10 dagen overwinteren in spanje. 25-01-2011/03-02-2011

diekooi

MF veteraan
In memoriam
29 mrt 2008
15.479
3
Dag 1
S ochtends bepakt en bezakt naar school gereden om mijn examens te maken. Na mijn examens op de motor gestapt en we zien wel hoever we komen. Uit eindelijk ben ik in Orleans (fr) beland. In een f1 hotel die in me navigatie stond. Waar ik rond 19:30 aankwam.

Dag 2
Motor voor de deur van het hotel neergezet. En me spullen er weer opgebonden. En 8:30 was ik weer op weg. Onderweg in zuid Frankrijk werd de berm steeds witter en kouder dus maar even pauze gehouden in de sneeuw.

P1020278.jpg


18:30 kwam ik aan op de camping maar daar kwam ik niet op moest maar wat anders zoeken. Dus maar weer een f1 in Barcelona genomen. Waar ik om 19:00 was. S avonds even een stedentrip voor Barcelona in elkaar gezet. Als route voor mijn navigatie.

Dag 3

8:30 vertrokken voor de stedentrip door Barcelona. Nadat ik bij de la sagrada familia wegreed. Begon het te miezeren. Dus de city trip wat ingekort in de hoop dat het in het zuiden beter was.

P1020315.jpg


Nadat ik over de heuvel was bij Barcelona hoorde ik al wat vreemde geluiden bij me ketting vandaan. Beneden bij een tankstation gestopt. En mijn ketting gesteld. Thuis was hij nog goed en nu moest hij een cm opgespannen worden. Maar nog geen heel mooi weer dus via provinciale wegen naar Valencia afgezakt waar ik langs de weg een hostel zag. Met garage en Amstel dus dat moest wel goed zitten. Goedkoop kamertje. Dus wat verwacht je dan. Niks of alles? Het begon met een slot dat met een trucje open moest. Maar degene voor me hadden het al met grof geweld geprobeerd. Douchegordijn was een mooi stukje vitrage met een mooi motiefje erin gemaakt. Inclusief mooie open plekken erin dus zoveel hielp zon douchegordijn ook niet. Even later beneden maar een Amsteltje gescoord en daarna naar bed. Wilde het licht uitdoen maar vond het een vreemde zwarte knop. Dat was ooit een stopcontact. Knop zat erboven. Dus maar even wat rommel ertegenaan geschoven dat ik s ochtends niet de wekker vastpakte voor het licht.

Dag 4
Korte city trip dwars door Valencia en daarna via wat bergweggetjes richting het zuiden afzakken. Op een gegeven moment rij je tussen de plastic kassen. Simpel framepje waar daarna plastic overheen gespannen werd. Even later werd ik de echte bergwegen opgestuurd waar de allereerste laag asfalt nog lag. Was dus niet zoveel meer.

P1020346.jpg


Gelukkig werd het daarna beter en kwam de zon tevoorschijn. Helaas was een vogeltje door het zonlicht verblind en kon me niet meer ontwijken. Na een wolk met veertjes kwam er een vogeltje achter me navigatie tevoorschijn. Even stoppen om hem weg te halen maar hij was alweer gevlogen. Of gevallen. Vliegen deed hij niet meer.

P1020370.jpg


En even later zat ik weer aan de kust met perfect asfalt en mooie bochten erin. Langs allemaal kustplaatsen die gister waren neergezet. Of nog mee bezig waren. Uit eindelijk in Almeria terecht gekomen maar geen goedkoop hostel ofzo gevonden maar in Tabernas was wel wat. En dan was ik alvast op de route voor morgen dus dan maar die kant op. Na door de wild west te zijn gereden kwam ik in een klein dorpje aan waar het hostel was. Western films uit Spanje worden vlakbij opgenomen. Dus naast de weg stonden op een paar 100 meter afstand een groepje wigwams en een western dorpje enz.

Dag 5
Vandaag gaan we de Sierra Nevada oversteken. Eerst zou ik even kilometers maken via een autovia zodat ik meer tijd in de bergen kan doorbrengen. Alleen was ik te snel en had de afslag naar de oude weg te pakken. Dat voor fietsers en ander langzaam verkeer in het leven werd gehouden. Mooi over en om de heuveltjes heen. En af en toe een flinke greppel waar het regenwater door kan stromen. Dan na de eerste sleten me banden even een paar meter niet. Maar na een km of 10 vond ik het wel mooi geweest en heb nog een stukje autovia meegepakt. waarna ik bij het dorpje kwam voor het begin van leuke bergpas. Waar af en toe was ijzel te zien was. Maar even later aan de zonnige kant was het allemaal weg en kon het mooiste stuk beginnen. Lange verlaten stukken en af en toe een klein dorpje.

P1020420.jpg


Daarna via veel omwegen weer een stukje kustlijn gepakt. Maar binnendoor is ook wel leuk dus even later ging ik weer de heuvels in. Smal boeren padje tussen de kassen door. Helaas liep het allemaal dood en moest ik weer omkeren om verder te kunnen.

P1020435.jpg

dacht dat het weer terug liep naar de kustweg. Maar ook al zakte deze weg flink was het nog steeds 10 meter tekort.

Op de terug weg even aan de kant zodat een tegemoet komend busje me kon passeren. Helaas wat bladeren bende over het hoofd gezien voorwiel gleed weg en dan doe je weinig meer met een machine van 300 kilo. Dus even later lag de motor op zijn kant in de berm en ik stond erbij en keek ernaar. Net zoals de man in het busje. Die zich al zorgen maakte of het allemaal wel goed met me ging. Even later met zijn 2e de motor weer rechtop gezet. En naar een korte inspectie waarbij niks te vinden was. Zijn we beide weer op pad gegaan. Daarna de gps afgericht op El chorro waar het veiligste wandelpad ter wereld ofzo loopt. Ben daar gekomen via een weggetje die tussen de toppen van de heuvels doorliep. Ideale weg om te gooien en te smijten met je motor.

P1020439.jpg


Alleen met zon zwaar bepakte motor werd dat op een gegeven moment aardig zwaar maar toen was er weer een stukje wat vlakker. En daarna weer de heuvels in. Bijna bij het wandelpaadje aangekomen. Moest ik nog een stukje weg nemen waar weinig weg meer van over was. Zand stenen kuilen en kuilen met plassen water erin. Lekker avontuurlijk alvast. Die eenmaal overgestoken werd het tijd om te zien hoe idioot dat pad nou echt is. Randje van amper een halve meter op een meter of 100 boven het water. Na de nodige foto’s ben ik doorgereden naar Gibraltar.

P1020479.jpg

Even verder zag ik nog wat huizen in een spleet in de rotsen. Omdat het donker werd heb ik een route richting de kust gepakt en via de kust verder afgezakt.

P1020507.jpg

met goed zicht door de bergen heen geslingerd. Ogen op de lijntjes en bij verandering gas terug kan een scherpe bocht aankomen.

Eenmaal bij een klein plaatsje die het dichtste richting Afrika ligt me camera op een afgeschreven koelkast gelegd en wat foto’s gemaakt van Afrika bij nacht. Daarna Gibraltar ingedoken opzoek naar een hostel.

P1020521.jpg



Dag 6
Eerst weer terug gereden naar waar ik de dag ervoor foto’s gemaakt had voor de collectie Afrika bij dag.
P1020535.jpg


En daarna via de toeristische route Gibraltar verlaten tussen de raffinaderijen enz. door. En de woonwijk die er strak tegenaan ligt na een uurtje een stukje onverhard geprobeerd te nemen. Helaas was na 100 meter het pad op en een groot hek. Dus dan maar omkeren en een andere route zoeken. Helaas even een misstap gemaakt tijdens het keren waardoor me motor voor de 2e keer omdonderde. Gelukkig niks aan de hand behalve dat ik in me eentje was. Maar het zou me wel lukken.

P1020559.jpg

na de 2e poging stond hij weer netje overeind en kon ik het pad weer terug rijden.

me navigatie laten herberekenen waardoor ik een uur later weer dingen bekend voorkwamen. Ik stond dus weer in Gibraltar. Dan maar opnieuw beginnen. Paar uur later even bij het circuit van Jerez wezen kijken. Kwam alleen het terrein niet op. Dan maar even de route richting faro berekenen helaas moet je even wachten op de uitslag half uurtje ofzo. Dus maar rustig richting Jerez zelf gereden in de hoop dat hij dan wel eens klaar zou zijn. Nog niet. Maar na een kwartiertje wachten wist hij het weer. En kon ik door richting Sevilla. Daarna richting de kust waar een groot wild reservaat is. En even later werd ik een klein vissersdorpje ingeleid om het pontje naar Portugal te kunnen nemen. Maar er is een brug dus nemen we die maar omdat de eerste meter nog snelweg was. Werd die niet als optie gekozen door mijn navigatie. En na een paar landweggetjes door kleine dorpjes kwam ik in faro terecht. Na een korte citytrip met de motor een hotelletje uitgezocht spullen binnen gebracht. En opzoek gegaan naar voedsel. En op de terugweg nog even gezien dat het om 22:00 nog steeds 10 graden was.

Dag 7
S ochtends me ketting nog een cm opgespannen. Nog 0.5cm over. Daarna me Spullen weer achterop gegooid en vertrokken richting het zuid westelijkste puntje van Portugal. daar aangekomen even wat foto’s geschoten.

P1020599.jpg

P1020607.jpg

en doorgereden richting Lissabon. En daarna doorgereden richting porto. Even wat gegeten. En met een hoop herrie het hotel gevonden. Was maar ligt gesleten de laatste kilometers.
Je neemt foto 1 in Lissabon rijd daarna 333km in 5:36uur en neemt in porto nog een eet stop van 1:13 uur. Voor de eet stop weinig last van eten> hotel drama.

P10206241.jpg

P10206271.jpg




Dag 8
Zo vandaag gaan we weer richting thuis. Ketting op de laatste stand dan redden we het nog net. Snelweg toegestaan tolweg mag ook en de snelste route richting thuis. Die lekkere snelweg die ik zou nemen bleek nog maar voor een kwart te bestaan en de andere driekwart was door dorpjes stoplichten en andere ellende. Rond een uur of 18:00 had ik het voor elkaar de spits was volop bezig en na wat optrekken afremmen en wat filerijden. Gaf me ketting er voor het eerst op. Of af aangezien hij van me tandwiel afgeschoten was. Dus weer even terug gelegd en de reis vervolgd. Eenmaal in de buurt van Islares begon me ketting over een van me tandwielen heen te lopen op de snelweg. Dus eerst en beste afrit genomen. En maar opzoek naar een slaapplek omdat het al donker werd. Bleek me navigatie er weinig zin meer in te hebben dus ging hij 15 min bedenken hoe ik 1,5 km naar het dichtstbijzijnde hostel moest rijden. Dus na 10 minuten. 1e aanwijzing zal wel hier naar benden zijn. Dus ik naar beneden kwam daar in een gat met een camping en een appartementen complex maar nergens een hostel of hotel. Dus eens afwachten wat me navigatie te melden heeft. 10 minuten verder weet hij het. Ik had toch het weggetje omhoog moeten hebben. Oftewel ‘effe’ terug rijden. Door het dorpje ging nog net als ik even bij stepte. Maar toen de helling op. Na 30 meter kon ik voor de 2e keer me ketting erop leggen. Weer opstappen starten. En 50 meter verder lag hij er weer af. En zo ging het dus een tijdje verder. Tot ik na de 5e keer wat rustiger deed zodat hij er net aan op bleef liggen. En toch nog wat hulp bood om de berg te beklimmen. Even later was ik er dan het dorpje Islares. Wat bestaat uit een huis of 20 en een hotel. Dus na me zoektocht naar het hostel dat intussen niet meer bestond. Bij het hotel beland.

Dag 9
Na een poging met een extra kettingspanner. 500 meter verderop gestrand. Aangezien die onvoldoende druk op me ketting kon zetten om hem op me voortandwiel te houden. Dus stoeltje neergezet. Flesje drinken ernaast. ANWB gebeld dat ze me mogen halen en dat ik een volledig nieuwe kettingset nodig heb. Beun oplossingen is het al te laat voor.

P1020639.jpg


En met 1,5 a 2 uur zou er iemand zijn. Veel mensen gezien maar nog geen sleepdienst. Dus na een uur of 3 kwam er toch eindelijk. Een of andere koekblik sleper die eerst opzoek ging naar die andere 2 wielen. Maar die zitten niet op een motor. Na een hoop gekloot. Had hij eindelijk de motor vast. En maar zenuwachtig doen in de auto. Mijn motor was dus de eerste die bij hem achterop stond. Nu een ritje van 50 km en dan kijken of ze wat hebben. Na de rit voor de motorzaak beland die van 2 tot 4 dicht zijn. Ja het was 14:10 dus dat werd 2 uur wachten. Kunnen we rustig de motor losmaken. We beginnen natuurlijk aan de kant van de standaard met het lostrekken van de spanbanden. Dus hij kwam uit de vering en klapte voor de derde keer op de rechterkant. En natuurlijk net te laat om hem op te vangen aangezien ik nog op de grond stond. Motor maar snel recht opgeduwd. Aangezien me tank dan ook leeg stroomt. Dus nam hij nog even de tijd om te bedenken dat aan de rechterkant ook nog wat spanbanden hingen. Die ervoor zorgde dat de motor omviel en nu ervoor zorgde dat de motor niet meer rechtop kon. Na een tijdje klooien eindelijk de motor van de autoambulance af. En even voor de motorzaak gezet en in die 2 uur maar even een rondje Bilbao gedaan. Om iets voor 4 was ik terug. En even later kwam de eigenaar van de motorzaak ook terug. Even kort uitgelegd dat me ketting op maximaal uitgerekt was en nu over me voortandwiel liep. En of ze een nieuwe op voorraad hadden. Motor even op de brug gezet. En de oude ketting werd eraf gehaald. Tandwiel en hobbelwiel gingen er even later af. Ze konden nog net aan natellen hoeveel tanden er op het voortandwiel gezeten had. En na 20 minuten zou er een collega vanuit het magazijn dat aan de andere kant van de stad was met het nieuwe spul terugkomen. Dat werd een ruim uurtje. En om 6 uur stond ik weer buiten. Klaar om mijn troep erop te gooien en naar huis te gaan.

P1020660.jpg



Wegens wegwerkzaamheden heb ik de halve stad nog een keertje gezien. En even later zat ik dan eindelijk op de snelweg naar huis. Op de a8 met nog maar 135 Spaanse kilometers te gaan. Rond een uur of 8 was ik eindelijk weer een land dichter bij huis. En kon de terugtocht echt beginnen. Totdat ik tolpoortje 1 2 3 en 15 ook langs geweest was. Kon vanaf Bordeaux kilometers gemaakt worden. Nog 500 kilometer naar Parijs en dan nog even 550kilometer naar huis. Lekker gangetje erin muziekje aan en de kilometers tellen vanzelf af. Na een kilometer of 200 op me benzine tank werd het wel weer eens tijd om straks te gaan tanken. 22 km redden we nog wel. Alleen na 11 Km hoorde ik een bekend gepruttel dat me tank leeg is. Even overzetten naar reserve en dan de laatste 11 km rijden. Helaas dat stond hij al. Nadat ik hem gisteravond vergeten was. Oftewel in the middle of nowhere zonder benzine. 1e poging dichtstbijzijnde tankstation in me navigatie opzoeken. 11km N, 23km O, 45km W, ok nu hemelsbreed. Toen was het minder erg. Kwam neer op 2.6 km de snelweg volgen. Via een service afrit eraf en dan nog 4.5 km lopen. Laat ik de motor maar meenemen naar de afrit daar staat hij beter dan op de vluchtstrook.

Intussen was het 22:10 en kon ik beginnen aan de tocht. Die 2.6 km duurde maar een uurtje om te lopen. En uiteindelijk ging om 23:20 de tocht te voet verder. Na het klimmen over een hek van 2 meter. Was er weinig te beleven langs de route. Totdat de klok 0:00 sloeg en alle straatverlichting uitging. Gelukkig moest het stuk buiten het dorp toch al met de zaklamp dus die had ik al bij me. Eenmaal bij de tankstations langs de route nationale beland. Geen van beide of open of een pin terminal. Op de deur hing een mooi briefje ma-za open 5:00-midnight.

Dag 10
Oftewel om 0:11 is hij dicht en heb nog 4:50 om te wachten. Gelukkig een truckers café met hotel die ook om 0:00 dicht was. Maar nog wel wat terrasstoelen buiten hadden staan. Lekker beschut hoekje heb ik de nacht doorgebracht. Het voordeel van een snelweg outfit. Die is voorbereid op 10 graden onder nul. Ik had het dus nog een ruime 2 uur warm van het lopen. Alleen na die 2,5 uur begon de kou rustig toe te slaan. Dus ben maar weer een rondje gaan lopen om het dorp te verkennen. Wat niet veel meer voorstelde dan een kerk een toeristen bureau en een politie bureau. En 50 huizen en 2 benzine stations.

P1020665.jpg

Dus na 30 min was ik tot het einde en weer terug gelopen. En had ik nog 1,5 uur over om te wachten. Rond 4 uur kwam er een bekende blauwe auto het terrein op. De gendarmerie maar gelukkig zagen ze me niet zitten en reden door. 20 minuten later deden ze nog een rondje. En weer miste ze me. Totdat het half 5 was. Toen kwam de vrouw die het truckers café opende. Maar ook wist hoe ze iemand met grootlicht moest wekken. Oftewel ik was wakker. Na even wat gebaren bleek dat ze het wel sneu vond dat ik lekker in de buitenlucht had liggen maffen. En of ik geen kop koffie lusten. natuurlijk. Maar ze moest eerst wat andere dingen binnen doen en ze zou me roepen als de koffie klaar was. Dus ik werd om kwart voor 5 naar binnen gevraagd voor de koffie. En om 5 uur ging het tankstation ook open. Dus kon ik me jerrycan scoren en weer 4.5 km terug lopen. Na een uurtje bij de motor aangekomen. Tank gevuld. Alles er weer in/uit gepakt en klaar voor vertrek. Sleutel om startknop in. 1..2.. klik klik klik k*t accu leeg. Hellinkje was 10 meter en dan stond ik midden op de rechter rijstrook. Maar na 3x 5 meter werd het niks. dus dan maar weer voor de 2e keer de ANWB bellen. Frankrijk op de snelweg. Jammer dan moet je maar zon paal opzoeken. Dus ik naar de dicht bijzijnde praatpaal gelopen. En me verhaal gedaan. Na een half uur kwam er iemand langs. Had intussen zadel en al der af. Oftewel uitstappen. Starthulp erop lopen? Jahoor hij doet het. Even de administratie. Oja punt 3 incasseren. Heb je toevallig €180 bij je? Toevallig wel voor de terugreis enz. dus dat gegeven en dan kon ik het bij de ANWB weer terug halen. Zo 8:30 nu gaan we echt naar huis. Tot Parijs alleen maar miezer en regen gehad. Dus me voeten waren bevroren. Dus net voor Parijs maar weer even wezen doorwarmen bij een benzine station. En dan door naar huis. Eenmaal bij gent aangekomen werd het al wat bekender. Even voor Antwerpen weer te tanken. En net na het tanken word ik gebeld door het thuisfront of ik mee at jahoor als het goed is ben ik er om 18:30 totdat ik die Belgen in de file tegenkwam. Wat kunnen die gasten er een kolere bende van maken. Heb het nodige meegemaakt. Maar zon chaos nergens. Eenmaal daar voorbij zag ik de grens al naderen en werden de laatste loodjes de laatste veertjes. En uiteindelijk was ik om 19:10 thuis. En was het eten nog warm.


10 dagen
6816km
3x motor omgevallen
1 nieuwe kettingset
1 nieuwe baco bij gebrek aan beter _O- alles mee behalve een dop voor me achteras.
 
Gave rit Robert...Lekker half Europa gezien en genoeg meegemaakt.
Wel een zielig gezicht zo, de motor op zijn kant maar gelukkig ben je er zelf heelhuids van af gekomen .
 
Gave rit Robert...Lekker half Europa gezien en genoeg meegemaakt.
Wel een zielig gezicht zo, de motor op zijn kant maar gelukkig ben je er zelf heelhuids van af gekomen .

gelukkig kan hij het hebben. even de killswitch indrukken voor hij helemaal op zijn kant ligt. en even 2 minuutjes alles weer op zijn plek laten zakken na het rechtop zetten en gaan. valbeugels zitten er niet voor niets op _O-
 
gaaf robert...je mag met mij altijd opstap
avontuurrier dat je bent, :}
je lijkt mij wel toen ik 18 jaar was :Y
 
Leuk reisje!
Ik ben eens vanuit Oostenrijk met een gare ketting (maar niet half zo gaar als die van jou) naar huis gereden. En dat van die benzinetank die al op reserve stond is ook akelig bekend (net buiten de Velsertunnel).
 
Top verhaal...

Toch wel benieuwd warom ben je deze datum naar spanje gegaan??
een aantal jaar geleden konden we met de auto geeneens de Pyrineeen over door de hoeveelheid sneeuw die was gevallen.


volgend jaar.........
 
Mooi reisverslag, wat voor een zadel heb je op de AT???? Ik neem aan geen standaard zadel gezien de kilometers die je per dag maakte.
 
Top verhaal...

Toch wel benieuwd warom ben je deze datum naar spanje gegaan??
een aantal jaar geleden konden we met de auto geeneens de Pyrineeen over door de hoeveelheid sneeuw die was gevallen.


volgend jaar.........

had even zin om weer met me zomerhandschoenen te rijden zonder dat ik koude handen kreeg. _O- al die winter ellende in nl een beetje zat dus dan maar even verderop zoeken.
 
Mooi reisverslag, wat voor een zadel heb je op de AT???? Ik neem aan geen standaard zadel gezien de kilometers die je per dag maakte.

https://ssl.kundenserver.de/s74270419.einsundeinsshop.de/sess/utn;jsessionid=154d8dcd9b57bd6/shopdata/0058_Sitzb=E4nke+=26amp=3Bslash=3B+Seat+Benches/product_details.shopscript?article=0160_Komplett%2BLeder%2BKomfort%2B%3D28US012L%3D29 (verhoogd gelzadel van african queens.)

en daaroverheen een schapenvachtje :Y maar kreeg evengoed last van me kont maar op een gegevenmoment heb je er geen last meer van :Y
 
Ach, 1200 kilometer op een dag met een supersport met standaard zadel vond ik ook te doen, dus een AT met gelzadel lijkt me helemaal relaxed :)
 
mooi verslag dat ik nu van jou lees robert, helaas zullen we deze boeiende verhalen van jou moeten missen nu '(

rust zacht motorvriend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan