Het Grote ONK Supermono topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Single Minded

MF veteraan
12 okt 2003
1.830
7
Overijssel
Ik wil graag een topic openen voor mensen met die met een 1 cilinder racen, op straat dan wel in het ONK of andere klasse.

Bij wegrace denken veel mensen aan de supersport of de superbikes. Als je mensen vraagt waarvoor ze naar de races gaan dan zal ook bijna altijd geantwoord worden dat ze voor deze klassen komen.

Nu wil ik graag wat meer bekendheid geven aan de supermono's. De techniek, de motoren, de klasse....

Supermono is een prototype klasse binnen het ONK, bijna alles is geoorloofd mits het een 1 cilinder 4 takt is tot 800cc. Je ziet dan ook een diversiteit aan motorfietsen, met name in de europese wedstrijden (bijv Duc clubraces)
Er wordt veel met zelfbouwframes gereden, tz250 deltabox frames, standaard szr en rgv frames.
De diversiteit in blokken is groot, 450, 510, 660, 720, 740cc. Elk merk is wel vertegenwoordigd. Duc blokken waar 1 cilinder van verwijderd is (met WSB kop), orginele OVER´s, veel XTZ/SZR660 en BMW (rotax) blokken. Er rijden tevens in de ESA enkele fabrieksmachines mee.

Waarom ik nu dit topic open is om de reden dat ik graag de mono iets bekender bij het grote publiek wil maken. Tevens wil ik weten hoe de mensen die vooral voor de supersports komen tegen de supermono's aankijken.

Geef je mening, wel een beetje gefundeerd graag en wat zou er eventueel beter kunnen om de klasse meer aanzien te geven?

(Door de aparte visie van de KNMV kan het wel eens gauw overzijn met de 'breedte'sport en blijven alleen de supersport en superstock over)

Mooie plaatjes van Supermono's mag ook natuurlijk en verder veel supermono praat :9~

aftrapje

full


Kalender:

25-26 juni Magione Italie (ESA)
9-10 juli Most Tjechie (ESA)
13-14 aug Oschersleben Duitsland (ESA)
1 sept Assen (voorprogramma superbike's) :}
11 sept Assen (ONK)
24-25 sept Assen (race of the champions ESA)
 
Laatst bewerkt:
Supermono zou in Nederland wel wat meer aandacht mogen krijgen idd. Bijvoorbeeld in Engeland leeft het veel meer. In de Nederlandse motorbladen wordt er ook vrij weinig aandacht aan besteed, en ik heb het idee dat het de pers ook niet zoveel interesseert. Het enige wat je tegenkomt is één regel in een raceverslag, en eventueel nog een uitslagenlijst. Dit komt de klasse niet ten goede, terwijl er wel degelijk gepresteerd wordt. Ook in de Supermono rjiden goede coureurs rond.

Er rijden tal van mooie machines mee bij de Supermono's, ook exotische gevallen van bekende tuners. Het mooie is dat er veel uitgeprobeerd kan worden vanwege de reglementen, en dit gebeurd dan ook.

Ik ben het wel met je eens dat er wat meer bekendheid mag komen, dan raakt ook het publiek wat meer betrokken, en dus ook geïnteresseerder.
 
De Supermono krijgt van Motorfreaks.nl aandacht en hopelijk volgend jaar in een veel uitgebreidere vorm! Een prachtige raceklasse! Ik ben fan van jullie! :P
 
Even iets anders dan Supermono... Hoewel...

TS heeft mij de eisen van een zelfbouw frame gestuurd en ik wou je er nog even voor bedanken... *O*
Had je e-mail niet meer dus kon niet mailen...
Maar het is bruikbaar spul nogmaals bedankt... :}
 
De Supermono krijgt van Motorfreaks.nl aandacht en hopelijk volgend jaar in een veel uitgebreidere vorm! Een prachtige raceklasse! Ik ben fan van jullie! :P

Ik heb het gezien :} Goed werk!! Heb gezien dat jij de stukjes schrijft? Is het mogelijk om na elke race een stukje over de supermono te schrijven eventueel in samenwerking... Als ik iets kan betekenen volgend jaar in uitgebreide vorm dan hoor ik dat graag. Kan trouwens niets vinden over de Duc clubraces, terwijl dit toch een levend evenement is als ik naar de foto's op MF kijk.
 
Even iets anders dan Supermono... Hoewel...

TS heeft mij de eisen van een zelfbouw frame gestuurd en ik wou je er nog even voor bedanken... *O*
Had je e-mail niet meer dus kon niet mailen...
Maar het is bruikbaar spul nogmaals bedankt... :}

Graag gedaan, is wel zo makkelijk om het in 1x goed te doen. Bespaard je veel centjes. Wil je nog wat algemene tips met betrekking tot keuren en bmp etc dan moet je me maar ff mailen.
 
Tja supermono, technisch gezien de interessantste klasse van het ONK wat mij betreft, kwa kijkspel de minste......

Om de populariteit van de Supermono op te krikken moet er volgens mij veel meer achtergrond informatie beschikbaar komen voor de toeschouwer.....nu zien de (meeste)toeschouwers de mono's alleen maar rijden zonder te weten wat voor techniek erin zit, bedoel het is een klasse met veel technische vrijheid, dus veel visies en verschillende constructies, die vaak alleen te zien zijn zonder kuip. Ik denk als de mensen weten wat de achtergrond is van een bepaalde machine dat ze al anders tegen de klasse aankijken.

Verder zou er wat strenger gelet moeten worden op netheid kwa uiterlijk, supermono staat nog steeds bekend als de "Beun" klasse, en dit wordt alleen maar versterkt als er van die mono's rond rijden met een bij elkaar geraapte ongespoten kuip |(

Inschrijfgeld omlaag, de meeste rijders werken gewoon en doen dit in hun vrije tijd, ze bouwen de motor zelf, betalen veel zelf. Mono's staan bekend om hun "betrouwbaarheid" :X , als ze dan na 1 training kapot lopen en je niet gekwalificeerd bent, dus naar huis kunt, gaat de lol dr snel af!!!

Supermono mooie klasse :} :} :}

En dat geluid........ :9~

ff een voorbeeldje van een zelfbouwblokje:
full

:9 :9 :9
 
Ik heb het gezien :} Goed werk!! Heb gezien dat jij de stukjes schrijft? Is het mogelijk om na elke race een stukje over de supermono te schrijven eventueel in samenwerking... Als ik iets kan betekenen volgend jaar in uitgebreide vorm dan hoor ik dat graag. Kan trouwens niets vinden over de Duc clubraces, terwijl dit toch een levend evenement is als ik naar de foto's op MF kijk.
Motorfreaks: Ducati Clubrace 2005

Mail me anders even -> bas.prins et motorfreaks.nl ;)
 
Tja supermono, technisch gezien de interessantste klasse van het ONK wat mij betreft, kwa kijkspel de minste......

Om de populariteit van de Supermono op te krikken moet er volgens mij veel meer achtergrond informatie beschikbaar komen voor de toeschouwer.....nu zien de (meeste)toeschouwers de mono's alleen maar rijden zonder te weten wat voor techniek erin zit, bedoel het is een klasse met veel technische vrijheid, dus veel visies en verschillende constructies, die vaak alleen te zien zijn zonder kuip. Ik denk als de mensen weten wat de achtergrond is van een bepaalde machine dat ze al anders tegen de klasse aankijken.

Verder zou er wat strenger gelet moeten worden op netheid kwa uiterlijk, supermono staat nog steeds bekend als de "Beun" klasse, en dit wordt alleen maar versterkt als er van die mono's rond rijden met een bij elkaar geraapte ongespoten kuip |(

Inschrijfgeld omlaag, de meeste rijders werken gewoon en doen dit in hun vrije tijd, ze bouwen de motor zelf, betalen veel zelf. Mono's staan bekend om hun "betrouwbaarheid" :X , als ze dan na 1 training kapot lopen en je niet gekwalificeerd bent, dus naar huis kunt, gaat de lol dr snel af!!!

Supermono mooie klasse :} :} :}

En dat geluid........ :9~

ff een voorbeeldje van een zelfbouwblokje:
(Afbeelding)
:9 :9 :9
wat super mooi man die deksels !echt ook super mooie klassen een vriend van me heeft er ook in gereden
zat toen rond de 72 pk ik d8 dat ik is had gehoord dat er nu een suzuki was die rinchting de 90 pk had
 
wat super mooi man die deksels !echt ook super mooie klassen een vriend van me heeft er ook in gereden
zat toen rond de 72 pk ik d8 dat ik is had gehoord dat er nu een suzuki was die rinchting de 90 pk had

Dit blokje hierboven is op basis van een Suzuki en levert volgens hun 90pk!
Er is ook een Ducati die over de 90pk levert, deze rijd dit seizoen helaas niet mee |(

Wijzelf (HRT) zitten rond de 88pk aan het achterwiel :9
 
En 1 van de Ducati met liggende cylinder afgehakt met meer dan 90 pk :9~ sorry voor de beroerde kwaliteit, maar heb ff niet anders |(
full
 
Wat is die man snel, maar wat lag die man er beroerd bij met het EK in Assen zeg :X

Enorme klapper met een, ik geloof Italiaanse Engelsman ofzo, in de Ramshoek :X
 
Wat is die man snel, maar wat lag die man er beroerd bij met het EK in Assen zeg :X

Enorme klapper met een, ik geloof Italiaanse Engelsman ofzo, in de Ramshoek :X

Ja klopt, jij heeft een behoorlijk tijdje op z'n buik gelegen, maar zondag reed ie gewoon weer 8-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan