100km/u veiliger voor motorrijders

Het is al jaren bekend dat er meerdere factoren van invloed zijn bij ongevallen waarbij motorrijders zijn betrokken.
Op 1 staat de zichtbaarheid (eigenlijk onzichtbaarheid van de motor) de welbekende Smidsy. En er zijn onderzoeken waarbij de psychologische aspecten van gevaar inschatten in het verkeer werden gemeten motoren werden wel gezien. Maar ook direct weer vergeten door de blikkers, want kleine motor tov 'grote' auto =geen gevaar.
Daarnaast de overschatting van de motorrijder van z'n eigen kunnen. Er zijn 1,4 miljoen mensen met een A. Maar de helft heeft een motor op naam. Dus een groot deel rijdt heel weinig.
En natuurlijk toch de snelheid.

Daarbij moet ook rekening gehouden worden met het aantal verkochte motoren. En dus het aantal dagelijks actieve motorrijders.
Sinds 2019 is er een jaarlijkse stijging van zo'n 5% van verkochte motoren.
Dus kortom :
Een zeer "kort door de bocht" conclusie van een slecht uitgevoerd onderzoek
 
Onderzoekers vertellen dat er ondanks de pandemie-effecten wel conclusies getrokken kunnen worden. Om dat te onderbouwen stellen ze oa:
Het aantal slachtofferongevallen op autosnelwegen lag in 2020 bijna 50% lager dan in 2019 en in 2018. Het aantal slachtofferongevallen op- en rondom kruispunten was in 2020 vergelijkbaar met 2018 en 14% lager dan in 2019.
Misschien hebben ze gelijk. Maar het kan ook komen doordat we niet meer over de snelweg naar het werk gingen maar nog wel lokaal een boodschap gingen doen, waardoor het op snelwegen relatief rustiger was dan in de stad. Dat zou passen bij mijn gevoel, maar ik kan het niet onderbouwen want ik heb het niet gemeten.

Dat onderzocht wordt of 100km/u veiliger is is een goede zaak. Maar de periode is totaal ongeschikt.
 
Wat een flauwekul conclusie. Op basis van dit onderzoek kun je ook stellen dat 100km/h veiliger is voor fietsers, of rode Aygo's.
Inderdaad, en ook voor de volksgezondheid, want in de periode sinds de invoering van die snelheidslimiet is stomtoevallig ook het jaarlijkse aantal mensen met griep spectaculair afgenomen. Overigens was er wel Covid-19, dus daar was die 100 km/u dan weer niet zo goed voor, kennelijk… :+
 
Laatst bewerkt:
Onderzoekers vertellen dat er ondanks de pandemie-effecten wel conclusies getrokken kunnen worden. Om dat te onderbouwen stellen ze oa:

Misschien hebben ze gelijk. Maar het kan ook komen doordat we niet meer over de snelweg naar het werk gingen maar nog wel lokaal een boodschap gingen doen, waardoor het op snelwegen relatief rustiger was dan in de stad. Dat zou passen bij mijn gevoel, maar ik kan het niet onderbouwen want ik heb het niet gemeten.

Dat onderzocht wordt of 100km/u veiliger is is een goede zaak. Maar de periode is totaal ongeschikt.
Die onderzoekers gaan veel te kort door de bocht imho, lijkt een beetje op statistiek voor beginners: al naar gelang hetgeen je wilt “bewijzen” zoek je positief of negatief correlerende tijdreeksjes en legt ze naast elkaar. Je zou ook kunnen concluderen dat het kennelijk geholpen heeft dat er meer misbruik was van lachgas in het verkeer, en/of meer gereden werd met ongeldig of zonder rijbewijs, en/of er meer drankmisbruik was, en/of meer huiselijk geweld, etcetera, en dat slaat ook nergens op, denk ik… (maar statistisch zou je dat nog kunnen laten zien ook).

Het vergelijken van willekeurige tijdreeksen zegt niet erg veel, in dit geval hooguit dat er meer of minder ongevallen waren. Hoe dat komt, dat zul je niet uit statistiek kunnen halen. Als je echt iets betekenisvols wilt kunnen zeggen over ongevallen, dan zul je ook onderzoek moeten doen naar ongevalsoorzaken en de omstandigheden waarin die zich voordeden. Recent heeft SWOV aangekondigt aan te vangen met een dergelijk diepte-onderzoek i.s.m. b.v. politie en getuigen, betrokkenen (etcetera), en dat gaat een jaar duren. Het laatste onderzoek dat op die manier werd gedaan dateert van ruim 20 jaar geleden.
 
Laatst bewerkt:
ai ai ai.......

ik kom maar tot 97km/u met mijn 7pk......


Hoe onveilig!!! _O-


1650480130400.png
 
Inderdaad, en ook voor de volksgezondheid, want in de periode sinds de invoering van die snelheidslimiet is stomtoevallig ook het jaarlijkse aantal mensen met griep spectaculair afgenomen. Overigens was er wel Covid-19, dus daar was die 100 km/u dan weer niet zo goed voor, kennelijk… :+
Door die 100 km begrenzing is Covid-19 wel sneller bedwongen. Anders had het nog langer geduurd. :+
 
...en corona-doden spectaculair gestegen!
Dat komt dan weer door 100 km/u rijdende rode Aygos...
Onzin, als we gewoon 230 km/u hadden gemogen dan was dat allemaal nooit gebeurd. Helaas zullen we dat nooit helemaal zeker weten, want we mochten geen 230. Maarja, je moet ergens in geloven, dus :]
 
Laatst bewerkt:
I.i.g is 100km/u zuiniger voor motorrijders/weggebruikers.
V.w.b. trajectcontroleboetes klopt dat, maar v.w.b. brandstofverbruik is dat niet eens evident. Mijn 6 FJR-en reden 1 op 19 bij 170 km/u constant, onderweg naar Italie o.i.d., en elke poging om in NL een constante 100 km/u aan te houden op de autosnelweg resulteerde in krap 1 op 16. En ik heb een Jaguar gehad die 1 op 12 reed als ik ermee naar Zuid-Frankrijk sjeesde met een gezellige 180 km/u, terwijl datzelfde ding in Randstedelijk NL nooit zuiniger reed dan 1 op 7 (en maximaal 110 km/u)… het is maar net waar het voertuig voor gemaakt is, en (vooral) in hoeverre het overige verkeer een beetje meewerkt.
 
Laatst bewerkt:
V.w.b. trajectcontroleboetes klopt dat, maar v.w.b. brandstofverbruik is dat niet evident. Mijn 6 FJR-en reden 1 op 19 bij 170 km/u constant, en elke poging om in NL een constante 100 km/u aan te houden op de autosnelweg resulteerde in krap 1 op 16. En ik heb een Jaguar gehad die 1 op 12 reed als ermee naar Zuid-Frankrijk sjeesde met 180 km/u, terwijl datzelfde ding in Randstedelijk NL niet zuiniger reed dan 1 op 7 (en maximaal 110 km/u)… het is maar net waar het voertuig voor gemaakt is, en in hoeverre het overige verkeer een beetje meewerkt.

De nieuwe Hayabusa rijd minder zuinig als de oude, omdat de katalysator heter gestookt moet worden om aan de nieuwe emissies te kunnen voldoen
 
In Brabant loopt een campagne voor 0 verkeersdoden |(. Ik ben geen (verkeers)deskundige, maar volgens mij ga je dat nooit bereiken, behalve als je mensen binnen opsluit, en ze verbiedt om buiten te komen. Het is ondoenlijk om gedrag dusdanig te sturen/corrigeren dat er geen slachtoffers meer vallen. Wie verzint zoiets 8)7?
 
In Brabant loopt een campagne voor 0 verkeersdoden |(. Ik ben geen (verkeers)deskundige, maar volgens mij ga je dat nooit bereiken, behalve als je mensen binnen opsluit, en ze verbiedt om buiten te komen. Het is ondoenlijk om gedrag dusdanig te sturen/corrigeren dat er geen slachtoffers meer vallen. Wie verzint zoiets 8)7?
Dat kan wel, vereist slechts een kort leertrajectje, maar de methoden die ik daarvoor in gedachten heb zijn erg onorthodox…

Terug naar de veronderstelde relatie tussen snelheid en kans op ongevallen: het werkelijke probleem is niet de snelheid, maar het snelheidsverschil, en eventueel richting. Je kunt dat zelf ook eenvoudig testen. Bijvoorbeeld, stap op de motor en ga rijden, zoek dan een boom en rij er tegenaan. Gevolg: motor stuk, want de boom stond stil en jij reed. Zoek nu een andere motor, stap erop en ga weer rijden. Terwijl je rijdt zoek je een boom die met jouw snelheid in dezelfde richting als die van jou beweegt, en probeer daar maar eens tegenaan te rijden, Dat gaat je niet lukken, want er is geen verschil in snelheid, en ook niet in richting, en kennelijk is die tweede boom erg oplettend… :+ (of onbestaand)
 
Laatst bewerkt:
In Brabant loopt een campagne voor 0 verkeersdoden |(. Ik ben geen (verkeers)deskundige, maar volgens mij ga je dat nooit bereiken, behalve als je mensen binnen opsluit, en ze verbiedt om buiten te komen. Het is ondoenlijk om gedrag dusdanig te sturen/corrigeren dat er geen slachtoffers meer vallen. Wie verzint zoiets 8)7?
”Het doel is 5 doden per jaar”, dat gaat hem niet worden natuurlijk. Dan krijg je een discussie dat 5 slachtoffers soort van acceptabel zijn.
Zelfde speelt bij bedrijven die gaan voor 0 ongevallen. Dat lukt nooit, als streven is het prima.
 
100 is inderdaad veiliger, dan kun je beter met een lichte motorfiets wat vlotter dan de rest van het verkeer rijden :+

Voor de rest is het alleen maar goed om snelheidsverschillen op de snelweg nog groter te maken dus gevaarlijker voor motoren. Figuren die voorheen met 80 invoegden, voegen nu met 60 in. Daarnaast rijden de personen die 150+ rijden dat nog steeds.

Lijkt me inderdaad eerder te liggen aan het afgenomen verkeer in die periode. Twee jaar nooit in de file gestaan 's avonds, nu toch minimaal twee keer per week.
 
”Het doel is 5 doden per jaar”, dat gaat hem niet worden natuurlijk. Dan krijg je een discussie dat 5 slachtoffers soort van acceptabel zijn.
Zelfde speelt bij bedrijven die gaan voor 0 ongevallen. Dat lukt nooit, als streven is het prima.
Hangt van de maatregelen af die ermee gepaard gaan :Y.

Als 0 verkeersslachtoffers inhoudt dat we gewikkeld in bubbeltjesplastic nog maar 5 km/u mogen rijden, is het middel erger dan de kwaal.
 
Hangt van de maatregelen af die ermee gepaard gaan :Y.

Als 0 verkeersslachtoffers inhoudt dat we gewikkeld in bubbeltjesplastic nog maar 5 km/u mogen rijden, is het middel erger dan de kwaal.
Er zijn mensen die ik graag in bubbeltjesplastic gewikkeld zou zien, maar een maximaal toegestane snelheid van 5 km/u wens ik niemand toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan