1 ltr 2T olie bij 2 ltr 4T olie gegooid: Probleem?

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Ik gooi zojuist met mijn domme hoofd 2 liter Castrol volsynthetische olie in mijn blok. En toen ik de 3e liter erin deed keek ik niet goed en pakte een bijna gelijk flesje olie, maar dat bleek 2 takt carterolie te zijn. Wel volsynthetisch.

Kan dat kwaad?
 
Als ik goed lees "2T CARTERolie" dan lijkt mij het verschil verwaarloosbaar ....

OF: bedoel je 2T MENGsmeringsolie? Dat is héél iets anders en enorm dun.

Geef eens GETALLEN van allebei de bussen/flessen (10W40 enzo, SAE30 misschien).

Maar staat er "mengsmering, mix" of zoiets op, dan zeer fout.
 
Bij een tweetakt wordt het carter toch gebruikt voor het aanzuigen en mengen van het mengsel voordat het de cylinder in gezogen wordt? Hoe kun je daar dan carterolie hebben (staan), afgezien van de olie in het mengsel?
 
Er staat nergens mengsmeringolie. Allebei carterolie.
En allebei volsyntheet 10W40. En allebei Castrol.

@Orpheus: de tandwielen van een 2T draaien echt wel in de olie.
 
ik zou het vervangen,

als het goed is is 2-tact carterolie gemaakt om de koppeling en de versnellingsbak te smeren en 4-tact olie smeert naast de koppeling en versnellingsbak ook nog eens de krukas/cilinder...
 
Bij een tweetakt wordt het carter toch gebruikt voor het aanzuigen en mengen van het mengsel voordat het de cylinder in gezogen wordt? Hoe kun je daar dan carterolie hebben (staan), afgezien van de olie in het mengsel?

Ja, verwarrend; het woord "carter" wordt bij een 2-takt gebruikt voor zowel de werk-ruimte onder de zuiger als voor een (indien aanwezige) versnellingsbak. Twee "carters" mogelijk dus.
 
ik zou het vervangen,

als het goed is is 2-tact carterolie gemaakt om de koppeling en de versnellingsbak te smeren en 4-tact olie smeert naast de koppeling en versnellingsbak ook nog eens de krukas/cilinder...

.. en ook de kleppen; ja, daar dacht ik allemaal te laat aan.

Aftappen en opgebruiken als "huishoudelijk" smeermiddel in een pompend spuitje lijkt mij het veiligst (met een liter of 3 doe je dan waarschijnlijk wel de rest van je leven).
:)
 
Viscositeit is gelijk. Als ik er nou DRIE liter verkeerde olie in zou hebben gedaan, maar 2 liter goede en 1 liter minder geschikte....
Ik durf het eigenlijk wel aan, maar ik krijg weinig bevestiging :(
 
2 staat tot 1, effe lekker tuffen met dat ding en dan na zo'n duizend km nieuwe olie d'r in en dan wel de goeie.
Heb je lekker alles effe geflushed met een beetje dunnere olie en andere mineralen.
Kan geen kwaad als d'r 2 tact olie in zit voor een paar kilometertjes, hij gaat wel verbruiken.
Dus hou het in de gaten............... :W :W :W
 
Heb je lekker alles effe geflushed met een beetje dunnere olie en andere mineralen.
Kan geen kwaad als d'r 2 tact olie in zit voor een paar kilometertjes, hij gaat wel verbruiken.
Dus hou het in de gaten............... :W :W :W

Hoe kom je daar nou weer bij :? Viscositeit was hetzelfde... ja daar word de olie veel dunner door? En waarom zou hij gaan verbruiken...?
 
Als het allebei van hetzelfde merk is dan zou ik een mailtje sturen naar fabrikant of importeur.
Anders zou ik er geen risico mee nemen.
Het lijkt me niet erg ontspannen rijden met het idee dat het misschien wel eens fout kan gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan