PaulNijenhuis
Die hard MF'er
Wow, nooit gedacht dat dat zo'n effect zou hebben..... het enige dus wat E10 in ons geval oplost zijn de gasschuiven dus....Simpel, de gebruikte carburateurs van de GS hebben plastic gasschuiven en geleiders. Deze lossen langzaam op door ethanol en verworden tot een soort tandpasta waardoor de gasschuif niet meer schuift. Ik kan, uit ervaring, vertellen dat het erg ruk rijdt. De gasschuiven heeft meneer Suzuki niet los, wel (gelukkig) meneer BMW alwaar je ze voor flink geld kunt kopen (vraag Kapitein Koek anders even naar de BMW bestelnummers.)
Foto's onderstaand waar je de tandpasta duidelijk kunt zien zitten.
En dit is bij ethanol van 5%. Moet je nagaan hoe snel het gaat met E10.
Weliswaar geen motorschade, maar wel een niet rijdende motor die je, niet 1-2-3, weer aan de praat hebt.
Dit hele verhaal geldt voor alle , op Mikumi BSR carburateurs, gebaseerde fietsen. Denk hierbij ook aan de oude GSXR.
De irritatie van mijn kant zit hem niet in de techniek, maar het feit dat de EU alleen getest heeft of E10 verdraagzaam is op auto's tot 5 jaar oud!
Dat is wel erg kortzichtig. Bovendien vind ik het nog steeds onzin om voedsel te vermaken tot ethanol om zodoende onze uitstoot te beperken.
Kort gezegd, het lost niets op.