10% meer motorrijders is 40% minder file!

Schroefdop

MF'er
28 aug 2015
93
0
De laatste tijd is het vaker in het nieuws, het fileprobleem in Nederland wat blijft groeien. Vele vingers wijzen naar de beruchte kilometerheffing, waar mensen per kilometer rijden in de spits extra moeten betalen. Dit is natuurlijk de makkelijkste en meest winstgevende oplossing, maar is het ook de beste oplossing?

Toen ik het probleem in het nieuws zag riep ik gelijk (voor de grap): Subsidieer het motorrijden of de motorrijlessen! Motoren nemen nou eenmaal minder ruimte in op de weg waardoor er minder snel files ontstaan.

Nu kwam ik toevallig op deze Belgische studie uit 2011 welke mijn vermoedens doet bevestigen. Uit deze studie blijkt namelijk dat, wanneer 10% van het autoverkeer vervangen wordt door motorrijders, er 40% minder files ontstaan! Wanneer 25% van de personenauto's worden vervangen door motoren zal het gehele fileprobleem opgelost zijn!

Dus hierbij mijn oplossing voor het fileprobleem: Subsidieer het motorrijden/de motorrijlessen *O*

Wat is jullie mening? :]
 
Laat maar lekker in de auto zitten. :+

Er zijn nu al teveel motorrijders :P

Als het aantal motorrijders sterk toeneemt,ziet onze opportunistische regering weer een gat in de markt en vliegen de kosten van motorrijden omhoog '(
 
Laatst bewerkt:
dus 10% van de automobilisten met het OV geeft nog minder file?
aangezien er dan geen extra motoren bij komen in het verkeer

Dus subsidieer het OV en het file probleem wordt opgelost
Maarja, dat kan de NS niet aan
 
dus 10% van de automobilisten met het OV geeft nog minder file?
aangezien er dan geen extra motoren bij komen in het verkeer

Dus subsidieer het OV en het file probleem wordt opgelost
Maarja, dat kan de NS niet aan

ik ga een ander zijn/haar vervoerskosten niet betalen :N

De NS moet zijn broek maar zoveel mogelijk zelf omhoog houden,gaan al genoeg belasting centen naar toe -O-
 
Het lijkt me inderdaad beter om het openbaar vervoer goedkoper/voordeliger te maken.

Volgens mij wil je mensen met liefde voor het motorrijden op de motor hebben en niet diegene die het om een financiëel belang doen.
 
Meer motorrijders betekend ook meer ongelukken met motorrijders.

Gezien het gebrek aan bescherming t.o.v. een auto, zal het letsel (voor de motorrijder) bij deze ongelukken waarschijnlijk een stuk ernstiger zijn..
Het gevolg zal dan zijn dat er allerlei maatregelen zullen komen om het motorrijden "veiliger" te maken, dan wel niet te ontmoedigen.

Denk dan aan dingen als nog meer rijbewijs/leeftijds categorieen, verplichte gele helm/hesjes, verplichte ervaring eer dat je op een bepaald type motorfiets mag rijden (met name supersport).

We hebben verspreid door het land al een aantal van die stuntclubjes (lees: idioten) die al voor meer dan genoeg slechte publiciteit zorgen..
Het laatste waar ik op zit te wachten is nog meer negatieve aandacht.

Laat NL maar lekker in de auto zitten, die files neem ik wel voor lief... ik kan er tot slot toch wel tussendoor :] :]
 
dus 10% van de automobilisten met het OV geeft nog minder file?
aangezien er dan geen extra motoren bij komen in het verkeer

Dus subsidieer het OV en het file probleem wordt opgelost
Maarja, dat kan de NS niet aan

Behalve dat het OV gewoon niet te vergelijken is met de flexibiliteit van een auto/motor.
Zelfs al sta ik elke dag 20min in de file, ben ik alsnog sneller dan met het OV, heb ik geen stress over de vertrektijden en kan ik ook nog eens wat meenemen (op de motor natuurlijk sterk afhankelijk van het soort dat je rijdt).

Moet je van groot station -> groot station en woon je in de nabije omgeving van dat station, dan is het OV niet te verslaan. Helaas is dat meestal niet het geval. Ik door er bijv al ~20min over om bij het treinstation te komen. Dat de trein mij vervolgens met binnen 25min op 5min lopen van mijn werk afzet is dan al teniet gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Meer motorrijders betekend ook meer ongelukken met motorrijders.

Gezien het gebrek aan bescherming t.o.v. een auto, zal het letsel (voor de motorrijder) bij deze ongelukken waarschijnlijk een stuk ernstiger zijn..
Het gevolg zal dan zijn dat er allerlei maatregelen zullen komen om het motorrijden "veiliger" te maken, dan wel niet te ontmoedigen.

Denk dan aan dingen als nog meer rijbewijs/leeftijds categorieen, verplichte gele helm/hesjes, verplichte ervaring eer dat je op een bepaald type motorfiets mag rijden (met name supersport).

We hebben verspreid door het land al een aantal van die stuntclubjes (lees: idioten) die al voor meer dan genoeg slechte publiciteit zorgen..
Het laatste waar ik op zit te wachten is nog meer negatieve aandacht.

Laat NL maar lekker in de auto zitten, die files neem ik wel voor lief... ik kan er tot slot toch wel tussendoor :] :]

Zou je ,je ondertitel dan niet aanpassen? :+
 
trouwens

10% van de automobilisten op een motor is > 10% meer motorrijders.

uitgaande van 8 miljoen auto's -> is een toename van 800,000 motoren.

Met een kleine miljoen motoren in Nederland is dat dus bijna een verdubbeling van het aantal motoren.
 
Laatst bewerkt:
ik ga een ander zijn/haar vervoerskosten niet betalen :N

De NS moet zijn broek maar zoveel mogelijk zelf omhoog houden,gaan al genoeg belasting centen naar toe -O-

Files kosten bedrijven heel veel geld. Die hebben vast wel wat voor over om er vanaf te zijn.
 
Dit:
Meer motorrijders betekend ook meer ongelukken met motorrijders.
8<
In combinatie met:
trouwens

10% van de automobilisten op een motor is > dan 10% meer motorrijders.

uitgaande van 8 miljoen auto's -> is een toename van 800,000 motoren.

Met een kleine miljoen motoren in Nederland is dat dus bijna een verdubbeling van het aantal motoren.
... Maakt dat de overheid motorrijden nooit zal promoten als oplossing voor het zgn. 'fileprobleem' (wat geen werkelijk probleem is, maar dat is weer een ander verhaal).

Motorrijden is gewoon gevaarlijker dan auto rijden:
Motorrijders hebben per kilometer achttien keer meer kans op een dodelijk verkeersongeval dan automobilisten.
bron: Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl
Motorrijders | SWOV
 
Laatst bewerkt:
Nu kwam ik toevallig op deze Belgische studie uit 2011 welke mijn vermoedens doet bevestigen. Uit deze studie blijkt namelijk dat, wanneer 10% van het autoverkeer vervangen wordt door motorrijders, er 40% minder files ontstaan!

Wat is jullie mening? :]

ALs die 10% net zo geweldig rijdt als in de auto heb je 50% meer ongevallen, dus 80% meer files om ruimte te creëren voor hulpdiensten.

Ik zeg nee..
 
Files kosten bedrijven heel veel geld. Die hebben vast wel wat voor over om er vanaf te zijn.
De maatschappelijke kosten van files worden zwaar overschat. Boete clausules voor leveranciers die daardoor te laat komen, dat zou nog kunnen. Maar elke werknemer die 10 minuten per dag in de file staat, genereert echt niet meer omzet als 'ie opeens niet meer in de file staat.

Het is een wijd verspreide misvatting om te denken dat tijd in de file verloren gegane werktijd is. Sterker nog, als de files opgelost zouden worden, is dat reden voor mensen om verder van hun werk vandaan te gaan wonen. Dan komt de BREVER wet namelijk om de hoek kijken.
De wet van behoud van reistijd en verplaatsingen, of Brever-wet, is een verkeerskundig principe. Men reist al decennialang over de gehele wereld zo'n 70 tot 90 minuten per dag.
Bron: BREVER-wet - Wikipedia
 
Meer motorrijders betekend ook meer ongelukken met motorrijders.

Gezien het gebrek aan bescherming t.o.v. een auto, zal het letsel (voor de motorrijder) bij deze ongelukken waarschijnlijk een stuk ernstiger zijn..
Het gevolg zal dan zijn dat er allerlei maatregelen zullen komen om het motorrijden "veiliger" te maken, dan wel niet te ontmoedigen.

Denk dan aan dingen als nog meer rijbewijs/leeftijds categorieen, verplichte gele helm/hesjes, verplichte ervaring eer dat je op een bepaald type motorfiets mag rijden (met name supersport).

We hebben verspreid door het land al een aantal van die stuntclubjes (lees: idioten) die al voor meer dan genoeg slechte publiciteit zorgen..
Het laatste waar ik op zit te wachten is nog meer negatieve aandacht.

Laat NL maar lekker in de auto zitten, die files neem ik wel voor lief... ik kan er tot slot toch wel tussendoor :] :]

Ook dat scheelt weer in de files...
 
ik ga een ander zijn/haar vervoerskosten niet betalen :N

De NS moet zijn broek maar zoveel mogelijk zelf omhoog houden,gaan al genoeg belasting centen naar toe -O-

Was als reactie op: Subsidieer de motorrijder en rijlessen

Dat komt namelijk op hetzelfde neer: andere mensen hun kosten betalen
 
De laatste tijd is het vaker in het nieuws, het fileprobleem in Nederland wat blijft groeien. Vele vingers wijzen naar de beruchte kilometerheffing, waar mensen per kilometer rijden in de spits extra moeten betalen. Dit is natuurlijk de makkelijkste en meest winstgevende oplossing, maar is het ook de beste oplossing?

Toen ik het probleem in het nieuws zag riep ik gelijk (voor de grap): Subsidieer het motorrijden of de motorrijlessen! Motoren nemen nou eenmaal minder ruimte in op de weg waardoor er minder snel files ontstaan.

Nu kwam ik toevallig op deze Belgische studie uit 2011 welke mijn vermoedens doet bevestigen. Uit deze studie blijkt namelijk dat, wanneer 10% van het autoverkeer vervangen wordt door motorrijders, er 40% minder files ontstaan! Wanneer 25% van de personenauto's worden vervangen door motoren zal het gehele fileprobleem opgelost zijn!

Dus hierbij mijn oplossing voor het fileprobleem: Subsidieer het motorrijden/de motorrijlessen *O*

Wat is jullie mening? :]
werkt niet de motor rijder wordt nu vaak "vergeten" in nieuwe regelgeving maar als de groep 2 keer zo groot wordt gaan al die autopestregeltjes plotseling ook voor motor gelden en daar zit ik niet echt op te wachten. en het OV is ook geen optie want dat kost gewoon te veel tijd. ik wou gisteren ergens heen en dacht er over om met het OV te gaan. ik woon tenslotte 5 minuten lopen van het station en dan heb je mooi geen parkeer problemen en je hoeft je motorpak en helm ook niet ergens op te bergen. reistijd met eigen vervoer ongeveer 30 minuten met het OV ruim 2 1/2 uur. nee daar ga je mensen echt mee overtuigen.
 
Het is een wijd verspreide misvatting om te denken dat tijd in de file verloren gegane werktijd is. Sterker nog, als de files opgelost zouden worden, is dat reden voor mensen om verder van hun werk vandaan te gaan wonen.
Dan heb je het alleen over woon-werkverkeer. Bij mensen die voor hun werk op de weg zitten (vrachtwagenchauffeurs, vertegenwoordigers e.d.) betekent het in de file staan wèl verloren werktijd. Zij kunnen daardoor minder klanten langs, minder snel goederen leveren etc.
 
Zelf vind in het OV ook niet fijn hoor, ook al maken ze het goedkoper
Met de motor ben ik 30 minuten bezig voor Woon-werk
Met het OV 75 minuten en het is nog duurder ook
Zelfs met de fiets doe ik er 70 minuten over en als ik de pont mis 80 minuten, het is gratis en nog gezonder ook



Als mensen nou gaan carpoolen of zo en dan allemaal met ze 2e ipv alleen in een auto gaan, scheelt dat al de helft van de auto's, dat werkt toch veel beter
Werkgevers hierin stimuleren zodat men allemaal hetzelfde moment werkt en dus met elkaar mee kan werken

Ach, er zijn zoveel mogelijkheden hoe het file probleem opgelost kan worden maar de enige optie bij de overheid is meer asfalt aanleggen...
 
De laatste tijd is het vaker in het nieuws, het fileprobleem in Nederland wat blijft groeien. Vele vingers wijzen naar de beruchte kilometerheffing, waar mensen per kilometer rijden in de spits extra moeten betalen. Dit is natuurlijk de makkelijkste en meest winstgevende oplossing, maar is het ook de beste oplossing?

Toen ik het probleem in het nieuws zag riep ik gelijk (voor de grap): Subsidieer het motorrijden of de motorrijlessen! Motoren nemen nou eenmaal minder ruimte in op de weg waardoor er minder snel files ontstaan.

Nu kwam ik toevallig op deze Belgische studie uit 2011 welke mijn vermoedens doet bevestigen. Uit deze studie blijkt namelijk dat, wanneer 10% van het autoverkeer vervangen wordt door motorrijders, er 40% minder files ontstaan! Wanneer 25% van de personenauto's worden vervangen door motoren zal het gehele fileprobleem opgelost zijn!

Dus hierbij mijn oplossing voor het fileprobleem: Subsidieer het motorrijden/de motorrijlessen *O*

Wat is jullie mening? :]
Mooie studie is het ... en dateert al van veel eerder dan de datum van 2011 zoals in het artikel, is al eens gedaan in de jaren 80, en op het einde van de jaren 90 ook.

Het is een feit, 10% uit de auto halen en op de motor zetten, en de file is 40% verminderd.

Motorrijden gaan subsidiëren? Doet men hier al. Motorrijden, en alles, maar dan ook alles, wat daar aan verbonden is, tot aan een jaarlijkse opfriscursus van welke aard maar ook, en zelfs max 1 educatief motortijdschrift (zoals m&t bijvoorbeeld, een tijdschrift als easyriders valt er niet onder) zijn hier 100% fiscaal aftrekbaar!

Verder zie ik dat de studie gaat over het gedeelte van de E40 tussen Leuven en Brussel. Dat stond eind vorige eeuw bekend als ergste fileplaats in België. Echter is dat heden ten dage sterk verbeterd tegenover eind vorige eeuw, algemeen sterk toegenomen verkeer, maar dat deel is er juist (sterke) afname. E40 tussen Brussel en Aalst, dat is pas een ramp, en de zuid-oostelijke regio rond Brussel.

Antwerpen is ook een ramp ... ohw wacht ... het gaat hier over België, niet over Antwerpen ...

Get gedeelte tussen Brussel en Leuven heeft in de richting van Brussel een vierde vak gekregen, de wissels met de aansluitingen op de ring, en in en uitritten op dat deel zijn allen grondig aangepakt. En OOK hebben ze de diensten van de NMBS en De Lijn (trein en bus), en de trams en metro in Brussel grondig aangepakt. Heeft ruim 15 jaar geduurd, maar het resultaat mag er wezen.

Nog meer mensen naar de motor jagen?
Ik ben geen tegenstander, maar evenmin een voorstander, ook al mag dat egoïstisch lijken, want hoe meer motorrijders, hoe sneller dat die 100% fiscale aftrek gaat wegvallen, en dat willen wij, de huidige motorrijders gewoon niet.

Of heb je geen idee hoe verschrikkelijk duur motorrijden in België wel is? ...
1 liter E10 kost hier anders wel tussen de 1,3 en 1,4€ hoor, dat is niet meer te houden, een rijtaks van 56€, en een verzekering van 180 à 250 € als je onder de 74kW blijft, en tot 300€ als je erboven gaat ... nee, we willen die 100% aftrekbaarheid echt niet kwijt.
Dat ze iedereen maar de trein en bus in jagen, beter voor hen, moeten ze niet leren rijden en zich op de weg focussen, beter voor ons, rustiger op de baan.

OV dan gaan subsudiëren? Nee, is niet goed voor onze belastingen. Gewoon aan de Chinezen verkopen die handel, dan krijgen we eindelijk vriendelijke bediening, correcte dienstregelingen, en moet het niet met belasting geld betaald worden. Chinezen, die weten hoe het aan te pakken ...
 
Zelf vind in het OV ook niet fijn hoor, ook al maken ze het goedkoper
Met de motor ben ik 30 minuten bezig voor Woon-werk
Met het OV 75 minuten en het is nog duurder ook
Zelfs met de fiets doe ik er 70 minuten over en als ik de pont mis 80 minuten, het is gratis en nog gezonder ook



Als mensen nou gaan carpoolen of zo en dan allemaal met ze 2e ipv alleen in een auto gaan, scheelt dat al de helft van de auto's, dat werkt toch veel beter
Werkgevers hierin stimuleren zodat men allemaal hetzelfde moment werkt en dus met elkaar mee kan werken

Ach, er zijn zoveel mogelijkheden hoe het file probleem opgelost kan worden maar de enige optie bij de overheid is meer asfalt aanleggen...

Allemaal dezelfde tijden werken is JUIST onderdeel van het probleem. Het maakt mijn werkgever geen snars uit of ik 9u of 10u30 begin, als ik mijn werk maar doe. Dat scheelt mij enorm veel tijd, maar ik begrijp dat niet iedereen dat kan omdat het leven van alle instanties zo'n beetje rond 9t/m5 gebouwd is.

Daarbij heb ik bijv geen enkele collega die echt in de buurt woont.
 
...
Als mensen nou gaan carpoolen of zo en dan allemaal met ze 2e ipv alleen in een auto gaan, scheelt dat al de helft van de auto's, dat werkt toch veel beter
Werkgevers hierin stimuleren zodat men allemaal hetzelfde moment werkt en dus met elkaar mee kan werken
Bij ons op de luchthaven doen ze dat.
Mensen uit dezelfde regio geven ze zoveel mogelijk gelijk shiften en dagen.
Het helpt, want berekend werd dat er daardoor onder het G4S personeel alleen al 16% minder auto's naar het werk komen. Goed voor het verkeer dus.
Al moet er wel bij verteld worden dat het aantal G4S personeel dan weer maar een klein deel uitmaakt van het volledige rechtstreekse luchthaven personeel, ongeveer 1100 agenten, tegenover een kleine 22000 rechtstreekse werknemers op de luchthaven. Dus die 16% wordt plots heel klein, want lang niet alle werkgevers kunnen dat doen.
Maar ook voor de werknemer, want de werkgever geeft elk personeelslid de wettige km vergoeding voor naar het werk te komen. Dat is geen immens bedrag natuurlijk, maar als je met drie carpoolt, rijd je maar 1/3, terwijl je km vergoeding niet door 3 gedeeld wordt.

Zo krijg ook ik van mijn werkgever km vergoeding, terwijl ik legaal ook mijn motorkosten kan terugkrijgen van vadertje staat, volledig en integraal als ik de motor enkel voor woon werk gebruik.

Echter geef ik zo weinig uit aan mijn motor door dat het een verry low budget motor is en al het werk eraan zelf doe, ik niet over de forfaitaire vergoeding voor woon werk verkeer kom, en dus beter die behoud dan de motor in te brengen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allemaal dezelfde tijden werken is JUIST onderdeel van het probleem. Het maakt mijn werkgever geen snars uit of ik 9u of 10u30 begin, als ik mijn werk maar doe. Dat scheelt mij enorm veel tijd, maar ik begrijp dat niet iedereen dat kan omdat het leven van alle instanties zo'n beetje rond 9t/m5 gebouwd is.

Daarbij heb ik bijv geen enkele collega die echt in de buurt woont.

Bij mij zijn er juist 3 personen op werk die allemaal uit hetzelfde dorp komen maar allemaal andere werktijden hebben (6:00, 7:00 en 8:30), die gaan natuurlijk niet met elkaar meerijden

Uurtje of 6 beginnen of pas om 10 zou ik prima vinden, lekker voor/na de spits maar voor veel bedrijven is dat "niet mogelijk" of doen daar gewoon te moeilijk over
 
Bij mij zijn er juist 3 personen op werk die allemaal uit hetzelfde dorp komen maar allemaal andere werktijden hebben (6:00, 7:00 en 8:30), die gaan natuurlijk niet met elkaar meerijden

Uurtje of 6 beginnen of pas om 10 zou ik prima vinden, lekker voor/na de spits maar voor veel bedrijven is dat "niet mogelijk" of doen daar gewoon te moeilijk over
En is het niet mogelijk om die een zelfde werktijd te geven?
Dat is wat G4S bij ons doet.

Maar toch, ondanks er redelijk veel in mijn regio wonen, ik neem de motor!
 
De laatste tijd is het vaker in het nieuws, het fileprobleem in Nederland wat blijft groeien. Vele vingers wijzen naar de beruchte kilometerheffing, waar mensen per kilometer rijden in de spits extra moeten betalen. Dit is natuurlijk de makkelijkste en meest winstgevende oplossing, maar is het ook de beste oplossing?

Toen ik het probleem in het nieuws zag riep ik gelijk (voor de grap): Subsidieer het motorrijden of de motorrijlessen! Motoren nemen nou eenmaal minder ruimte in op de weg waardoor er minder snel files ontstaan.

Nu kwam ik toevallig op deze Belgische studie uit 2011 welke mijn vermoedens doet bevestigen. Uit deze studie blijkt namelijk dat, wanneer 10% van het autoverkeer vervangen wordt door motorrijders, er 40% minder files ontstaan! Wanneer 25% van de personenauto's worden vervangen door motoren zal het gehele fileprobleem opgelost zijn!

Dus hierbij mijn oplossing voor het fileprobleem: Subsidieer het motorrijden/de motorrijlessen *O*

Wat is jullie mening? :]

Weer een onzin studie van een hobbyist welke alleen maar geld heeft gekost en geen zoden aan de dijk zet, net zoals als je over die zelfde dijk rijdt en er wordt (is echt) onderzoek gedaan om er achter te komen hoeveel muggen een auto in een uur dood gereden worden door een auto.
full
 
De maatschappelijke kosten van files worden zwaar overschat. Boete clausules voor leveranciers die daardoor te laat komen, dat zou nog kunnen. Maar elke werknemer die 10 minuten per dag in de file staat, genereert echt niet meer omzet als 'ie opeens niet meer in de file staat.

Het is een wijd verspreide misvatting om te denken dat tijd in de file verloren gegane werktijd is. Sterker nog, als de files opgelost zouden worden, is dat reden voor mensen om verder van hun werk vandaan te gaan wonen. Dan komt de BREVER wet namelijk om de hoek kijken.Bron: BREVER-wet - Wikipedia
De meest directe kosten zijn de extra loonkosten tov rij tijden zonder vertragingen, lijkt me.
 
Terug
Bovenaan Onderaan