10% meer motorrijders is 40% minder file!

Als de massa de motor op stapt kan je wachten op meer regelgeving en hogere belastingen.

Laat de meute maar lekker in het koekblik stappen en laat de groep motorrijders maar zo klein mogelijk blijven, dan zijn we ook niet interessant voor de Den Haag en de belastingdienst.
 
Alsof dat altijd een optie is. Hypotheken worden niet bij een pak melk uitgedeeld en hoeveel jaar ga je nou werken bij 1 werkgever? Tevens zijn de verhuis en verbouwkosten het simpelweg niet waard om te gaan verhuizen.

Nee, dat zal vaak niet een optie zijn, daarom vraag ik mij ook af in hoeveel procent van de gevallen dat wel een redelijke optie is. 5% 10% ?

Wat kosten betreft. In mijn geval zijn de netto maandlasten van mijn hypotheek zelfs lager dan voor de verhuizing. (nieuwe hyphotheek tegen lagere rente). Woon nu beter en luxer dan voorheen. Ook al zou je hogere maandlasten wat hypotheek betreft hebben dat compenseer je, zeker gedeeltelijk, met je lagere reiskosten. In mijn geval 25.000 km x 22 cent per jaar = 5500/12 -140 reiskostenvergoeding = 318 euro/maand
 
Nee, dat zal vaak niet een optie zijn, daarom vraag ik mij ook af in hoeveel procent van de gevallen dat wel een redelijke optie is. 5% 10% ?

Wat kosten betreft. In mijn geval zijn de netto maandlasten van mijn hypotheek zelfs lager dan voor de verhuizing. (nieuwe hyphotheek tegen lagere rente). Woon nu beter en luxer dan voorheen. Ook al zou je hogere maandlasten wat hypotheek betreft hebben dat compenseer je, zeker gedeeltelijk, met je lagere reiskosten. In mijn geval 25.000 km x 22 cent per jaar = 5500/12 -140 reiskostenvergoeding = 318 euro/maand
Idd er zijn veel mensen die aan job hoppen doen. Verhuizen zit er dan niet in.
Maar er zijn ook mensen die een job vinden, en die dat gewoon tot aan hun pensioen willen doen. Voor die laatsten zou verhuizen idd een optie zijn. Velen van hen denken daar ook aan en/of doen dat dan ook. Meer dan we zouden denken.

Voor mij zit het er niet in. Ik betaal belachelijk weinig af aan mijn eigen huisje.
Huren wil ik sowieso niet, want dat gaat elk jaar omhoog, en betaal je alleen maar aan een ander ... en last but not least, die betalingen stoppen niet nadat je op pensioen gaat! En als ik in eigen streek ga huren betaal ik gemakkelijk 20% meer huur dan ik nu aan hypotheek betaal. Ga ik korter bij het werk wonen loopt dat op tot 50% meer, en wil ik of fietsafstand* van het werk wonen is dat op zijn minst het dubbele.

Wil ik een huis kopen (heel) kort bij de luchthaven (Brussels Airport) betaal ik vier keer zoveel als aan mijn huidig huis. Halfweg huidig adres luchthaven ongeveer driemaal zoveel.

Dus neen, voor mij zit verhuizen er niet in :N
Jammer, want als ik de mogelijkheid had, ik zou gewoon naast de landingsbaan gaan wonen 8-)

* met fietsafstand bedoel ik max 10km. Dat is voor de meesten al veel. Zelf zou ik, als ik ter plaatse op elke post waar ik gezet wordt (en dat zijn er veel) kon douchen, zelfs van op mijn huidig adres, 51km van de luchthaven, de fiets kunnen nemen, zij het dat ik dan wel eerst weer conditie moet opbouwen. Ik ben immers wielrenner geweest en kan wel wat aan. Maar nu nog niet, denk dat na 10km mijn tong al ergens tussen mijn spaken hangt _O-
 
DKP is een van de vele gelukkigen die z'n klein rbw bij z'n B kreeg :)

... maar was al bijna 20, dus ben ik maar direct voor m'n A2 geweest.

... en dat er geen APK/keuring is voor motoren.
Idd ik heb het geluk dat nog zo te hebben kunnen doen.
Ja als je al bijna 20 bent kan je beter effe wachten.
Het is niet de vraag of APK er komt, maar wel wâeer die erdoor komt.
En eerlijk gezegd, ik ben geen vragende partij, maar als die er komt, het zij zo. Mijn motor is altijd tiptop in orde. En het extra factuurtje? Op een gegeven moment kom ik wél uit biven de forfaitaire woon werk aftrek, en wordt de motor wél ingegeven.
België is inderdaad ietsje gunstiger voor motorrijders. Behalve dan dat je soms niet door de bocht kunt gaan door al die gaten in het wegdek :')
Dat is hoe jij het ziet. Zelfs op de Antwerpse wegen vlam ik door de bochten en ga ik vlot tussen de file heen, en dat terwijl ik het niet gewoon ben om in dat land rond te rijden ...
Trouwens, door die hoge wegenbelasting in NL rijdt iedereen toch in die rotwagentjes
Are you serious???
Het procentuele aantal dure luxe auto's met 3L en hoger motorblokken ligt in NL stukken hoger dan in B hoor!
Wat ook wel logisch is, want jullie lonen en pensioenen liggen gemakkelijk 30 tot 70 % hoger dan in B
Is dat per jaar of per maand?

In mijn geval:
Of heb je geen idee hoe verschrikkelijk duur motorrijden in Nederland wel is? ...
1 liter E95 kost hier anders wel tussen de 1,5 en 1,6€ hoor, dat is niet meer te houden, een wegenbelastings van 120€, en een verzekering van 75 als een Deauville rijdt of 150 voor een TRX met 13 schadevrije jaren ... nee, we willen die 100% aftrekbaarheid graag ook.

(per jaar dus)
Uiteraard per jaar.
Als ik het zo zie, benzine en taks in NL is duurder, maar de verzekering is een pak goedkoper. Het zal dan wel compenseren.
Btw: bekijk mijn reactie hierboven over de lonen, dat is de reden dat het leven in België een stuk duurder is dan in NL (en tegenover zowat elk Europees land trouwens), kosten liggen hier lager, maar de lonen nog veel lager.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dit een heel slecht iets in België. Je moest eens weten hoe sommigen met zo'n vespa'tje in het openbaar verkeer rijden. Bestuurders hebben helemaal geen ervaring met 2 wielen in het verkeer. Hebben geen idee waar ze moeten rijden op de weg.. met die lullige bandjes van die dingen kan je ook niet echt hard remmen denk ik B| . Dan daarboven op hebben ze niet goede kledij aan. Lees: esprit ouftitje met helmpie.
Wees gerust, die "onervaren" rijders mogen er ook alleen maar mee in België rijden ;)
En tja, die kleinwielige scootertjes, je zou ervan verbaast zijn hoe goed die moderne Vespa'tjes op de baan liggen en hoe goe die remmen, vergeleken met die oude exemplaren.
En ervaring, ik blijf erbij, die kan je alleen krijgen door te gaan rijden, niet door rijles te volgen. Dat laatste helpt natuurlijk wel want je leert de basis. En de meesten die zo een Vespa achtig ding kopen, doen dat voor in de steden.
Er zijn er die met een 125cc de snelweg opgaan, maar het zijn die dat dan snel doorhebben dat het tijd wordt voor 9u rijles om een A te behalen en een echte motor aan te schaffen.
Motorrijden zonder enige rijles vind ik het slechtste idee wat er is. Dat zeg ik als A2 rijder die zich blauw heeft betaald aan die lessen.
Misschien ligt daar het probleem. Jij hebt hopen geld betaald voor je A2, en zal nog eens moeten betalen voor je A. Ik heb gewoon rechtstreeks mijn A behaald voor maar 325€ (11 jaar geleden). Tja, tot eind 1989 deed je je auto rbw, had je er je A gewoon bij. Velen hebben zelfs nog nooit een motor aangeraakt, en die mogen nu effe een Hayabusa kopen en meteen de baan op ... dus wat is het punt te klagan over 125cc toe te laten en enkel binnen België ...
Apart rbw voor de motor vond ik persoonlijk een hele goede zaak, maar op dit moment zijn ze met die categorie indeling wel serieus aan het overdrijven.
_O- de jeepney hoort er natuurlijk ook bij ;).

Effe serieus, verkeer in landen zoals Filipijnen is ook niet echt iets om over naar huis te schrijven.
De Jeepney!!! :} :9~
Ik zou heel graag zelfs eens eentje besturen :]
Trouwens, die chauffeurs worden bestempeld als de grootste gekken in het verkeer wereldwijd - wat ook wel een beetje klopt - die kerels (en dames ook wel soms :9~ ), die KUNNEN rijden!

O ja, het verkeer op de Filipijnen? Je moet er eens gereden hebben om erover te kunnen oordelen. Ja het is hectisch, maar, ondanks wat de media vertelt gebeuren er veel minder ongevallen dan ze je wijsmaken. Procentueel gezien gebeuren er daar minder ongevallen dan bij ons. Wel is het nodig erbij te vertellen, als er een ongeval gebeurt met een motorrijder, zijn de gevolgen meestal erger dan bij ons. Maar het zijn de meest lugubere ongevallen die het nieuws halen uiteraard. Met een lichte aanrijding, ongeval formulier invullen en een vriendelijke handdruk erna, ben je geen goede nieuwsmaker. De redactie wil dat je naar het nieuws kijkt en in jezelf (of luidop) denkt "OMG, ziet dat af!" terwijl je het aanschouwt met wijd opengesperde mond, al dan niet bier en chips paraat staande ...

Ondanks het heel hectisch is, gaat het er vlotter aan toe dan bij ons, behalve IN de grootsteden. Daar wil je enkel met de motor doorheen, niet met de auto.

Neem het van mij aan, rijden rond de Champs Elyssee is veel erger dan in het hectische Zuid Oost Azië.
 
Wat denken jullie van verhuizen en dichter bij het werk gaan wonen? Zou wel eens willen weten voor hoeveel procent van de mensen die dagelijks woon werk rijden dit een redelijke optie is. 5% 10%?
...

Het is de schuld van de bedrijven waar men werkt.
Ik werk nu bij een groothandel dat op het foodcenter Amsterdam zit (en hier zitten nog meerdere echt grote vervoerders/groothandels), Hoezo ga je met een bedrijf midden in Amsterdam zitten terwijl er de hele dag door vrachtwagens komen.
Voor medewerkers is het te duur om in Amsterdam te gaan worden en de vrachtwagens moeten elke keer voor stoplichten staan. Dubbel onhandig

Ga als bedrijf gewoon niet in een stad zitten. Kijk bijvoorbeeld naar de Action, dat zit ergens op een industrieterrein in Zwaagdijk midden in de polder. Grond kost daar geen drol, vrachtwagens staan niet in de file (moeten wel iets verder rijden) en geeft werkgelegenheid in de polder (en dus hoeven die mensen niet meer naar bijvoorbeeld Amsterdam voor werk wat weer file scheelt)
Zelfde voor transportbedrijf Simon Loos, die heeft gewoon een eigen Afrit bij de snelweg.

Zo zijn er nog veel meer bedrijven waarvan ik niet snap dat ze midden in (bijvoorbeeld) Amsterdam zitten. Alleen maar zodat ze kunnen zeggen dat ze in een grote stad zitten
 
...
Ga als bedrijf gewoon niet in een stad zitten. Kijk bijvoorbeeld naar de Action, dat zit ergens op een industrieterrein in Zwaagdijk midden in de polder. Grond kost daar geen drol, vrachtwagens staan niet in de file (moeten wel iets verder rijden) en geeft werkgelegenheid in de polder (en dus hoeven die mensen niet meer naar bijvoorbeeld Amsterdam voor werk wat weer file scheelt)
Zelfde voor transportbedrijf Simon Loos, die heeft gewoon een eigen Afrit bij de snelweg.
...
In Vlaams Brabant is dat op veel plaatsen gelukt om te realiseren. In Haasrode bijvoorbeeld ligt er een industrieterrein vlak bij de snelweg, in Rotselaar ook. Verschillende bedrijven die de mogelijkheid hadden zijn ernaartoe verhuist van uit Brussel. Ook dat heeft bijgedragen tot het ontlasten van de drukte op de E40 tussen Leuven en Brussel.

