100 PK begrensing

YamaMocro

Die hard MF'er
25 jul 2003
259
0
Rotterdam
Ik lees vaak verhalen over motoren uit duitsland die een 100pk begrensing hebben, geldt dit ook voor Belgie?
Als ja, hoe kan je achterhalen of een motor op volle vermogen is of 100PK is?

Alvast bedankt, :]
 
Even uit m'n hoofd heeft de 100 pk begrenzing in België een fiscale reden. Dus worden er veel motoren verkocht als < 100 pk waarna ze op vol vermogen worden gezet.
 
In theorie wel ja O-) .

Ik bedoelde ermee te zeggen dat als de motor van de TS een 100pk versie is, dat dat ook op de papieren zou moeten staan.
Als dat al niet op het kenteken staat, dan hoef je je ook geen zorgen te maken of je een afgeknepen versie hebt volgens mij.
 
Maar Frankrijk doet er niks mee verder. Op een motorbeurs was een stand van politie waar een vriend van mij die daar woont vroeg naar het 25kW gebeuren daar. Hadden ze nog nooit van gehoord. Verder rijden daar ook zat GSX-F's en R6' rond. Kort gezegd, wil je op je 18e op een 100+ pk motor rondrijden...
 
is in belgie ook zo als je een nieuwe koopt
mijn stond ook eerst op 100 pk en na het eerst onderhoud op vol vermogen laten zetten }) :9 *D
 
wat dacht je van een ritje :)
Zelfs motor testers konden niet weten of een motor geknepen is, het gaat in dit geval om een fazer 1000, normaal is ie 150PK en in sommige landen geknepen tot 100.
Ik zou dan toch graag willen weten hoe ik dit kan achterhalen, het gaat met name om belgie.
 
Ik lees vaak verhalen over motoren uit duitsland die een 100pk begrensing hebben, geldt dit ook voor Belgie?
Als ja, hoe kan je achterhalen of een motor op volle vermogen is of 100PK is?

Alvast bedankt, :]

Vraag me af waar je die verhalen leest, ik ben ze nog nooit tegengekomen.
Wat Duitsland betreft zijn het dan ook indianen verhalen!

Zal ff een toelichting geven:
In Duitsland kost een motorverzekering meer dan bij ons het geval is.
In mijn geval, ik rij een RSV Mille, zou ik voor een vol-casco verzekering ongeveer het tienvoudige betalen t.o.v. hier. (Volledige noclaim)
Reden is dat in Duitsland de verzekeringspremie vanaf 73 kW (100 peekaa) schrikbarend duurder wordt, in stappen van 7,35 kW (10 peekaa).
Voor een motor met 120 peekaa (88 kW) betaal je ongeveer het dubbele aan verzekeringspremie als een motorfiets met minder dan 100 peekaa.

Om de markt in Duitsland aantrekkelijker te maken kunnen motorfietsen van restricties worden voorzien om ze onder de 73 kW te brengen.
Veelal gebeurd dit ook om de goedkopere verzekeringspremie te betalen.
Duitsland kent voor motorfietsen een 2-jaarlijkse TUV-keuring waarbij wordt nagekeken of de restricties nog aanwezig zijn.
E.e.a. staat altijd vermeld op de Fahrzeugbrief.
Iemand die de restricties verwijdert zal dit moet aangeven bij de TUV waarna weer een keuring volgt en hij zal zijn verzekering moeten inlichten.
Als ie dit niet doet is ie bij een ongeval niet verzekerd.

Motorfietsen (zeker die boven 73 kW) zijn in Duitsland dan ook zelden vol-casco verzekerd, tis gewoon onbetaalbaar en staat vaak in geen verhouding tot de waarde van de motor.

Fabrikanten van motorfietsen spelen hier ook op in, zo heeft bijvoorbeeld het oud type Honda VFR, die hier 100 peekaa heeft, in Duitsland 98 peekaa.

Verder heeft BMW begin jaren 90 (met de opkomst van de Japanse peekaa kanonnen) gepleit voor een 100 peekaa grens. Iets wat in het Duits parlement destijds besproken is maar nooit is doorgezet.
Dit verhaal is echter een eigen leven gaan leiden waardoor zelfs nu nog mensen in de veronderstelling zijn dat Duitsland alleen motorfietsen van minder dan 100 peekaa kent.
Dit is dus pertinent NIET zo!!

Je kunt in Duitsland dan ook gerust kijken voor een motorfiets met meer dan 73 kW, let op de kW aanduiding op de Fahrzeugbrief.


Wat Belgie betreft weet ik het niet, misschien een ander forumlid.
 
Zelfs motor testers konden niet weten of een motor geknepen is, het gaat in dit geval om een fazer 1000, normaal is ie 150PK en in sommige landen geknepen tot 100.
Ik zou dan toch graag willen weten hoe ik dit kan achterhalen, het gaat met name om belgie.

Eh, wie kan nou niet het verschil tussen 100pk en 150pk voelen?
Er zit nogal verschil in de manier waarop zo'n ding boven de 200 per uur doortrekt, dat merk je echt wel.
 
En iedereen gaat geregeld over de 200?

Je wil zeggen dat als je niet boven de 200 komt, geen verschil voelt? Die 50pk zit dan tussen de oren zeker?

Met een motor die 150pk heeft moet ik moeite doen om niet over de 200 per uur te rijden.
Vanaf de eerste meters kon ik het verschil voelen in trekkracht tussen mijn oude FZR600R (100pk) en mijn GSX-R1100 (155pk).
 
En iedereen gaat geregeld over de 200?

Eh.....ja.
Daar is ie tenslotte ook voor gemaakt 8-)
En aangezien ik niet ver van de Duitse grens woon.... 8-)
En de Autobahnen er voor zijn gemaakt.... 8-) *O*

Maar nog niet sneller dan 286 op zijn teller, dat was wél met een 17-er voortandwiel. Met het huidige 16-er tandwiel "slechts" 276.

Maar ook da's best hard!
 
Terug
Bovenaan Onderaan