Zeeuwse Klei
MF veteraan
Tja, misschien denk je: "wat mot ik hiermee?"
Is puur ter informatie, omdat ik eventjes voor een raadsel stond, evenals mijn dealer. Heeft mij een hoop tijd en ergernis gekost, kan misschien een ander er mee helpen.
Pasgeleden een stel koppelingsplaatjes besteld, omdat de oude niet helemaal fijn pakten. Ik rij met mijn motor wel eens wat intensief (off the road) en wil niet in the middle of nowhere stranden met stukken. Dus laatst netjes de nieuwe plaatjes gemonteerd, netjes in volgorde, en ook in olie gelegd ruim voor het monteren.
Niets mis mee, zou ik denken.
Gelijk even olie ververst, want dat was net precies tijd, was olie volgens de originele specificaties. Kroon Supermultigrade 10W40. Ook in orde, dacht ik...
Proefritje: koppeling plakt een beetje, kan komen van de nieuwigheid, dus maar eens een flink stukje rammen. En nog plakken, kreeg hem niet in neutraal geschakeld!
Dus, eens geinformeerd, eerste gedachte was verkeerde olie. Niet zo een ramp, want mijn ouwe koekblik lust exact de olie die ik er had ingekieperd, dus netjes de boel afgetapt en schoon opgevangen. Toen de "goeie" olie erin, van Motul.
Nog niet goed, bleek al snel want het euvel was nog steeds eender, dus de boel eens open getrokken. Eens gekeken of alles goed zat, geen bramen aan de platen ofzo. Bleek dus allemaal oké....
Vandaag ff geinformeerd, maar héél soms blijkt het voor te komen dat de koppelingsklok een beetje vastgeklemd wordt door de centrale moer op de prise-as. Hoe het komt dat dat nu ineens optreedt weet ik niet, maar het zal wel een beetje ingesleten zijn op elkaar en ineens anders gemonteerd. Ik kwam erachter door de koppelingsplaten eruit te pakken en de koppelingsklok gewoon normaal te monteren. Dan de centrale moer aandraaien en daarbij meteen voelen of de as en koppeling "aan elkaar gekoppeld worden" terwijl je de moer steeds vaster draait. Nu heb ik een heel klein beetje van de achterkant van de koppeling afgeslepen/geschuurd en weer netjes vlakgemaakt (misschien 1/10 mm eraf gehaald, waarschijnlijk veel minder). Hierdoor is de bus waarover de koppelingsklok draait weer langer dan de koppelingsklok en klemt ie niet meer.... Probleem opgelost...
Is puur ter informatie, omdat ik eventjes voor een raadsel stond, evenals mijn dealer. Heeft mij een hoop tijd en ergernis gekost, kan misschien een ander er mee helpen.
Pasgeleden een stel koppelingsplaatjes besteld, omdat de oude niet helemaal fijn pakten. Ik rij met mijn motor wel eens wat intensief (off the road) en wil niet in the middle of nowhere stranden met stukken. Dus laatst netjes de nieuwe plaatjes gemonteerd, netjes in volgorde, en ook in olie gelegd ruim voor het monteren.
Niets mis mee, zou ik denken.
Gelijk even olie ververst, want dat was net precies tijd, was olie volgens de originele specificaties. Kroon Supermultigrade 10W40. Ook in orde, dacht ik...
Proefritje: koppeling plakt een beetje, kan komen van de nieuwigheid, dus maar eens een flink stukje rammen. En nog plakken, kreeg hem niet in neutraal geschakeld!
Dus, eens geinformeerd, eerste gedachte was verkeerde olie. Niet zo een ramp, want mijn ouwe koekblik lust exact de olie die ik er had ingekieperd, dus netjes de boel afgetapt en schoon opgevangen. Toen de "goeie" olie erin, van Motul.
Nog niet goed, bleek al snel want het euvel was nog steeds eender, dus de boel eens open getrokken. Eens gekeken of alles goed zat, geen bramen aan de platen ofzo. Bleek dus allemaal oké....
Vandaag ff geinformeerd, maar héél soms blijkt het voor te komen dat de koppelingsklok een beetje vastgeklemd wordt door de centrale moer op de prise-as. Hoe het komt dat dat nu ineens optreedt weet ik niet, maar het zal wel een beetje ingesleten zijn op elkaar en ineens anders gemonteerd. Ik kwam erachter door de koppelingsplaten eruit te pakken en de koppelingsklok gewoon normaal te monteren. Dan de centrale moer aandraaien en daarbij meteen voelen of de as en koppeling "aan elkaar gekoppeld worden" terwijl je de moer steeds vaster draait. Nu heb ik een heel klein beetje van de achterkant van de koppeling afgeslepen/geschuurd en weer netjes vlakgemaakt (misschien 1/10 mm eraf gehaald, waarschijnlijk veel minder). Hierdoor is de bus waarover de koppelingsklok draait weer langer dan de koppelingsklok en klemt ie niet meer.... Probleem opgelost...