In Antwerpen snappen ze dat concept voor geen drol.
Ja ok, de haven neem je er niet weg en de bedrijven erlangs ook niet, maar er zijn genoeg bedrijven aldaar die niet rechtstreeks aan de haven verbonden zijn.
Enkel in Mechelen is er een industriezone buiten de stadszone en vlakbij de snelweg. Maar ja, ondanks dat dat nog onder Antwerpen valt hebben die wel veel invloed van Vlaams Brabant.

In Wallonië snappen ze het nog veel minder. Ze klagen en zagen dat ze er niet gemakkelijk werk vinden en dat ze dikwijls kweetniehoever moeten rijden om te werken. Toen er lang geleden iemand opteerde om industrieën te verplaatsen naar (het diepe) Wallonië kwamen er van hun kant weer hopen protest dat dat het groene karakter van Wallonië schaadt ...
... tja, ergens wel waar, maar lig dan ook niet te janken dat je zo ver moet.

In de regio Hannuit en Jodoinge, net onder de taalgrens zijn er enkele kleine winkelcentra/bedrijventerreinen uit de grond gestampt. Een aantal jaren geleden heeft de burgemeester van Waals Brabant, ondanks de vele protesten, toch doorgedreven.

Hij heeft geen tweede termijn gekregen. Maar je moet nu eens zien, hoe de regio opgebloeit is! En hoe de mensen er nu werk in overvloed hebben! De vastgoedprijzen zijn er nu uiteraard gestegen naar Vlaams niveau, maar ja, dat hoort erbij.

De ex burgemeester beaamt het spijtig te vinden geen tweede termijn te hebben gekregen, maar kan ermee leven omdat hij in gedachte houdt wat hij gerealiseerd heeft. Honderden Walloniëers aan het werk, binnen een afstand van 50km!

En weet je wat nog? Veel van die Walen kunnen zelfs een aardig mondje Nederlands! En wonderbaarlijk genoeg, zelfs Engels!!! De wonderen zijn de wereld nog niet uit! :t
 
Dat is hoe jij het ziet. Zelfs op de Antwerpse wegen vlam ik door de bochten en ga ik vlot tussen de file heen, en dat terwijl ik het niet gewoon ben om in dat land rond te rijden ...

Nou ik bedoel Wallonië vooral. Daar heb je wegen die soms helemaal afgebrokkeld zijn. Je kunt dan niet zomaar blind door een bocht knallen - in die gebieden tenminste (Hoei richting Malmedy bv.) - want dan heb je in sommige bochten gewoon veel minder grip.

Are you serious???
Het procentuele aantal dure luxe auto's met 3L en hoger motorblokken ligt in NL stukken hoger dan in B hoor!
Wat ook wel logisch is, want jullie lonen en pensioenen liggen gemakkelijk 30 tot 70 % hoger dan in B

Dit vind ik heel erg moeilijk te geloven. Als Nederlander die in Belgisch Limburg woont ( 8-) ) zie je hier ontzettend veel bmw's, audi's en mercedessen rijden. In Nederland is het equivalent van dat soort wagens de opel en volvo breaks. Misschien dat ik een beetje overdrijf, maar als je Nederlands limburg met Belgisch Limburg vergelijkt, zijn dit toch één van die dingen die opvallen. Ook zo'n voorbeeld is dat je veel vrouwen in NL boodschappen ziet doen met een scooter, dat kom je hier in België zelden tegen.
 
Wees gerust, die "onervaren" rijders mogen er ook alleen maar mee in België rijden ;)
En tja, die kleinwielige scootertjes, je zou ervan verbaast zijn hoe goed die moderne Vespa'tjes op de baan liggen en hoe goe die remmen, vergeleken met die oude exemplaren.
En ervaring, ik blijf erbij, die kan je alleen krijgen door te gaan rijden, niet door rijles te volgen. Dat laatste helpt natuurlijk wel want je leert de basis. En de meesten die zo een Vespa achtig ding kopen, doen dat voor in de steden.
Er zijn er die met een 125cc de snelweg opgaan, maar het zijn die dat dan snel doorhebben dat het tijd wordt voor 9u rijles om een A te behalen en een echte motor aan te schaffen.Misschien ligt daar het probleem. Jij hebt hopen geld betaald voor je A2, en zal nog eens moeten betalen voor je A. Ik heb gewoon rechtstreeks mijn A behaald voor maar 325€ (11 jaar geleden). Tja, tot eind 1989 deed je je auto rbw, had je er je A gewoon bij. Velen hebben zelfs nog nooit een motor aangeraakt, en die mogen nu effe een Hayabusa kopen en meteen de baan op ... dus wat is het punt te klagan over 125cc toe te laten en enkel binnen België ...
Apart rbw voor de motor vond ik persoonlijk een hele goede zaak, maar op dit moment zijn ze met die categorie indeling wel serieus aan het overdrijven.

Goh, ik heb het 'veilig' rijden eigenlijk via het internet geleerd, Youtube en MF. Die rijlessen zijn vooral maneuvers geweest. Ik denk dat ik maar 2 of 3 toertjes op de openbare weg heb gemaakt met de instructeur. Dus daar heb je wel gelijk in, ervaring is het belangrijkste, maar basics van veilig rijden, positie op de weg, noodstop, maneuvers etc.. moet iemand echt wel beheersen.

A1 heb ik ook onzin gevonden, daarom heb ik dat nooit gehaald. Toch vind ik het wel verstandig om niet iedereen op zijn 18de 35kw of meer te laten rijden.

De Jeepney!!! :} :9~
Ik zou heel graag zelfs eens eentje besturen :]
Trouwens, die chauffeurs worden bestempeld als de grootste gekken in het verkeer wereldwijd - wat ook wel een beetje klopt - die kerels (en dames ook wel soms :9~ ), die KUNNEN rijden!

O ja, het verkeer op de Filipijnen? Je moet er eens gereden hebben om erover te kunnen oordelen. Ja het is hectisch, maar, ondanks wat de media vertelt gebeuren er veel minder ongevallen dan ze je wijsmaken. Procentueel gezien gebeuren er daar minder ongevallen dan bij ons. Wel is het nodig erbij te vertellen, als er een ongeval gebeurt met een motorrijder, zijn de gevolgen meestal erger dan bij ons. Maar het zijn de meest lugubere ongevallen die het nieuws halen uiteraard. Met een lichte aanrijding, ongeval formulier invullen en een vriendelijke handdruk erna, ben je geen goede nieuwsmaker. De redactie wil dat je naar het nieuws kijkt en in jezelf (of luidop) denkt "OMG, ziet dat af!" terwijl je het aanschouwt met wijd opengesperde mond, al dan niet bier en chips paraat staande ...

Ondanks het heel hectisch is, gaat het er vlotter aan toe dan bij ons, behalve IN de grootsteden. Daar wil je enkel met de motor doorheen, niet met de auto.

Neem het van mij aan, rijden rond de Champs Elyssee is veel erger dan in het hectische Zuid Oost Azië.

Verkeer in de Filipijnen viel inderdaad wel goed mee vergeleken met andere Aziatische landen zoals India. Waarom denk je trouwens dat ik nooit in de Jeepney heb gereden 8-)

of in de taxi, chauffeur zegt "meter plus 50p" = gewone meter betalen + blankentaks :P

Ik vind dat je het verkeer in die landen niet goed kan vergelijken met hier. Het gaat daar ook een stuk trager. 70 km/u op een normale weg is daar meestal not-done.
 
Dit vind ik heel erg moeilijk te geloven. Als Nederlander die in Belgisch Limburg woont ( 8-) ) zie je hier ontzettend veel bmw's, audi's en mercedessen rijden. In Nederland is het equivalent van dat soort wagens de opel en volvo breaks. Misschien dat ik een beetje overdrijf, maar als je Nederlands limburg met Belgisch Limburg vergelijkt, zijn dit toch één van die dingen die opvallen. Ook zo'n voorbeeld is dat je veel vrouwen in NL boodschappen ziet doen met een scooter, dat kom je hier in België zelden tegen.
Dus ... je woont nog steeds in NL.
Limburg wordt voornamelijk bewoond door rijke Nederlanders vanwege de lagere taksen. En je kan ze geen ongelijk geven. Het is een soort van legale belasting ontduiking.
Verkeer in de Filipijnen viel inderdaad wel goed mee vergeleken met andere Aziatische landen zoals India. Waarom denk je trouwens dat ik nooit in de Jeepney heb gereden 8-)

of in de taxi, chauffeur zegt "meter plus 50p" = gewone meter betalen + blankentaks :P

Ik vind dat je het verkeer in die landen niet goed kan vergelijken met hier. Het gaat daar ook een stuk trager. 70 km/u op een normale weg is daar meestal not-done.
Manilla staat bekend as meest chaotische verkeer ter wereld. Al ben ik het daar niet mee eens. Als ik beelden zie van Indië idd ... maar daar ben ik nog nooit geweest, en wat je op tv ziet is niet hetzelfde als reëel.

Maar ik vind rijden rond de Champs Elysee al erger dan Manilla in bepaalde omstandigheden.

En buiten de stadsranden halen we op de Filipijnen vlotjes meer dan 70 hoor! Zelfs als het druk is. Eens in een taxi meegereden die, eens hij door had dat ik er op kick op dat verkeer aldaar, tekeer ging alsof hij de Franse films taxi gezien had, haalde snelheden vlot boven de 120 in rekalief druk verkeer en schoot overal door als die taxi in de film _O-

De Jeepney MOET je gewoon eens gedaan hebben :Y
Begrijp ik goed dat je eens op de Filipijnen bent geweest? Zo ja, welke regio?
Volgende keer echt eens mee gaan in een Jeepney. Moet je doen :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus ... je woont nog steeds in NL.
Limburg wordt voornamelijk bewoond door rijke Nederlanders vanwege de lagere taksen. En je kan ze geen ongelijk geven. Het is een soort van legale belasting ontduiking.

Nee, ik woon in België. In het grensgebied zit het vol met Nederlanders. Als je nou meer richting hasselt bv. gaat, dan kom je erg weinig nederlanders tegen, maar blijven die dikke bakken dagelijkse kost. Belastingvoordelen zijn ook al verleden tijd hoor, 10+ jaren geleden misschien, maar nu begint het gek genoeg om te draaien.

Manilla staat bekend as meest chaotische verkeer ter wereld. Al ben ik het daar niet mee eens. Als ik beelden zie van Indië idd ... maar daar ben ik nog nooit geweest, en wat je op tv ziet is niet hetzelfde als reëel.

Maar ik vind rijden rond de Champs Elysee al erger dan Manilla in bepaalde omstandigheden.

En buiten de stadsranden halen we op de Filipijnen vlotjes meer dan 70 hoor! Zelfs als het druk is. Eens in een taxi meegereden die, eens hij door had dat ik er op kick op dat verkeer aldaar, tekeer ging alsof hij de Franse films taxi gezien had, haalde snelheden vlot boven de 120 in rekalief druk verkeer en schoot overal door als die taxi in de film _O-

De Jeepney MOET je gewoon eens gedaan hebben :Y
Begrijp ik goed dat je eens op de Filipijnen bent geweest? Zo ja, welke regio?
Volgende keer echt eens mee gaan in een Jeepney. Moet je doen :t

Davao en Cebu. Beiden in city en een stuk buiten de stad voor langere tijd verbleven. Ik heb in één taxi gezeten die reed alsof ie in Need for Speed zat. :P Jeepney ben ik meerdere malen in geweest })

Het verkeer viel idd wel goed mee daar.

- Gwapo Americano *D


Edit: sorry voor de thread hijack :z
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan