1 cilinder te rijk Z650

Ilja

MF veteraan
16 sep 2005
1.857
1
Nijmegen
Facebook
Ik sta voor een raadsel.... :+

Cilinders 1,2 en 4 lopen goed, en de bougies blijven schoon.
Bij cilinder #3 is de bougie zwart, en na schoonmaken binnen 1min weer zwart, hierdoor stopt de bougie met vonken na een tijdje rijden....

Door met de colortune te kijken kan ik de luchtschroeven afstellen, cilinder 1,2 en 4 ongeveer op 2-3 slagen.
Cilinder 3 moet de luchtschroef er zowat uit gedraait worden om de verbranding "blauw" te krijgen. Hij loopt dus stationair veeel te rijk.

Motorblok is net volledig gereviseerd door mijzelf. (nieuwe krukaslagers, zuigerveren, klepseals, zittingen opnieuw gesneden, kleppen ingeslepen, pakkingen, keerringen)
(Voor de revisie was deze bougie ook al altijd zwart..)

Compressie is gelijk in alle cilinders.

Wat ik al heb gedaan zonder effect:

-Andere bobine
-Vlotter, vlotternaald+zitting en stationair sproeier overgezet naar de carb #4
-Andere hoofdsproeiertjes
-Positie gasnaalden gechecked
-Synchroon stellen
-Carbs wel 5keer schoongemaakt en de kanaaltjes doorblazen met reiniger+perslucht. B|

Het is geen valse lucht, aangezien hij dan juist armer zou gaan lopen.
Ontsteking kan eigenlijk niet omdat bougie 2&3 op dezelfde bobine zitten..?

Zie ik iets over het hoofd? B|

Ik ga straks nog proberen de gasnaalden+gasschuiven te verwisselen, en toch voor de zekerheid bougiekabel 2&3 uitwisselen..

Misschien een, voor het oog niet zichtbaar versleten, gasnaaldbuis?

EDIT: Betreft slidecarbs Mikuni VM26ss, Kawasaki z650 uit 1977
 
Laatst bewerkt:
Draait de motor stationair al verkeerd of op een hoger toerental?
De Choke is verdachte #1, naald + geleider verdachte #2.

Wat ik me nu bedenk: ik heb een keer een z650 carburateur gerepareerd waar het tipje van de mengselschroef in het gaatje was afgebroken in dat gaatje net voor de gasklep, het is een gaatje van niets en je kon dat tipje amper voelen.

En er bestaan tig verschillende versies van die VM26ss met allemaal verschillende naalden,mengselschroeven enz , dus ik hoop niet dat er toevallig een verkeerde in terecht is gekomen.
Het was toen echt zoeken naar een naald in de hooiberg.
 
Ik zou in 1e instantie zeggen een overlopende (of te hoog afgestelde) vlotterkamer. Ik zou de carbs helemaal uit elkaar halen en elk onderdeel nameten met de andere carbs. Desnoods alles losse onderdelen van 3 en 4 ombouwen (sproeiers, mengselbuis, afstelschroeven.
 
Laatst bewerkt:
Draait de motor stationair al verkeerd of op een hoger toerental?
De Choke is verdachte #1, naald + geleider verdachte #2.............

U gaat door voor de hoofdprijs! *O*
Zojuist de gasschuiven van twee carbs verwijdert, en eens goed naar dat gaatje gekeken waar de naald als eerste inkomt.
Deze leek wel uitgeboord ofzo bij carb#3!! |( Gaatje bij carb twee was op het oog kleiner, en ronder.

Dit is dus niet de losse naaldsproeier(waar de hoofdsproeier in zit geschroefd) maar het geleidingsbusje erboven...

Kunnen deze eruit, en kun je deze ergens kopen? :?

Naja, ben in ieder geval blij dat dit mysterie is opgelost na een half jaar zoeken.. :z
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als iets voor een revisie bedrijf, busje er uit krijgen door bevriezen en ander busje er in of zo.
Volgens mij kan je ze er niet zelf uitdraaien.


Trouwens, gaaf dat je met een Z650 aan de gang bent!
Heb er zelf ook een jaaaren lang gehad.
 
Ik weet het bij jouw model zo niet, maar meestal kunnen de naaldbuizen er gewoon uit. Sproeier eruit draaien, gasschuif met naald eruit, m5 boutje onderin de naaldbuis draaien en daarmee voorzichtig eruit tikken.
 
Ik zal morgen eens proberen er eentje uit te halen, denk dat je ze er zo uit kunt persen.
Heb al aardig wat zitten zoeken op internet, maar volgens mij zijn ze niet te koop.... balen!!

Zoiets kleins kun je alleen maken als je een setje met ruimertjes van rond de 2mm.... heb ook geen flauw id hoe groot het gat moet zijn.. :S

Dat wordt een priegelwerkje op de draaibank ben ik bang.. :)
 
Ik zal morgen eens proberen er eentje uit te halen, denk dat je ze er zo uit kunt persen.
Heb al aardig wat zitten zoeken op internet, maar volgens mij zijn ze niet te koop.... balen!!

Zoiets kleins kun je alleen maken als je een setje met ruimertjes van rond de 2mm.... heb ook geen flauw id hoe groot het gat moet zijn.. :S

Dat wordt een priegelwerkje op de draaibank ben ik bang.. :)

Dat is een bekend probleem bij oudere carbs, versleten naaldgeleiders. Als je dan toch een nieuwe gaat/laat maken dan zou ik meteen alle 4 doen. De VM26SS carbs zijn bij verschillende oude Kawa's en Suzuki's gebruikt, Z1000 en Z650, GS750 en GS1000.
Ik zie net dat bij die oude VM-types dat een los uitschroefbaar onderdeel is, maar of dat nog verkrijgbaar is?? Bij Klasmo niet, dat nummer wordt overgeslagen in de lijst.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de reacties!

Ik heb er straks even twee uitgehaald, en je ziet dat ze aan de gasschuifkant flink uitgesleten zijn. Aan de vlotterkant zie je er wat minder van met het blote oog. Maar met een vergrootglas is duidelijk te zien dat de naaldgeleider van carb#3 ovaal is gesleten.

Er staat wel een nummer op : "258 0-8" Volgens mij zijn ze hier en daar nog wel te krijgen.

Heb ook naar Paul Ritzen gemaild, die ze zelfs kon maken mocht het nodig zijn. Maar misschien is dat niet nodig omdat er een nummer opstaat.

@Bullfrog: Ja ik was van plan ze alle 4 meteen te doen. Dit verklaard denk ik ook waarom die mengselschroeven allemaal zo ver uitgedraait moeten worden.. (stationair meer lucht nodig)

@Jkoehorst: Thanks voor het aanbod! :} Ik ga wel eerst even kijken of ik ze nieuw kan kopen. Is toch ietsje handiger ivm slijtage. Anders dan hoor je het wel. :)
 
Heb naar Mikuni.nl gemaild.. Alleen ze verwerken pas vanaf 3maart weer bestellingen..
Ben benieuwd of ik ze zo kan bestellen! :) Ik hoop het!

Als de motor goed loopt ga ik verder met het inbouwen van een R1 achterbrug+monoveer, Zxr voorvork+ Tokico zeszuiger klauwen. :)

En CBR wielen... Heb nog een CBR600 achterwiel(160) met vrijwel nieuwe achterschijf+tandwiel en vrij goede band. Moet alleen nog een voorwiel zien te vinden....en dat valt niet mee. :/ (van die 6spaaks wielen)
Het zijn wel Honda wielen natuurlijk..... :Z

Of toch het achterwiel verpatsen en een ander setje kopen.....

s5032262zm1.jpg


Zie http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/186132/Kawasaki-Z650-project-1.html
 
Terug
Bovenaan Onderaan