1 ltr 2T olie bij 2 ltr 4T olie gegooid: Probleem?

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Ik gooi zojuist met mijn domme hoofd 2 liter Castrol volsynthetische olie in mijn blok. En toen ik de 3e liter erin deed keek ik niet goed en pakte een bijna gelijk flesje olie, maar dat bleek 2 takt carterolie te zijn. Wel volsynthetisch.

Kan dat kwaad?
 
maakt geen ruk uit, 10w40 is 10w40.
olie heeft het meest te lijden van de natte koppeling, dat hebben ze beide.
anders zou je ook nooit meer bij kunnen vullen met een ander merk.
ik zou me niet in de war laten maken door een reclamekreet op een etiket.
 
kijk eens op het flesje naar het "API" nummer. Dat kan bv SG, SJ, ect zijn
Als dat overeenkomt zie ik het probleem niet, zeker niet als het van hetzelfde merk is. Veel 2 Tact's gebruiken normale 10/40 smeerolie in het carter.
 
kijk eens op het flesje naar het "API" nummer. Dat kan bv SG, SJ, ect zijn
Als dat overeenkomt zie ik het probleem niet, zeker niet als het van hetzelfde merk is. Veel 2 Tact's gebruiken normale 10/40 smeerolie in het carter.

Ja, klopt, van die 2-takts met "standaard" 4T versnellingbak-olie máár over "andersom", 2T-spul in een 4T, heb ik nooit iets vernomen.

Mijn oude blikken 2T Vespa PK50 4-gang scootertje vond alles best, maar dat had dan bovendien ook nog eens droge koppeling.
 
Drie liter Castrol 10W-50 volsyntheet: 41,85
Motorrevisie: 1000? 2000?

Maar ik geloof dat de TS vooral argumenten zoekt om het er toch maar in te laten zitten. Olie is olie tenslotte. Gooi er anders raapolie in als het goedkoop moet. Dat werd vroeger ook gebruikt dus kan dat nu ook best.
 
Aangezien niemand eerder met deze fout te maken heeft gehad, probeer het Jaap en breng ons op de hoogte van je bevindingen. Olie = olie ben ik het ook wel mee eens (natuurlijk niet wanneer het mengsmeer olie betrof).
 
Op de site van Castrol geven ze een vol synthetische olie op voor 2 takten
(Castrol TTS) en synthetische olie voor 4 takt ( Castrol Act>evo 4T 10W-40)

Die zou ik idd niet bij elkaar flikkeren omdat de castrol TTS een mengsmering is.
Api nummer is ook totaal anders.
Daarnaast heeft Castrol voor de versnellingsbak van een 2T geen vol synthetische olie allen een minerale olie (Castrol MTX 10W/40)

Info is van de Castrol site.
suc6
 
Op de site van Castrol geven ze een vol synthetische olie op voor 2 takten
(Castrol TTS) en synthetische olie voor 4 takt ( Castrol Act>evo 4T 10W-40)
Die zou ik idd niet bij elkaar flikkeren omdat de castrol TTS een mengsmering is.
Api nummer is ook totaal anders.
Daarnaast heeft Castrol voor de versnellingsbak van een 2T geen vol synthetische olie allen een minerale olie (Castrol MTX 10W/40)
Info is van de Castrol site.
suc6
Het was geen mengsmering olie, want daar staat nl geen viscositeit op. Ik heb de verpakking niet meer, en geen bon. Ik kijk nog wel even bij de Brezan, daar komt het nl vandaan.

Ik rij hier nog wel even mee rond, bij wijze van spoelolie. Wordt toch niet extreem belast. En daarna ververs ik hem wel. Motortje wordt zo wel verwend zeg!
 
Het was geen mengsmering olie, want daar staat nl geen viscositeit op. Ik heb de verpakking niet meer, en geen bon. Ik kijk nog wel even bij de Brezan, daar komt het nl vandaan.

Ik rij hier nog wel even mee rond, bij wijze van spoelolie. Wordt toch niet extreem belast. En daarna ververs ik hem wel. Motortje wordt zo wel verwend zeg!

tegen de brezanmeneer zeggen dat ze die olie ook niet in hetzelfde schap moetten zetten. waarschijnlijk heeft brezan de factuur nog in het systeem staan en kunnen ze die zo bekijken.
of gewoon castrol contacten.
 
Hoe heet wordt carterolie van een 2-takt?
Ik denk aanzienelijk minder dan die voor een 4-takt.
Als olie olie is, waarom gooi je er dan dure volsyntheet in?
 
Als olie olie is, waarom gooi je er dan dure volsyntheet in?
Om dezelfde redenen waarom sommige motorrijders de best klevende achterband laten monteren maar wel de afgereden voorband laten zitten als daar nog een milimetertje profiel op zit _O-


Dit is op zich wel een interessant vraagstuk waar kennelijk niemand echt een sluitend antwoord op lijkt te weten. Verschillen zouden er kunnen zijn in thermische- en drukbelastingen (zoals b.v. diesel versus benzine motor-olie), en misschien dopes voor betere bestendigheid tegen bepaalde vormen van vervuiling. Zelfs de viscositeits waarde zou ik niet 100% durven vertrouwen omdat b.v. transmissie olie en motorolie verschillende schalen gebruiken.

Je zou een chemische vergelijkings-analyse kunnen laten uitvoeren maar het is mischien goedkoper om het zekere voor het onzekere te nemen en de boel maar weer te verversen. :P
 
bij een 4takt komt de carterolie ook in de verbrandingsruimte en bij een 2takt niet. als er iets belangrijk is dan is het wel de smering van je cilinder/zuiger. lijkt mij dat 4takt olie hiervoor ontwikkeld is en bij 2takt is dit overbodig.

ik zal het risico echt niet nemen! revisie is velen malen duurder!
 
bij een 4takt komt de carterolie ook in de verbrandingsruimte en bij een 2takt niet. als er iets belangrijk is dan is het wel de smering van je cilinder/zuiger. lijkt mij dat 4takt olie hiervoor ontwikkeld is en bij 2takt is dit overbodig.

ik zal het risico echt niet nemen! revisie is velen malen duurder!

Nee das waar, 2 takt olie hoeft natuurlijk helemaal niet te smeren. Die tandwielen gaan zo wel rond zonder smering, waarom zou je uberhaubt olie in je versnellingbak gooien :? Totale geld en gewichtsverspilling :N
 
Nee das waar, 2 takt olie hoeft natuurlijk helemaal niet te smeren. Die tandwielen gaan zo wel rond zonder smering, waarom zou je uberhaubt olie in je versnellingbak gooien :? Totale geld en gewichtsverspilling :N
je leest niet goed :N

ik zeg dat de carterolie van een 2T NIET in de verbrandingsruimte komt (dus niet bij de zuiger) en dus waarschijnlijk zal deze 2T olie andere smeereigenschappen hebben dan een 4T
 
je leest niet goed :N

ik zeg dat de carterolie van een 2T NIET in de verbrandingsruimte komt (dus niet bij de zuiger) en dus waarschijnlijk zal deze 2T olie andere smeereigenschappen hebben dan een 4T

De olie bij een 4-takt komt ook niet in de verbrandingsruimte als je goede zuigerveren hebt. Ook al komt er daar iets, dan wordt het verbrand en gaat het de uitlaat uit dus dan zou het nog smerende functie meer hebben.
 
De olie bij een 4-takt komt ook niet in de verbrandingsruimte als je goede zuigerveren hebt. Ook al komt er daar iets, dan wordt het verbrand en gaat het de uitlaat uit dus dan zou het nog smerende functie meer hebben.
je snapt best wat ik bedoel, tussen de zuiger en de cilinderwand, maar als we zo gaan mierenneuken, bovenste deel van je cilinder is ook verbrandingsruimte als de zuiger helemaal naar beneden is ;) en als daar geen olie zit als je zuiger in de bovenste stand staat kruig je echt wel een klever! op het moment dat de ontbranding plaats vind staat je zuiger bovenin dus zal je olie niet verbranden.
toch ben ik van mening dat de wrijving/belasting/temperatuur in de cilinder niet te vergelijken valt met dat van de olie in het carter van een 2T totale andere omstandigheden dus ook andere olie lijkt mij.

maar weer even on topic: ik zal nieuwe olie kopen :Y gewoon voor de zekerheid.
 
Ik heb inmiddels andere olie gekocht. Maar toch blijf ik nog even rijden, waarbij ik in de gaten hou wat mijn olie- en motortemperatuur doet.

Iemand moet zich toch opofferen voor de wetenschap. Laat ik dat dan maar zijn.

Wie wil achter me rijden om naar de kleur van de rook te kijken?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan