[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Ik gok dat de vorige eigenaar 1x de kleppen heeft gesteld🙈

En dit zijn de maten van de voelermaat die er al onder door kon. 20200918_163823.jpg

Net weer een nieuw kleppenstel gereedschap besteld aangezien ik die andere dus niet meer kan vinden.

@kapiteinkoek even de prijs aanpassen in de how to. De prijs is inmiddels €12,66 ipv de vermelde €11,99🤣. Nummer bij Louis klopt nog wel😉👍
 

Bijlagen

  • 20200918_155518.jpg
    20200918_155518.jpg
    776,9 KB · Weergaven: 10
Ik gok dat de vorige eigenaar 1x de kleppen heeft gesteld🙈

En dit zijn de maten van de voelermaat die er al onder door kon.Bekijk bijlage 1544392

Net weer een nieuw kleppenstel gereedschap besteld aangezien ik die andere dus niet meer kan vinden.

@kapiteinkoek even de prijs aanpassen in de how to. De prijs is inmiddels €12,66 ipv de vermelde €11,99🤣. Nummer bij Louis klopt nog wel😉👍
Op de ene inlaatklep na staan ze toch juist precies goed. Je kunt ze beter aan de ruime kant van het bereik hebben dan aan de krappe kant. Speling word normasl gesproken alleen maar kleiner. Dus linker inlaatklep een dunnere shim erin en klaar zou ik zeggen.
 
Op de ene inlaatklep na staan ze toch juist precies goed. Je kunt ze beter aan de ruime kant van het bereik hebben dan aan de krappe kant. Speling word normasl gesproken alleen maar kleiner. Dus linker inlaatklep een dunnere shim erin en klaar zou ik zeggen.

Ik was in de veronderstelling dat ze juist alle 3 aan de te ruime kant zijn en juist de ene inlaat klep juist stond. Want ik weet niet beter dat met kleppenstellen de speling alleen maar ruimer word😅
 
Vraagje, Ik heb afgelopen zaterdag me motor afgespoten met de hoge druk spuit. Nu is dit niet helemaal vlekkeloos verlopen.

Toen ik wilde weg rijden starten de motor wel maar toen ik weg wilde rijden kwam de motor niet boven de 2000 toeren uit en viel daarna uit.. Vanaf dat moment deed de motor ook niks meer, alleen mijn olie lampje en neutraal lampje werkte, de rest deed helemaal niks.

Thuis hebn ik er naar kunen kijken. Ik heb toen kunne vaststellen dat het in me massa zat, want op het moment dat ik de rand van mijn koplamp tegen mijn voorvork aan hield werkte alles weer naar behoren. Ik Heb geprobeerd te zoeken waar het mis ging in mijn massa maar heb ik deze niet kunnen vinden. Nu is dat probleem eigenlijk soort van opgelost want alles doet het weer.

Nu heb ik alleen het probleem dat de motor erg slecht loopt in de lagen toeren. Als ik boven de 4500 toeren uit kom dan wilt die wel. Maar als ik er onder zit dan gaat het allemaal erg stroef. Bij het starten van de motor komt er ook wat witte rook uit. Nu denk ik haast dat er nog ergens water in zit.

Ook valt die soms stil en dan duurt het even voordat ik hem weer kan starten

Maar ik hoor graag jullie mening hier over.
 
Hogedrukreiniger eigenlijk nooit op het internet werk van de motor richten. Gegarandeerd dat er water in je uitlaat zit. Dit kan je er wel weer uit blazen door gewoon te rijden. Kwa stroom kan water ook leuke storingen veroorzaken, zoals je gemerkt hebt. Als je er nog last van hebt moet je alle connectors even loshalen en weer vast zetten (bij voorbaat met zuurvrije vaseline of vergelijkbare).

Mogelijk loopt je motor op 1 cilinder tot 4500. Hiervoor je bougiedoppen en bobine aansluitingen (op water). Je kan geluk hebben, maar ook pech dat er dingen kapot zijn gegaan. :t
 
Vraagje, Ik heb afgelopen zaterdag me motor afgespoten met de hoge druk spuit. Nu is dit niet helemaal vlekkeloos verlopen.

Toen ik wilde weg rijden starten de motor wel maar toen ik weg wilde rijden kwam de motor niet boven de 2000 toeren uit en viel daarna uit.. Vanaf dat moment deed de motor ook niks meer, alleen mijn olie lampje en neutraal lampje werkte, de rest deed helemaal niks.

Thuis hebn ik er naar kunen kijken. Ik heb toen kunne vaststellen dat het in me massa zat, want op het moment dat ik de rand van mijn koplamp tegen mijn voorvork aan hield werkte alles weer naar behoren. Ik Heb geprobeerd te zoeken waar het mis ging in mijn massa maar heb ik deze niet kunnen vinden. Nu is dat probleem eigenlijk soort van opgelost want alles doet het weer.

Nu heb ik alleen het probleem dat de motor erg slecht loopt in de lagen toeren. Als ik boven de 4500 toeren uit kom dan wilt die wel. Maar als ik er onder zit dan gaat het allemaal erg stroef. Bij het starten van de motor komt er ook wat witte rook uit. Nu denk ik haast dat er nog ergens water in zit.

Ook valt die soms stil en dan duurt het even voordat ik hem weer kan starten

Maar ik hoor graag jullie mening hier over.
In je koplamp zit er ook een massapunt van een stuk of 6 draden. Die zou ik is na kijken. Voor de rest zou ik hem in de zon zetten om te drogen. Eventueel bougie doppen droog maken en de carbs, luchtfilterkast op water controleren. Luchter filter kan vrij makkelijk water bij. Zeker met een hogedrukreiniger.
 
Iemand Hier nog goed advies over?

Werkplaatshandboek heb ik er zo niet bij voor de exacte speling. Idealiter zet je hem aan de ruime kant. Over verloop van tijd wordt de speling kleiner door slijtage. Als je klepspeling op 0 komt, tja dan kun je je kop gaan reviseren. Dat is een bad time. :Y

Luchtgekoelde blokjes hebben allemaal net even wat meer toleranties voor het uitzetten en moeten wat vaker gesteld en gecontroleerd worden dan watergekoelde motoren.

Edit:
Hier heb je een guide van ons eigen kapiteinkoek. In wezen is je speling binnen specs.

http://gstwins.com/gsboard/index.php?topic=62146.0
 
Werkplaatshandboek heb ik er zo niet bij voor de exacte speling. Idealiter zet je hem aan de ruime kant. Over verloop van tijd wordt de speling kleiner door slijtage. Als je klepspeling op 0 komt, tja dan kun je je kop gaan reviseren. Dat is een bad time. :Y

Luchtgekoelde blokjes hebben allemaal net even wat meer toleranties voor het uitzetten en moeten wat vaker gesteld en gecontroleerd worden dan watergekoelde motoren.

Edit:
Hier heb je een guide van ons eigen kapiteinkoek. In wezen is je speling binnen specs.

http://gstwins.com/gsboard/index.php?topic=62146.0
Ja werkplaats handboek heb ik evenals de aller beste how to van het internet van @kapiteinkoek. Hij mag tussen de 0.03 en de 0.08 zijn maar er staat niet vermeld of de voorkeur uitgaat naar ruimer of krappere speling. Vandaag dus mijn vraag😇😅👌. Word dus 1 klep ruimer zetten
 
Toch dit forum maar is gaan volgen. Ben zoekende naar een GS500.
Heb al een tijdje mijn A2 rijbewijs en ga dan misschien mijn eerste motor kopen!

Ik heb een GS500E gezien. Deze heeft een Akraprovic uitlaat eronder. komt uit 1991 en heeft 71k gelopen.
 
Klepshim kan je bij de meeste motor zaken gewoon om ruilen. Soms moet je een klein bedrag bij betalen. :]
 
Ik las net op de geweldige gs500 Facebook pagina😇 dat er lui zijn die hun gewone distributie ketting spanner vervangen voor een handmatige steller. Iemand hier die er met zo een rond rijd?
 
Zou er geen handmatige inzetten. Moet je veelste nauw in de gaten houden. Koop een nieuwe originele. Dat is een 'upgrade' model met meer spoelen dan de originele spanner.
 
Maar met de GS500 is er toch eigenlijk nooit problemen met de automatische spanner? Waarom zou je er dan wat anders in willen hebben?
 
Die van mij deed na ca 50.000 toch niet goed zijn werk meer. Kwam ook tot de ontdekking dat het rubberen afdekdopje ontbrak dat zal wel niet mee geholpen hebben... Bij mijn Honda VTR zat daar een boutje (niet dat die spanners nou zou betrouwbaar zijn...).

edit: overigens een originele automatische erin gezet. Dat werkt het super makkelijk als in vergelijking met een handmatige. Dat moet je er echt wel veel ervaring mee hebben anders weet je eigenlijk nooit of ie vooral niet te strak staat. Te los is niet goed maar te strak ook zeker niet.
 
Laatst bewerkt:
Maar met de GS500 is er toch eigenlijk nooit problemen met de automatische spanner? Waarom zou je er dan wat anders in willen hebben?
Eerste type spanners van 1989 - 1992 zijn na al die jaren hun kracht een beetje kwijt. Ze zijn een beetje moe, zogezegd. Dan moet er gewoon een nieuwe in en is het weer perfect.

Een VTR is een ander verhaal met die dikke klappers. Maar ja, te los en je geeft een flinke opdonder aan je nokkenasketting en mogelijk je blok. Te strak en je rekt je nokkenasketting, met vervangen tot gevolg.
 
Maar met de GS500 is er toch eigenlijk nooit problemen met de automatische spanner? Waarom zou je er dan wat anders in willen hebben?

Het is niet dat ik er een wil maar meer de vraag of iemand er een heeft en dus ervaring mee heeft.

Bij mijn cbr600f2 zat er wel een zelfspanner in maar dat blok staat er om bekend dat ze zwakker automatische spanners hebben
 
Terug
Bovenaan Onderaan