[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Dat is dom. :+ Die boutjes zitten vast met meen ik 10nm of 12nm. Zegmaar hand-vast. Je zult het oliefilterdeksel er weer af moeten halen. Met een beetje geluk heb je genoeg draadeind om een griptang op te zetten. (Wat Clank al zei). Draadeind zit goed vast. Al dan niet met locktight. Je kunt hem daarna vervangen voor een reguliere bout

Mooie tekening trouwens. :Y
Je wilt niet weten wat ouderdom met dat soort boutjes kan doen. En je weet niet wat de vorige eigenaar heeft gedaan.

Als je ze toch aan het vervangen bent, kun je ze misschien allemaal tegelijk beter doen.
 
Vriendelijk bedankt voor het advies!
Even wat dieper gegraven en uiteindelijk nog een draadje gevonden met een lotgenoot die dit al eerder heeft meegemaakt;

''Ik heb een keer op zondag de olie ververst en 1 van die draadeinden afgebroken. Een ander draadeind was al afgebroken door de vorige eigenaar. Omdat de winkels dicht waren en ik de volgende dag moest rijden, heb ik een passend inbus-boutje gepakt en dat erin gedraaid. Later wel vervangen door draaideind + moertje omdat de aluminium schroefdraad in het blok erg zacht is en niet bedoeld om 20 X iets in en uit te schroeven.

De standaard draadeinden zijn al ongelooflijk zacht, die draai je met het voorgeschreven aanhaalmoment al kapot na een paar keer. Vastzetten moet je gewoon met sleuteltje 10 doen, niet te vast draaien.''


(Mijn excuus dat correct quoten heb ik nog niet zo door)
Zal dus inderdaad de deksel eraf moeten halen, 'm dan met een tang te lijf gaan eneen nieuwe erin draaien. Heb er gelijk drie besteld, kan ik ze allemaal vervangen.
Blij dat het met een kleine moeite gauw op te lossen is!
 
Daarom blijft het advies een moment sleutel te gebruiken. Voorkomt een hoop ellende

Ga toch liever voor de momentsleutel. :Y Altijd accuraat en hoeft ook niet duur te zijn. Kijk maar op de site van HBM machines.

Suzuki heeft niet voor niets overal een moment waarde achterzitten in het WPHB.
 
Ga toch liever voor de momentsleutel. :Y Altijd accuraat en hoeft ook niet duur te zijn. Kijk maar op de site van HBM machines.

Suzuki heeft niet voor niets overal een moment waarde achterzitten in het WPHB.
Heb je in principe wel gelijk in, en daar geloofde ik ook heilig in, totdat ik eens de schroefdraad van een van de boutjes van de kleppendekselpakking naar de klote heb geholpen. Sindsdien probeer ik vooral bij kleinere boutjes het gewoon zelf aan te voelen. Sinds ik dat doe heb ik niks meer kapot gedraaid en ook geen lekkende pakkingen meer gehad.

Maar voor vele zonder al te veel sleutelervaring is een momentsleutel beter ja.
 
Ga toch liever voor de momentsleutel. :Y Altijd accuraat en hoeft ook niet duur te zijn. Kijk maar op de site van HBM machines.

Suzuki heeft niet voor niets overal een moment waarde achterzitten in het WPHB.
Als ik naar die waardes in mijn WPHB kijk twijfelen ze daar bij Suzuki ook nogal over. Of bij Haynes doen ze maar wat.

Een moer van de koppeling bij 40 tot 60nm dat is nogal een verschil... Bij 40 blijft ie net vast zitten en bij 60 breekt het net niet af ofzo?
 
Een moer van de koppeling bij 40 tot 60nm dat is nogal een verschil... Bij 40 blijft ie net vast zitten en bij 60 breekt het net niet af ofzo?
Betekend op 50 zetten. Is gewoon niet een bout die zo nauw komt, maar om te voorkomen dat je hem met 100 aandraait kun je de sleutel gebruiken.

Helpt ook heel erg om te leren hoe hard moertjes aangedraaid moeten worden.
 
Zonder het halve topic doorgelezen te hebben;

heeft er iemand nog een complete set velgen te koop? Liefst compleet met schijven & tandwieldrager.
Kleur maakt niet uit en staat van banden maakt ook niet uit.

Groet,
John
 
ik heb wel een set wielen met schijven en tandwieldrager liggen. ik vraag er 50 euro voor.
als je interesse hebt en er voor naar Bergambacht wil rijden om ze op te halen zijn ze voor jou.
zijn van een gesloopte GS 500 e uit 1990
 
Hey allemaal!

Vraagje; sinds vandaag werkt mijn knipperlicht niet goed meer.. Als ik knipper ligt naar links aanzet gaat zowel links voor, links achter en rechtsvoor knipperen. Als ik naar rechts aanzet gaat alleen rechtsvoor knipperen.

Ik gok dat het aan de schakelaar op het stuur ligt gezien ik hier nooit problemen mee heb gehad en de kabels niet ineens anders aangesloten zullen zijn gezien ik er niks mee heb gedaan.

Contactspray in de schakelaar spuiten en als dat niet werkt stuurschakelaar eraf halen om erin te verdiepen? (desnoods stuurschakelaar vervangen?)

Thanks!
 
Hey allemaal!

Vraagje; sinds vandaag werkt mijn knipperlicht niet goed meer.. Als ik knipper ligt naar links aanzet gaat zowel links voor, links achter en rechtsvoor knipperen. Als ik naar rechts aanzet gaat alleen rechtsvoor knipperen.

Ik gok dat het aan de schakelaar op het stuur ligt gezien ik hier nooit problemen mee heb gehad en de kabels niet ineens anders aangesloten zullen zijn gezien ik er niks mee heb gedaan.

Contactspray in de schakelaar spuiten en als dat niet werkt stuurschakelaar eraf halen om erin te verdiepen? (desnoods stuurschakelaar vervangen?)

Thanks!
Het is sowieso niet de stuurschakelaar want alles wat die doet is 1 draad verbinden met 1 van de 2 andere draden (1 voor links en 1 voor rechts). Probleem zal dus ergens anders liggen, misschien de draden voor de knipperlichten voor.
 
Massa punt in koplamp al gecontroleerd? Geeft de raarste storingen. Heb gehad dat de koplamp mee knipperde. Blokje en alle draden eruit en schoon gemaakt en toen werkte het weer zoals de bedoeling is.
 
Dat is vrijwel nooit van toepassing. Vaak troep in de schakelaar of corrosie op de contactjes. Check ook zeker de rest van je bedrading. Zout is genadeloos. :Y

Dit weekend eens op onderzoek uitgegaan.

Stuurschakelaar eens open geschroefd en schoongemaakt met wat contactspray. Zoals verwacht maakte dit geen verschil. Daarna maar de voorkuip eraf gehaald en alle kabels nagelopen (beetje schoonmaken en voorzichtig aan wat insprayen met contactspray), ook geen vooruitgang.... tot slot maar de kleine stukjes kabel bij de achterknipperlichten nagelopen (ook schoonmaken en insprayen), daar tot de conclusie gekomen dat bij de rechter achterknipperlicht een draadje was losgeschoten... Om een of andere manier snapte het hele systeem daardoor er niks meer van want eenmaal weer goed vastgezet deed alles het weer naar behoren!

Daarna mezelf en de helpende schoonbroer maar getrakteerd op een heerlijk ritje naar de ruilbeurs van motorkledingcentre:P

Bedankt voor het meedenken zoals gewoonlijk!
 
Hallo,

Ik heb ook een paar vragen meschien dat jullie hier antwoord op kunnen geven.
Ik heb vrijdag me eerste motor gekocht een suzuki GS500 uit 1999 met 26000 km op de teller. Nou is het zo dat de koppeling erg hoor zit eigelijk te hoog, betekend dit dat er een nieuwe koppeling in moet of is dit ergen te stellen. Daarnaast is me achterrem erg slap en er gebeurt bijna niks is dit normaal bij dit soort motoren omdat ze oud zijn of is er iets stuk omdat me achterrem blokjes redelijk lijken. En als de koppeling vervangen moet worden, is het te doen? Daarbij wil ik eigelijk ook even me moter een opfrisbeurt geven, even de olie verversen en nieuwe filters erop. Ik weet dat het luchtfilter onder de tank zit maar waar zit het oliefilter en is er ook zoiets als versnellingsbak olie dat vervangen moet worden? Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen

Groeten Pascal
 

Bijlagen

  • IMG-20200124-WA0007.jpeg
    IMG-20200124-WA0007.jpeg
    59,8 KB · Weergaven: 9
Hallo,

Ik heb ook een paar vragen meschien dat jullie hier antwoord op kunnen geven.
Ik heb vrijdag me eerste motor gekocht een suzuki GS500 uit 1999 met 26000 km op de teller. Nou is het zo dat de koppeling erg hoor zit eigelijk te hoog, betekend dit dat er een nieuwe koppeling in moet of is dit ergen te stellen. Daarnaast is me achterrem erg slap en er gebeurt bijna niks is dit normaal bij dit soort motoren omdat ze oud zijn of is er iets stuk omdat me achterrem blokjes redelijk lijken. En als de koppeling vervangen moet worden, is het te doen? Daarbij wil ik eigelijk ook even me moter een opfrisbeurt geven, even de olie verversen en nieuwe filters erop. Ik weet dat het luchtfilter onder de tank zit maar waar zit het oliefilter en is er ook zoiets als versnellingsbak olie dat vervangen moet worden? Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen

Groeten Pascal
Koppeling kun je stellen, bij zowel het stuur als bij het blok. Zitten boutjes op de kabel.
Mocht het zijn dat de koppeling vervangen moet worden; het is een stuk minder werk dan bij een auto.

Achterrem die slap is kan ik me niet in vinden bij een GS500. Ik vond de achterrem altijd wel bijten. Hoe oud is de vloeistof?

Versnellingsbakolie en motorolie is hetzelfde. Dat is bij de meeste motoren.

Voor de rest zou ik een haynes aanschaffen. Daar staat alles met plaatjes uitgelegd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan