1 op de 8 belgen rijdt onverzekerd rond

HELLdesker

MF veteraan
19 mei 2001
5.402
3
Eén op de acht Belgische automobilisten rijdt rond in een auto die onverzekerd is. Dat zouden in totaal zo\'n zeshonderdduizend auto\'s en motoren zijn die niet of onvolledig verzekerd zijn. De Belgische verzekeringsmaatschappijen hebben het helemaal gehad met de huidige situatie. Als het aan hen ligt, worden de boetes opgetrokken. Ook zien zij liever dat het rijexamen in België een veel hoger niveau krijgt.

Volgens de Belgische krant Het Nieuwsblad hebben verzekeringsmaatschappijen de voorbije maanden tienduizenden polissen van \'slechte klanten\' opgezegd: wanbetalers en automobilisten die te vaak brokken maken. Dat weerhoudt de automobilisten en motorrijders er niet van om toch de weg op te gaan. Vooral jongeren en bejaarden rijden rond in een onverzekerde wagen.

Wat ook vaak voorkomt zijn jongeren onder de 23 jaar die \'vals\' verzekerd zijn. Ze laten de polis op naam van hun ouders zetten, omdat ze dan minder premie hoeven te betalen. Als bij een schade duidelijk wordt dat ze wel degelijk de vaste bestuurder zijn van de auto draaien ze zelf op voor de schade.

bron: Limburgs Dagblad.
 
Hier krijg je een brief meteen thuis, en heb je de auto dan niet verzekerd dan krijg je een beste boete op je dak. Zal daar ook wel zo zijn, maar misschien een tikkie lager?

Auto op naam van je ouders komt ook in NL veel voor. Is HEEL veel goedkoper, maar je bouwt er geen eigen schadevrije jaren mee op.
 
Wat ook vaak voorkomt zijn jongeren onder de 23 jaar die \'vals\' verzekerd zijn. Ze laten de polis op naam van hun ouders zetten, omdat ze dan minder premie hoeven te betalen. Als bij een schade duidelijk wordt dat ze wel degelijk de vaste bestuurder zijn van de auto draaien ze zelf op voor de schade.

Vage regel. Is toch de normaalste zaak van de wereld? :?
 
Als je voor de schade op moet draaien kan dat flink oplopen, tot enkele miljoenen (kosten, gederfde inkomen bij handicap etc.) kan je je hele leven kromliggen, en het slachtoffer wordt extra gepakt.

Laat mij maar verzekerd rondrijden. WA is toch het minste.
 
En hoe gaan die mensen dan aantonen dat ik de vaste bestuurder van het voertuig ben, en niet mijn broer ofzo?

Daar hebben ze mensen voor in dienst die niets anders doen dan fraude zaken uitzoeken. Gaan ze even bij de buren vragen ze de buurman wel eens met een motor uit de garage zien komen. Vertelt de buurman dat je iedere dag om 7.00 uur naar je werk rijdt. Dan geloven ze vast niet dat het toch de motor van je broer is en dat hij er meestal op rijdt.
Als jij net iemand dood hebt gereden doen ze erg veel moeite om aan te tonen dat er iets niet helemaal klopt. Bij een klein aanrijdinkje zal het allemaal wel meevallen

Mijn motor staat dus gewoon op mijn naam om veel ellende te voorkomen.

Lijkt me niet fijn voor je vader of broer als je ongelukken veroorzaakt en zij hun zorgvuldig opgebouwde no-claim kwijtraken.
 
Laatst bewerkt:
Daar hebben ze mensen voor in dienst die niets anders doen dan fraude zaken uitzoeken. Gaan ze even bij de buren vragen ze de buurman wel eens met een motor uit de garage zien komen. Vertelt de buurman dat je iedere dag om 7.00 uur naar je werk rijdt. Dan geloven ze vast niet dat het toch de motor van je broer is en dat hij er meestal op rijdt.
Als jij net iemand dood hebt gereden doen ze erg veel moeite om aan te tonen dat er iets niet helemaal klopt. Bij een klein aanrijdinkje zal het allemaal wel meevallen

Mijn motor staat dus gewoon op mijn naam om veel ellende te voorkomen.

Lijkt me niet fijn voor je vader of broer als je ongelukken veroorzaakt en zij hun zorgvuldig opgebouwde no-claim kwijtraken.
:^
 
Ik ben een keer van mijn Pizza Brommer afgereden door een onverzekerde Turk of Marokaan, kweet niet meer wat het was. Maakt ook niet uit je hebt er geen zak aan. Maar ik heb toen een dik jaar moeten wachten voordat ik al mijn centjes binnen had........
 
Ik ben een keer van mijn Pizza Brommer afgereden door een onverzekerde Turk of Marokaan, kweet niet meer wat het was. Maakt ook niet uit je hebt er geen zak aan. Maar ik heb toen een dik jaar moeten wachten voordat ik al mijn centjes binnen had........
Hebbie wel die pizza nog bezorgt of hebbie die opgegeten. :) :)
 
Ik ben een keer van mijn Pizza Brommer afgereden door een onverzekerde Turk of Marokaan, kweet niet meer wat het was. Maakt ook niet uit je hebt er geen zak aan. Maar ik heb toen een dik jaar moeten wachten voordat ik al mijn centjes binnen had........

Toch nog lief dat ie niet doorgereden was. Normaal gesproken is doorrijden een normale reactie voor mensen zonder verzekering.

Maargoed, ook ALS ze verzekerd zijn, rijden ze soms nog door, anders gaat hun no-claim eraan |(
Tijd dat ze zelf een keer worden aangereden en de dader er vandoor gaat })
 
Terug
Bovenaan Onderaan