gaat meteen naar 3000-4000 en blijft hangen.

Iemand een idee wat het kan zijn?
 
Als ik rem reiniger op 't inlaatspruitstuk spray gaat hij ineens naar 3000 toeren maar blijft er echt lang op hangen, als ik dan de motor uit zet en weer start dan gaat hij naar 2000 toeren ongeveer. Hij blijft ook bij gas geven lang hangen op toeren, of hij gaat meteen naar 3000-4000 en blijft hangen.

Iemand een idee wat het kan zijn?
Op de inlaatrubbers? Dus er niet in via het luchtfilterhuis? Dan heb je valse lucht, oftewel tussen je carbs en blok lekt het. Waarschijnlijk zijn je inlaatrubbers niet de nieuwste meer en zijn erg hard, of het is niet goed gemonteerd.
 
Op de inlaatrubbers? Dus er niet in via het luchtfilterhuis? Dan heb je valse lucht, oftewel tussen je carbs en blok lekt het. Waarschijnlijk zijn je inlaatrubbers niet de nieuwste meer en zijn erg hard, of het is niet goed gemonteerd.
Je zou denken dat die dan toch zakt in toeren? Verzuipen zeg maar. Ik lees altijd veel over de betrouwbaarheid maar valt tot nu toe tegen haha
 
Ik ken de rijlessen rondom ABS alleen van de verhalen van mijn dochter, nadat zij mijn GS500 onderuit geremd had.

Ik vind het ook jammer (maar begrijpelijk) dat rijlessen alleen op motoren met ABS gegeven worden. Veel nieuwe motorrijders zijn mensen die niet direct naar de dealer stappen voor een jonge motor maar zij kopen oude tweedehandsjes waarbij je soms al blij moet zijn dat de remmen überhaupt werkt. Misschien kan een proef-noodstop zonder ABS (schakelaartje) wat meer verhelderen over een noodstop maken op een ABS-loze fiets.

Wat ik wel weet van ABS is dat je er op grind of gravel minder prettig mee kan remmen. Een ABS-loze fiets zal zijn voorwiel "ingraven" terwijl een fiets met ABS het grind onder de band door laat rollen waardoor je nauwelijks remt. Verder schijnt het mogelijk te zijn zonder ABS een kortere remweg te hebben dan met ABS maar ik denk niet dat veel voertuigbeheersing een remedie is tegen de eventuele paniek bij een noodstop.

Daar heb je inderdaad gelijk in en ik denk ook dat het eigenlijk bij de lessen alsnog gegeven zou moeten worden.

Wat je zegt over abs en kortere remafstand klopt inderdaad. Ik kan na 4 jaar van het afstellen, aanpassen en leren kennen van mijn auto met vol vertrouwen zeggen dat ik inderdaad harder rem, en sneller stop dan mijn vrienden in hun ABS variant. In mijn relatief korte tijd van autorijbewijsbezit(5 jaar) heb ik desondanks wel meer als 3k kilometers gereden en pas recentelijk mijn eerste noodstop gemaakt waarbij ik daadwerkelijk baat had bij de ABS van de bedrijfsauto. In die tijd heb ik ook vele noodstops mogen maken zonder ABS die stuk voor stuk goed zijn afgelopen en waarin ik ook de mogelijkheden had om het op te vangen wanneer ik net wat te hard remde en wel blokkeerde.

Dit gaat bij de motor uiteraard weer vanaf begin af aan, en ben benieuwd hoe dit gaat lopen. Als het rijbewijs binnen is (18de mn laatste examen) maar snel een parkeerplaats opzoeken om de GS eens aan de tand te voelen. Momenteel overweeg ik ook om na het pasje nog een AVB rijles aan te vragen aan mijn rijinstructeur om wat remtechnieken te leren op een motor zonder ABS. Gelukkig heb ik zeer goede rijinstructeurs(vader en zoon) die me ook tips geven over het rijden met carbs en veel ervaring hebben in de motorsport.

Aan het einde van het verhaal, ABS of geen ABS, je remt net zo hard als dat je banden toelaten. Daarom altijd kwalitatieve banden nemen. En om hierop terug te komen mijn vraag aan het forum, wat wordt aangeraden wat betreft banden?

Ik zoek iets wat betrouwbaar de grens laat voelen, wordt alleen op asfalt gereden en zal ook vrij veel op gereden worden. ik wil een band voor sportief rijgedrag zodat wanneer mijn vaardigheden ontwikkelen ik een band heb waar ik bekend mee ben en waar ik op kan vertrouwen. Dit hoeft geen trackday band te zijn, dat doen we pas over een jaar of 5, als ik mezelf daartoe kan vertouwen. Ook vind ik performance in de regen belangrijk aangezien er door weer en wind op gereden gaat worden. En als klap op de pijl zou ik het fijn vinden als de band niet schrikwekkend duur is, mijn ervaring is ook dat geld niet altijd gelijk staat aan prestaties.
 
Je zou denken dat die dan toch zakt in toeren? Verzuipen zeg maar. Ik lees altijd veel over de betrouwbaarheid maar valt tot nu toe tegen haha
In het blok wordt er als het ware een vacuum getrokken, hierdoor wordt er via de carburateurs benzine luchtmengsel aangezogen. Als de inlaatrubbers niet goed meer afsluiten lekt er dus lucht die geen onderdeel van het mengsel is naar binnen (valse lucht) dan loopt hij dus te arm.
Sowieso als er iets gebeurd als je op de rubbers spuit, dan moet het lek zijn, anders zou er geen ‘besmetting’ kunnen plaatsvinden van iets dat van buiten komt. Hier eerst gaan zoeken dus.
 
...

Ik zoek iets wat betrouwbaar de grens laat voelen, wordt alleen op asfalt gereden en zal ook vrij veel op gereden worden. ik wil een band voor sportief rijgedrag zodat wanneer mijn vaardigheden ontwikkelen ik een band heb waar ik bekend mee ben en waar ik op kan vertrouwen. Dit hoeft geen trackday band te zijn, dat doen we pas over een jaar of 5, als ik mezelf daartoe kan vertouwen. Ook vind ik performance in de regen belangrijk aangezien er door weer en wind op gereden gaat worden. En als klap op de pijl zou ik het fijn vinden als de band niet schrikwekkend duur is, mijn ervaring is ook dat geld niet altijd gelijk staat aan prestaties.
Pirelli Sport Demon

Je zou denken dat die dan toch zakt in toeren? Verzuipen zeg maar. Ik lees altijd veel over de betrouwbaarheid maar valt tot nu toe tegen haha

Er kan niet veel mis gaan, dus er zit een goede kans in dat je binnenkort alles een keer gehad hebt. Het spul wordt er ook niet jonger op he.
 
In mijn relatief korte tijd van autorijbewijsbezit(5 jaar) heb ik desondanks wel meer als 3k kilometers gereden en pas recentelijk mijn eerste noodstop gemaakt waarbij ik daadwerkelijk baat had bij de ABS van de bedrijfsauto. In die tijd

Wel meer als 3k in 5 jaar? geen 0 vergeten? Das minder dan 5km per week he :P Tijdens studietijd deed ik 3.4k per maand op de GS. Nu 3k per maand met de auto voor werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan