[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Het lijstje van wat er allemaal gedaan moet worden:
- Voorvorkkeringen zijn lek
- Brandstof lek bij de carbaroteur
- Achterremschijf vervangen
- Remblokken vervangen (Volgens verkoper waren ze net nieuw)
- Olielekkage bij kleppendeksel
- Kettingset vervangen
- Balhoofdlager kapot
- Remvloeistof staat te laag.


Nou, het is een best nog wel wat werk, je bent er al snel een dag mee bezig. Bovendien kan je het "snel" en je kan het grondig doen en dat scheelt ook de nodige uren.


De voorvork keerringen zie je direct na het proefritje. Voordat je gaat rijden de voorpoten griezelig schoon maken en als na het proefritje een zwart randje op de poten staat is het foute boel. Als je netjes wil doen haal je de voorpoten uit elkaar, maak je alles grondig schoon en controleert het op slijtage en daarna monteer je alles weer. Het kan best dat een vakman het ook niet op die manier doet maar ik zou het zo gedaan willen hebben. Ververs in ieder geval wel de vorkolie, dat spul is vaak net zo oud als de motor zelf.

Voor het brandstoflek moeten waarschijnlijk de carburateurs los. Je kan gokken dat de rubbers tussen kop en carburateur nog goed zijn, maar ik zou ze preventief nieuw kopen. Na ongeveer vijf jaar gebruik zijn de rubbers zo hard dat je valse lucht krijgt als je de rubbers hergebruikt. En ja, ze zijn duur.

De remschijf vervangen is een kwestie van secuur en schoon werken maar het is zeker niet moeilijk. Controleer ook de rubbers bij het achtertandwiel, die kunnen behoorlijk "ingeslagen" zijn.

De remblokken vervangen - als het nodig is - is niet veel werk maar dat is wel het ideale moment om de remklauwen weer eens goed schoon te maken en verse remolie er in te gooien.

De olielekkage bij het kleppendeksel... neem een originele pakking (cmsnl) en plak hem met vloeibare pakking aan de kop vast. Mijn kleppendeksel en kop is krukje droog, ik leg er rustig mijn boterhammetje op.

De kettingset vervangen is een erg vies klusje, vooral het leeggraven bij het voortandwiel is erg smerig werk.Je ziet de conditie van de set het beste aan het voortandwiel, als die er als een cirkelzaag uit begint te zien is het nodig.Let ook op dunnere prut bij de stift van de koppeling, die keerring moet al die bagguh tegen houden en daar slijt hij behoorlijk van.

Het balhoofdlager vervangen is lastig werk. Je kan een goede poelietrekker gebruiken maar de meerderheid slijpt de lagerschaal door (met een dremel). De nieuwe lagerschaal monteren is een kwestie van lagerschaal heet over een koud balhoofd schuiven en vooral niet twijfelen. (krimppassing). Als hij vast zit krijg je hem niet meer zo maar los. Je voelt versleten lagers meestal aan "zware punten" in het draaien van het stuur maar ik verdenk sommige motorzaken er van de lagers bij iedere beurt preventief te vervangen.

De remvloeistof... dat is een dikke foei. Dat hoor je te controleren voordat je gaat rijden en het kan een gevolg zijn van versleten remmen.
 
Het lijstje van wat er allemaal gedaan moet worden:
- Voorvorkkeringen zijn lek
- Brandstof lek bij de carbaroteur
- Achterremschijf vervangen
- Remblokken vervangen (Volgens verkoper waren ze net nieuw)
- Olielekkage bij kleppendeksel
- Kettingset vervangen
- Balhoofdlager kapot
- Remvloeistof staat te laag.
Als je in de buurt van Zuid Holland woont wil ik je wel helpen, of regio Eindhoven, dat is ook prima, maar dan moet ik het iets van te voren weten.
 
Een momentsleutel gebruiken? Er zitten ook bouten in je nokkenashouder. Die wil je niet kapot draaien...
Geen momentsleutel gebruiken. Daar heb ik er raar genoeg al ooit eens een mee kapot getrokken. Gewoon aandraaien totdat de pakking net is ingedrukt.
 
Ja zit behoorlijk vast. Hoe strak moeten die 4 bouten erop en 2 andere zitten?

Die bouten hoeven helemaal niet zo vast.

Vooral de bouten die in de nokkenaslagers geschroefd zitten zijn heel kwetsbaar. De lagers voor de nokkenassen worden met de lagerschalen er op op maat geslepen, daarom zitten die gekke halve gaten ook in de kop. Dat betekent dat je die schalen niet zo maar kan vervangen dus als je ze stuk draait moet je helicoils oid gaan toepassen.

Als je ooit een keer de boel te vast zet, heb je kans dat je een deel van de schroefdraad verkloot waarmee de volgende monteur de helicoils vast klaar kan leggen.
 
@xi0n @Clank @sav Bedankt voor alle tips, blijkt toch dat ik inderdaad niet goed heb gekeken bij de aanschaf. Wordt een pijnlijke les, maar gaan we proberen zoveel mogelijk zelf te regelen. Tijd is er zat.

@Carburateur Bedankt voor je aanbod. Helaas ben ik op dit moment woonachtig in Vlissingen. Maar als je bereid bent me te helpen, dan vind ik het geen enkel probleem om naar Zuid-Holland te rijden. Motor rijd verder nog prima. Vandaag weer 200km vanaf het ouderlijk huis gereden. Moet ik wel zorgen dat ik van te voren alle onderdelen heb.
 
Ik rij sinds gisteren dagelijks 100km op m'n gs. Waarvan slechts 10% snelwegen, dus veel bochten en accelereren etc. Meestal rij ik redelijk sportief, vol gas dus. Hoe robuust is het blok? Maw slijt het merkwaardig sneller als je sportief rijdt? Jaag overigens maar zelden de teller in het rood, en rij de eerste 10 min rustig, na 1 minuut opwarmen.
 
@xi0n @Clank @sav Bedankt voor alle tips, blijkt toch dat ik inderdaad niet goed heb gekeken bij de aanschaf. Wordt een pijnlijke les, maar gaan we proberen zoveel mogelijk zelf te regelen. Tijd is er zat.

@Carburateur Bedankt voor je aanbod. Helaas ben ik op dit moment woonachtig in Vlissingen. Maar als je bereid bent me te helpen, dan vind ik het geen enkel probleem om naar Zuid-Holland te rijden. Motor rijd verder nog prima. Vandaag weer 200km vanaf het ouderlijk huis gereden. Moet ik wel zorgen dat ik van te voren alle onderdelen heb.
Al doende leert men.

Ik rij sinds gisteren dagelijks 100km op m'n gs. Waarvan slechts 10% snelwegen, dus veel bochten en accelereren etc. Meestal rij ik redelijk sportief, vol gas dus. Hoe robuust is het blok? Maw slijt het merkwaardig sneller als je sportief rijdt? Jaag overigens maar zelden de teller in het rood, en rij de eerste 10 min rustig, na 1 minuut opwarmen.
Gewoon lekker rijden en niet te veel over nadenken. Het is beter om hem goed te gebruiken dan 3x in het jaar er mee naar de supermarkt en terug. Als je die 1 minuut opwarmen stilstaand doet, hou daar ook maar mee op. Rijdend opwarmen (lees: niet té lomp warmrijden) is beter voor het blok.
 
  • Leuk
Waarderingen: xi0n
Die eerste minuut opwarmen is trouwens enkel de motor starten, helmpje op handschoenen aan intercom op en telefoon in de zak
 
Wat is der dan zo slecht aan dat de motor koud stationair draait?
Dan duurt het opwarmen veel langer dan wanneer er mee gereden wordt, waardoor er in principe meer toeren koud gedraaid worden.

MAAR:
Dit alles is theoretisch geneuzel. Een motorblok kan best wel wat hebben. Zolang je hem maar regelmatig goed warm rijdt en op tijd olie wisselt zal het allemaal wel loslopen.
 
Ik rij sinds gisteren dagelijks 100km op m'n gs. Waarvan slechts 10% snelwegen, dus veel bochten en accelereren etc. Meestal rij ik redelijk sportief, vol gas dus. Hoe robuust is het blok? Maw slijt het merkwaardig sneller als je sportief rijdt? Jaag overigens maar zelden de teller in het rood, en rij de eerste 10 min rustig, na 1 minuut opwarmen.
Blok is haast onverwoestbaar. Zonder sportief rijden is een gs500 niet vooruit te branden dus je kunt er vanuit gaan dat veel kilometers op je klokje sportief zijn gereden. Topvermogen ligt op 9200 rpm, blokje kan dat prima hebben.
 
Ik rij sinds gisteren dagelijks 100km op m'n gs. Waarvan slechts 10% snelwegen, dus veel bochten en accelereren etc. Meestal rij ik redelijk sportief, vol gas dus. Hoe robuust is het blok? Maw slijt het merkwaardig sneller als je sportief rijdt? Jaag overigens maar zelden de teller in het rood, en rij de eerste 10 min rustig, na 1 minuut opwarmen.

Ik heb de mijne op 160.000km gezet en die loopt ook nog.....
 
Hey allemaal, sinds 3 dagen heb ik een nieuwe uitdaging met de bike. Bij het optrekken vanuit stilstand komt er een apart geluid uit de koppeling.. Het klinkt alsof iets kort wordt meegesleept in de motor maar het zit niet in de motor zelf want als ik stil sta is het geluid weg. Als ik het geluid hoor voel je ook een soort trekkend gevoel vanuit de achterband, alsof die kort wordt tegengehouden.

Het geluid is vooral aanwezig als ik optrek van versnelling 1 tot 3, bij hogere snelheden (vanaf versnelling 4) hoor je het eigenlijk niet en voel je het ook eigenlijk niet.

Kan het de voortandwiel zijn?
 
Hey allemaal, sinds 3 dagen heb ik een nieuwe uitdaging met de bike. Bij het optrekken vanuit stilstand komt er een apart geluid uit de koppeling.. Het klinkt alsof iets kort wordt meegesleept in de motor maar het zit niet in de motor zelf want als ik stil sta is het geluid weg. Als ik het geluid hoor voel je ook een soort trekkend gevoel vanuit de achterband, alsof die kort wordt tegengehouden.

Het geluid is vooral aanwezig als ik optrek van versnelling 1 tot 3, bij hogere snelheden (vanaf versnelling 4) hoor je het eigenlijk niet en voel je het ook eigenlijk niet.

Kan het de voortandwiel zijn?
Ik zou inderdaad even een fotootje maken van het voortandwiel en hier posten ter lering en vermaeck. Een tijdje terug meldde hier iemand zich ook al die alleen een wobbelwiel had.
 
Ik zou inderdaad even een fotootje maken van het voortandwiel en hier posten ter lering en vermaeck. Een tijdje terug meldde hier iemand zich ook al die alleen een wobbelwiel had.

Morgen ga ik de cover er kaar eens afhalen, wie weet.. Mijn gevoel zegt dat dat het niet is maar we shall see
 
Morgen ga ik de cover er kaar eens afhalen, wie weet.. Mijn gevoel zegt dat dat het niet is maar we shall see

Zoals gezegd even de cover eraf gehaald, naar mijn mening is dit niet zo versleten dat hij het geluid kan maken wat ik heb gehoord...

Iemand anders een idee wat het kan zijn? Het is dus een geluid wat er alleen is bij optrekken en het klinkt alsof iets wordt meegesleept in de versnellingsbak. Bij stilstaan en stationair draaien hoor je niks dus het zit niet in de motor zelf.
 
Zoals gezegd even de cover eraf gehaald, naar mijn mening is dit niet zo versleten dat hij het geluid kan maken wat ik heb gehoord...

Iemand anders een idee wat het kan zijn? Het is dus een geluid wat er alleen is bij optrekken en het klinkt alsof iets wordt meegesleept in de versnellingsbak. Bij stilstaan en stationair draaien hoor je niks dus het zit niet in de motor zelf.
Verandert het geluid als je remt?
 
Zoals gezegd even de cover eraf gehaald, naar mijn mening is dit niet zo versleten dat hij het geluid kan maken wat ik heb gehoord...

Iemand anders een idee wat het kan zijn? Het is dus een geluid wat er alleen is bij optrekken en het klinkt alsof iets wordt meegesleept in de versnellingsbak. Bij stilstaan en stationair draaien hoor je niks dus het zit niet in de motor zelf.

Zojuist een rondje gereden om het geluid op een parkeerplaats op te nemen, wellicht dat dat me verder helpt. Opgestapt en gaan rijden en de gehele 30 minuten nergens last van gehad en niets gehoord. Enige verschil met gister is dat ik toen een passagier achterop had zitten. Vanavond als mijn vriendin thuis is proberen of als ze weer achterop gaat het geluid weer terug is🧐
 
Ketting te strak misschien? Is het alleen bij het wegrijden? Misschien koppeling iets meer laten slippen bij weg rijden. Als ik die van mij te snel op laat komen lijkt het ook alsof er iets stropt/los/aanloopt. Met meer gewicht verergert dat natuurlijk.
Misschien de koppelingsplaten die wat happen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan