[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Okay dank jullie wel. En nog één vraagje (zullen er vast wel meer komen want mijn brein is een vragenfabriek, aka ik ben niet zo snugger soms): hoort de voorrem van een gs500 met oud type remklauw zo sponzig te zijn? Ik heb een gs uit 1992. Remklauw zou gereviseerd moeten zijn door de vorige eigenaar. Heb zelf de remblokken vervangen en de glijbussen ingevet. Eén van de bussen zat namelijk vast waardoor de blokken scheef zijn gesleten. Remzuigers beetje schoongemaakt maar zagen er gewoon hartstikke netjes uit. Dit heeft de onregelmatigheid uit de rem gehaald maar niet de sponzigheid. Heb vandaag de remcilinder vervangen. Voelt wel wat fijner in de hendel maar verder is het nog precies dezelfde feeling in het remmen zelf. Zit een (felgekleurde) stalen remleiding op. Zal het altijd zo sponzig blijven of kan ik er nog iets aan doen? Sorry als het zo'n vaag verhaal is maar beter ben ik niet echt in woorden.
Is het wel goed ontlucht? Anders knijp je eerst de luchtbelletjes fijn namelijk.... dat voelt sponzig.
 
Okay dank jullie wel. En nog één vraagje (zullen er vast wel meer komen want mijn brein is een vragenfabriek, aka ik ben niet zo snugger soms): hoort de voorrem van een gs500 met oud type remklauw zo sponzig te zijn? Ik heb een gs uit 1992. Remklauw zou gereviseerd moeten zijn door de vorige eigenaar. Heb zelf de remblokken vervangen en de glijbussen ingevet. Eén van de bussen zat namelijk vast waardoor de blokken scheef zijn gesleten. Remzuigers beetje schoongemaakt maar zagen er gewoon hartstikke netjes uit. Dit heeft de onregelmatigheid uit de rem gehaald maar niet de sponzigheid. Heb vandaag de remcilinder vervangen. Voelt wel wat fijner in de hendel maar verder is het nog precies dezelfde feeling in het remmen zelf. Zit een (felgekleurde) stalen remleiding op. Zal het altijd zo sponzig blijven of kan ik er nog iets aan doen? Sorry als het zo'n vaag verhaal is maar beter ben ik niet echt in woorden.
Remblokken gewisseld daarna?
 
Om maar even bij de kwaaltjes van de gs te blijven. Ivm een doorgeroeste uitlaat wou ik de complete uitlaat eraf halen en kwam bij de uitlaat bouten uit waar iedereen zo huiverig voor is😅.
20190816_092900.jpg
Kats vastgeroest en dolgedraaid voor dat ik überhaupt begon. Iemand voor mij heeft het dus blijkbaar voor gezien gehouden 👍.
Uiteindelijk moer erop gelast en met heel veel inspanning en olie los kunnen krijgen.

Maar dan nu? Vervangen voor rvs? Of iets anders dan imbus? Ik hoor graag tips😇
 
Om maar even bij de kwaaltjes van de gs te blijven. Ivm een doorgeroeste uitlaat wou ik de complete uitlaat eraf halen en kwam bij de uitlaat bouten uit waar iedereen zo huiverig voor is😅.
Bekijk bijlage 1418624
Kats vastgeroest en dolgedraaid voor dat ik überhaupt begon. Iemand voor mij heeft het dus blijkbaar voor gezien gehouden 👍.
Uiteindelijk moer erop gelast en met heel veel inspanning en olie los kunnen krijgen.

Maar dan nu? Vervangen voor rvs? Of iets anders dan imbus? Ik hoor graag tips😇
RVS gaat volgens mij andere problemen geven. Gewoon zelfde materiaal en in de montagevet zetten voordat het erop gaat. En dan eens in het jaar loshalen en opnieuw invetten.

Verder nooit inbus gebruiken, maar een buitenzeskant of torx.
 
Ik heb een apparaatje staan die met luchtdruk de remvloeistof uit het systeem zuigt. Heb ik al 2 keer 3 a 4 keer gedaan maar het wordt er niet beter op.
Op druk zetten door de remhendel stukje in te knijpen en alle banjobouten stuk voor stuk een beetje losdraaien en weer meteen vast. Komt vaak nog wat lucht uit.
 
Eén van de bussen zat namelijk vast waardoor de blokken scheef zijn gesleten. Remzuigers beetje schoongemaakt maar zagen er gewoon hartstikke netjes uit. Dit heeft de onregelmatigheid uit de rem gehaald maar niet de sponzigheid. Heb vandaag de remcilinder vervangen. Voelt wel wat fijner in de hendel maar verder is het nog precies dezelfde feeling in het remmen zelf. Zit een (felgekleurde) stalen remleiding op. Zal het altijd zo sponzig blijven of kan ik er nog iets aan doen? Sorry als het zo'n vaag verhaal is maar beter ben ik niet echt in woorden.

Met scheef gesleten remblokken gaat het nooit lekker remmen zonder sponzig te zijn.

Er van uitgaand dat de boel goed ontlucht is en correct in elkaar gezet, zou ik dus zeker ook de remblokken vervangen. Verder zit er altijd een klein beetje lucht in het systeem wat je er normaal niet uitkrijgt maar de vraag is hoe 'hard' je de remmen wil krijgen. Enigszins gevoel in de remmen houden is ook prettig en als het voorwiel zelfs in optimale omstandigheden nog steeds goed te blokkeren is (is een stoppie mogelijk? ) zou ik er niets meer aan doen.

De allerlaatste lucht uit de banjobouten en de remklauw halen kan natuurlijk altijd voor degene die echt superharde remmen wil hebben. De remklauw kan je loshalen en met een plankje waar de schijf hoort te zitten met het nippel echt helemaal bovenin ontluchten. Daarna de blokken terugduwen, klauw weer monteren en met een paar keer pompen sluiten de blokken weer aan. De banjobouten kan je met horizontaal houden en los/vast draaien ook helemaal luchtvrij krijgen.
Verder kan je nog hardere blokken monteren maar bij echte raceblokken moet je opletten dat die pas lekker werken als de remmen warm zijn, wat bij normaal gebruik nooit gebeurt. In racecondities kunnen remmen roodgloeiend worden.
Als laatste kan de remleiding een minder goed werkend aliproduct zijn. Een remleiding kan een sponzig gevoel geven als de druk van de leiding het volume van de leiding doet toenemen (een kapotte remslang zwelt op of krijgt een bobbel als je er druk op zet). Een goede remslang is daarom van levensbelang, openbarsten is de stap die volgt op dit opzwellen of de bobbel en dat geeft een rip topic....
 
Met scheef gesleten remblokken gaat het nooit lekker remmen zonder sponzig te zijn.

Er van uitgaand dat de boel goed ontlucht is en correct in elkaar gezet, zou ik dus zeker ook de remblokken vervangen. Verder zit er altijd een klein beetje lucht in het systeem wat je er normaal niet uitkrijgt maar de vraag is hoe 'hard' je de remmen wil krijgen. Enigszins gevoel in de remmen houden is ook prettig en als het voorwiel zelfs in optimale omstandigheden nog steeds goed te blokkeren is (is een stoppie mogelijk? ) zou ik er niets meer aan doen.

De allerlaatste lucht uit de banjobouten en de remklauw halen kan natuurlijk altijd voor degene die echt superharde remmen wil hebben. De remklauw kan je loshalen en met een plankje waar de schijf hoort te zitten met het nippel echt helemaal bovenin ontluchten. Daarna de blokken terugduwen, klauw weer monteren en met een paar keer pompen sluiten de blokken weer aan. De banjobouten kan je met horizontaal houden en los/vast draaien ook helemaal luchtvrij krijgen.
Verder kan je nog hardere blokken monteren maar bij echte raceblokken moet je opletten dat die pas lekker werken als de remmen warm zijn, wat bij normaal gebruik nooit gebeurt. In racecondities kunnen remmen roodgloeiend worden.
Als laatste kan de remleiding een minder goed werkend aliproduct zijn. Een remleiding kan een sponzig gevoel geven als de druk van de leiding het volume van de leiding doet toenemen (een kapotte remslang zwelt op of krijgt een bobbel als je er druk op zet). Een goede remslang is daarom van levensbelang, openbarsten is de stap die volgt op dit opzwellen of de bobbel en dat geeft een rip topic....
Remsysteem moet altijd helemaal zonder lucht zijn. Anders trek je de hendel zo tegen het handvat aan. Ook een klein beetje lucht kan dat veroorzaken.
 
Na het maken van mn eerste lange rit ben ik erachter gekomen dat mijn gs500 een gigantisch olieverbruik heeft.

Ik ben dus op zoek naar een nieuw blok, heeft iemand hier toevallig een blok over wat voor een leuke prijs weg kan?
 
Na het maken van mn eerste lange rit ben ik erachter gekomen dat mijn gs500 een gigantisch olieverbruik heeft.

Ik ben dus op zoek naar een nieuw blok, heeft iemand hier toevallig een blok over wat voor een leuke prijs weg kan?

Hoeveel is gigantisch als ik mag vragen?
 
Check eerst even of ie nergens uit zweet/lekt. Daarna contact opnemen met bph-motoronderdelen. Misschien heeft ie er nog eentje liggen. @SpeedingSteve heeft zijn blok ook vervangen en die heeft zn oude nog. Als je gewoon wilt doorrijden tijdens het sleutelen aan zo'n blok kun je eventueel die oplappen?
 
Check eerst even of ie nergens uit zweet/lekt. Daarna contact opnemen met bph-motoronderdelen. Misschien heeft ie er nog eentje liggen. @SpeedingSteve heeft zijn blok ook vervangen en die heeft zn oude nog. Als je gewoon wilt doorrijden tijdens het sleutelen aan zo'n blok kun je eventueel die oplappen?
Nee hij lekt of zweet niet helaas.

Zoiets is wel het plan ja, even tijdelijk een ander blok erin hangen, en dan deze repareren en weer terughangen
 
Hallo Iedereen,

Ik ben sinds een week de eigenaar van een gs500 uit '99. Nu zijn er helaas nog wel wat puntjes waar ik sinds de aankoop wat vragen over heb en ik hoop dat hier wat mensen zijn die me daar bij kunnen helpen. (Excuses voor de bonk aan tekst)

- Allereerst heb ik het welbekende probleem van het bokken van de motor op hoge snelheid. Nu heb ik hier gister nog even een nader proefritje voor gemaakt en het blijkt dat hij begint te haperen zodra hij de 9000 toeren aantikt. Dit zowel in zijn 4 als in zijn 5. Ik heb nog een stuk met de tank open gereden, maar dit gaf geen verbeteringen. Hierna heb ik de benzinekraan vermoedelijk op PRI gezet, maar dit heeft ook niet geholpen. Dan komt alleen het probleem, de draaihendel of het aangeefschijfje is verschoven. Op dit moment kan ik de hendel naar onder, links of boven richten. Dit terwijl aangegeven staat dat links = Res, boven = PRI en recht = Fuel. Nu ben ik bang dat ik hem niet in PRI heb gezet, is er een manier om er achter te komen welk van de twee is verschoven.

- Ik vroeg me ook af of er iets mis is met mijn choke. Als de choke uit is, dan heeft de motor soms wat moeite met startte. Als ik er echter een klein beetje choke bij doe dan merk ik dat hij meteen minder gaat lopen en daarna afslaat. Zet ik er nog meer choke op dan gaat hij heel snel van net niet afslaan naar meteen 3500 toeren. Hoort dit zo te zijn op de gs500 of moet hier een nieuwe chokekabel komen.

- Ook merkte ik dat de motor regelmatig bij start afsloeg zodra ik hem van neutraal in zijn 1 zette. Na even te kijken blijkt dat de standaard niet meer stevig vast wordt gehouden en hij afslaat, omdat de standaard te ver naar beneden hangt. Nu zitten hier twee veren. Een dikke korte en een dunne langere. Welke van deze 2 moet ik vervangen, om hem goed dicht te houden en waar zou ik zo'n losse veer kunnen bestellen.

- Verder ben ik opzoek naar een "O-ring?" voor om mijn toeren teller, die is helemaal gekreukt en opgedroogd. Op dit moment komt er na het rijden in de regen allemaal condens in de binnenkant te zitten. Wat erg vervelend is.

- En als laatste ben ik nog op zoen naar de ervaring van mensen over een schijfremslot. Die van mijn vader is namelijk te klein en ook bij de motorzaak waar ik laatst ben geweest hadden ze geen schijffremslot in de goede maat. Welke gebruiken jullie?
 
1) Je zou je benzine slang die uit het kraantje komt ff los kunnen maken en kijken of er dan benzine uitloopt, als dit gebeurt staat de kraan in pri.

2) mijne start ook moeilijk met choke, kan hier dus weinig over zeggen. Hoe reageert hij bij de rest?

3) Mijn standaard deed t ook een beetje stroef toen ik heb kocht. Hij klapte niet volledig in. Even wat kruipolie of vet op spuiten bij t scharnier en misschien is t dan wel opgelost. Bij mij werkte dat iig

4) Ff op cmsnl kijken welk part nummer je nodig hebt en daarna bij een suzuki dealer bestellen.

Als ik zo ff snel kijk is het nummer 5 wat je bedoelt?

https://www.cmsnl.com/suzuki-gs500e-2000-y_model13475/partslist/FIG24.html#.XVq7BkRcLCV
5) ik heb er een goedkoop en klein schijfremslotje op zitten, gekocht bij van Cranenbroek voor 2,5 euro. Ik gebruik dit echter in combinatie met een robuust kettingslot dus het schijfremslotje is eigenlijk overbodig en daarom zo budget.
 
Rij nu al een klein jaartje op m'n GS500e (1992). Wat een fijn apparaat! Naast het aanschaffen van een nieuwe benzinekraan en wat regulier onderhoud nooit problemen mee gehad. Wordt nu gebruikt voor woon-werk verkeer en door het zuinige verbruik prima te onderhouden met de standaard kilometer vergoeding ;).
 
Laatst bewerkt:
Klopt, Ik heb om precies dezelfde reden een achterveer van een GSX600F gemonteerd.
Deze tweedehands gekocht bij Bassie (BPH motor onderdelen) voor een paar tientjes.
Scheelt een slok op een borrel en de motor komt achter iets omhoog. Het past 1 op 1 zonder aanpassingen.
Jaar weet ik niet precies maar dat weer Bassie wel.
Ik wil eigenlijk het liefst dat de achterkant niet omhoog komt. Lijkt me vervelend aangezien de hele geometrie dan verandert. Gaat de motor anders sturen enzo. Is dit het geval of is dit niet te merken? Deze motor wordt over een paar jaar de motor van mijn vriendin en die is flink kleiner dan ik. Ze komt nu net met haar tenen bij de grond dus er moet sowieso een verlagingskitje op. Als de achterkant omhoog komt dan wordt dit alleen maar lastiger toch?
 
Het scheelt maar een klein stukje qua hoogte, dat verschil is echt minimaal.
Het verschil in rijgedrag is echter zeker niet minimaal, het zou eigenlijk zo uit de fabriek moeten komen.
Zelf heb ik de voorspanning ook wat hoger staan, waardoor die nog iets hoger staat, dit komt de geometrie em rijeigenschappen alleen maar ten goede.
 
Hoi allemaal! Komende week ga ik een aantal dagen weg met de motor en heb daarvoor een duffelbag die ik achterop het zadel zal bevestigen. Na wat verschillende mogelijkheden met 2 spanbanden heb ik wel een aantal goeie opties gevonden maart ik vroeg me af of een van jullie wellicht een tip heeft voor die perfecte bevestiging.

Oftewel: hoe bevestigen jullie een duffelbag/roltas achterop je zadel? Eventueel een foto van hoe je het dan hebt zitten?

Edit: dit is de tas die ik gebruik link
 
Hoi allemaal! Komende week ga ik een aantal dagen weg met de motor en heb daarvoor een duffelbag die ik achterop het zadel zal bevestigen. Na wat verschillende mogelijkheden met 2 spanbanden heb ik wel een aantal goeie opties gevonden maart ik vroeg me af of een van jullie wellicht een tip heeft voor die perfecte bevestiging.

Oftewel: hoe bevestigen jullie een duffelbag/roltas achterop je zadel? Eventueel een foto van hoe je het dan hebt zitten?

Edit: dit is de tas die ik gebruik link
WP_20170802_12_55_35_Pro.jpg

Dit was onderweg tijdens mijn noordkaap trip. Tanktas zit alles in wat voor het grijpen moet liggen, voorste tas zitten dingen in zoals de tent enzo, en de achterste dingen zoals luchtbed, slaapzak en kleren.

Hoe ik het vast zette:
  1. Alles erop leggen.
  2. Spanband op allene het achterste puntje vastmaken, die over beide tassen heen. Voorste tas zit kruislings, achterste zit achter een haakje. Hiermee zorg je dat het niet te ver naar vorne komt (zodat je zitruimte overhoudt) en naar beneden blijft.
  3. Spanband op de voorste puntjes en door het handvat aan de achterkant. Hiermee hield ik de achterkant naar beneden.
  4. En dan rijden.


Bij 1 tas zou ik de voorste puntjes onder de kuip gebruiken en het handvat. Dan heb je meer dan genoeg ruimte om een tas onder te binden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan