100.000+ kilometers op de teller???

meik de beik

Die hard MF'er
22 mei 2005
816
0
randje Achterhoek
Heb zoekfunctie gebruikt maar kom overwegend behoorlijk oude topics tegen. Daarom maar een nieuwe.

Ik rij zelf 20/30.000 km per jaar met heel veel lol uiteraard, zou ook niet anders willen.
Over het algemeen hou je dat dus niet 10 jaar vol met dezelfde motor. Kilometerstanden van 100.000+ zijn al best bijzonder.
De verkoopwaarde begint bij 50.000 al onevenredig hard te dalen zodat je het best voor die tijd al verkoopt of inruilt op een ‘jongere’.

Sta nu enigszins voor die keuze. Ben erg tevreden met mijn TDM 900 en zou best nog wel een jaartje of 2 willen doorrijden. Er staat nu dik 40.000 op, volgend jaar dus minimaal 65.000. Is dan al lastiger verkoopbaar.

Wie is de 100.000 al (ruim) gepasseerd?
Ik ben erg benieuwd naar concrete km-standen + eventueel ‘grote’ ingrepen/revisie die je hebt gedaan. Ook ben ik benieuwd wat je motiveert (gemotiveerd heeft) om zo lang door te rijden en te ‘investeren’ in een revisie ipv een andere motor te kopen. En hoelang ben je van plan nog door te rijden?

Op voorhand is te verwachten dat er veel (alleen maar ?) bmw-ers zullen reageren.
Dat bmw's zooo geweldig zijn wisten we natuurlijk al lang :X . Ben toch vooral ook geinteresseerd in niet-bmw's tot een jaar of 10 oud. (ben nog lang geen 50 haha).
Is misschien toch wel een beetje kinderachtig: Voor bmw's geldt vanaf 200.000km ;) Ben eigenlijk wel benieuwd hoelang een politiemotor meegaat...

Zal zelf aftrappen: (misschien niet helemaal representatief want het is wel een oudje)
Mijn Kawasaki Z1000 (a1 uit 77) heeft 120.000 gedraaid. Heeft bij ca. 90.000 grote blokrevisie gehad (zuigers, koprevisie, nokkenas-ketting + geleiders, dynamorotor) Ook uitlaat, balhoofdlager, achterschokbrekers, tellers, bobines en accu zijn al eens vervangen.
Heb nu speling op achtervorklagers en wiellagers en een elektrisch probleempje met knipperlichten
Moet eerlijk zeggen dat het mooie er af is, moet eigenlijk een keer grondig uit elkaar, en weer in elkaar. (tijd, tijd, tijd…)

Wie volgt?
 
Moto Guzzi 1000 SPII
bj 1985
kmst 225.000
160.000 kleppen vervangen voor loodvrije benzine
170.000 koppeling versleten, vliegwiel ingeslagen
210.000 zuigerveren vervangen

zuigers, cylinders, versnellingsbak etc nog origineel af fabriek

motivatie? gewoon een goeie fiets waar ik alles zelf aan kan doen die verzekeringstechnisch gen drol meer kost
 
Laatst bewerkt:
105.000 km :)

ehmm..
-diverse lekke banden
-wat constructief werk aan de uitgaande as ivm het ontbreken van schroefdraad op de as
-afgebroken klepdekselbouten bij 250 op de A27 :X
-diverse lekke voorvorkkeerringen
-2x gejat
-1x onhandig afgestapt
-1x in de grindbak van zandvoort gestaan B|
-achterwiellagers aan gort ergens op een bergweg in italie
-diverse andere lagers
-etc :P


edit: yamaha thundercat uit '97 trouwens
 
Laatst bewerkt:
Ik lees altijd met veel verwondering de rubriek 'marathon motor' in de Moto73... Daar passeren ook de meest uit een lopende motoren met meer dan 100.000km.

Over het algemeen mankeren ze weinig op een lage inruilwaarde na :X
 
190.000 km op een Suzuki GSX1100F uit '92

  • bij 90.000 blok gereviseerd (lag toch open ter controle omdat hij na een duikeling van een alpenpas niet lekker meer liep)
  • nieuwe vacuumschuiven
  • nieuwe inlaatrubbers
  • balhoofdlagers (1x)
  • lagers achterwiel (1x)
  • nieuwe aandrijving tellermechanisme
  • nieuwe benzinekraan
  • nieuwe hoofdzekering

Reden dat ik hem nog heb: Het blijft een heerlijk blok waarmee je rustig in de 5e versnelling door een dorpje kan tuffen om daarna het gas open te draaien en het ding dan door blijft trekken tot 260 *D

Maar gaat er toch uit omdat voor de 2e keer de uitlaatbochten doorgerot zijn en er geen betaalbare alternatieve uitlaten te krijgen zijn. -O-
 
Laatst bewerkt:
Oh ... en over BMW's, een jaar of drie geleden heb ik staan kletsen met een vent die 600.000 km op z'n K100 had gereden. Die zal ondertussen ook wel weer een tonnetje of zo verder zijn.
 
+/- 110000 km op de Bandit 1200S (hoofdzakelijk woon-werk verkeer)
Diverse kettingen (waaronder 2 doorgetrokken) en tandwielsets.
1x achterwiellager
Motor, nooit opengedaan
kabelboom hersteld (was doorgesleten met massieve kortsluiting tot gevolg)
 
Heb mijn oude fazer 600 aan mijn broertje verkocht (2 jaar terug al)
Stond toen 98000 km..
Ondertussen is die de 120.000 km gepasseerd.
Blok revisie, verder rijdt ie nog super :)
 
+/- 110000 km op de Bandit 1200S (hoofdzakelijk woon-werk verkeer)
Diverse kettingen (waaronder 2 doorgetrokken) en tandwielsets.
1x achterwiellager
Motor, nooit opengedaan
kabelboom hersteld (was doorgesleten met massieve kortsluiting tot gevolg)

Bij mijn Bandit 1200 moest na 15000 km de hele versnellingsbak gereviseerd worden.
exemplarisch???
 
Hier een Yamaha XJ900 F uit 1992.

4 jaar geleden gekocht met 93.000 km op de klok.
Inmiddels staat hij op 197.000 km.

Onderhoud: olie + filter, remmen, luchtfilter, banden worden redelijk bijgehouden. Grote beurt is al weer 70.000 km geleden.
Blok is één keer open geweest vanwege een lekke voetpakking.

In de afgelopen 4 jaar drie keer in de file van de weg gereden, 4x onderuit door ijzel, sneeuw of andere viezigheid (of door tegen beter weten in te blijven rijden).

Dagwaarde: 1000 euro haalt hij niet meer, door veel pekel, schuivers, krassen en matzwarte verf.

Maar zolang het ding blijft lopen zonder grote onkosten blijf ik er op rijden.
 
+/- 110000 km op de Bandit 1200S (hoofdzakelijk woon-werk verkeer)
Diverse kettingen (waaronder 2 doorgetrokken) en tandwielsets.
1x achterwiellager
Motor, nooit opengedaan
kabelboom hersteld (was doorgesleten met massieve kortsluiting tot gevolg)

mijn b12 nu op +118.000km en gaat ook nog naar engeland dit jaar.
echte reparaties:
olielek koppakking
lekkage hydralische koppeling
carburateurs vervangen.

voor de rest de gebruikelijke slijtage delen en stomiteiten schade.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eerder een BMW K100 zien rijden met op zijn koffer geplakt:

650.000 Km en nog steeds gelukkig

Mooie stand hoef ik nog maar 604000 :+
 
vraag je ook af wat restwaarde voor een betekenis heeft als je doorrijdt.


(mijn spullen zijn bij aanschaf meestal al in restwaarde gedaald tot ongeveer 0. spullen mooi houden lukt mij nooit zo goed. rijdt vervolgens wel lekker ontspannen, maar wel met de wetenschap dat wegdoen pas aan de orde is als het onderhoud niet meer te betalen is)
 
Reden dat ik hem nog heb: Het blijft een heerlijk blok waarmee je rustig in de 5e versnelling door een dorpje kan tuffen om daarna het gas open te draaien en het ding dan door blijft trekken tot 260 *D

Tijd voor een scooter zou ik zeggen })
Kan je van 0km/u tot weet ik veel hoeveel zonder te schakelen naar een leuke snelheid :+


Wat betreft verkoopbaarheid is het inderdaad erg moeilijk om motoren boven de 50.000km te verkopen. Merk het aan de Fazer van mn broer, 86.000 gelopen, loopt supergoed, maar geinteresseerden? Ja, een handje vol voor een te lage prijs....
Puur psychisch een blok met maar 20.000km kan al veel beroerder lopen, maar wat doe je er aan ?
 
Sta wel te kijken dat motoren zulke hoge KM kunnen halen. :o
Een motor helemaal oprijden (wel goed onderhoud) is denk ook het goedkoopste? :)
 
Ik heb m'n kawa GPz900R ('84) destijds met 105.000 km ingeruild.
Naast gewoon regulier onderhoud als kettingen en banden om de 50.000 km een nokkenasketting+spanner moeten vervangen.
Verder was mijn radiateur na een schuivertje beschadigd (scheurtje); daar kwam de nieuwe eigenaar achter.
Verder moest ik, toen ik tegen de ton aan km's liep, elektra/bedrading controleren. Stekkerverbindingen nalopen etc.; wat storingen verhelpen.

Kon nog jááááren mee die GPz - maar ja, ik had m'n zinnen op een duc gezet 8-)
 
Honda CB1 (ja zo'n 400cc jankplank)

Verkocht met 96000 mijlen op de teller (154000 km)
Buiten het onderhoud: 1 achterwiellager, en een asje voor het koppelingshandle.
Aandachtspuntje: het frame wil wel eens gaan scheuren bij de bovenste motorblok ophangpunten. Bij de mijne was dat links. Vastgebraden en nooi meer last van gehad.

Toen nog geen olieverbruik of andere afwijkingen, gewoon een goed ding. Niet mooi meer door wat kleine beschadigingen (valpartijtje tijdens gladheid, Jules de Korte in z'n koekblik enz.) en pekel, maar nog steeds gaan als de brandweer.
 
Kawasaki ZX10 uit 1988, me dikke vriend tuft dit jaar met gemak de 200.000 km voorbij en dat alles zonder tegen te sputteren.
Olie krijgt ie af en toe,evenals een bandje en that's it. beurten doen we niet meer aan sinds we voorbij de 70.000 km zijn en loopt als een zonnetje.
full
 
Ik heb m'n Fazer 1000 ingeruild voor een nieuwe bij 78.000 km. Ook vanwege de eventuele inruilwaarde als ik door zou blijven rijden. Maar goed, deze is nu dus 2 jaar en 4 maanden oud en heeft bijna 49.000 achter de rug. Olieverbruik is in tegenstelling tot de vorige nihil, in het begin steviger ingereden (zuigerveren sluiten misschien beter af?) en gelijk vanaf het begin Bel Ray olie ipv Shell Advance. Ook geen klevende koppeling nu. Voorlopig blijf ik hier nog mee rijden.

Een vriend van me heeft een 96'er Fireblade gehad en er in 4 jaar 140.000 km mee gereden. Fiets had bij 140.000 km meer vermogen dan bij 40.000, geen druppel olieverbruik, kleppen hoefden nog nooit gesteld te worden.... Dus...
Andere vriend kwam in Italië een Nederlander tegen op een 98'er R1 met 196.000 km, probleemloos.
Alleen door die onzin houding tegenover fietsen met meer dan 40.000 km zijn ze dus geen drol meer waard B| en dat terwijl de nieuwe eigenaars misschien hooguit 5-10.000 km per jaar rijden en er dus nog jaren mee vooruit kunnen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan