[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Simpel, de gebruikte carburateurs van de GS hebben plastic gasschuiven en geleiders. Deze lossen langzaam op door ethanol en verworden tot een soort tandpasta waardoor de gasschuif niet meer schuift. Ik kan, uit ervaring, vertellen dat het erg ruk rijdt. De gasschuiven heeft meneer Suzuki niet los, wel (gelukkig) meneer BMW alwaar je ze voor flink geld kunt kopen (vraag Kapitein Koek anders even naar de BMW bestelnummers.)

Foto's onderstaand waar je de tandpasta duidelijk kunt zien zitten.

014_zpse1169e12.jpg


015_zpse083810d.jpg


En dit is bij ethanol van 5%. Moet je nagaan hoe snel het gaat met E10.

Weliswaar geen motorschade, maar wel een niet rijdende motor die je, niet 1-2-3, weer aan de praat hebt.
Dit hele verhaal geldt voor alle , op Mikumi BSR carburateurs, gebaseerde fietsen. Denk hierbij ook aan de oude GSXR.

De irritatie van mijn kant zit hem niet in de techniek, maar het feit dat de EU alleen getest heeft of E10 verdraagzaam is op auto's tot 5 jaar oud!
Dat is wel erg kortzichtig. Bovendien vind ik het nog steeds onzin om voedsel te vermaken tot ethanol om zodoende onze uitstoot te beperken.
Kort gezegd, het lost niets op.
Wow, nooit gedacht dat dat zo'n effect zou hebben..... het enige dus wat E10 in ons geval oplost zijn de gasschuiven dus....
 
Wow, nooit gedacht dat dat zo'n effect zou hebben..... het enige dus wat E10 in ons geval oplost zijn de gasschuiven dus....
Dat is hetgeen wat je kan zien. Je hele brandstofsysteem moet geschikt zijn. Rubbers in de carburateurs, brandstofleidingen, benzinekraan, tank en inlaatrubbers.
 
Ik tank er geen liter E10 minder om. De gasschuiven, geleiders, naalden, rubbers etc slijten gewoon, net als andere onderdelen. Met extra ethanol misschien wat sneller, maar je staat echt niet elke 10k je carburateurs te reviseren. De onderdelen zijn prima te krijgen (ter herinnering: De geleiders hebben een BMW serienummer, geen Suzuki) en op de prijs per gereden kilometer zal je het nog steeds achter de komma moeten zoeken :P
 
Waarom E10?

De hoeveelheid ruwe olie raakt op. Ooit was destilleren van ruwe olie voldoende om benzine te maken, tegenwoordig moet het destilaat gekraakt en geschikt gemaakt worden. Dat geschikt maken gebeurt met diverse (smerige) chemicaliën, waarvan een aantal ernstig kankerverwekkend zijn. Deze stoffen vind je ook in E10 benzine.

Een beetje ethanol bijmengen scheelt in de hoeveelheid aardolie die nodig is. Moderne auto kunnen vrij goed tegen deze kwastenreiniger-cocktail dus is het geen probleem om wat ethanol van plantaardig afval te maken en bij de benzine te mengen.

Echter, carburatie motorfietsen kunnen minder goed tegen E10. Er zijn veel kunststoffen (zoals het plastic van de gasschuif) die oplossen in ethanol.

Daarnaast is benzine en ethanol slecht mengbaar. De zwaardere componenten zakken naar beneden en vormen daar een soort gom. Een carburateur werkt met heel kleine drukverschillen en de dikkere gom in uitgezakte benzine zorgt er voor dat een motor die lang stilgestaan heeft via de sproeiers de dikkere gom aanzuigt. Een injectiemotor heeft een brandstofpomp die de benzine met 3 bar de motor in spuit. Een carburateur werkt met drukverschillen van 0.0001 bar (ordegrootte). Bovendien werkt een auto met een geregelde injectie, als de auto door iets dikkere benzine te arm dreigt te gaan draaien, gooit het motormanagement de injectoren een fractie langer open.

