1000 cc naarr 600 cc

jappie

Die hard MF'er
4 apr 2004
599
0
onder de brug
De titel zegt het al. Ik heb nu meerdere superbikes gehad maar zit te denken om naar een 600 te stappen. Mijn interesse ligt dan bij een nieuwe r6. Ik vraag me af of je het echt gaat missen het grote koppel? Ik heb zaterdag een testrit mits het droog blijft om te kijken hoe zo'n nieuwe 600 rijd.

Heeft er iemand hier deze overstap ook gemaakt?
 
Mijn broer die is van jaren 1000 gewisseld.
van fzr1000-fireblade 2xr1 toen een r6 heeft hij maar kort gehad
nu heeft hij een gsxr750 de stap terug van 1000>600 was hem te veel
maar ieder zijn ding.sucses
 
Ik ga juist andersom , denk dat de nieuwe 1000cc motoren kwa bochten snelheid niet afdoen tegen de 600 , je zal heel veel koppel missen en schakel je eigen helemaal gek , maar ach , een gillende motor onder je kont heeft ook wel wat .

Alleen 7 d tpm bij 130 km/u vind ik een beetje te gek , daarom op naar de 1000cc !!

:Y :Y :Y :Y
 
Ik ben van een 1000 naar een 750 gegaan en ik kan je vertellen dat dat (voor mij) niks heeft uitgemaakt.

Heb je wat minder peekaas en koppel, nou en. Dat maakt het rijden er niet minder leuk om.

Ow en voordat Berthebike het zegt, zeg ik hetzelf maar. Ik word zelfs door rollatorrijdende Duitsers ingehaald _O-

M.a.w. ik heb een rustige rijstijl :9
 
Ik ben van 750cc naar 1100cc gegaan. En ik zou het koppel niet meer willen missen... heerlijk gewoon
 
Ik ben van een 1000 naar een 750 gegaan en ik kan je vertellen dat dat (voor mij) niks heeft uitgemaakt.

Heb je wat minder peekaas en koppel, nou en. Dat maakt het rijden er niet minder leuk om.

Ow en voordat Berthebike het zegt, zeg ik hetzelf maar. Ik word zelfs door rollatorrijdende Duitsers ingehaald _O-

M.a.w. ik heb een rustige rijstijl :9
Nou moet je er ook bijzeggen dat je het bijzonder spannend vond eens 4000 toeren te zien op je tellert :) Met de 1000 hield dat bij 2500 wel op natuurlijk.
 
Nou moet je er ook bijzeggen dat je het bijzonder spannend vond eens 4000 toeren te zien op je tellert :) Met de 1000 hield dat bij 2500 wel op natuurlijk.

_O-

Misschien toch de volgende een 600 voor mij :9

Zie ik iig 7000 toeren })

@TS gewoon doen, enige verschil is een andere manier van rijden kwa toeren maken.
 
Ik ben van een R1 (2001) naar m'n huidige 600RR gegaan. Natuurlijk mis je bij accelereren power en wordt je op rechte stukken aan stront gereden door de 1000tjes, maar mijn bochtensnelheid ligt over 't algemeen hoger dan de duizendjongens met wie ik rij. Op 't circuit ben ik net zo snel of soms sneller dan menig 1000cc machine. Ligt er natuurlijk aan wie er op zit, maar geeft wel een kick als je een 1000 aan stront rijdt. Geeft toch aan dat een hoop mensen die 1000 rijden niet met 't vermogen kunnen/durven omgaan en er dus puur voor de 'heb/show' op rijden. Ik blijf net zo lang 600 rijden tot ik 't gevoel heb er niet meer uit te kunnen halen en dan wil ik wel eens overwegen over te stappen naar een 1000. Je kan op een 600 wat meer veroorloven, eerder op 't gas etc. zonder dat de boel begint uit te breken. Op een 1000 moet je toch wat meer opletten met wat je doet.
 
Laatst bewerkt:
_O-

Misschien toch de volgende een 600 voor mij :9

Zie ik iig 7000 toeren })

@TS gewoon doen, enige verschil is een andere manier van rijden kwa toeren maken.
Er zijn wel wat meer verschillen hoor. Maar als je inderdaad elke dag van 'Almere naar Amsterdam' rijdt, dan is dat 't enige verschil.
 
Ik ben ook teruggegaan van 1000 (CBR) naar 600 (transalp), en natuurlijk mis ik zo nu en dan de snelheid en het vermogen, maar voor mij persoonlijk is het rijden op de alp zo veel meer "fun".
(hoewel giroan stiekem wel aan het sparen is voor een V-max :9 )
 
Ik wil dus een r6 proberen. Dit inderdaad omdat ik veel op het circuit rij en gewoon harder en sneller op het gas wil kunnen. Ook lijkt het me een leuke uitdaaging om hard te gaan op een 600. Hard gas geven op het rechte stuk met een 1000cc is niet moeilijk maar als het op bochten aankomt word het al snel een stukje anders.

Ik ga maar eens test rijden en dan zie ik wel of ik het heel erg mis. Of misschien valt het me wel mee. De nieuwe r6en hebben ook al bijna 130 pk dus dat zal best meevallen.
 
Leuk dat ik deze vraag nu zie.

Ik heb 3 weken geleden een proefritje gemaakt op een 600RR

Zelf rij ik een 750 SRADI. Kwa vermogen dus ongeveer hetzelfde.

Conclusie:
Ben nu aan het sparen voor een 600 RR :Y

Wat een wendbaar ding !!
 
Misschien zou je eens moeten kijken of een dikke twin iets voor je is, een VTR bijvoorbeeld. Wellicht voor jou een beetje the best of both worlds.

Mijn maatje heeft een sp1. Mooie sound mooi koppel maar snel sturen kost heel wat centen. Wat daar standaard aan vering op licht is echt niet veel. Zo'n mille lijkt me ook wel wat stuurt en remt super. Maar ik zoek de uitdaging in wat minder cc, mocht ik het niks vinden kan ik altijd nog overstappen.
 
Ik ben van een R1 (2001) naar m'n huidige 600RR gegaan. Natuurlijk mis je bij accelereren power en wordt je op rechte stukken aan stront gereden door de 1000tjes, maar mijn bochtensnelheid ligt over 't algemeen hoger dan de duizendjongens met wie ik rij. Op 't circuit ben ik net zo snel of soms sneller dan menig 1000cc machine. Ligt er natuurlijk aan wie er op zit, maar geeft wel een kick als je een 1000 aan stront rijdt. Geeft toch aan dat een hoop mensen die 1000 rijden niet met 't vermogen kunnen/durven omgaan en er dus puur voor de 'heb/show' op rijden. Ik blijf net zo lang 600 rijden tot ik 't gevoel heb er niet meer uit te kunnen halen en dan wil ik wel eens overwegen over te stappen naar een 1000. Je kan op een 600 wat meer veroorloven, eerder op 't gas etc. zonder dat de boel begint uit te breken. Op een 1000 moet je toch wat meer opletten met wat je doet.

Idd, rij zelf met een 750, had een 600, en daarmee kan je op cpz net mooi je vermogen kwijt, toch zou ik het koppel van de 750 missen, ook al is het een minder kleine stap. Merk wel dat het nu al moeilijker doseren is, maar lang niet echt moeilijk.
 
Idd, rij zelf met een 750, had een 600, en daarmee kan je op cpz net mooi je vermogen kwijt, toch zou ik het koppel van de 750 missen, ook al is het een minder kleine stap. Merk wel dat het nu al moeilijker doseren is, maar lang niet echt moeilijk.
Inderdaad, op CPZ en Zolder heb ik geen moeite met de meeste 1000tjes, echter op Assen en Spa hebben die 't voordeel overduidelijk aan hun zijde. Ik heb 't dan wel over mensen met mijn capaciteiten. Gasten die wel met een 1000 overweg kunnen rijden mij op CPZ ook zonder problemen aan stront. Kijk maar eens voor de lol naar de tijden die de Supersport neerzet op Assen t.o.v. de Superbikes. Scheelt slechts 3 seconden. Arie Vos reed op z'n 600cc SS 2 seconden sneller rond dan op z'n Dutch Superbike toen ik op 9 juli aanwezig was met de ONK :9~
 
Ben sinds een 1,5 maand over gegaan van een gekietelde Bandit 1200 naar een standard YZF750R.

Hoewel beide ongeveer even hoge topsnelheid en PK's mis ik het koppel van de Bandit toch wel.
Ik ben niet iemand die graag hoog in toeren rijdt (doortrekken af ten toe uitgezonderd) dus voor mij moet er nog wel het e.e.a. veranderen aan mijn YZF750R. Te beginnen met dynajet kitje, k&n luchtfilter en snelle uitlaat.

Zit er zelfs al aan te denken om er een 1000cc van te maken. Schijnt hetzelfde blok te zijn, alleen cilinders vervangen. Heeft dan zonder andere aanpassingen rond de 155pk :9~
 
Het belangrijkste is gewoon dat jij lekker rijd, als je eerst de testrit heb gemaakt merk je het vanzelf wel.


mzzl psycho
 
Ik wil dus een r6 proberen. Dit inderdaad omdat ik veel op het circuit rij en gewoon harder en sneller op het gas wil kunnen. Ook lijkt het me een leuke uitdaaging om hard te gaan op een 600. Hard gas geven op het rechte stuk met een 1000cc is niet moeilijk maar als het op bochten aankomt word het al snel een stukje anders.

Ik ga maar eens test rijden en dan zie ik wel of ik het heel erg mis. Of misschien valt het me wel mee. De nieuwe r6en hebben ook al bijna 130 pk dus dat zal best meevallen.
Ik dacht dus aan het begin van het jaar precies zoals jou.
Zag op Assen de 600cc gewoon super rond (voorbij)gaan, pas boven de 200 km/h vol uitaccelereren had ik voordeel (uitkomen strubben en start/finish).
De rest is bochtig en moet ik dus oppassen met uitaccelereren, zodat mijn achterwiel niet zoals vorige keer een flinke stap opzij zet (Meeuwenmeer) :X
Ik heb een proefrit gemaakt op de R6.
Kan ik heel kort over zijn: Ik vond het helemaal niks.
Ik reed compleet opgefokt in de toeren met dat ding. De twijfel is weer helemaal weg : Doe mij maar mijn Blade :}
 
Laatst bewerkt:
Geeft toch aan dat een hoop mensen die 1000 rijden niet met 't vermogen kunnen/durven omgaan en er dus puur voor de 'heb/show' op rijden.
Da's wel erg voorbarig. Er zijn ook mensen die een 1000cc kopen omdat ze vermogen willen hebben op ieder toerental of omdat ze niet tevaak willen schakelen.
Stel dat er een rijder op (bijvoorbeeld) een ZXR400 sneller op het circuit is dan jij op je 600cc, maakt dat dan ineens dat jij je 600cc voor de heb/show hebt en dat je niet met het vermogen kan of durft om te gaan?
 
Da's wel erg voorbarig. Er zijn ook mensen die een 1000cc kopen omdat ze vermogen willen hebben op ieder toerental of omdat ze niet tevaak willen schakelen.
Stel dat er een rijder op (bijvoorbeeld) een ZXR400 sneller op het circuit is dan jij op je 600cc, maakt dat dan ineens dat jij je 600cc voor de heb/show hebt en dat je niet met het vermogen kan of durft om te gaan?


:^

En er zijn mensen die een motor kopen om er lekker mee te rijden in plaats ervan te moeten voldoen aan het zelfbeeld van anderen O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan