1.49m drama met een motor zoeken

Dat je niet snel met roadkings of panigales gaat lopen gooien snap ik.
Toen ik vroeger brommertjes reed en rondsmeet kon ik wheelies, stoppies en liet ik het gas vast en ging op m’n zadel staan terwijl de brommer door ging en ik heb een paar keer achterstevoren gezet op dat ding op een rechte weg. En dat was de basis voor nog grotere onzin. Dat ik m’n nek niet heb gebroken is dan ook meer geluk dan wijsheid. En een blok van een kreidler was met was simpele handgrepen en vijf tientjes weer helemaal op orde.
Als je me nu ziet rijden dan zoek je dat niet achter me, het is me naast veel te kostbaar, ontbreekt het me ook aan tijd om te oefenen en is er ook geen ruimte voor.
Het is dan ook bullshit om te veronderstellen dat omdat één gefortuneerd wijffie met tijd, geld en mogelijkheden als voorbeeld te stellen dat alle anderen dat ook kunnen.
Alsof iedereen zou kunnen wat ik kan.

Ben jij dit:

 
Hoi,

Ik ben 1.56m. En ik ken het probleem. Voor jou is het inderdaad een grotere uitdaging. Wat hier al is langs gekomen is het belangrijk dat je gaat proef passen. Nu is dat in coronatijd niet makkelijk. In 2017 heb ik mijn rijbewijs gehaald en een er6f uit 2010 gekocht, met dunner zadel (hoogte) en hyperpro veren. Ook had ik een stuurverhoger erop gezet. Ik kon er dan net met mijn voorvoet van 1 been bij de grond. En met een beetje schuiven met 1 voet op de grond. Nu hebben de nieuwere versies van de Kawasaki Ninja smallere zadels. Daar kwam ik zonder verlagingset al met 1 voorvoet op de grond. Ik heb de 400 getest en de 650. De 400 is een erg leuk en licht apparaat. De 650 reed hetzelfde als mijn er6-f dus was het voor mij niet de moeite waard om de nieuwe Ninja aan te schaffen.

De Honda rebel is wel laag maar het stuur zit erg ver naar voren. (Ook mee proef gereden). Dus bij het passen is het belangrijk alles mee te nemen, dus niet alleen dat je met een voetje bij de grond kan, maar dat je ook fatsoenlijk bij het stuur kan, zonder dat je na een half uur last van je nek en schouders hebt.

Veel rijervaring en je zeker voelen op de motor doet ook heel veel, dan maakt het niet uit dat je net met 1 voet met je tenen bij de grond komt. Ik heb proef gereden op een MT07 en kon met 1 gestrekte been net met de tenen bij de grond (wel met de verhoogde laarzen). Ik heb de motor gekocht deze en voor extra zekerheid 3cm verlaagd.

De Kawasaki Vulcan S is ook laag en heeft veel opties om te verstellen. Ik heb zelf op een Honda CB500 uit 2008 gelest, deze was extreem verlaagd. Ik kon er met beide voeten plat op de grond, op gympen (proef passen).

Er is veel mogelijk, kost alleen veel tijd en uitzoek werk.

Succes met lessen en het zoeken/aanpassen van de motor.

Klein detail, kijk ook of je de jiffy in en uit kunt klappen, wanneer je erop zit...
 
1.49 is wel erg klein ja.

Je laat alleen verder totaal niet weten waar je naar op zoek bent. Nieuw of gebruikt? wat is je budget? eventueel een regio waarin je zoekt kan ook helpen.

Wij van WC eend hebben nog een GS500 te koop. Je bent sowieso welkom om te komen proefzitten. Vaak passen kleine mensen daar standaard al wel redelijk lekker op.

Kortere dogbones eronder, voorpootjes iets doorsteken en het zadel wat lager uitsnijden. Dan ben je volgens mij al een heel eind.

-edit
ik zie nou de postdatum pas. Lekker op tijd gereageerd :+
 
Helemaal in het begin, ik geloof een post van januari 1952 staat een goede opmerking. Staar je niet blind op de hoogte. Als je een smal zadel hebt, een motor met een wespetaille, dan kan je je benen rechter naar beneden strekken. Dan komen dingen als een Street Triple en een R6 eerder in aanmerking als een GS500 met een breed zadel.
 
Helemaal in het begin, ik geloof een post van januari 1952 staat een goede opmerking. Staar je niet blind op de hoogte. Als je een smal zadel hebt, een motor met een wespetaille, dan kan je je benen rechter naar beneden strekken. Dan komen dingen als een Street Triple en een R6 eerder in aanmerking als een GS500 met een breed zadel.
Ik doelde met de GS500 3/4 jaar geleden ook op het oude model. Die heeft een smal zadel en is niet hoog.
 
Niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Ik wilde ook al het youtube kanaal van Jocely Snow posten.
Over oefenen met een GS: ga naar BERRT

En: er is ook nog het kanaal van Kandi Spangler. Ook op een GS

 
Ik wilde ook al het youtube kanaal van Jocely Snow posten.
Over oefenen met een GS: ga naar BERRT

En: er is ook nog het kanaal van Kandi Spangler. Ook op een GS

Er zijn altijd wel mensen te vinden die iets doen of kunnen wat anderen niet kunnen. Het internet staat er vol mee. Sommigen verdienen zelfs hun geld in het circus. Voor een beginner heeft dat geen enkele zin. Ik kijk liever naar de filmpjes van Mokus.
 
Dit, en dat eerdere filmje met een zeer klein persoon op een GS, gebeurt onder bekende en ideale omstandigheden, 'in het echt' gaat dit vast nog wel eens mislukken. Ben zelf ook wel eens omgevallen toen ik mijn motor rennend startte en er in de amazonezit opsprong. Dat had ik ook al tientallen keren gedaan (toen de kickstarter het niet deed). Maar een beetje aanpassing mag ook wel, een persoon van 2m20 kan ook wel wensen dat alle deuropeningen moeten worden aangepast, maar even bukken behoort ook tot de mogelijkheden.

Ben zelf vrij lang en heel zwaar, maar omdat ik tegenwoordig een stramme oude man ben krijg ik op mijn Husqvarna niet altijd mijn voeten goed aan de grond bij een stoplicht. Daarom schuif ik naar 1 kant op het zadel voordat ik tot stilstand kom en verleng daarmee 1 been met wel 10cm.
 
Laatst bewerkt:
Eens, maar het mooie van het offroad rijden op een huurmotor van Bert gedurende een offroad training is juist dat je niet bang hoeft te zijn om 'm te laten vallen. Daarmee reageerde ik op de bezwaren uit de voorgaande posts.
Overigens hoef je daar geen 1200 te huren; er zijn ook andere (kleinere/lagere) opties.
 
Eens, maar het mooie van het offroad rijden op een huurmotor van Bert gedurende een offroad training is juist dat je niet bang hoeft te zijn om 'm te laten vallen. Daarmee reageerde ik op de bezwaren uit de voorgaande posts.
Overigens hoef je daar geen 1200 te huren; er zijn ook andere (kleinere/lagere) opties.
Je vergeet dat je vaak ONDER de motor terechtkomt bij omvallen. Omvallen moet geen vaste optie zijn. Is mij een paar keer overkomen bij terreinrijden en dat doe ik met hele lichte motorfietsen terwijl ik zelf groot ben en krachtsporter, Heb daarbij een keer mijn enkelbanden verrekt en een tijd onder de motor liggen kreunen toen ik in mijn eentje in de bergen aan het rijden was. Het was zo steil dat ik bijna ondersteboven lag. Maar het ding woog slechts 110kg en toen de schrik verdwenen was kon ik de motor van me afschoppen. Een kleine niet zo sterke persoon met een zware motor zou een ander lot te wachten staan...
 
Voordeel bij zo'n training: je bent niet alleen ....

Maar goed, wat ik alleen maar duidelijk wilde maken
- lichaamslengte hoeft geen beperking te zijn, zie de diverse voorbeelden al gegeven
- als je bang bent om schade te maken, zijn er huuropties waardoor je kunt ervaren wat bij je past, zonder dat je meteen een financieel risico loopt.
 
Een kawa eliminator. Geen echte chopper of cruiser maar wel laag. Rijdt meer als een sportieve naked.

66eba91149190e42542699849a9086c7--jeeps-projects.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan