100.000 kilometer met mijn brommerke. De Sym Symphony ST 50cc

bertocello

Die hard MF'er
11 apr 2012
363
126
Bree, Belgie
Zo, dat vind ik nu zelf ook wel een mooie prestatie om met een 50cc brommer, 100.000 kilometer te rijden. Wat mij gelukkig maakt is dat ik deze afstand heb afgelegd zonder revisie. Maar ik geef een korte samenvatting van deze mijlpaal. Rijden deed ik in elk weertype, de Symphony heeft dus heel wat regen over zich heen gekregen en dat is ook nooit een probleem geweest. De achterband heb ik ongeveer 20 keer lek gereden, voorband 1 keer.
De onderdelen die ik vervangen heb. 2 voorbanden en 4 achterbanden. Een batterij. Een set voorste en een set achterste remblokken. Onder garantie werd 1x de spanningsregelaar en 1x het inlaatspruitstuk vervangen. Elke 4.000 kilometer werd de olie vervangen, in de winter de Valvoline 5w40 en in de zomer Valvoline 10w40. Ook de lamp van het voorlicht ging 6 keer kapot alle andere (led)lampen zijn nog dezelfde als toen ik hem kocht. Ook de remolie is nooit vervangen. Luchtfilter en bougie ongeveer elke 10.000 kilometer vernieuwd. Wel had ik rond de 21.000 kilometer een frontale aanrijding die wat lichte schaaf sporen maakte. Dit werd ruim vergoed door de verzekering van de tegenpartij maar ik heb het nooit laten repareren. En er was nog die keer dat de brommer bij de dealer stond en niet meer wilde starten, geen vonk op de bougie. Tot er aan de draden rond het contactslot werd gemanipuleerd, dan startte hij plots weer wel. We hebben nooit kunnen vinden wat hier het probleem was geweest en hierna heeft zich dit ook nooit meer voorgedaan. Misschien moet ik toch maar voorzichtig concluderen dat de Symphony geen “Hij” maar een “Zij” is?
Zeer waarschijnlijk is er nu wat speling op de distributieketting, ikzelf hoor of merk dat niet maar volgens mensen die er wat van kennen maakt het motortje iets meer lawaai.

Het hallelujah verhaal dan.

Dit kan lang worden maar ik houd het kort. Het motorblok is nog nooit open geweest. Geen enkele lager werd vervangen, alle dichtingen zijn nog dezelfde als van de eerste kilometer, geen versleten rubbers aan de ophanging. De laklaag is op de meeste plaatsen nog als nieuw, de uitlaat kan mits een verse laklaag zo in de etalage. Elke dag startte de Sym probleemloos, winter en zomer. Het verbruik was altijd onder de 2 liter per 100 kilometer. Meestal zelfs 1,4 liter per 100km. De laatste tijd 1,8 per 100 km. Op 100.000 kilometer heb ik geen enkele keer olie hoeven bijvullen, ik heb ondanks regelmatig controleren, nooit kunnen vaststellen dat de Symphony olie verbruikte.

Zou ik de Symphony nog opnieuw kopen? Ik weet het niet. Het moeilijk afleesbare display en zeker de joelende eindaandrijving houden mij daarvan af. Natuurlijk ben ik nog niet zover. Voorlopig blijf ik de Symphony rijden zoals hij is. Echt reviseren doe ik niet, dan kijk ik uit voor iets nieuws. Deze brommer is echt stevig gemaakt. Hij mag wat betreft betrouwbaarheid en bouwkwaliteit gerust langs een Honda staan.
De volledige levensloop vanaf dag 1 vind je hier Sym Symphony ST 50 4t
 
Laatst bewerkt:
Zo, dat vind ik nu zelf ook wel een mooie prestatie om met een 50cc brommer, 100.000 kilometer te rijden. Wat mij gelukkig maakt is dat ik deze afstand heb afgelegd zonder revisie. Maar ik geef een korte samenvatting van deze mijlpaal. Rijden deed ik in elk weertype, de Symphony heeft dus heel wat regen over zich heen gekregen en dat is ook nooit een probleem geweest. De achterband heb ik ongeveer 20 keer lek gereden, voorband 1 keer.
De onderdelen die ik vervangen heb. 2 voorbanden en 4 achterbanden. Een batterij. Een set voorste en een set achterste remblokken. Onder garantie werd 1x de spanningsregelaar en 1x het inlaatspruitstuk vervangen. Elke 4.000 kilometer werd de olie vervangen, in de winter de Valvoline 5w40 en in de zomer Valvoline 10w40. Ook de lamp van het voorlicht ging 6 keer kapot alle andere (led)lampen zijn nog dezelfde als toen ik hem kocht. Ook de remolie is nooit vervangen. Luchtfilter en bougie ongeveer elke 10.000 kilometer vernieuwd. Wel had ik rond de 21.000 kilometer een frontale aanrijding die wat lichte schaaf sporen maakte. Dit werd ruim vergoed door de verzekering van de tegenpartij maar ik heb het nooit laten repareren. En er was nog die keer dat de brommer bij de dealer stond en niet meer wilde starten, geen vonk op de bougie. Tot er aan de draden rond het contactslot werd gemanipuleerd, dan startte hij plots weer wel. We hebben nooit kunnen vinden wat hier het probleem was geweest en hierna heeft zich dit ook nooit meer voorgedaan. Misschien moet ik toch maar voorzichtig concluderen dat de Symphony geen “Hij” maar een “Zij” is?
Zeer waarschijnlijk is er nu wat speling op de distributieketting, ikzelf hoor of merk dat niet maar volgens mensen die er wat van kennen maakt het motortje iets meer lawaai.

Het hallelujah verhaal dan.

Dit kan lang worden maar ik houd het kort. Het motorblok is nog nooit open geweest. Geen enkele lager werd vervangen, alle dichtingen zijn nog dezelfde als van de eerste kilometer, geen versleten rubbers aan de ophanging. De laklaag is op de meeste plaatsen nog als nieuw, de uitlaat kan mits een verse laklaag zo in de etalage. Elke dag startte de Sym probleemloos, winter en zomer. Het verbruik was altijd onder de 2 liter per 100 kilometer. Meestal zelfs 1,4 liter per 100km. De laatste tijd 1,8 per 100 km. Op 100.000 kilometer heb ik geen enkele keer olie hoeven bijvullen, ik heb ondanks regelmatig controleren, nooit kunnen vaststellen dat de Symphony olie verbruikte.

Zou ik de Symphony nog opnieuw kopen? Ik weet het niet. Het moeilijk afleesbare display en zeker de joelende eindaandrijving houden mij daarvan af. Natuurlijk ben ik nog niet zover. Voorlopig blijf ik de Symphony rijden zoals hij is. Echt reviseren doe ik niet, dan kijk ik uit voor iets nieuws. Deze brommer is echt stevig gemaakt. Hij mag wat betreft betrouwbaarheid en bouwkwaliteit gerust langs een Honda staan.
De volledige levensloop vanaf dag 1 vind je hier Sym Symphony ST 50 4t
Mooi verhaal , en bewijs van degelijkheid !👍 Ik zou hem (of haar O-) ) niet wegdoen , als het kan erbij houden en doorrijden uit nieuwsgierigheid ..
 
Weleens eerder gelezen dat iemand 100.000km op een sym had gereden.
Ik weet niet of het een symphony was, maar de mio motor schijnt ook goed te zijn.
 
Super voor een 50 cc'tje. Als ik zie wat je in die tijd hebt moeten uitgeven aan onderhoud is in verhouding tot het aantal kilometers zeer weinig. Klasse.👍
 
ik vind het echt knap. Hoeveel miljoen (miljard?) keer heeft het zuigertje reeds een ontploffing gehad op z'n kopje?

Ik doe eens een zeer natte vingeroefening met een "enorme" foutmarge.

100000km.
gemiddeld 20kmh.
daarvoor heeft u 5000h nodig gehad om dit bijeen te fietsen.
dit zijn 300000 minuten.
en de brommer draait gemiddeld 4000tr/min.

1.200.000.000 rondjes heeft de krukas gedraaid. 1,2 miljard!
600miljoen keer een plofje op z'n kop.

klopt dat een beetje ?
:)
 
Nee. Ik reken zo. Mijn gemiddelde snelheid is 34 km/uur. Dat is 560 meter per minuut, om dan 100.000 km te rijden ben ik 178.571 minuten onderweg. Het gemiddeld toerental is dan 6.300 omwindingen per minuut. De uitkomst is dan 1.125.000.000.
Mijn toertjes zijn nooit minder dan 15 kilometer, 40 of 50 kilometer per keer is heel gewoon.
Om het overzichtelijk te houden tel ik de krukas omwentelingen bij stationair draaien niet mee. Zoveel zal dat ook niet zijn denk ik.
 
Goed bezig!

Wij rijden ook Sym's. Ben wat slordiger met de olie :$ :$ :$ (hij mag blij zijn met elke 10-12 K nieuwe olie, bijvullen doen we niet) Banden gebruikt idem ongeveer,remblokken veel meer, die ene was bij 50K totallloss, maar dat lag niet aan de Sym, de ander is bij 70K open geweest,en rijdt nog vrolijk door.

En met de onze wordt niet heel zachtzinnig om gegaan, qua gebruik mag het wel maal 2 of 2,5 (bezorgbrommer)

Inderdaad, ben erg tevreden over Sym
 
Nee. Ik reken zo. Mijn gemiddelde snelheid is 34 km/uur. Dat is 560 meter per minuut, om dan 100.000 km te rijden ben ik 178.571 minuten onderweg. Het gemiddeld toerental is dan 6.300 omwindingen per minuut. De uitkomst is dan 1.125.000.000.
Mijn toertjes zijn nooit minder dan 15 kilometer, 40 of 50 kilometer per keer is heel gewoon.
Om het overzichtelijk te houden tel ik de krukas omwentelingen bij stationair draaien niet mee. Zoveel zal dat ook niet zijn denk ik.

In het filmpje klinkt de brommer als 4 takt, klopt dat? Volgens mij moet je het aantal ontploffingen dan delen door 2

Eerste rotatie
Suck
Squeeze

Tweede rotatie
Bang (ontploffing op het kopje)
Blow

Stel dat je dus twee rondjes per minuut doe dan heeft hij 1 ontploffing gehad. Of denk ik verkeerd :)?

Ander detail, mocht je blok een slag van 4cm hebben, dan heeft je zuiger 90.000km afgelegd. Mocht de slag langer zijn dan is de kans aanwezig dat de zuiger een grotere afstand heeft afgelegd dan jij :p
 
Laatst bewerkt:
Das een aardige prestatie! Heb zelf ooit slechts 10.000 km met een Sym Orbit 45km, gereden, toen had ik de lagers achter al om zeep geholpen. Sindsdien een Honda PCX 150 cc, rijd erg betrouwbaar.

Geinig trouwens dat een PCX die dus gemakkelijk 90 of harder kan, minstens net zo zuinig is als een 45 km scooter.

Maar in elk geval zeer nette prestatie! Hoelang heb je erover gedaan?
 
(...)
De volledige levensloop vanaf dag 1 vind je hier Sym Symphony ST 50 4t
Bij jouw scooter valt de km-teller van 99.999 terug op 0.
Dat zal waarschijnlijk niet bij elk merk en model het geval zijn.
Er is zo een serie op Youtube "klokje rond" en daar is ook al wel eens een auto voorbijgekomen die op 999.999 stond.
Die km-tellers bleven hangen op 999.999 en vielen niet terug naar 0.
 
Vandaag in de gietende regen bereikte ik de 120.000 kilometer en op een gescheurde inlaat spruitstuk en een spannings regelaar geen abnormale slijtage gezien. Uitlaat, remschijven zuiger en cilinder zijn nog de originele. 35.000 kilometer geleden constateerde de dealer dat het blokje terminaal was wegens een uitgerekte distributieketting/spanner, die onderdelen draaien nog altijd mee!
 
:} RESPECT! Lekker blijven door tuffen met de Sym. Is een nieuwe distibutieketting/spanner nog een optie Voor meer klimometers?
 
:} RESPECT! Lekker blijven door tuffen met de Sym. Is een nieuwe distibutieketting/spanner nog een optie Voor meer klimometers?
Nee. Ik denk dat, motorisch gezien, onderhand zowat alles aan revisie toe is, vandaar. Ik blijf hem nu origineel houden tot hij krak zegt. Hoewel, olieverbruik is nog altijd nul!
 
Terug
Bovenaan Onderaan