1000 cc naarr 600 cc

Ik overweeg ook om voor een volgende motor minder cc's te kiezen (nu RF900R). Een 600 twijfel ik over, anders misschien 750.

Ik houd niet heel veel van toeren op ieder moment (snelweg etc.) maar vind zo nu en dan doortrekken wel heerlijk.

Voordeel voor mij is dat m'n RF wat ouder is (uit 1997), en met z'n 135 pk kwa vermogen niet heel erg veel meer heeft dan een moderne 600 (rond de 120/130), maar wel een stuk meer gewicht meezeult (de RF weegt dik 205 leeg). Een 750 (GSX-R) gaat er helemaal overheen met veel pk en weinig kilo's!

Reden dat ik een andere motor zou willen is omdat ik deze 900 niet optimaal kan benutten, ook vanwege het relatief hoge gewicht. Een lichtere lijkt me stukken wendbaarder en ik merk dat ik dat leuker vind dan te toeren op een olifant...

Kortom: het hoeft geen stap achteruit te zijn. Zit maar 1 ding op: proefrijden! :]
 
Da's wel erg voorbarig. Er zijn ook mensen die een 1000cc kopen omdat ze vermogen willen hebben op ieder toerental of omdat ze niet tevaak willen schakelen.
Stel dat er een rijder op (bijvoorbeeld) een ZXR400 sneller op het circuit is dan jij op je 600cc, maakt dat dan ineens dat jij je 600cc voor de heb/show hebt en dat je niet met het vermogen kan of durft om te gaan?
:^
Helemaal mee eens.
 
Misschien wel een interessante test voor je, namelijk tussen een 600, 750 en 1000cc.
De 600 (oke 636) kwam er oa op acceleratie het beste uit. Een hoop peekaas en koppel zegt dus niet altijd wat over snelheid.

Dat zegt meer over de lengte van de gearing (dus het toerental waar je mee rijdt en het vermogen wat je op dat moment ter beschikking hebt).
 
Ik dacht dus aan het begin van het jaar precies zoals jou.
Zag op Assen de 600cc gewoon super rond (voorbij)gaan, pas boven de 200 km/h vol uitaccelereren had ik voordeel (uitkomen strubben en start/finish).
De rest is bochtig en moet ik dus oppassen met uitaccelereren, zodat mijn achterwiel niet zoals vorige keer een flinke stap opzij zet (Meeuwenmeer) :X
Ik heb een proefrit gemaakt op de R6.
Kan ik heel kort over zijn: Ik vond het helemaal niks.
Ik reed compleet opgefokt in de toeren met dat ding. De twijvel is weer helemaal weg : Doe mij maar mijn Blade :}

Ik heb dus ook een uitstapje gemaakt in de stekkewal. Ik ben benieuwd wat mijn bevindingen zijn.

Rijd jij buiten het circuit ook nog veel kilometers?
 
Ik ben van een Pan European naar een XT600 gegaan. Ondanks dat de Pan een fijne fiets was, ben ik ook zeer tevreden met de XT. Ik zou niet meer terug willen. Nou ja, heeeel soms.
 
Ik heb dus ook een uitstapje gemaakt in de stekkewal. Ik ben benieuwd wat mijn bevindingen zijn.

Rijd jij buiten het circuit ook nog veel kilometers?
Tot nu toe 4000 km, dat is minder dan normaal, maar dit was ook geen normale zomer. Te warm of te nat. Normaal zit ik rond de 6000 km per jaar. Een jaar is bij mij van half april tot eind oktober.
 
In het blad MOTOR wordt dit onderwerp ook aangesneden.

ZX10R vs GSX-R 750 vs R6

R6 scoorde de hoogste punten van allemaal, funfactor was het grootst.
 
Wil je als amateur een lekker "racegevoel"hebben op het circuit neem dan een 600. Met een 1000 ben je op het circuit als amateur vooral het vermogen aan het beheersen en wordt een foutje sneller afgestraft.
Op de OBW: een 3 liter V6 Volkswagen Golf rijdt toch ook lekkerder dan een VW Golf 1.4 XT :P
Je wordt het nooit eens over wat het beste is (hoeft ook niet) voor elke situatie is een ander type motor de ideale fiets.

kheb nog wel een CBR600 van 1999 in de aanbieding. Dit jaar ZAC mee gereden en wil graag een 1000RR :+ 8-)
 
Da's wel erg voorbarig. Er zijn ook mensen die een 1000cc kopen omdat ze vermogen willen hebben op ieder toerental of omdat ze niet tevaak willen schakelen.
Stel dat er een rijder op (bijvoorbeeld) een ZXR400 sneller op het circuit is dan jij op je 600cc, maakt dat dan ineens dat jij je 600cc voor de heb/show hebt en dat je niet met het vermogen kan of durft om te gaan?
Jup, kan ik ook niet :P maar ik geef 't tenminste toe :9
 
Ik ga het wel merken. Testrit staat op zaterdag nu op de r6 als het droog blijft. Ik zal wel zien of het me wat lijkt. Heb er wel veel zin in en kijk zeker uit naar het verhaal van de funfactor.... })
 
Ik ben van een 1000 naar een 750 gegaan en ik kan je vertellen dat dat (voor mij) niks heeft uitgemaakt.

Heb je wat minder peekaas en koppel, nou en. Dat maakt het rijden er niet minder leuk om.

Ow en voordat Berthebike het zegt, zeg ik hetzelf maar. Ik word zelfs door rollatorrijdende Duitsers ingehaald _O-

M.a.w. ik heb een rustige rijstijl :9



_O- :W
 
Dat zegt meer over de lengte van de gearing (dus het toerental waar je mee rijdt en het vermogen wat je op dat moment ter beschikking hebt).
Ik ben niet zo heel technisch dus vergeef me deze opmerking. *D
De test werd uitgevoerd in verschillende versnellingen , dus met een steeds lager toerental.
Als het zo is dat een 1000 meer koppel heeft is het toch zo dat deze een grotere powerband heeft en dus eerder en langer zijn vermogen ter beschikking heeft?
Dan zou een 1000 in theorie bij lagere toeren sneller moeten zijn, is het niet???
Toch heeft de test een andere uitkomst, want ook in de 6e versnelling (Het laagste toerental?!) is de 600 het snelst. ;)
 
Ik ben niet zo heel technisch dus vergeef me deze opmerking. *D
De test werd uitgevoerd in verschillende versnellingen , dus met een steeds lager toerental.
Als het zo is dat een 1000 meer koppel heeft is het toch zo dat deze een grotere powerband heeft en dus eerder en langer zijn vermogen ter beschikking heeft?
Dan zou een 1000 in theorie bij lagere toeren sneller moeten zijn, is het niet???
Toch heeft de test een andere uitkomst, want ook in de 6e versnelling (Het laagste toerental?!) is de 600 het snelst. ;)
Belangrijk detail van de 1000 in die test is, dat het gaat om een 2 cilinder.
Heb je een idee waar het rode gebied begint bij een deze twin?
Daar zit de kawa net in zijn powerband. Hadden ze een echte 1000 cc voor de test genomen, b.v. een CBR1000RR O-) dan was de uitslag anders geweest ;)
 
Belangrijk detail van de 1000 in die test is, dat het gaat om een 2 cilinder.
Heb je een idee waar het rode gebied begint bij een deze twin?
Daar zit de kawa net in zijn powerband. Hadden ze een echte 1000 cc voor de test genomen, b.v. een CBR1000RR O-) dan was de uitslag anders geweest ;)
Maybe, zou in deze helemaal leuk zijn om zo'n test te lezen. })
Maar om nog even wat voor mezelf duidelijk te krijgen;
Heeft een twin niet eerder zijn vermogen ter beschikking als een 4 cil dan??
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het wel merken. Testrit staat op zaterdag nu op de r6 als het droog blijft. Ik zal wel zien of het me wat lijkt. Heb er wel veel zin in en kijk zeker uit naar het verhaal van de funfactor.... })
En? inmiddels de proefrit gemaakt?
 
Ja proefrit gemaakt en ja je mist wat koppel..........

maar ooh wat is dat gaaf rijden zo'n smijt fiets en hij stuurt super. Ben al aardig verkocht maar ga er nog een een weekend huren en dan met andere rijden om te zien hoe ik het dan vind. Maar hij reed echt super.
 
Terug
Bovenaan Onderaan