Er is wel een remedie tegen dit uitzakken: Je kan de vlotterkamers leeg laten lopen. Dat kan je doen voordat je hem langere tijd stil zet. Regelmatig schudden van de motor werkt ook tegen dit uitzakken maar die 180 kg schudt zo lastig.
Ik heb zelf een voorkeur om Ultimate te tanken, ook omdat Ultimate de carburateur minder aantast.
Een andere benzine die veel beter werkt dan Ultimate of V-power is Aspen benzine maar die benzine is met 4 euro per liter nogal prijzig. Aspen benzine geeft wel minder giftige dampen en het aanraken van de benzine (of inademen van de dampen) geeft minder kans op kanker. Aspen benzine wordt daarom vooral gebruikt in generatoren, bladblazers en dergelijke. Voor een echt oude klassieker is Aspen benzine daarom ook het meest geschikt.
 
Laatst bewerkt:
Kan mezelf weer voor mijn kop slaan. 1,5 maand geleden nieuwe banden op de motor laten zetten toen ik de motor net had gekocht. In al die tijd niet naar de bandendruk gekeken, ik verwachte niet dat het zo snel zou gaan. Echter merkte ik dat mijn benzineverbruik forst achteruit ging, tot aan nu dat ik met 120 op de snelweg zat op een gebruik van 1 op 16. Bleek er in mijn achterban nog maar een druk van 32 psi te zitten, net een beetje aan de lage kant. Echter voor was de druk nog maar 19.5 psi. Is dit normaal mogelijk dat de druk zo snel is gezakt, of moet ik echt naar een lek gaan kijken?
 
Kan mezelf weer voor mijn kop slaan. 1,5 maand geleden nieuwe banden op de motor laten zetten toen ik de motor net had gekocht. In al die tijd niet naar de bandendruk gekeken, ik verwachte niet dat het zo snel zou gaan. Echter merkte ik dat mijn benzineverbruik forst achteruit ging, tot aan nu dat ik met 120 op de snelweg zat op een gebruik van 1 op 16. Bleek er in mijn achterban nog maar een druk van 32 psi te zitten, net een beetje aan de lage kant. Echter voor was de druk nog maar 19.5 psi. Is dit normaal mogelijk dat de druk zo snel is gezakt, of moet ik echt naar een lek gaan kijken?
1.4 is wel erg laag. Ik zou even terug gaan naar waar je de band vandaan hebt. daar kunnen ze vast wel advies geven wat nu het handigste is. Misschien leggen ze hem er wel even opnieuw op of blijkt het ventiel gewoon brak te zijn.
 
Ik heb afgelopen week m'n koplamp, achterverlichting en dash verlichting vervangen door leds. Dit wil ik ook doen voor m'n knipperlichten. Nu moet je daarvoor ook de relay vervangen (heb geen zin om met weerstanden te gaan werken, verspilling van energie.) Waar moet ik naar kijken bij de relay? Led compatibel en 13v+/- ?
 
Ik heb afgelopen week m'n koplamp, achterverlichting en dash verlichting vervangen door leds. Dit wil ik ook doen voor m'n knipperlichten. Nu moet je daarvoor ook de relay vervangen (heb geen zin om met weerstanden te gaan werken, verspilling van energie.) Waar moet ik naar kijken bij de relay? Led compatibel en 13v+/- ?
weerstandsonafhankelijk knipperlichtrelais

en hoeveel polen er nu op zitten is ook belangrijk.

En dan hebben verschillende webshops het. Van nederland tot het verre oosten.
 
Op de originele zitten 4 polen? De meeste relays die ik tegenkom hebben er 3. Is t ook mogelijk dat ik m'n 4 knipperlichten tegelijk kan gebruiken? Gezien ik veel filefilter oa.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben stefan kom uit omgeving hilversum. Ik ben 21 jaar en sinds begin van t jaar in het bezit van mn code 80 rijbewijs. Ik lees al een tijdje mee omdat ik een gs500 als startmotor wilde kopen voor die 2 jaar.voor 550 euro eentje opgehaald in de buurt en een paar dingetjes opgeknapt zodat hij zou blijven rijden die 2 jaar (inc nieuw banden etc ongeveer 100 euro kwijt). Nu is het een beetje uit de hand gelopen en zit ik er over na te denken om de gs500 helemaal op te gaan knappen. Bij mij staat er dan ook led verlichting op het programma en het motorblok zijn onderhoud geven. Heb begin van het jaar al de 10w50 olie tip toegepast en ik kan je vertellen. De motor verbruikt 0 olie meer. Kleppen stellen en voorvorken reviseren staat nu op het programma.

maar om op de vraag van @xi0n antwoord te geven. Ik had deze (Shin-Yo Weerstand voor Knipperlichten) adaptertjes gezien. Dat zou ook moeten werken. Is een kant en klare oplossing.

van mij zullen jullie wel vaker wat gaan horen. Zal binnenkort ook ff een paar foto’s posten.

groet, stefan
 
Op de originele zitten 4 polen? De meeste relays die ik tegenkom hebben er 3. Is t ook mogelijk dat ik m'n 4 knipperlichten tegelijk kan gebruiken? Gezien ik veel filefilter oa.


Ik heb via Ali een relais gekocht wat en belastingsonafhankelijk is (minimaal 1 Watt) en slechts twee pootjes heeft. De meeste relais hebben drie poten, dan zit er een extra pootje aan voor massa wat het originele relais niet heeft.

Alarmlichtjes maken is in de basis niet zo moeilijk maar waar laat je een schakelaar? Als je het dashboardlampje niet aanpast ben je er zelfs "gratis"...
 
C767A2A2-1449-4D61-B3C5-E2C4F01B4B92.jpeg

dit was mijn motor toen ik hem had gekocht

62507C53-5879-438E-BBD9-D06792494748.jpeg

hier was ik een beetje onderhoud aan het doen.
Nieuwe olie, nieuw luchtfilter, nieuwe knippers achter, nieuwe spiegels en nieuwe banden.

4D9963E2-8B37-419E-97D3-EC4B46081CD9.jpeg

nieuwe teller erop. Oude teller was in miles. Deze was echter al een keer vervangen want die heeft een andere stekker dan origineel. De vorige eigenaar heeft de stekker afgeknipt en op een pruts manier terug vast gezet.

15EBE191-1A5C-4692-AF2C-E8D5D89D45DF.jpeg

zo staat de motor er nu bij. Mijn vriendin gaat vaak achterop (nog geen rijbewijs) dus die moet dan ook lekker zitten.

mijn plannen met de motor deze winter:
Kleppen stellen
Voorvork reviseren
HEL remleiding monteren
Remmen reviseren
Mss nog een olie verversen (aftapplug zit nu op een getto manier vast want de vorige eigenaar heeft het schroefdraad dol gedraaid. Dat moet ik dan gelijk netjes maken)
Led knippers
Led achterlicht
Led voorlicht (hier ben ik nog naar opzoek, want ik kan niet een vinden die leuk is en niet al te duur. Suggesties?)

toekomst plannen:
Tank en kappen spuiten
Frame, velgen etc poedercoaten
Bagster zadel laten maken
Rvs uitlaat
Open luchtinlaat k&n
Carb reviseren en laten afstellen
 
Ik heb via Ali een relais gekocht wat en belastingsonafhankelijk is (minimaal 1 Watt) en slechts twee pootjes heeft. De meeste relais hebben drie poten, dan zit er een extra pootje aan voor massa wat het originele relais niet heeft.

Alarmlichtjes maken is in de basis niet zo moeilijk maar waar laat je een schakelaar? Als je het dashboardlampje niet aanpast ben je er zelfs "gratis"...
Ik had op ali er een gekocht die zelfs met een potmeter kan instellen qua knippersnelheid, das erg handig ...
 
Ik zat ook op AliExpress te kijken, stel dat ik t volgende koop:
1719896887981540826.jpg

Hoe sluit ik deze dan aan? Gezien de originele (dacht ik tenminste) 4 pinnen heeft?
 
Led knippers
Led achterlicht
Led voorlicht

Wil je enkel dat t lampje intern vervangen wordt door een led lamp, of de gehele boel vervangen?

Ik heb tot nu toe enkel het achterlicht, voorlicht en dash verlichting vervangen door een led bulb. Heb ze van AliExpress en ben der tevreden mee. Stuur graag de link door, dan weet je ook welk type je moet hebben.
 
Wil je enkel dat t lampje intern vervangen wordt door een led lamp, of de gehele boel vervangen?

Ik heb tot nu toe enkel het achterlicht, voorlicht en dash verlichting vervangen door een led bulb. Heb ze van AliExpress en ben der tevreden mee. Stuur graag de link door, dan weet je ook welk type je moet hebben.
Dat linkje zou ik graag willen zien ;)
 
Wil je enkel dat t lampje intern vervangen wordt door een led lamp, of de gehele boel vervangen?

Ik heb tot nu toe enkel het achterlicht, voorlicht en dash verlichting vervangen door een led bulb. Heb ze van AliExpress en ben der tevreden mee. Stuur graag de link door, dan weet je ook welk type je moet hebben.

achterlicht wilde ik vervangen voor de shin-yo led achterlicht monster. Koplamp had ik wel iets gezien, maar idd ook gekeken om gewoon een led bulb erin te doen. Zou je mij dat linkje kunnen sturen?

naar de relais oplossing ben ik ook benieuwd. Ik las op internet dat je dan in de knoei komt met het dashboard lampje? Vandaar dat ik naar de weerstandjes opzoek was gegaan.
 
achterlicht wilde ik vervangen voor de shin-yo led achterlicht monster. Koplamp had ik wel iets gezien, maar idd ook gekeken om gewoon een led bulb erin te doen. Zou je mij dat linkje kunnen sturen?

naar de relais oplossing ben ik ook benieuwd. Ik las op internet dat je dan in de knoei komt met het dashboard lampje? Vandaar dat ik naar de weerstandjes opzoek was gegaan.
Welk achterlicht is dat dan? Heb je een linkje daarvan? En is dat ook geschik tvoor een pré 2000 GS500?
 
Heb begin van het jaar al de 10w50 olie tip toegepast en ik kan je vertellen. De motor verbruikt 0 olie meer.
Is dit een groot verschil met de hoeveelheid olie dat hij eerst verbruikte? Ik ga zelf binnenkort de olie wisselen, dus als dat qua olie verbruik kan schelen en het veroorzaakt verder geen problemen is dat misschien wel de moeite waard :D.
 
Is dit een groot verschil met de hoeveelheid olie dat hij eerst verbruikte? Ik ga zelf binnenkort de olie wisselen, dus als dat qua olie verbruik kan schelen en het veroorzaakt verder geen problemen is dat misschien wel de moeite waard :D.

ik heb de motor nooit gereden met 10w40 (had de motor eerder dan mn rijbewijs). Toen ik hem kocht zat dit er wel in en het peil was tegen minimum aan. Vandaar meteen 10w50 erin gedaan en het peil zit nog steeds zoals het was toen ik het erin deed
 
ik heb de motor nooit gereden met 10w40 (had de motor eerder dan mn rijbewijs). Toen ik hem kocht zat dit er wel in en het peil was tegen minimum aan. Vandaar meteen 10w50 erin gedaan en het peil zit nog steeds zoals het was toen ik het erin deed
Oke, ga het binnenkort eens proberen. Welk merk/variant heb jij gebruikt/raad jij aan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan