Onbekende slangen op cilinderkop

Stork

MF veteraan
22 nov 2003
1.753
3
Den Haag
Ik ben momenteel bezig mijn GPX te verbouwen, en gisteren heb ik de airbox vervangen door 4 stage 3 K&N filters. Tijdens dat vervangen kwam ik een aantal dikke slangen tegen die me vreemd voorkwamen. De slangen lopen vanaf de cilinderkop naar een tussenstuk, en van daar uit naar de airbox. Wie weet waar deze slangen voor zijn, want ik ben het op andere GPX'en niet tegengekomen, en het zit nu in de weg met de nieuwe filters.
Hier onder een aantal foto's van wat ik bedoel.



 
dat is niet je cilinderkop maar je kleppendeksel.
die slangen zijn je carterontluchting.
die kun je niet zomaar laten vervallen.
vroegâh op triumph's en laverda's liep dat gewoon met een open slang langs je achterspatbord tot bij je kentekenplaat.
er kan namelijk wel eens een drupje olie uitvallen.
tegenswoordigs maakt men creatieve opvangblikjes zodat de slang ergens bij de zijkapjes kan uitkomen.
red bull blikjes laten zich goed lenen voor dit doel :9~
 
die lange slang naar achter kwam origineel uit in de airbox, maar door die K&N filters hangt hij ergens in mid-air. wordt dus verleggen. maar wat ik wel vreemd vind, is dat het niet op alle GPX600 zit.
op deze foto uit het GPX-RR topic zitten de slangen niet :?
pict02315bt.jpg
 
dacht je dat de bougie van cilinder vier met die cadmiumkleurige slangklem vast zat :?
elke zuigermotor heeft carterontluchting

huh? wat bedoel je hier nou mee :?

Had ik ook op m'n GPX750 zitten, als je het bovenste deel losschroeft kan je zien dat er ook nog een soort klepjes onder zitten. Valt trouwens héél wat te verbouwen aan zo'n GPX.... :X

daar ben ik ook druk mee bezig 8-)
 
eindelijk een antwoord van de echte expert. :} dank u ;)

ik vergat er trouwens bij te vertellen dat het een amerikaanse import is, en dan lijkt dat emmision control me logischer dan carterontluchting, want dat gaat nooit je airbox in (lijkt mij)
Die van mij was óók import. Leek mij ook geen carterontluchting vanwege die klepjes, maar wist 't gewoon niet, Paul wél dus! :}
 
eindelijk een antwoord van de echte expert. :} dank u ;)

ik vergat er trouwens bij te vertellen dat het een amerikaanse import is, en dan lijkt dat emmision control me logischer dan carterontluchting, want dat gaat nooit je airbox in (lijkt mij)

Carterontluchting via de airbox is ook zat toegepast, via de cylinderkop, eventueel door een paar pannesponsachtige dingen en dan de airbox in.
 
Da's emission control, eraf die zooi, en de dekseltjes op de motor dichtmaken.

Ik heb een GPZ en daar zit het ook op. Hoort bij de Californische modellen. Dat ik later een europees blok kocht zaten er afdekplaatjes op die plek!!! Er afhalen is dus geen probleem. Wel GOED dicht maken!! Succes


@ Stork p.s. heb je wat met ooievaars of werk je bij stork?
 
Laatst bewerkt:
........
elke zuigermotor heeft carterontluchting
........

Moet 'm helaas gelijk geven in de meeste gevallen (de eerder genoemde tweetakten e.d. uitgezonderd) iedere zuigermotor heeft carterontluchting nodig om te kunnen functioneren; anders wordt de druk in het carter steeds hoger door de pomp-beweging van de zuigers, de stijgende temperatuur en de lekkage langs de zuigerveren..... als je de volledige carter-ontluchting dicht-maakt blaas je binnen de kortste keren de diverse keerringen en/of pakkingen eruit.

Dat bij verschillende modernere motoren de carter-ontluchting in het luchtfilterhuis uitkomt heeft inderdaad wel met de diverse emmisie eisen te maken, de lucht uit het carter bevat olienevel en giftige dampen; dit mag dus niet zonder meer afgevoerd worden en gaat het luchtfilterhuis in om zo schoon mogelijk verbrandt te worden.
Verder loopt er vaak een dikke retourleiding (met terugslagklep) naar het carter om de onder in de luchtfilterhuis verzamelde olie terug te laten lopen naar het carter zodat het olie verbruik minimaal blijft.
Maar carter-ontluchting an-sich heeft NIETS met emmisie eisen te maken, kijk dus eerst even goed of er op de europeese variant nog een andere vorm van carter-ontluchting zit en of die bij jouw ook aanwezig is, anders zal je toch echt de bestaande ontluchting aan moeten passen....

Zelf heb ik ook K&N filters, heb het carter-ontluchtings-probleem simpel opgelost de retourleiding zat bij mij gelukkig niet aan het luchtfilterhuis, daar ging alleen de "overdruk" slang naar toe, bij de SPII en nieuwere Le Mansen wordt de bovenste framebuis gebruikt als expansie/retour/condens vat; de gassen (en druppeltjes) gaan nu gewoon ouderwets via een slang naar de achterkant van de fiets.
Dat is het enige waar je rekening mee moet houden, de afvoerleiding die je maakt moet het liefst niet voor je achterband uitkomen. (nu is de carterdruk bij hoge toeren van een dikke twin mischien een stuk hoger..... maar toch)
 
Terug
Bovenaan Onderaan