Koppeling plakt? Dus niet..

Zeeuwse Klei

MF veteraan
28 mei 2004
4.691
1
Pearehat
Tja, misschien denk je: "wat mot ik hiermee?"
Is puur ter informatie, omdat ik eventjes voor een raadsel stond, evenals mijn dealer. Heeft mij een hoop tijd en ergernis gekost, kan misschien een ander er mee helpen.

Pasgeleden een stel koppelingsplaatjes besteld, omdat de oude niet helemaal fijn pakten. Ik rij met mijn motor wel eens wat intensief (off the road) en wil niet in the middle of nowhere stranden met stukken. Dus laatst netjes de nieuwe plaatjes gemonteerd, netjes in volgorde, en ook in olie gelegd ruim voor het monteren.
Niets mis mee, zou ik denken.

Gelijk even olie ververst, want dat was net precies tijd, was olie volgens de originele specificaties. Kroon Supermultigrade 10W40. Ook in orde, dacht ik...

Proefritje: koppeling plakt een beetje, kan komen van de nieuwigheid, dus maar eens een flink stukje rammen. En nog plakken, kreeg hem niet in neutraal geschakeld!
Dus, eens geinformeerd, eerste gedachte was verkeerde olie. Niet zo een ramp, want mijn ouwe koekblik lust exact de olie die ik er had ingekieperd, dus netjes de boel afgetapt en schoon opgevangen. Toen de "goeie" olie erin, van Motul.

Nog niet goed, bleek al snel want het euvel was nog steeds eender, dus de boel eens open getrokken. Eens gekeken of alles goed zat, geen bramen aan de platen ofzo. Bleek dus allemaal oké....

Vandaag ff geinformeerd, maar héél soms blijkt het voor te komen dat de koppelingsklok een beetje vastgeklemd wordt door de centrale moer op de prise-as. Hoe het komt dat dat nu ineens optreedt weet ik niet, maar het zal wel een beetje ingesleten zijn op elkaar en ineens anders gemonteerd. Ik kwam erachter door de koppelingsplaten eruit te pakken en de koppelingsklok gewoon normaal te monteren. Dan de centrale moer aandraaien en daarbij meteen voelen of de as en koppeling "aan elkaar gekoppeld worden" terwijl je de moer steeds vaster draait. Nu heb ik een heel klein beetje van de achterkant van de koppeling afgeslepen/geschuurd en weer netjes vlakgemaakt (misschien 1/10 mm eraf gehaald, waarschijnlijk veel minder). Hierdoor is de bus waarover de koppelingsklok draait weer langer dan de koppelingsklok en klemt ie niet meer.... Probleem opgelost...
 
Het lijkt mij een belangrijk slijtagepunt(je) dat niet echt zeldzaam optreedt maar vaak niet wordt doorzien.

De "gebruikelijke" reparatie voor zo'n geniepig defect zal best materiaal en dus ook kosten omvatten plus eventuele wachttijd.

Misschien lukt het je om het plekje in een bestaande tekening te markeren en hier te posten?
 
full


A is de centrale moer
B is ring
C is koppelingsklok
D is afstandsbus

De bus dient langer te zijn dan de lengte van het glijlager van de koppelingsklok. Die moet als de koppeling geknepen is namelijk vrij kunne draaien. De bus was waarschijnlijk door inlopen van de afstandsring relatief te kort geworden en daardoor wilde de prise-as ook gaan draaien met geknepen koppeling wanneer ik de centrale moer aandraaide...
 
Laatst bewerkt:
2 dingen: wat was normaal monteren dan en wat was anders gemonteerd, en waar heb je nu exact iets van afgeschuurd/geslepen?

Het enige wat anders gemonteerd kán zijn is de afstandsring tussen de afstandsbus en de meenemer die over de priseas zit. Die heb ik misschien omgedraaid... (wel een miniem verschil, dat wel) Deze ring was wat ingelopen. Die heb ik gevlakt zodat die weer overal even dik was. Toen gemonteerd maar na aandraien van de centrale moer op het voorgeschreven moment bleek dit nog niet voldoende.

Uiteindelijk heb ik aan de achterkant van de koppelingsklok, waar deze rust tegen het lager in je blok, een klein beetje weggeschuurd. (maximaal iets van 1/10 mm ofzo) In de tekening is de kopplingsklok rood en het lager waar de afstandsbus tegen afsteunt is blauw gemaakt (geheel rechts) Aan de rechtse zijde (op de tekening) van de koppelingsklok heb ik dus wat materiaal weggehaald.


Is lastig uit te leggen, hoop dat je het zo snapt..
 
Het enige wat anders gemonteerd kán zijn is de afstandsring tussen de afstandsbus en de meenemer die over de priseas zit. Die heb ik misschien omgedraaid... (wel een miniem verschil, dat wel) Deze ring was wat ingelopen. Die heb ik gevlakt zodat die weer overal even dik was. Toen gemonteerd maar na aandraien van de centrale moer op het voorgeschreven moment bleek dit nog niet voldoende. Uiteindelijk heb ik aan de achterkant van de koppelingsklok, waar deze rust tegen het lager in je blok, een klein beetje weggeschuurd. (maximaal iets van 1/10 mm ofzo) In de tekening is de kopplingsklok rood en het lager waar de afstandsbus tegen afsteunt is blauw gemaakt (geheel rechts) Aan de rechtse zijde (op de tekening) van de koppelingsklok heb ik dus wat materiaal weggehaald. Is lastig uit te leggen, hoop dat je het zo snapt..

Nee nu snap ik t idd :)
 
Misschien een beetje nog aan de tekening knutselen?

Zelfde tekening met iets meer letters/cijfers ter bepaling van ieder punt waarover gesproken wordt.

Das zo een klotewerk... Wachteens, zal m eens uitprinten en ff erbij droedelen. Gaat veel vlugger... Dan even inscannen (dat ging een paar dagen geleden nog niet zodat ik wel moest painten...)
 
Ow, bus D was dus te KORT geworden en daarom heb je de lagerrand C mee-ingekort.

Lijkt me wel oppassen dat ring B niet te dun mag worden want die regelt weer iets meer dan alleen dat waar het je om ging (nou kijk ik naar die gele steun- of geleideribbels).

Een voor de hand liggende oplossing (àls een monteur de slijtage doorziet) zou denk ik een nieuwe bus D geweest zijn?
Nou ja, ik was altijd al huiverig voor materiaal-opoffering.

Zelfs als ik het nu goed begrepen zou hebben vind ik het toch heel clever van je dat je die randjes-afwijkingen in de peiling kreeg.

Maar goed, ik taxeer dat dat koppelspul nu weer net zo lang mee kan als het al gedaan heeft.
 
Ow, bus D was dus te KORT geworden en daarom heb je de lagerrand C mee-ingekort.

Lijkt me wel oppassen dat ring B niet te dun mag worden want die regelt weer iets meer dan alleen dat waar het je om ging (nou kijk ik naar die gele steun- of geleideribbels).

Een voor de hand liggende oplossing (àls een monteur de slijtage doorziet) zou denk ik een nieuwe bus D geweest zijn?
Nou ja, ik was altijd al huiverig voor materiaal-opoffering.

Zelfs als ik het nu goed begrepen zou hebben vind ik het toch heel clever van je dat je die randjes-afwijkingen in de peiling kreeg.

Maar goed, ik taxeer dat dat koppelspul nu weer net zo lang mee kan als het al gedaan heeft.


Met een beetje fantasie kun je begrijpen dat die "steunribbels" de koppelingsplaten moeten voorstellen. De tip kreeg ik van een monteur, praktijkadvies dus. Een monteur zal waarschijnlijk hetzelfde doen. Er is dusdanig weinig materiaal weg dat dat voor de functie geen hol uitmaakt (qua sterkte dan)

Ring B mag idd niet te dun, maar zo nauw steekt dat niet. Er zit gewoon genoeg speling in het koppelingsgebeuren om dat ruimschoots op te vangen. Buiten dat is daar ook maar 1 a 2 tiende vanaf...

Laat het spul nau weer eens 40.000 km meegaan... Dan ben ik tevreden...
 
Alvast bedankt voor deze info ik zal dit ook eens gaan proberen en hoop dat het probleem dan is opgelost. Ik vermoed dat het te maken heeft met de slijtage van de koppelings platen zelf, en als je er nieuwe in gaat zetten dan zul je dan eigenlijk ook die bus moeten vernieuwen, alleen raar dat Suzuki dit niet opgeeft dan!!

Hier heb ik tenminste wat aan(hoop ik.)

Groet M
 
Ik heb de DR650 uit 91 weer opgeknapt, maar je hebt gedeeltelijk gelijk in je verhaal, alleen moet je eigenlijk niet aan het koppelingshuis gaan slijpen/schuren maar aan beide zijden van het koppelingshuis ziteen grote ringen. Deze ringen samen met de glijbus die in het koppelingshuis zit zijn de afstandhouders voor de koppeling. Als je nu goed kijkt naar beide ringen zie je dat deze aan de zijde van de bus zijn ingsleten op de bus, hierdoor zakken deze dus over de bus heen en schuren tegen het koppelingshuis aan waardoor deze mee gaat draaien.
Als je nu nieuwe ringen neemt of deze weer vlak schuurd en eventueel nog omdraaid dan is het probleem verholpen.

Je had dus wel gelijk over dat dat het probleem is maar los het op met de ringen of vervang deze. Aan het koppelingshuis schuren vindt ik geen goede manier. Misschien verschilt het wel vanwege het bouwjaar want niet alle DR650 blokken zijn precies hetzelfde.

Maar bedankt, jouw topic heeft mij goed geholpen om de oplossing te vinden.

Groet M.
 
Is ring B aan beide zijden hetzelfde? of ingesleten?
Ik vind het toch framed dat je na het monteren van andere platen de bus moet inkorten.
Gaat mijn (en die van jouw natuurlijk ook)logica, ver te boven.

Ken wel het euvel (KTM) dat het koppelingshuis los zat waardoor die ring ingeleten wat door de bus. Als je dan alles vastdraait dan zit ook alles VAST.
Remedie: ring andersom of vernieuwen.

Kijk uit dat door die 1/10 je niets aan de achterzijde afslijt.
Ik ben een stukje van de veerstopper van de schakelas kwijt. De circlip zat er nog maar net op, en dan bedoel ik dat niet in tijd.
 
Je begrijpt het verkeerd, je moet de bus juist niet inkorten, het lijkt er alleen op det de bus zichzelf heeft in gekort maar dat is niet zo. De ringen zijn ingeslepen door de bus. Hierdoor zakt de bus in de ringen en drukken de ringen tegen het koppelingshuis en slepen het huis met zich mee. Maak je de ringen weer glad of vervang je deze dan zakt de bus die net 10e van millimeters langer is dan het koppelingshuis niet meer in de ringen een loopt het koppelings huis vrij. De ringen zijn zachter dan de bus waardoor de ringen slijten en niet de glijbus. Dit is allemaal berekend door Suzuki, alleen jammer dat ze dit nergens aangeven dat het naar x aantal kilometers vervangen dient te worden(maar dan nog misschien is dit probleen alleen bij mensen die hun motorische onderhoud niet in de gaten houden, de DR waar ik het probleem mee had reed al 4 jaar met de zelfde(en zelfs te weinig) olie en had zelfs tandjes van de 3e versnelling kapot gereden). Op de tijd de olie wisselen en goed warm rijden die machine voorkomt volgens mij veel probleemen.

Vriendelijke groet M
 
Weer lekker aan de pruts??
Je had ook een ringetje achter je afstandsbus kunnen doen (zolang dat niet uitsteekt) om meer ruimte te krijgen. Maar wat ik me nu afvraag, hoe kan het dat een bus die ingeklemd zit in lengte korter wordt? Als het goed is draait dat ding niet mee en zouden de uiteinden niet moeten afslijten. (maar ja, het antwoord heb ik al, "als het goed is" en wie zegt dat het goed was?)

Gelukkig heb je het weer voor elkaar.. Kun je weer baggeren!
 
Zucht, lees mijn vorige topic eens goed.........

De afstandsbus wordt niet korter de ringen slijten in, hierdoor zakken de ringen over de bus en lopen tegen het koppelingshuis aan Daardoor loopt het koppelingshuis mee als je de moer vaster aan gaat draaien na het vervangen van de platen of dergelijke. En dit is geen prutsen maar problemen opsporen en op de correcte wijze oplossen.

Verder kan ik nu niet rijden maar de eigennaar van de DR650 waarvoor ik de revisie heb gedaan. Ik snap wel dat het moeilijk uit te leggen is maar het probleem zit hem gewoon in de 2 ringen die zijn ingesleten(gewoon die 2 ringen vervangen is de beste oplossing).

Groet M

Ask scotty again......maybe it's better for you to be up there.(Grapje)
 
Terug
Bovenaan Onderaan