[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Zo! Hij is weer klaar. Wilde hem vorige week afronden, maar toen liep hij ineens op 1 cilinder... bobine en bougie was t niet. Moest er dus voor zitten. Voor een paar tientjes bij bas een cdi en pick up sensoren besteld. Motorzaak pick ups door laten meten en die dacht dat het daar zat. Vervangen, maar nog steeds, maar 1 cilinder... toen de cdi vervangen en probleem opgelost.

deze week dus carbs kunnen synchroniseren.
3D31B79A-F73F-41B6-A7B6-C27BF1E7E7FF.jpeg

dat ging perfect! Daarna ff naar de pomp gereden. Vol gegooid met 98 en nu staat hij te wachten op wat beter weer (misschien binnenkort nog ff een rondje aangezien een maatje net zn rijbewijs heeft gehaald).

was me wel een klusje... iets meer dan verwacht.
Uiteindelijk is het volgende gebeurd:
Olie wissel + filter
Nieuwe bougies
Nieuw vliegwiel
Kleppen stellen
Carbs synchroniseren
Nieuwe kabelboom
Nieuw remlichtschakelaar voor
Remmen gereviseerd en stalen remleidingen erop
Voorvorken gereviseerd
Led verlichting overal ingezet behalve de knipperlichten.

dat was het wel.
Volgend klusje word led knipperlichten en een korte kentekenplaathouder
 
@ThijmenB ik ga binnenkort (binnen nu en een maand) mijn blok vervangen door 1 die ik al gekocht had in Duitsland.
Als je interesse hebt hoor ik het wel.
Ligt eraan wat je er voor wil hebben. Punt is, ik heb al twee blokken thuis liggen. Heb de motor kapot gekocht en een tweedehands blok eronder gegooid. Andere blok ligt open, alle tijd om eraan te werken. Als ik nog een blok koop dan heb ik 3 blokken thuis liggen. Daar wordt niet iedereen blij van want ik woon nog bij mijn ouders.
 

Ik zou het gewoon proberen. Worst case is dat ie lekt als een grote. Maar voor hetzelfde geld is er niks aan de hand.

Heb het zelf ook overwogen voor mijn fzr600, maar die lekte na het hergebruiken van de seals niet, dusja... Dan bestel je geen nieuw setje :+

Mocht je hem bestellen, hou je mij (ons) op de hoogte van hoe ze blijven?:YO-)
 
Ik ben bezig geweest met het installeren van een nieuwe versnellings sensor die de huidige versnelling weergeeft in een display. Ik vraag me alleen af welke draden van de oude sensor ik moet aansluiten op de nieuwe om alles weer goed te laten werken. In een bedradings schema kan ik iets vinden over de draad die wordt gebruikt aan het contact voor neutraal. Wat me opviel is dat er op de originele sensor nog twee contact punten zitten, maar daarover kan ik niks vinden. Heeft iemand anders hier ervaring mee? Ik neem aan dat ik iets van de originele sensor moet aansluiten op de nieuwe situatie ivm start onderbreking enzo?
 

Kan.

Maar als het niks is heb je er weer een hoop werk aan, alleen al daarom zou ik gewoon spul kopen waarvan je weet dat het goed is. En zo duur is dat ik dit geval nou ook weer niet volgens mij.
 
Kan.

Maar als het niks is heb je er weer een hoop werk aan, alleen al daarom zou ik gewoon spul kopen waarvan je weet dat het goed is. En zo duur is dat ik dit geval nou ook weer niet volgens mij.
Ik denk er nog wel even over na, ik vind in elk geval de setjes die in nederland aangeboden wel heel duur, meestal zo'n €60,- a €70,- euro... en daar zitten niet eens
van die sproeiers e.d. bij. Alleen de rubbertjes dus...
 
Ik denk er nog wel even over na, ik vind in elk geval de setjes die in nederland aangeboden wel heel duur, meestal zo'n €60,- a €70,- euro... en daar zitten niet eens
van die sproeiers e.d. bij. Alleen de rubbertjes dus...

Duurste mogelijkheid is 40 euro hiero.
Daar zit alles in wat je normaal gesproken zou moeten vervangen.
 
Nu ik 2 weken bij mijn ouders een overdekte plek heb om te sleutelen aan mijn GS. Ben ik begonnen met het stellen van mijn kleppen, helaas krijg ik de 2 shims van de uitlaatvalves er niet uit. Ten 1e zit de "Klepvolger" zo vast dat ik hem niet gedraaid krijg, en ik denk dat de inkeping onder precies verstopt zit want die kan ik ook niet zien. Ook lukt het niet om het tooltje zo te plaatsen dat ik de buckets naar beneden kan duwen. Heeft iemand tips om dit wat makkelijker te maken. Helaas zijn alle klepspelingen minder dan 0.04mm en moeten ze dus wel allemaal vervangen worden.

Als het me uiteindelijk niet lukt, dan ga ik gewoon langs een motorzaak, maar als het wel lukt is dit een stuk goedkoper natuurlijk.
 
Ten 1e zit de "Klepvolger" zo vast dat ik hem niet gedraaid krijg

Dit betekent dat je klepspeling 0,00 is. Bij het kleinste beetje speling 0,01 kun je de volger vrij draaien met je vingers. Dusss... Dat is ruk.

Suzuki heeft er een speciale tool voor. Ook kun je zo'n tool zelf maken. Uit ervaring; haal de nokkenas maar los.

Let wel. De uitlaat nokkenas is zeer lastig om correct terug te plaatsen. Controleer de timing heel, heel goed. 1 tandje verkeerd en je motor loopt ruk. 2 tandjes verkeerd en tja wie weet.

IMG-20191214-WA0005.jpeg


Laatst nog gedaan. :Y

(De lagerschalen gaan vast met 14nm, staat ook in het WPHB natuurlijk. Als je in het noorden woonde hielp ik je graag. O-) )
 
Ik had een paar vraagjes.

Wie weet waar je voor een leuke prijs een zijkoffer rekje voor de gs500 kan vinden? Ik heb al een topkoffer rekje, maar wil er ook zijkoffers ophebben. (Heb nu een rekje van een cbr600f gezien die ik mss pas wil maken inc koffers voor 150 euro hier op mf)

waar kan ik mijn carbs laten afstellen in de buurt van blaricum (hilversum)

heeft er iemand toevallig nog een leuke aftermarket uitlaat systeem liggen?
 
Dit betekent dat je klepspeling 0,00 is. Bij het kleinste beetje speling 0,01 kun je de volger vrij draaien met je vingers. Dusss... Dat is ruk.

Suzuki heeft er een speciale tool voor. Ook kun je zo'n tool zelf maken. Uit ervaring; haal de nokkenas maar los.
Nokkenas los halen is echt veel te veel werk voor alleen kleppen stellen, nergens voor nodig en als je het verkeerd terug zet kan het best wel wat motorschade opleveren. Zelfs als de bucket niet wil draaien kun je de shim met 1 of 2 magneten eruit vissen. Draaien is alleen handig om er iets onder te krijgen waarmee je je shim omhoog kan wippen.
Je hebt natuurlijk wel de shim removal tool van suzuki nodig:
1577226674307.png


Normaal gesproken zou de bucket ook een stukje moeten draaien als je het tooltje er tussen schuift.
 
Wilde de volgende keer eigenlijk ook de assen er maar uithalen. Maar misschien toch maar het originele tooltje bestellen?
Die ik van Louis heb bleef die maar van de bucket afschieten met ook wat vijlsel hier en daar... Het is ook wel een erg smal randje. Of ik doe het verkeerd misschien?
 
Wilde de volgende keer eigenlijk ook de assen er maar uithalen. Maar misschien toch maar het originele tooltje bestellen?
Die ik van Louis heb bleef die maar van de bucket afschieten met ook wat vijlsel hier en daar... Het is ook wel een erg smal randje. Of ik doe het verkeerd misschien?
Met je vinger of ander gereedschap zorgen dat ie er goed op blijft liggen en eventueel een stukje bijvijlen zodat het randje scherp is.
 
Met je vinger of ander gereedschap zorgen dat ie er goed op blijft liggen en eventueel een stukje bijvijlen zodat het randje scherp is.
Bij de volgende keer nog maar is proberen voordat ik de assen eruit haal. Beetje bij vijlen is idd een goed idee!
 
Dames en heren,
Vandaag bij het vervangen van het oliefilter is, na het plaatsen van een nieuw filter en het wederom vastdraaien van de deksel middels de moertjes op de uit het blok stekende draadeindes, een moertje afgebroken met een stuk draadeinde nog erin. Met als gevolg dat ik nu maar 2 van de drie moertjes vast heb zitten, en een stuk draadeinde zonder iets erop uit het blok steekt, maar niet ver genoeg om er nog iets erop te kunnen draaien. Dat draadeind moet er dus uit neem ik aan, kan iemand mij hier vertellen hoe deze draadeindes in het blok zijn bevestigd? Zijn deze gelast of heb ik geluk en zijn dit dubbele draadeindes die ik er zelf nog uit zou kunnen draaien? Ik snap dat dit wat onduidelijk kan zijn dus ik heb even zelf een eenvoudige schets in zij-aanzicht gemaakt.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie, alvast bedankt!

(Foto van internet gehaald ter verduidelijking waar het bij mij is misgegaan.)
olie.png
olie2.png
 
Dat is dom. :+ Die boutjes zitten vast met meen ik 10nm of 12nm. Zegmaar hand-vast. Je zult het oliefilterdeksel er weer af moeten halen. Met een beetje geluk heb je genoeg draadeind om een griptang op te zetten. (Wat Clank al zei). Draadeind zit goed vast. Al dan niet met locktight. Je kunt hem daarna vervangen voor een reguliere bout

Mooie tekening trouwens. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan