[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Check ook goed alle stekker verbindingen/ massa. Dat is nou niet echt super kwaliteit bij een gs..
 
Excuses voor het verlate bericht, maar beter ooit dan nooit.
Beschreven gebeurtenissen vonden plaats in het weekend van 31 Juli


Update stator status:
Stator vervangen lijkt z'n werk gedaan te hebben, toch lijkt ie ook met de tweedehands ''nieuwe'' erg last te hebben als het koud is.
Nadat de motorfiets een nacht in de regen onbeschut buiten stond moest ik toch weer een stukkie (aan)rennen.
Als't droog blijft, niet waait en zonnig is start ie wél gelijk. Na een flinke poos het vervangen van de stator te hebben uitgesteld, en dus elke keer moeten aanrennen voelt een direct startende motor als een ietwat vreemde doch zeer luxe ervaring! Hopen dat het alsnog soms lastig starten aan het gebrek aan beschutting heeft gelegen. Aan de accu ligt het in ieder geval niet, want heb er met de stator een verse ingekieperd.
De tijd zal het leren.
Einde klus. Voorlopig jury oordeel: ik durf het wel een succes te noemen.
Na de stator waren de voorvorkkeeringen aan de beurt, enorm stressvol want ik liep ietwat achter de feiten aan en mijn vakantie hing af van de snelheid van mijn geklus; Ik had voorgenomen Zondagochtend mijn vriendin achterna te rijden naar de camping in Valkenburg. Het was inmiddels Zaterdag.

Den Verduvelde Keerringen des Voorvorks:
'T duurde lang genoeg ( middag tot middernacht), maar lekker samen met een maatje aan de slag gegaan en de poten zélf gingen eigenlijk best soepel.
Er waren aardig wat pitjes te zien (en voelen!), wat het vroegtijdig overlijden van beide keerringen wel verklaart.
Gelukkig werkte het te lijf gaan van de poot met WP1500 schuurpapier vrij aardig en waren de oppervlaktes van de poten weliswaar niet perfect, maar in ieder geval zo glad als ze redelijkerwijs te schuren waren.
Met verzuurde armen vervolgens de poten weer in elkaar gezet, heel toevallig slingerde er in de nabije omgeving een PVC buis rond die precies zo groot was als de keerring. Deze had ik zelf niet kunnen vinden in de lokale Hornbach, maar nadat ik daar ietwat bedrukt was weggegaan bleken de Suzuki goden me toch goed gezind en vond ik de perfecte buis in de tuin van mijn klusmaatje. God wat maakt dat een verschil, zo'n fijn passende PVC buis ipv een houtje om je keerringen erin te rammen (met beleid en de oude keering erop natuurlijk). Daarna keurig volgens de eerder genomen foto's de onderdelen in juiste volgorde teruggestopt in de poot en tussendoor gevuld met de vereiste hoeveelheid olie.
Ik hoop dat wanneer ik de motor weer kan berijden in Februari, ik er langer plezier van ga hebben dan het krappe jaartje dat de vorige keerringen gegund was.
Eerlijk is eerlijk, als het eenmaal allemaal een beetje meewerkt is het best leuk om te doen. Maarja, dat ''meewerken'' gebeurt in mijn geval meestal pas na minimaal 24 uur stress en tegenslag.
Tegen mijn verwachtingen in had ik een vrij aardig idee van wat ik aan't doen was, heeft die eerste keer keerringen vervangen samen met @Carburateur, dat krappe jaartje geleden, toch vruchten afgeworpen.
Als ik terugkijk op hoe hulpeloos ik toen stond te loeren en niet eens wist waar ik moest beginnen met dingetjes losdraaien terwijl ik nu met vertrouwen durf te zeggen dat ik (met mijn oorspronkelijk twee linkerhanden) voorvorkkeeringen prima in m'n eentje kan vervangen ben ik toch wel trots. En dankbaar, voor @Carburateur en mijn andere motormaatjes waaronder @Nelfrikandel @RR Vliet @Andijviestamppot die mijn gebrek aan mechanische opleiding in mijn jongere jaren (vaderlief heeft me nooit 'leren' klussen en aan natuurlijk inzicht ontbreekt het mij helaas enorm) hebben gecompenseerd tot een vrij oké niveau.
Tijd voor avondeten.
Voorlopig jury oordeel: wederom durf ik het voorlopig een succes te noemen.

En dan denkt u, dan is het voorbij. Helaas is niets minder waar.

De laatste klus: remblokjes vervangen
Daar de keerringen bij hun plotselinge exit met veel drama olie over de hele poten lieten gutsen en de vorkolie helaas zo ook mijn remschijf en mijn prachtige remblokken troffen, moest ik met pijn in mijn hart mijn 5 maanden jonge knalrode gesinterde Brembo remblokken weggooien.
Er viel niks aan te redden. Na een paar knullige pogingen won mijn moeheid het van mijn krenterigheid; het was 0:00, avondeten ietwat uitgelopen want moe en die remblokken moesten er nog op. Gelukkig had ik nog nieuwe blokjes kunnen bestellen, als allerlaatste redmiddel. Natuurlijk had ik de nieuwe blokken er gelijk als eerst op moeten gooien. Maar een student met een beperkt budget maakt nogal eens rare sprongen... Ik ben er ook niet trots op. Gelukkig zegeviert het gezonde verstand uiteindelijk altijd wel. Rijden met blokjes die in contact zijn geweest met voorolie is indirecte suïcide. Toch was ik optimistisch want het einde was in zicht.
Hoewel.. het was inmiddels Zondagnacht en ik wilde Zondagochtend rijden weet u nog.. Neen, ingepakt had ik ook nog niet. Tijd voor een testrit zou er ook niet zijn.
En toen liep het allemaal nog dieper in de soep: de nieuwe remblokjes pasten niet.
Deze jongeman was namelijk in alle stress totaal vergeten dat een van de vorige eigenaren een 1992/1993 remklauw op deze 1997 motor heeft gezet. Fuck. Maandagochtend rijden zou hem dus ook niet worden.
Toen werd in een helder moment plan B (eerder plan Y) in werking gezet, te beginnen met een goede nacht slaap.
De volgende ochtend op de BMW 650 Funduro van het eerder beschreven klusmaatje in wiens tuin wij bezig waren, 75 km heen en 75 km terug gereden naar de zaak waar ik de remblokjes had besteld en die in tegenstelling tot veel motorzaken gelukkig wél op Maandag open was. Twee uur later was ik weer terug in de klustuin in Delft. Door de bewoners trots gedoopt tot ''Garage de Wilg''. Tja, als je simpelweg geen tijd meer hebt moet je gewoon zelf gaan halen. En de nood was zo hoog dat deze schrale student zelfs de benzinekosten van en naar Amsterdam zonder morren voor lief nam, want het einde was nu dan echt in zicht. De foute blokjes konden zonder problemen worden ingeruild. Vanaf hier zat het allemaal mee; ook de perfecte maat lijmklem om de zuigers terug in de klauw te persen werd toevallig en gauw gevonden. In tegenstelling tot de voorgaande dagen streelde een prachtig zonnetje de dan toch echt ''voltooide'' GS500.
Het was een helse rit, volledig veroorzaakt door mijn gebrek aan planning skills alhoewel er ook voldoende tegenslag buiten mijn macht om bij kwam kijken. U kunt zich wel voorstellen, ik, klusmaatje en zijn enthousiaste huisgenoten waren trots en dolgelukkig. Dankzij de nieuwe stator startte de motor direct en lekker fel, de frisse vorken, stator, nieuwe oliefilter en olie deden de fiets gelijk goed aanvoelen. Nog wat details aangepakt en ju, inpakken en wegwezen. Er staat immers nog altijd iemand, temidden van haar hele eveneens in Valkenburg kamperende familie, op me te wachten 220 km Zuidwaards.
Die 220 kilometer Zuidwaards naar Valkenburg gingen, godzijdank, enorm soepel.
Na een korte stop vanwege een motortje dat na anderhalf uur 140/150 km/h te doen toch wel wat warm geworden was, maar vooral ook vanwege mijn inmiddels vierkant geworden kont kwam ik 's avonds om 9 uur aan in het prachtige Zuid-Limburgse heuvelland waar ik zelf ook oorspronkelijk vandaan kom.

Na de vakantie in Valkenburg (en een hoop prachtige kilometers door mijn thuisregio waar ik veel te weinig kom) heb ik de motorfiets
veilig gestald in de garage van mijn ouderlijk huis in Maastricht. De GS500 zal hier blijven tot medio Februari, wanneer ik terugkeer van mijn uitwisseling naar Engeland (Sept-Jan). Ik hoop dat ik vanaf dan lekker lang kan genieten van het uitgevoerde onderhoud.
Het is de ritten in Limburg in ieder geval waard geweest, mijn vriendin en ik en een al eerder naar Valkenburg gereisde maat en zijn vriendin hebben enorm genoten op en naast de motoren evenals de neefjes van mijn vriendin die zoals ik ook op die leeftijd, gelijk staan te watertanden bij zo'n zwart, flink luid apparaat op wielen.

Mijn vriendin en haar familie begreep dat ik flink mijn best had gedaan, maar daar het geen motorrijders zijn zullen ze de pijn, moeite en de bloed zweet en tranen en natuurlijk de voldoening nooit werkelijk begrijpen ghehe. Vandaar deze update, hier begrijpt men dat toch wel wat beter en ook heb ik het hele gedoetje lekker van me af kunnen schrijven.
Ik hoop dat u ervan geniet. Het GS500 forum is wat mij betreft wat stilletjes en vaak kortaf. Iik zou het niet erg vinden meer langere tekst te lezen hiero.

1628551550905.png

Knudde

1628551368454.png

De welbekende tool, merci @kapiteinkoek!


1628551398187.png

Als je dan toch in Velsen bent, even bootjes loeren.

1628551447876.png

Toch wel leuk zo..

1628551420753.png

1628551676587.png

Mooi om te zien, meneertje zeer onder de indruk
van de GS500. Op die leeftijd is men nog niet vergiftigd door het
welbekende ''meer cc is meer beter en alles onder de 1000cc is een brommer'' - gelul.
Was er niet af te slaan :)

1628551746135.png

Dieptepunt van mn leven.


P.s. Nogmaals een merci naar @kapiteinkoek voor die fijne How-to.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat je wel maatregelen hebt genomen als je hem een tijd gaat stallen? Ik zou zorgen dat de tank compleet vol zit met euro 98 zonder ethanol (van de Esso bijv). Het benzine kraantje onder de tank dicht draaien en de rest van de benzine naar de carb aftappen. Zou zonde zijn als je hem weer probeert te starten na een lange tijd en je carburateurs verstopt zitten.
 
Yes, thanks voor de tips! Ik heb de motor netjes volgetankt met euro 98 van de Lukoil enerna een km of 15 a 20 mee naar huis gereden en gestald.
Tenzij men hier anders zal beweren, ga ik ervanuit dat dat vol genoeg was. Het benzinekraantje ónder de tank dichtdraaien en benzine aftappen had ik nog niet aan gedacht, ik ga nog één keer terug voor de verhuizing dus dan zal ik dat dán doen. Die benzine aftappen, hoe moet ik dat voor me zien?
 
Yes, thanks voor de tips! Ik heb de motor netjes volgetankt met euro 98 van de Lukoil enerna een km of 15 a 20 mee naar huis gereden en gestald.
Tenzij men hier anders zal beweren, ga ik ervanuit dat dat vol genoeg was. Het benzinekraantje ónder de tank dichtdraaien en benzine aftappen had ik nog niet aan gedacht, ik ga nog één keer terug voor de verhuizing dus dan zal ik dat dán doen. Die benzine aftappen, hoe moet ik dat voor me zien?
Vlotterbakken leeg laten lopen. Of starten met de benzinekraan dicht en wachten tot hij uitvalt.

En verder op de bok en minpool van de accu af.
 
Dan denk ik dat't benzinekraan dichtdraaien wordt..
En aangezien ik niet de directe buren én mijn ouders wil lastigvallen met een luide motor ga ik blokjes om rijden en wachten totdat't zover is_O- Gezien mijn buitengewone ervaring in rennen met een GS500 aan de hand staat ie dan zo weer thuis.
Óf ik rij even naar de lokale Esso om 't tankje toch maar even af te toppenO-) en draai die benzinekraan onder de tank halverwege op weg naar huis
weer dicht.

Iemand weddenschap afsluiten op hoever ik kom?

EDIT: Verduveld, ik herinner me net dat ik die fiets al heb geschorst en de verzekering geroyeerd is.-O-
Dan maar een net niet vol tankje en een beetje geluidsoverlast.
 
Dan denk ik dat't benzinekraan dichtdraaien wordt..
En aangezien ik niet de directe buren én mijn ouders wil lastigvallen met een luide motor ga ik blokjes om rijden en wachten totdat't zover is_O- Gezien mijn buitengewone ervaring in rennen met een GS500 aan de hand staat ie dan zo weer thuis.
Óf ik rij even naar de lokale Esso om 't tankje toch maar even af te toppenO-) en draai die benzinekraan onder de tank halverwege op weg naar huis
weer dicht.

Iemand weddenschap afsluiten op hoever ik kom?

EDIT: Verduveld, ik herinner me net dat ik die fiets al heb geschorst en de verzekering geroyeerd is.-O-
Dan maar een net niet vol tankje en een beetje geluidsoverlast.
Je komt ongeveer 200 meter ver. Heb ik gehoord.. van een vriend.
 
Dan denk ik dat't benzinekraan dichtdraaien wordt..
En aangezien ik niet de directe buren én mijn ouders wil lastigvallen met een luide motor ga ik blokjes om rijden en wachten totdat't zover is_O- Gezien mijn buitengewone ervaring in rennen met een GS500 aan de hand staat ie dan zo weer thuis.
Óf ik rij even naar de lokale Esso om 't tankje toch maar even af te toppenO-) en draai die benzinekraan onder de tank halverwege op weg naar huis
weer dicht.

Iemand weddenschap afsluiten op hoever ik kom?

EDIT: Verduveld, ik herinner me net dat ik die fiets al heb geschorst en de verzekering geroyeerd is.-O-
Dan maar een net niet vol tankje en een beetje geluidsoverlast.
Jerrycan gebruiken?
Ik zou de hoofdkraan dicht draaien. De 2e kraan op PRI zetten en dan de 2 schroefjes van de vlotterbakken open zetten. Eventueel de benzine via een slangetje opvangen in een glazen pot die je dan weer in je tank kan mikken.
Zo kort laten draaien is ook nergens goed voor.
 
Ik dacht slim te zijn en het onderwerp te ontwijken door gewoon te kiezen voor het laten lopen totdat ie leeg is, maar ik zal het toch maar toegeven aangezien de genoemde opties waarschijnlijk toch beter zijn: Zou iemand mij kunnen vertellen wat de vlotterbakken zijn, waar ik die en het bijbehorende schroefje kan vinden, en waar ik evt op moet letten? :$
Zoals jullie in mn bijbelverhaal kunnen lezen ben ik niet bijzonder mechanisch aangelegd of opgevoed, maargoed ik zal er maar voor uitkomen in de hoop hierna iets geleerd te hebben.

Natuurlijk heb ik eerst gegoogle'd, maar ik kan zo 1 2 3 niet de informatie vinden die ik denk nodig te hebben en het is natuurlijk vrij lastig google'n als je, ondanks dat je misschien wel weet naar welk voorwerp of begrip je zoekt, maar niet weet waar het voor dient.
 
Ik dacht slim te zijn en het onderwerp te ontwijken door gewoon te kiezen voor het laten lopen totdat ie leeg is, maar ik zal het toch maar toegeven aangezien de genoemde opties waarschijnlijk toch beter zijn: Zou iemand mij kunnen vertellen wat de vlotterbakken zijn, waar ik die en het bijbehorende schroefje kan vinden, en waar ik evt op moet letten? :$
Zoals jullie in mn bijbelverhaal kunnen lezen ben ik niet bijzonder mechanisch aangelegd of opgevoed, maargoed ik zal er maar voor uitkomen in de hoop hierna iets geleerd te hebben.

Natuurlijk heb ik eerst gegoogle'd, maar ik kan zo 1 2 3 niet de informatie vinden die ik denk nodig te hebben en het is natuurlijk vrij lastig google'n als je, ondanks dat je misschien wel weet naar welk voorwerp of begrip je zoekt, maar niet weet waar het voor dient.
Dit is misschien een handig plaatje:
 

Bijlagen

  • cCHWMHy.jpg
    cCHWMHy.jpg
    99,1 KB · Weergaven: 20
Hartelijk dank voor alle adviezen,
Ik ben voor de zekere manier gegaan (exchange geeft een beetje stress, dus weinig rust om te gaan loeren naar die carb);
- Onder de tank de benzinekraan dichtgedraaid
- Andere kraantje op PRI
- aanrennen die hap (jammer weer)
- straat op en neer gereden en precies ter hoogte van de oprit hield ie ermee op, zonder stotteren, gewoon *tjoep* en dat was het.
- op de bok, benzineniveau in de tank gecheckt: die is nog wel vrijwel nét 5 mm onder het laagste randje van de vulmond vol. Keurig.
- min-pool van de accu los.

Ging verrassend genoeg dus vrij redelijk volgens plan, da's ook voor het eerst. *O*
 
Deze week eindelijk m'n spulletjes gekregen voor een weekendje weg op de motor. Helaas net een dag te laat voor m'n korte vakantie naar de Veluwe, maar wie weet komt er binnenkort nog eens wat. Wie had gedacht dat een bepakte GS500 ook best leuk er uit kan zien? *D

20210912_162929-01.jpeg
 
Laatst tijdens het 's avonds naar huis rijden viel mij op dat het dashboard (speedo/toeren) geen licht meer gaf. Eerste idee was natuurlijk dat het lampje kapot zou zijn (zou wel gaar zijn dat ze beide tegelijk kapot gaan), maar nadat ik de hele zooi uit elkaar heb gehaald bleek dat de lampjes prima werken. De kabel vanaf het dashboard (mocht dat zo heten) heb ik doorgemeten, en de grijze draad lijkt kapot te zijn (geen connectie).
Nu is mijn vraag: kan ik de pinnetjes uit de connector trekken en er een nieuwe kabel aan solderen, of kan ik beter een nieuwe connector kopen? (Zie foto).

Voor deze klus had ik de kappen eraf gehaald (was achteraf gezien niet nodig). Hier zitten al sinds ik hem heb barsten rondom de schroefgaten. Heeft iemand ervaring met het repareren hiervan? Ik zat zelf eraan te denken om er een plastic/metaal plaatje aan de achterkant op te lijmen zodat de barsten iig niet groter worden. (Zie 2e en 3e foto).
 

Bijlagen

  • Connector.jpg
    Connector.jpg
    110,2 KB · Weergaven: 13
  • Barst 1.jpg
    Barst 1.jpg
    215,3 KB · Weergaven: 13
  • Barst 2.jpg
    Barst 2.jpg
    134,9 KB · Weergaven: 12
heb voor een zot bod een vfrvtec gekocht die een schuiver gemaakt heeft dus is mn gs overbodig wegdoen of niet ?
zit met gemengde gevoelens pas nieuw setje banden en led knippers op de gs gezet en is mn eerste straat moter geweest .
ik had eigelijk niet verwacht dat ik de vfr zou hebben voor mn bod maar 2 dagen later mocht ik hem gaan halen.
 
heb voor een zot bod een vfrvtec gekocht die een schuiver gemaakt heeft dus is mn gs overbodig wegdoen of niet ?
zit met gemengde gevoelens pas nieuw setje banden en led knippers op de gs gezet en is mn eerste straat moter geweest .
ik had eigelijk niet verwacht dat ik de vfr zou hebben voor mn bod maar 2 dagen later mocht ik hem gaan halen.
Er is maar 1 ding beter dan 1 motor: 2 motoren.

Ik heb mijn gs ook nog lang gehad toen ik mijn 2e motor ook al had. Als je de ruimte hebt: gewoon houden.
 
Is iemand geïnteresseerd in een snelheidsmeter van een GS500E uit 1992? Geen idee of ie werkt, kreeg m erbij toen ik de motor kocht 2,5 jaar geleden. Gratis op te halen in Almere.
IMG_20211014_183755.jpg
 
De mijne rijdt ook nog steeds, net het kenteken gechecked bij RDW. Staat nog steeds op (dezelfde) naam......
Alleen niet meer bij mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan