1 cilinder geschikt voor woonwerkverkeer?

De Triumph is mijn werkpaard maar de 640adventure pak ik 1x per week naar het werk (40km heen, 40 km terug 5x pw). 1cylinder ideaal voor het slalommen door de file, prettiger dan de Triumph temeer omdat je rechterop zit en goed kan overzien.

Vooral bij harde wind is het prettig, comfortabeler om meer power onder de kont te hebben. Het zelfde geldt voor snel kunnen anticiperen, makkelijk en veilig/vlot inhalen etc. Dus voor doorrijder in de herfst en winter zou ik meer power nemen.

Daarbij moet ik zeggen dat de KTM met 54pk tot de sterkere 1cylinder behoort maar het is natuurlijk geen vergelijk met de 120 van Triumph. Natuurlijk kan je met een 1cylinder woon-werk doen. Van de winter met sneeuw en gladheid vond ik allroadbanden veel veiligers.

Ik zou zeggen als je niet te vaak/lang op de snelweg komt dan kan het. Anders zou ik kijken naar een 2cylinder in allroud stijl. Net wat minder trillingen, net wat soepeler en minder bok-gedrag. Zet er een grovere allroadband op en je kunt ook nog een gravelpad nemen
 
Laatst bewerkt:
Tja, snelweg zijn ze gewoon niet het beste voor. Die van mij kan ik ook wel de hele dag mee op de snelweg rijden, maar of m'n blokje daar gelukkig van wordt? Met een fatsoenlijke snelheid zit je toch al snel op 6000 van de 8000rpm, en dan heb je het over behoorlijke zuigersnelheden. Een 4 cilinder racer zit met dezelfde snelheid misschien ook op 6000rpm maar die zijn gemaakt op 10000+

Tijd voor een twin of triple dus :z
 
klopt het dat een 1 cilinder niet geschikt is voor deze afstand? ik kan mijn eerste motor niet vergelijken omdat ik deze niet gebruikte voor woonwerk.
:? Maar je reed er toch wel mee, en ook wel es op de snelweg neem ik aan?
Ik rijd zelf een F650GS (de 1 cilinder) ook regelmatig snelweg en ook regelmatig >50 km en ik snap niet waar sommige mensen zich druk over maken. Rijd gewoon heerlijk, kan prima mee komen (tot 150 ongeveer... maar wat is de kans dat je dat haalt in de spits)... 1,2,3,4 cilinder... :z Iedereen lult elkaar maar wat na joh. Allemaal "fijnproevers" die precies alle voors en tegens kunnen opdreunen :z

Trouwens, de pliesies in Den Haag rijden er ook mee. Is dat goed genoeg woon-werk voor je? Nou ja. Werk-werk dan :P
 
Laatst bewerkt:
:? Maar je reed er toch wel mee, en ook wel es op de snelweg neem ik aan?
Ik rijd zelf een F650GS (de 1 cilinder) ook regelmatig snelweg en ook regelmatig >50 km en ik snap niet waar sommige mensen zich druk over maken. Rijd gewoon heerlijk, kan prima mee komen (tot 150 ongeveer... maar wat is de kans dat je dat haalt in de spits)... 1,2,3,4 cilinder... :z Iedereen lult elkaar maar wat na joh. Allemaal "fijnproevers" die precies alle voors en tegens kunnen opdreunen :z

Trouwens, de pliesies in Den Haag rijden er ook mee. Is dat goed genoeg woon-werk voor je? Nou ja. Werk-werk dan :P

Tja de pliesie rijdt mn gs650 in de stad (om onze vrienden van noordafrikaanse komaf _O- op hun scootertjes achterna te zitten en af en toe even de rondweg te nemen). Voor de snelweg hebben ze niet voor niets fjr's gekozen (beetje aangepast natuurlijk op kosten van de belastingbetaler *D

Anway als je wilt kun je zelfs met je 250xr woon-werk doen. Maar inderdaad een Lady-bike a la de 650gs (1cylinder) 8-) met zijn zachte zadel en zachte vering heerlijk gewoon :W Laten we vooral de restwaarde niet vergeten want die is bij BMW-ers ook heel belangrijk _O- (vergeet het twinspark rotax blok, het goed haalbare verbruik van 1:20,de fijne katalysator, het bmw-werkplaatstarief niet) _O-
 
Ik zou iets kopen met een goeie windbescherming. 1-cylinder of 2-cylinder maakt dan niet uit. Maar een 2-cylinder is toch wel wat comfortabeler. En ze kosten zo'n beetje evenveel.
 
Laatst bewerkt:
rij sinds jaar en dag woon-werk op een XT. ong. 50 km per dag.

Een 660 is wel aan te raden, heeft meer adem. XTZ is dus ook geschikt als je het mij vraagt.

Echter heb ik wel de vertanding aangepast. Rij 115 bij 3000 toeren.
Een 660 heeft 5 kleppen en kan/moet je wat hoger in toeren houden.

Zolang je ze niet de nek omdraait (m.a.w. kan je het aan om een stap terug te doen) zou ik zeggen waarom niet.
Mijn XT heeft inmiddels alweer 45.000 km gereden sinds de laatste top-end revisie. Wel tussentijds de versnellingsbak moeten vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het niet doen. Met m'n DR800s rij ik iedere werkdag 30km extra om over de dijk te kunnen roffelen en dit kost me op jaarbasis bergen tijd, benzine, banden, kettingen..alles.
Hij kan prima over de snelweg....maar binnendoor is gewoon TE leuk :')
 
Ik rijd al een tijdje op een XT600 en ik zou je niet aanraden er een aan te schaffen wanneer je hem wilt gebruiken voor 100km snelweg per dag. In de stad is 't geweldig, in het zand is het nog beter, maar op de snelweg heb je weinig over wanneer je 110/120 rijdt.
Ik heb ook een XTZ660 gehad (tenere), hierop kon je wel goed meekomen op de snelweg en daarmee was een kruissnelheid van 130 prima te doen.
 
maar of m'n blokje daar gelukkig van wordt? Met een fatsoenlijke snelheid zit je toch al snel op 6000 van de 8000rpm, en dan heb je het over behoorlijke zuigersnelheden.
(off-topic) Is dat niet goed dan ? Mijn parallelle twin kan max 9 of 9500, en buiten de stad houd ik hem op 7000 tpm
 
(off-topic) Is dat niet goed dan ? Mijn parallelle twin kan max 9 of 9500, en buiten de stad houd ik hem op 7000 tpm
Naja, schijnbaar is een van de beperkende factoren voor het toerental de zuigersnelheid. Een zuiger die met grote snelheid door de cilinder beweegt zorgt naar het schijnt voor meer slijtage, doordat de oliefilm het dan niet houdt of zoiets. De maximale snelheid die de zuiger haalt wordt bepaald door het maximale toerental en de slag die de zuiger maakt. De motoren van motorfietsen hebben over het algemeen een vrij korte slag (ze zijn zogenaamd overvierkant) waardoor ze makkelijker hogere toerentallen kunnen draaien zonder dat de zuigersnelheid te hoog wordt om zo meer vermogen te produceren, terwijl het koppel bij lage toerentallen minder wordt. Een motor met 2 cilinders met dezelfde inhoud als een andere motor met 1 cilinder zal een kortere slag hebben en daardoor makkelijker hogere toerentallen kunnen draaien en waarschijnlijk meer vermogen kunnen produceren. Bij hetzelfde toerental zal deze 2-cilinder dan een lagere zuigersnelheid hebben dan een vergelijkbare 1-cilinder.

De slijtage van een motor is natuurlijk van veel meer dingen afhankelijk dan de zuigersnelheid, en het maximale toerental wordt natuurlijk ook door andere dingen beïnvloedt, zoals de kleppenbediening. Maar waar je wel van uit kunt gaan is dat het maximale toerental in de regel wordt beperkt om overmatige slijtage te voorkomen. Een motor zal in de meeste gevallen het meeste slijten als deze zwaar belast wordt, en hoge toerentallen vallen dan ook onder zware belasting. Je zou dan ook denken dat een motor die voor maximaal 8000rpm gemaakt is meer slijt op wanneer deze op 6000rpm draait dan een vergelijkbare motor die zonder zweten 10000rpm kan draaien.

Maar dit alles is eigelijk speculatie. Dus tja :z
 
Naja, schijnbaar is een van de beperkende factoren voor het toerental de zuigersnelheid. Een zuiger die met grote snelheid door de cilinder beweegt zorgt naar het schijnt voor meer slijtage, doordat de oliefilm het dan niet houdt of zoiets. De maximale snelheid die de zuiger haalt wordt bepaald door het maximale toerental en de slag die de zuiger maakt. De motoren van motorfietsen hebben over het algemeen een vrij korte slag (ze zijn zogenaamd overvierkant) waardoor ze makkelijker hogere toerentallen kunnen draaien zonder dat de zuigersnelheid te hoog wordt om zo meer vermogen te produceren, terwijl het koppel bij lage toerentallen minder wordt. Een motor met 2 cilinders met dezelfde inhoud als een andere motor met 1 cilinder zal een kortere slag hebben en daardoor makkelijker hogere toerentallen kunnen draaien en waarschijnlijk meer vermogen kunnen produceren. Bij hetzelfde toerental zal deze 2-cilinder dan een lagere zuigersnelheid hebben dan een vergelijkbare 1-cilinder.

De slijtage van een motor is natuurlijk van veel meer dingen afhankelijk dan de zuigersnelheid, en het maximale toerental wordt natuurlijk ook door andere dingen beïnvloedt, zoals de kleppenbediening. Maar waar je wel van uit kunt gaan is dat het maximale toerental in de regel wordt beperkt om overmatige slijtage te voorkomen. Een motor zal in de meeste gevallen het meeste slijten als deze zwaar belast wordt, en hoge toerentallen vallen dan ook onder zware belasting. Je zou dan ook denken dat een motor die voor maximaal 8000rpm gemaakt is meer slijt op wanneer deze op 6000rpm draait dan een vergelijkbare motor die zonder zweten 10000rpm kan draaien.

