sav
MF veteraan
Het lijstje van wat er allemaal gedaan moet worden:
- Voorvorkkeringen zijn lek
- Brandstof lek bij de carbaroteur
- Achterremschijf vervangen
- Remblokken vervangen (Volgens verkoper waren ze net nieuw)
- Olielekkage bij kleppendeksel
- Kettingset vervangen
- Balhoofdlager kapot
- Remvloeistof staat te laag.
Nou, het is een best nog wel wat werk, je bent er al snel een dag mee bezig. Bovendien kan je het "snel" en je kan het grondig doen en dat scheelt ook de nodige uren.
De voorvork keerringen zie je direct na het proefritje. Voordat je gaat rijden de voorpoten griezelig schoon maken en als na het proefritje een zwart randje op de poten staat is het foute boel. Als je netjes wil doen haal je de voorpoten uit elkaar, maak je alles grondig schoon en controleert het op slijtage en daarna monteer je alles weer. Het kan best dat een vakman het ook niet op die manier doet maar ik zou het zo gedaan willen hebben. Ververs in ieder geval wel de vorkolie, dat spul is vaak net zo oud als de motor zelf.
Voor het brandstoflek moeten waarschijnlijk de carburateurs los. Je kan gokken dat de rubbers tussen kop en carburateur nog goed zijn, maar ik zou ze preventief nieuw kopen. Na ongeveer vijf jaar gebruik zijn de rubbers zo hard dat je valse lucht krijgt als je de rubbers hergebruikt. En ja, ze zijn duur.
De remschijf vervangen is een kwestie van secuur en schoon werken maar het is zeker niet moeilijk. Controleer ook de rubbers bij het achtertandwiel, die kunnen behoorlijk "ingeslagen" zijn.
De remblokken vervangen - als het nodig is - is niet veel werk maar dat is wel het ideale moment om de remklauwen weer eens goed schoon te maken en verse remolie er in te gooien.
De olielekkage bij het kleppendeksel... neem een originele pakking (cmsnl) en plak hem met vloeibare pakking aan de kop vast. Mijn kleppendeksel en kop is krukje droog, ik leg er rustig mijn boterhammetje op.
De kettingset vervangen is een erg vies klusje, vooral het leeggraven bij het voortandwiel is erg smerig werk.Je ziet de conditie van de set het beste aan het voortandwiel, als die er als een cirkelzaag uit begint te zien is het nodig.Let ook op dunnere prut bij de stift van de koppeling, die keerring moet al die bagguh tegen houden en daar slijt hij behoorlijk van.
Het balhoofdlager vervangen is lastig werk. Je kan een goede poelietrekker gebruiken maar de meerderheid slijpt de lagerschaal door (met een dremel). De nieuwe lagerschaal monteren is een kwestie van lagerschaal heet over een koud balhoofd schuiven en vooral niet twijfelen. (krimppassing). Als hij vast zit krijg je hem niet meer zo maar los. Je voelt versleten lagers meestal aan "zware punten" in het draaien van het stuur maar ik verdenk sommige motorzaken er van de lagers bij iedere beurt preventief te vervangen.
De remvloeistof... dat is een dikke foei. Dat hoor je te controleren voordat je gaat rijden en het kan een gevolg zijn van versleten remmen.