[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Weet iemand of het mogelijk is om zonder schade de snelheidsmeter open te maken? Zoals te zien in de foto zit er wat vocht in, en dat zorgt ervoor dat er als de zo'n schijnt bijna niks meer te zien is van 0 tot 60 op zich geen ramp, maar toch iets wat ik eigenlijk wil fixen.
Bekijk bijlage 1441673

Halverwege de behuizing rondom doormidden zagen met een ijzerzaagje en zo de bovenkant en onderkant van elkaar scheiden. Terug op elkaar zetten doe je met een stevige tape (bijv Tesa extra power perfect textieltape) die je weer rondom wikkelt. Dat werkt perfect, eenmaal geïnstalleerd zie je er niks meer van en je kan er in de toekomst in een handomdraai weer bij. Ik zie hier en daar wel eens mensen de flens bij het glas ombuigen maar dan heb je meer kans op schade in het zicht en dat kan je 2x doen en dan is het stuk. Doormidden zagen klinkt wat rigoureus maar het is de mooiste en meest duurzame manier.
 
We zijn weer 6000 km verder... Terug netjes met 10nm vast gezet

En zo'n 10 000 km verder met 1 hand los gekregen
IMG_20191109_144700540.jpg

Even schoonmaken en nieuw laagje keramisch vet erop
 
Halverwege de behuizing rondom doormidden zagen met een ijzerzaagje en zo de bovenkant en onderkant van elkaar scheiden. Terug op elkaar zetten doe je met een stevige tape (bijv Tesa extra power perfect textieltape) die je weer rondom wikkelt. Dat werkt perfect, eenmaal geïnstalleerd zie je er niks meer van en je kan er in de toekomst in een handomdraai weer bij. Ik zie hier en daar wel eens mensen de flens bij het glas ombuigen maar dan heb je meer kans op schade in het zicht en dat kan je 2x doen en dan is het stuk. Doormidden zagen klinkt wat rigoureus maar het is de mooiste en meest duurzame manier.

Goed idee. Maar het zal wel echte tape moeten zijn, de teller zit boven in een rubber en onderaan met boutjes vast.
 
Goed idee. Maar het zal wel echte tape moeten zijn, de teller zit boven in een rubber en onderaan met boutjes vast.

Die tesa tape werkt perfect, mijn km teller zit al 3 jaar op die manier in elkaar en ook mijn hele kabelboom aan de voorkant is daarmee getaped. Dat spul gaat op den duur alleen maar harder plakken.
 
1E4AF685-1E90-4C88-97BD-B8408A770057.jpeg

Dit lag onder in mn carter iemand enig idee wat het kan zijn? Lijkt wel een grote ring. Heeft een kopere kleur, maar breekt als glas. Diameter zou dan ongeveer 75-80 millimeter moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als je vliegwiel zulke grote stukken kwijt is, zou ik denken dat er iets los zit/ niet zoals het hoort en langzaam die magneet kapot slaat/slijt. #isniegoed

Motor op z'n kant leggen en checken is het beste antwoord. Als je oliepickup vol komt te zitten met slijpsel, kan je een nieuw motorblok ophalen.

Beste geval is er niks aan de hand en kost het je enkel een pakking van het zijdeksel. In het twee na beste geval kost het je een nieuw vliegwiel.
 
Als je vliegwiel zulke grote stukken kwijt is, zou ik denken dat er iets los zit/ niet zoals het hoort en langzaam die magneet kapot slaat/slijt. #isniegoed

Motor op z'n kant leggen en checken is het beste antwoord. Als je oliepickup vol komt te zitten met slijpsel, kan je een nieuw motorblok ophalen.

Beste geval is er niks aan de hand en kost het je enkel een pakking van het zijdeksel. In het twee na beste geval kost het je een nieuw vliegwiel.
Dus jij denkt dat het van mijn vliegwiel komt? vanavond maar even kijken dan. olie is eruit dus hoef hem niet op zijn kant te leggen dan lijkt mij? of is daar een speciale reden voor?

ik zat zelf ff op cmsnl te kijken naar iets wat er op lijkt. zou het niet nummer 11 kunnen zijn? de c-ring (linkje: Suzuki GS500E 1993 (P) (E01 E02 E04 E18 E21 E22 E24 E25 E34 E53) TRANSMISSION - buy original TRANSMISSION spares online)
 
Als je vliegwiel zulke grote stukken kwijt is, zou ik denken dat er iets los zit/ niet zoals het hoort en langzaam die magneet kapot slaat/slijt. #isniegoed

Motor op z'n kant leggen en checken is het beste antwoord. Als je oliepickup vol komt te zitten met slijpsel, kan je een nieuw motorblok ophalen.

Beste geval is er niks aan de hand en kost het je enkel een pakking van het zijdeksel. In het twee na beste geval kost het je een nieuw vliegwiel.

Ik meen me meerdere topics/posts op mf te herinneren van mensen met loskomende/afbrokkelende magneten en lijm bij de rotor (niet alleen bij de gs500). Ik zou de boel gewoon eens open maken en kijken. Ik denk zo dat het allemaal niet zo'n ramp is gezien de opmerking 'breekt als glas'. Klinkt mij als lijm of iets anders niet-metaal in de oren die zijn beste tijd heeft gehad.

sc_3%20copy.jpg


IMG_20120721_120016.jpg


IMG_20120721_114005.jpg


Als je vliegwiel zulke grote stukken kwijt is, zou ik denken dat er iets los zit/ niet zoals het hoort en langzaam die magneet kapot slaat/slijt. #isniegoed

Dit is trouwens een bekende kwaal van de nieuwere grijze blokken. De middelste bout komt langzaam aan los waardoor dat kan gebeuren of de startmotor in het luchtledige laat draaien.
 
Laatst bewerkt:
Plakt die magneet niet in het deksel stator gedeelte vast?

Heb bij een Kreidler wel is een losse magneet gehad. Terwijl ik reed merkte ik er niks van. Tot ik hem weer wilde starten blokkeerde de handel.
 
Valt wel mee. Vermijd wel altijd de 4-5 duizend toeren als ik lange tijd dezelfde snelheid rijd. Anders voel ik wel een trilling. Dat zou dus daardoor kunnen komen? Wat kost zoiets om te vervangen, want ik ga er vanuit dat dit vervangen moet worden?

Ik heb ooit de drijfstangen en zuigers van een Honda CB750 in gewicht gelijk gemaakt. Tussen de verschillende zuiger-drijfstang combinaties zat een tiental gram verschil in gewicht en het resultaat was heel goed merkbaar.
Mijn GS500 loopt redelijk trillingsvrij bij 4000 ~ 5000 rpm, anders zou hij onbruikbaar geweest zijn voor woonwerk verkeer. Het verschil in gewicht door een missend magneetje ga je zeker merken en het kan heel goed zijn dat je het vooral rond deze toerentallen merkt.
Maar je zal het zeker ook merken in stroomopbrengst van de dynamo.

Je kan Bassie proberen voor een tweedehands vliegwiel, anders is cmsnl de organisatie die je het juiste spul levert..
 
Ik heb ooit de drijfstangen en zuigers van een Honda CB750 in gewicht gelijk gemaakt. Tussen de verschillende zuiger-drijfstang combinaties zat een tiental gram verschil in gewicht en het resultaat was heel goed merkbaar.
Mijn GS500 loopt redelijk trillingsvrij bij 4000 ~ 5000 rpm, anders zou hij onbruikbaar geweest zijn voor woonwerk verkeer. Het verschil in gewicht door een missend magneetje ga je zeker merken en het kan heel goed zijn dat je het vooral rond deze toerentallen merkt.
Maar je zal het zeker ook merken in stroomopbrengst van de dynamo.

Je kan Bassie proberen voor een tweedehands vliegwiel, anders is cmsnl de organisatie die je het juiste spul levert..
Vandaar dat mijn vorige accu steeds zo snel leeg liep... moest hem regelmatig aanlopen. Ik dacht toen zelf aan lekstroom. Ook kan dat dan de oorzaak zijn dat mijn handvatverwarming elke keer in energie besparingsmodus ging.

had bas al een mailtje gestuurd. 75 euro heb ik er 1 in perfecte conditie, maar hij wist niks over een update versie waar @grrtjuhh t over had.
 
Hee allemaal,

Ik ben toch bezig met de kilometerteller te vervangen voor de aliexpress die ik laatst gekocht heb, tot nu toe gaat het goed... alleen moet ik nu de tank eraf halen. Ik kom tot de verbazing dat het benzine kraantje verkeerd om zit. De stelschroef zit dus niet naar de rechterkant, maar naar de linkerkant tegen de tank aan zegmaar. ik krijg hier nooit een schroevendraaier op met maar 2cm speling😅

Iemand nog tips hoe ik dit zonder veel moeite toch dicht kan draaien? Anders zou ik eerste de tank leeg moeten halen...

Mazzeeell
 
Hee allemaal,

Ik ben toch bezig met de kilometerteller te vervangen voor de aliexpress die ik laatst gekocht heb, tot nu toe gaat het goed... alleen moet ik nu de tank eraf halen. Ik kom tot de verbazing dat het benzine kraantje verkeerd om zit. De stelschroef zit dus niet naar de rechterkant, maar naar de linkerkant tegen de tank aan zegmaar. ik krijg hier nooit een schroevendraaier op met maar 2cm speling😅

Iemand nog tips hoe ik dit zonder veel moeite toch dicht kan draaien? Anders zou ik eerste de tank leeg moeten halen...

Mazzeeell
Met een punt tangetje...
 
Net ff de castrol 10w40 half synthetisch vervangen met castrol 10w50 vol synthetisch. Benieuwd of dit m'n olieverbruik verminderd (rij veel snelweg). Kan me niet voorstellen dat ik met 33000 km een revisie moet doen.

Ik heb nog 1L 10w40 olie in de verpakking zitten. Hoelang kun je dit bewaren?
 
Net ff de castrol 10w40 half synthetisch vervangen met castrol 10w50 vol synthetisch. Benieuwd of dit m'n olieverbruik verminderd (rij veel snelweg). Kan me niet voorstellen dat ik met 33000 km een revisie moet doen.

Giet er gelijk een liter extra in tot het olie niveau peilt op de bovenkant van de letter F. Zeker als je veel snelweg rijdt. Houd het blok koeler --> geen olieverbruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: xi0n
Terug
Bovenaan Onderaan