Maar dit alles is eigelijk speculatie. Dus tja :z

lekker theoretisch geneuzel zeg........

doe dan gewoon betere olie in je blok i.p.v. deze kletspraat.

Je zuigersnelheid is namelijk afhankelijk van de lengte van je zuigerstang en je toerental. niet of het een 1 cilinder of 4 cilindermotor is.( een auto doet ook maar 6000 toeren en gaat daarom ook niet minder lang mee.)


Daarnaast zal een motorfabrikant niet een max. toerental opgeven als je dat niet langere tijd aan kan houden.

Ook kun je bij veel snelwegkilometers kiezen voor een andere kettingwielverhouding.

Zoals je ziet >>>> opties genoeg.

Verder on-topic

Als je je snelheid aanpast aan "wanneer je motor nog prettig rijdt" dan kan het prima. en 1-2-3-4- of 6 cilinder is maar net wat je bankrekening kan betalen en wat je zelf lekker vindt rijden.
 
De laatste 35.000km / 2 jaar ging prima ...

... met m'n Yamaha XT660Z Tenere.

HJ
 
Laatst bewerkt:
100km per dag, da's 50km enkele reis
is te doen op een één-cilinder, maar via de snelweg niet de leukste optie
maar alles is afhankelijk van de mate van discomfort die je over hebt voor de pret die je er voor terug krijgt

Ik heb 10jaar woon-werk met mijn XL500R en XR650R/XR680R gedaan (35-60km/dag binnendoor) totdat ik van baan wisselde en 100km snelweg per dag moest doen.

het harde zadel en de windbelasting kan ik nog wel hebben, maar de motorbelasting van een half uur lang hoog in toeren voelde gewoon niet lekker
en daarbij waren (noppen)bandenslijtage, elke dag tanken, elke 2 weken olie wissel, etc. voor mij reden genoeg om er een 4-cilinder wegmotor bij te kopen.

Ik gebruik de XR nog wel eens als de CBR bij de garage is, of als het gesneeuwd heeft ofzo, maar niet meer het hele jaar door
 
Ik doe iedere dag 80 km. Ik kruis met 130km/u op 5000tpm (rode lijn is bij 7500) en dan loopt ie mooi.

Windbescherming is voldoende, maar het is geen GoldWing of toerbuffel natuurlijk, maar kan tempo 150km/u zonder problemen uren vol houden zonder daar voor te moeten werken.

Dus ja... het kan... is het de meest ideale motor ervoor? Nee. Zoek dan iets met meer windbescherming, 60PK of meer en vooral ook een cardan aandrijving. Honda Deauville is misschien wel de beste woonwerk fiets die je kan bedenken, maar ook de saaiste!

HJ
 
Laatst bewerkt:
Ik rij nu een maand elke dag 2x 12 km met m'n CB250RSA uit 1981 en dat gaat prima *D Tijdens woon-werk rij ik max. 80 km/h bij 5500 toeren (9250 max). Motortje doet een beetje olie gebruiken, maar Lidl olie à 2,10 euro de liter is goed genoeg.

Als ik wat langere ritten doe over de snelweg (Tilburg - Eindhoven) blijf ik vaak achter een vrachtauto hangen met 90-100 km/h, want veel harder vindthie toch niet leuk, en je bespaard nog benzine ook.

Hopelijk doethie het nog lang zonder problemen :)
 
Laatst bewerkt:
mijn eerste motor was een 1 cilinder hier heb ik erg veel plezier meegehad (bmw650 1994) momenteel gebruik ik mijn gsx1400 voor woon werkverkeer. totale afstand 100km per dag.
momenteel ben ik me aan het orienteren op een andere motorfiets en heb ik de yamaha xt660 in het vizier.
diverse collega's raadde mij het af..dit zou geen geschikte motor zijn voor woon werkverkeer waarvan het merendeel snelweg is.
klopt het dat een 1 cilinder niet geschikt is voor deze afstand? ik kan mijn eerste motor niet vergelijken omdat ik deze niet gebruikte voor woonwerk.

Tja een eencilinder kan gerust gebruikt worden voor woonwerk. Ook voor snelwegen. Het verschil in comfort vergeleken met je 1400 zal wel enorm tegenvallen.

Ik heb van alles gereden de afgelopen 20 jaar. Elke dag een kleine 100 km per dag. 80% snelweg. De eencilinders bevielen het slechts :X O-) ;)

Mz etz 250/GSX 400e/Xt500/VF750 s/CB1/XJ900s/Bandit 1200S/Guzzi Breva1100 kan ik me zo herinneren.
Ik heb het zelfs op een xt500 gedaan. Dit ging wel maar je voelde je verloren op de snelweg.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan