[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Aan de hand van de gelezen pagina aan posts.

- Momentsleutel svp wel gebruiken. Op NM ipv ft/p. :+ WPHB zegt 13nm op het kleppendeksel. Je wilt toch niet tegen de Suzuki engineers van 1988 ingaan?!
- Zet geen Dremel op je frame. Slecht idee. Verhitten frame en lager (zeer gehard staal) invriezen is ook niet nodig. Met een lange schroevendraaier en hamer links/rechts tikken en de schalen komen er zonder moeite uit. Erin slaan gaat nog eenvoudiger met de oude lagerschaal, veel lithiumvet, een plankje en een hamer.
- Voor de versnellingsbakguy. Waarschijnlijk je ketting. Zet je motor op de middenbok, druk hem in de versnelling en aanschouw de takkeherrie die je kettingkit maakt.

Al met al jongens. Suzuki knows best! *O*
 
Aan de hand van de gelezen pagina aan posts.

- Momentsleutel svp wel gebruiken. Op NM ipv ft/p. :+ WPHB zegt 13nm op het kleppendeksel. Je wilt toch niet tegen de Suzuki engineers van 1988 ingaan?!
- Zet geen Dremel op je frame. Slecht idee. Verhitten frame en lager (zeer gehard staal) invriezen is ook niet nodig. Met een lange schroevendraaier en hamer links/rechts tikken en de schalen komen er zonder moeite uit. Erin slaan gaat nog eenvoudiger met de oude lagerschaal, veel lithiumvet, een plankje en een hamer.
- Voor de versnellingsbakguy. Waarschijnlijk je ketting. Zet je motor op de middenbok, druk hem in de versnelling en aanschouw de takkeherrie die je kettingkit maakt.

Al met al jongens. Suzuki knows best! *O*
Nee, maar ik wil ook niet tegen @Gixxer Bassie ingaan. En van die mocht ik geen momentsleutel gebruiken.
 
Iemand nog een tellerset nodig?

IMG_20190905_183243.jpg


IMG_20190905_183225.jpg


Stuur maar een pb'tje als je meer wilt weten! *O*
 
Dag mensen,

Ik lees al een poosje mee met dit topic maar ben nu zelf op het punt gekomen dat ik een gs500 aan wil schaffen. Nu ben ik wezen kijken bij een GS500F uit 2004. Zag er goed uit en op de punten gelet uit de aanschaf gids. Nu viel mij wel een constante tik op uit (ik denk) het blok. Een vriend van mij zij dat dit misschien met de klepspeling te maken kan hebben. De eigenaar heeft 2000 km met de motor gereden maar heeft nooit de kleppen laten stellen. Hoe kijken jullie hiernaar? Is het iets om me zorgen over te maken of is het waarschijnlijk goed op te lossen?

Alvast bedankt!
 
Dag mensen,

Ik lees al een poosje mee met dit topic maar ben nu zelf op het punt gekomen dat ik een gs500 aan wil schaffen. Nu ben ik wezen kijken bij een GS500F uit 2004. Zag er goed uit en op de punten gelet uit de aanschaf gids. Nu viel mij wel een constante tik op uit (ik denk) het blok. Een vriend van mij zij dat dit misschien met de klepspeling te maken kan hebben. De eigenaar heeft 2000 km met de motor gereden maar heeft nooit de kleppen laten stellen. Hoe kijken jullie hiernaar? Is het iets om me zorgen over te maken of is het waarschijnlijk goed op te lossen?

Alvast bedankt!
Kan ook het bigend lager zijn. Dat kotm nog wel eens voor.
 
Bovenstaande is het gevolg van olietekort

Heb je het oliepeil gecheckt? Te laag peil of gelopen met te weinig olie? Lekker laten staan... :N

Heb het oliepijl gecheckt. Kwam netjes uit op de middenbok en de eigenaar gaf aan dit regelmatig gecheckt te hebben en te hebben bijgevuld. Ik kwam op gstwins ook een artikel tegen over speling op de camshaft. Schijnt geen kwaad te kunnen maar zou zo'n geluid kunnen veroorzaken. Was benieuwd of er iemand ervaring heeft met een tik in het blok en wat daar de oplossing voor was.

Ik ga straks wat motorzaken in mijn omgeving bellen om te kijken of zij hier ervaring mee hebben.
 
Heb het oliepijl gecheckt. Kwam netjes uit op de middenbok en de eigenaar gaf aan dit regelmatig gecheckt te hebben en te hebben bijgevuld. Ik kwam op gstwins ook een artikel tegen over speling op de camshaft. Schijnt geen kwaad te kunnen maar zou zo'n geluid kunnen veroorzaken. Was benieuwd of er iemand ervaring heeft met een tik in het blok en wat daar de oplossing voor was.

Ik ga straks wat motorzaken in mijn omgeving bellen om te kijken of zij hier ervaring mee hebben.
Volgende keer filmpje maken en hier posten. Dan kunnen we meteen zeggen hoe en wat.
 
Niet zo zeer speling. Specifiek het 1989 blok heeft weinig ruimte tussen het kleppendeksel en de nokkenassen. Die tikken vanuit de kop van het blok als ze koud zijn. Alle latere motorblokken doen dat niet.

Bij aparte tik geluiden, voor je eigen portemonnee, lekker laten staan.
 
Ik zit te kijken of ik mijn ketting zelf kon vervangen en was van plan morgen de ketting te halen. Nu wou ik alleen de staat van mijn voortandwiel controleren. Ik snap echter niet hoe een van de bouten los moet. Ik kreeg namelijk alle bouten wel los, maar de laatste (Groene pijl) kreeg ik er niet uit, want daar zit het schakelpookje voor. En die kreeg ik er ook niet vanaf. Zou dat een kwestie moeten zijn van boutje aan de onderkant loshalen en hard trekken?
Stuff.png
 
VOlgens mij kun je het bekijken door het klepje in het midden weg te halen. Schakelpookje haal je er af door de bout er HELEMAAL uit te halen en dan inderdaad trekken.
 
VOlgens mij kun je het bekijken door het klepje in het midden weg te halen. Schakelpookje haal je er af door de bout er HELEMAAL uit te halen en dan inderdaad trekken.

Daar zit je koppelingstaafdraaiding achter _O-

Gewoon schakelpook eraf en alle bouten er uit halen.

Maar, ketting zou ik, zeker als je het kapje niet los kunt krijgen, niet zelf vervangen 8)7
 
Schakelpook kan aardig vast zitten anders. Die dingen schijnen nog al te slijten...
In het begin van het topic staat er ook een Minihowto van.
Die van mij was zo vast gedraaid dat de twee helften tegen elkaar aan zaten.
Die kon ik dus eerst met een schroevendraaier open buigen...
 
Je krijgt het voortandwiel er niet af als dat klepje er nog op zit.
Dat tandwiel heeft de meeste slijtage van de kettingset dus als je die niet vervangt heeft de rest vervangen geen zin.

Probeer het eens met een poelietrekker. Boutje uit het pookje draaien, misschien wat open wrikken en dan een poelietrekker op de pook.
Het is waarschijnlijk een combinatie van roest en dichtgedraaide klem hoewel ik ook wel eens gehoord heb dat iemand er een laspuntje op gezet had omdat de pook steeds los kwam.

Niet met geweld losmaken (bijvoorbeeld als een idioot met een hamer gaan slaan), het mechanisme er achter is kwetsbaar.
 
Linkje naar een video met het geluid
Die tik klinkt te hard voor een te krappe klepspeling lijkt me, ook begint t tikken bij te krappe klepspeling meestal pas als het blok op temperatuur is.

En die tik in die oude blokjes heb je enkel als het blok koud is. Dus als het blok warm is zou je tik weg moeten zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan