Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Komende woensdag 37°C voorspeld, is de GS gevoelig voor deze hitte? Raakt de motor snel te heet?
Volgens mij is dit zo'n action olie onderwerp. Iedereen heeft een andere mening, maar ik zie niet heel veel verschil in de praktijk. Neemt niet weg dat ik er wel goeie olie in gooiNiet harder dan 110? Anders raakt ie oververhit?
Volgens mij is dit zo'n action olie onderwerp. Iedereen heeft een andere mening, maar ik zie niet heel veel verschil in de praktijk. Neemt niet weg dat ik er wel goeie olie in gooi
Inderdaad, dit is een Action olie onderwerp.
Ik heb nu een goede volsyntheet in de GS500 zitten en daarmee durf ik wel tot 130 graden te gaan. Maar als je er el-chaepo olie in knikkert zou ik niet zo ver gaan en is de genoemde 110 km/uur (zonder thermometer) een veilige richtlijn. Deze temperatuur is vooral afhankelijk van hoe hard de GS500 moet werken. Als je volgas, met volle bepakking, in de brandende zon, de Alpen probeert over te steken, is het vrijwel zeker te veel zijn voor dit budget fietsje.
Ik heb me er eigenlijk nooit echt druk over gemaakt. Ik reed met semi-syntheet en de motor rijdt 25.000km nog vrolijk rond bij zn nieuwe eigenaar. Neem aan dat er dus niet heel erg stuk is gereden.Als de olie verbrandt, zijn de smerende eigenschappen over. Meestal verbrandt minerale (en plantaardige) olie bij 180 graden wat een typische verbrand-frituur lucht geeft die je kan ruiken als je aan het vulgat snuffelt. De 'betere' soorten olie kunnen vaak wat beter tegen hogere temperaturen.
De olietermometer zit doorgaans in de carterolie die gekoeld wordt met rijwind.
Met vol gas over de Alpen gok je er dus op dat de olie nergens boven de verbrandingstemperatuur komt.
Je geeft zelf aan dat hij wel aan slaat op remmenreiniger.
Dus een vonk en compressie heb je.
Blijft hij na het aanslaan op remmenreiniger wel op benzine lopen of valt hij gelijk weer uit?
Als hij gelijk weer uitvalt moet je het brandstofsysteem dus tank, kraantje onder de tank!, kraantje aan het frame en de carburateur dus nakijken.
De GS500 is niet voor niets vaak als lesfiets gebruikt. De motor rijdt erg makkelijk en met een klein beetje onderhoud blijft hij rijden. Ik gok dat je onder de echte lesfietsen nog wel extremere kilometerstanden tegenkomt, mijn GS-je is met maar een tonnetje op de teller nog lang niet sleets. Ja, de stepjes vertonen tekenen van slijtage, de lak is inmiddels vervangen, ik heb twee kleuren tellers en meer van dat soort oude-brommer-mankementjes maar de motor rijdt nog als nieuw.
Ik heb vaak getwijfeld om weer een andere fiets te kopen. Ik denk dan aan een oude GSX, CBR of misschien zelfs iets conform mijn leeftijd zoals een Guzzi of zo (BMW heb ik al). Bovendien twijfelt mijn vriendin nog steeds om ook haar A-tje gaan halen zodat deze Jut met zijn Jul lekker kan gaan toeren over de Veluwe in matching motor-pakjes. Maar mijn vriendin vindt (erg genoeg) een sjoppert leuk, die voorkeur zal wel iets met vrouwen en boodschappen te maken hebben.
Maar het GS-je rijdt prima, is niet stuk te krijgen en als ik iets anders koop moet ik of flink geld aftikken of opnieuw opbouwen.
Daarnaast zijn de zaken die ik mis aan de GS ook de zaken die maken ook dat het een eenvoudige (en voordelige) fiets is. Ik mis bijvoorbeeld injectie en ABS, vooral omdat mijn dochter - en straks misschien ook mijn vriendin - er ook mee wil rijden en ABS is met de huidige motorrijlessen toch min of meer noodzaak.
Als je een noodstop hebt leren maken door botweg zo hard mogelijk in de voorrem te knijpen ga je languit met de GS op het meest vervelende moment. Een noodstop maken op een motor zonder ABS komt neer op gedoseerd remmen tijdens de noodstop en dat is een tegennatuurlijke handeling.
Anyway, ik heb deze pas 13 jaar en hij zal nog wel even blijven.
Ik ken de rijlessen rondom ABS alleen van de verhalen van mijn dochter, nadat zij mijn GS500 onderuit geremd had.Mag ik hier even aan toevoegen (als iemand die onlangs z'n AVB heeft gehaald) dat tijdens de rijlessen niet wordt geleerd om zo hard mogelijk in de hendel te knijpen. Het activeren van ABS is in de meeste gevallen zelfs reden om je te laten zakken. Ik heb hem zelf op zn voorwiel laten balanceren tijdens mn noodstop, zonder abs.
Helaas wordt pompend remmen NIET aangeleerd. Maar om te zeggen dat er blind in de abs vertrouwd mag worden is zeker niet het geval
Als ik rem reiniger op 't inlaatspruitstuk spray gaat hij ineens naar 3000 toeren maar blijft er echt lang op hangen, als ik dan de motor uit zet en weer start dan gaat hij naar 2000 toeren ongeveer. Hij blijft ook bij gas geven lang hangen op toeren, of hij gaat meteen naar 3000-4000 en blijft hangen.Ja heb hem nu aan de praat, alleen hij blijft lang hangen op toeren, luchtschroef bijstellen?
Op de inlaatrubbers? Dus er niet in via het luchtfilterhuis? Dan heb je valse lucht, oftewel tussen je carbs en blok lekt het. Waarschijnlijk zijn je inlaatrubbers niet de nieuwste meer en zijn erg hard, of het is niet goed gemonteerd.Als ik rem reiniger op 't inlaatspruitstuk spray gaat hij ineens naar 3000 toeren maar blijft er echt lang op hangen, als ik dan de motor uit zet en weer start dan gaat hij naar 2000 toeren ongeveer. Hij blijft ook bij gas geven lang hangen op toeren, of hij gaat meteen naar 3000-4000 en blijft hangen.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Je zou denken dat die dan toch zakt in toeren? Verzuipen zeg maar. Ik lees altijd veel over de betrouwbaarheid maar valt tot nu toe tegen hahaOp de inlaatrubbers? Dus er niet in via het luchtfilterhuis? Dan heb je valse lucht, oftewel tussen je carbs en blok lekt het. Waarschijnlijk zijn je inlaatrubbers niet de nieuwste meer en zijn erg hard, of het is niet goed gemonteerd.
Ik ken de rijlessen rondom ABS alleen van de verhalen van mijn dochter, nadat zij mijn GS500 onderuit geremd had.
Ik vind het ook jammer (maar begrijpelijk) dat rijlessen alleen op motoren met ABS gegeven worden. Veel nieuwe motorrijders zijn mensen die niet direct naar de dealer stappen voor een jonge motor maar zij kopen oude tweedehandsjes waarbij je soms al blij moet zijn dat de remmen überhaupt werkt. Misschien kan een proef-noodstop zonder ABS (schakelaartje) wat meer verhelderen over een noodstop maken op een ABS-loze fiets.
Wat ik wel weet van ABS is dat je er op grind of gravel minder prettig mee kan remmen. Een ABS-loze fiets zal zijn voorwiel "ingraven" terwijl een fiets met ABS het grind onder de band door laat rollen waardoor je nauwelijks remt. Verder schijnt het mogelijk te zijn zonder ABS een kortere remweg te hebben dan met ABS maar ik denk niet dat veel voertuigbeheersing een remedie is tegen de eventuele paniek bij een noodstop.
In het blok wordt er als het ware een vacuum getrokken, hierdoor wordt er via de carburateurs benzine luchtmengsel aangezogen. Als de inlaatrubbers niet goed meer afsluiten lekt er dus lucht die geen onderdeel van het mengsel is naar binnen (valse lucht) dan loopt hij dus te arm.Je zou denken dat die dan toch zakt in toeren? Verzuipen zeg maar. Ik lees altijd veel over de betrouwbaarheid maar valt tot nu toe tegen haha
Pirelli Sport Demon...
Ik zoek iets wat betrouwbaar de grens laat voelen, wordt alleen op asfalt gereden en zal ook vrij veel op gereden worden. ik wil een band voor sportief rijgedrag zodat wanneer mijn vaardigheden ontwikkelen ik een band heb waar ik bekend mee ben en waar ik op kan vertrouwen. Dit hoeft geen trackday band te zijn, dat doen we pas over een jaar of 5, als ik mezelf daartoe kan vertouwen. Ook vind ik performance in de regen belangrijk aangezien er door weer en wind op gereden gaat worden. En als klap op de pijl zou ik het fijn vinden als de band niet schrikwekkend duur is, mijn ervaring is ook dat geld niet altijd gelijk staat aan prestaties.
Je zou denken dat die dan toch zakt in toeren? Verzuipen zeg maar. Ik lees altijd veel over de betrouwbaarheid maar valt tot nu toe tegen haha
In mijn relatief korte tijd van autorijbewijsbezit(5 jaar) heb ik desondanks wel meer als 3k kilometers gereden en pas recentelijk mijn eerste noodstop gemaakt waarbij ik daadwerkelijk baat had bij de ABS van de bedrijfsauto. In die tijd