1 ltr 2T olie bij 2 ltr 4T olie gegooid: Probleem?

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.740
65
www.bolski.nl
Ik gooi zojuist met mijn domme hoofd 2 liter Castrol volsynthetische olie in mijn blok. En toen ik de 3e liter erin deed keek ik niet goed en pakte een bijna gelijk flesje olie, maar dat bleek 2 takt carterolie te zijn. Wel volsynthetisch.

Kan dat kwaad?
 

GezwindeSpoed

MF veteraan
10 dec 2004
1.406
0
NMGN
Zou maar aftappen en nieuwe kopen. 2T olie moet kunnen verbranden hoeft maar heel kort zijn werk te doen, 4T olie ga je toch van uit dat het heel wat km's volhoudt.
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Als ik goed lees "2T CARTERolie" dan lijkt mij het verschil verwaarloosbaar ....

OF: bedoel je 2T MENGsmeringsolie? Dat is héél iets anders en enorm dun.

Geef eens GETALLEN van allebei de bussen/flessen (10W40 enzo, SAE30 misschien).

Maar staat er "mengsmering, mix" of zoiets op, dan zeer fout.
 

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
0
42
Lienden
www.motor-forum.nl
Bij een tweetakt wordt het carter toch gebruikt voor het aanzuigen en mengen van het mengsel voordat het de cylinder in gezogen wordt? Hoe kun je daar dan carterolie hebben (staan), afgezien van de olie in het mengsel?
 

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.740
65
www.bolski.nl
Er staat nergens mengsmeringolie. Allebei carterolie.
En allebei volsyntheet 10W40. En allebei Castrol.

@Orpheus: de tandwielen van een 2T draaien echt wel in de olie.
 

markbenq

MF veteraan
27 jun 2005
2.127
0
Heerhugowaard
ik zou het vervangen,

als het goed is is 2-tact carterolie gemaakt om de koppeling en de versnellingsbak te smeren en 4-tact olie smeert naast de koppeling en versnellingsbak ook nog eens de krukas/cilinder...
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Bij een tweetakt wordt het carter toch gebruikt voor het aanzuigen en mengen van het mengsel voordat het de cylinder in gezogen wordt? Hoe kun je daar dan carterolie hebben (staan), afgezien van de olie in het mengsel?
Ja, verwarrend; het woord "carter" wordt bij een 2-takt gebruikt voor zowel de werk-ruimte onder de zuiger als voor een (indien aanwezige) versnellingsbak. Twee "carters" mogelijk dus.
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
ik zou het vervangen,

als het goed is is 2-tact carterolie gemaakt om de koppeling en de versnellingsbak te smeren en 4-tact olie smeert naast de koppeling en versnellingsbak ook nog eens de krukas/cilinder...
.. en ook de kleppen; ja, daar dacht ik allemaal te laat aan.

Aftappen en opgebruiken als "huishoudelijk" smeermiddel in een pompend spuitje lijkt mij het veiligst (met een liter of 3 doe je dan waarschijnlijk wel de rest van je leven).
:)
 

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.740
65
www.bolski.nl
Viscositeit is gelijk. Als ik er nou DRIE liter verkeerde olie in zou hebben gedaan, maar 2 liter goede en 1 liter minder geschikte....
Ik durf het eigenlijk wel aan, maar ik krijg weinig bevestiging :(
 

johns

MF veteraan
16 aug 2003
1.712
1
IJlst
www.jevex.nl
Ik zou het niet aan durven. Ik bedoel, waar mekker je over? 3 liter olie weggoien van 40 of 50 euro, of het risico van een aan gort gelopen blok.
 

kawa-arie

MF veteraan
26 feb 2005
3.233
0
2 staat tot 1, effe lekker tuffen met dat ding en dan na zo'n duizend km nieuwe olie d'r in en dan wel de goeie.
Heb je lekker alles effe geflushed met een beetje dunnere olie en andere mineralen.
Kan geen kwaad als d'r 2 tact olie in zit voor een paar kilometertjes, hij gaat wel verbruiken.
Dus hou het in de gaten............... :W :W :W
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
Heb je lekker alles effe geflushed met een beetje dunnere olie en andere mineralen.
Kan geen kwaad als d'r 2 tact olie in zit voor een paar kilometertjes, hij gaat wel verbruiken.
Dus hou het in de gaten............... :W :W :W
Hoe kom je daar nou weer bij :? Viscositeit was hetzelfde... ja daar word de olie veel dunner door? En waarom zou hij gaan verbruiken...?
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.905
282
53
oirschot
Als het allebei van hetzelfde merk is dan zou ik een mailtje sturen naar fabrikant of importeur.
Anders zou ik er geen risico mee nemen.
Het lijkt me niet erg ontspannen rijden met het idee dat het misschien wel eens fout kan gaan.