Yamaha Virago XV 1000 '85 geeft geen vonk meer

Kobusie

MF'er
17 jul 2005
37
0
Volendam
Hallo allemaal, na het ombouwen van (goudkleurig en chrome) onderdelen van een xv 700 '84, naar een xv 1000 '85, geeft de 1000 geen vonk meer op beiden bobines. Voor de omzetting liep deze goed. Het enige ingrijpende wat ik heb gedaan is twee (mooiere)zijkappen van het blok vervangen en hierbij de bestaande pick-up coils en het anker van de dynamo + bedrading overgezet. Maar hierna dus geen vonk meer, ik heb al van alles geprobeerd, nieuwe bougies, andere bobines, andere relays, draadboom en stekers nagelopen, maar niets helpt. Ik twijfel nu of de ontstekingsunit stuk kan zijn?, maar kan niet proberen met die van de xv 700 (deze heeft andere stekeraansluitingen)Ik heb een werkplaatsboek van Haynes, maar kom hiermee niet verder. Ik vind het te link om domweg een nieuwe ontstekingsunit te bestellen, (mooi duur) zonder ZEKER te weten dat deze het probleem is, begrijp je? Ik hoop hier van iemand een reactie te krijgen die mij verder zal helpen. vr.gr. Kobusie
 
Heeft de onstekings-unit misschien 1 "aard"draadje op een boutje in het frame? Dat kan geoxideerd raken op een zeer harnekkige manier. Ff losnemen en gat+boutje+kabelschoentje(s) nat maken met contactreiniger, afdeppen met een lapje of een stukje keukenrolpapier, opnieuw nat maken en nat weer vastdraaien.

Pas op, geen enkele contactreiniger is gegarandeerd vriendelijk tegen iedere kunststof.
 
Jij ook bedankt voor je reactie Willem, ik dacht niet dat er een aarde draadje op zit, maar ik zal ff kijken.Hé, in het Haynes werkplaatsboek wordt bij de draaddiagram WEL een aardedraad vanaf de CDI unit aangegeven. Ik dacht dat hij aarde kreeg door de twee boutjes, maar ik kan natuurlijk ff een draadje aanleggen. Jullie horen het van me!
 
Nou, op zich niet zo "helaas" want die constructie lijkt me heel wat beter dan die welke mij voor ogen staat (omdat ik dat weleens in de fout heb zien gaan met raadselachtige weerstands-opbouw, achteraf goed verklaarbaar uit verschillende metalen tegen elkaar, oxidatie, eventuele tril-ruimte).

Wel "helaas" dat de fout niet zo eenvoudig is te vinden.

Al gemeten of de spanning(en) in die stekker aanwezig is/zijn en of Min ("aarde") werkelijk aarde is?
 
Ik heb wel gemeten, zowel op ohm (draadbreuk?) als op voltage, het probleem is alleen dat bij de draaddiagram geen voltages worden vermeld. Dus weet ik niet dat wat ik meet ook juist is. Ik heb (volgens opgave van het boek) de relays, bobines, drukcensor, bougies en kabels gemeten en gecontroleerd, maar kan daar geen fouten aan vinden. Ik heb ook nog andere bobines en bougies geprobeerd, ook zonder resultaat. Vervolgens heb ik (weer) de linkerzijkap van de motor gehaald, om te kijken of er misschien bedrading van de pickups en dynamo knel hebben gezeten, maar dit was ook niet het geval. Meteen ook de weerstand van de pickups gemeten en dit zat binnen de grenzen (volgens opgave boek).Ik weet nu niet meer wat ik nog kan doen, heb alle bedrading al nagelopen, de stekerverbindingen allemaal gereinigd etc. Misschien moet ik toch maar de gok wagen en een nieuwe cdi unit bestellen, weet jij trouwens nog een adres hiervoor? Volgens de Yamaha dealer in Zwaag kost het testen van mijn unit 80,- euri en een reparatie 220,-.
De dealer doet dit niet zelf, hij moet hem opsturen? Hoelang dit duurt kon hij niet zeggen? In ieder geval bedankt voor de tips, ik moet zo weg, dus ben vanavond niet online.
 
Een adres voor (testen van) ontstekingen: http://www.carmo.nl/

Ik heb daar ook een ontsteking vandaan gehaald, kijk voor ontstekingsperikelen maar eens op onze homepagebij Yamaha.
Overigens kan het ook zijn dat de pick-ups van de ontsteking niet goed langs het vliegwiel gaan. Ik heb namelijk zijdeksels van een 750 en 1100 gewisseld en daarbij moest ik ook het vliegwiel mee verhuizen omdat van de 1100 het vliegwiel breder is :?
Let wel op bij het verwijderen van het vliegwiel van de krukas dat de pennetjes en veertjes van het nokkenaskettingtandwiel niet in het carter vallen (heb hier ervaring mee.... '( )
succes ! :W
 
Bedankt voor de tips, ik ga morgen ff met Carmo bellen.
Leuke homesite trouwens, schrale troost voor mij is dat ik kennelijk dus niet de enige ben die problemen heeft (gehad) met de ontsteking.V.w.b. de pick-up,s en het vliegwiel; Ik heb de pick-up's, welke uit de xv 1000 kwamen, weer gemonteerd. Dus moeten deze gewoon bij het vliegwiel passen,toch?
Wat ik heel mooi vond is dat jij keurig beschrijft waarvoor de druksensor dient, ik dacht dat deze de cdi unit uitschakeld bij verlies van compressie? Nog een vraagje; Heb je, toen je het xv 1100 blok monteerde, niet de draadboom aan moeten passen? De bestaande (750) draadboom voorziet toch niet in de extra aansluitingen voor b.v. De druksensor, elek.benzinepomp etc. Of heb je al die extra's verwijdert en dus eigenlijk terug verbouwd naar de 750 situatie? Kan dat? Of krijg je dan de vervroegingsproblemen waar jij het in je site over had. Ik heb namelijk nog een draadboom van de virago 700 (plus CDI unit)liggen en heb ook al zitten denken om dat eens te proberen? Ik neem aan dat met de verkoop van jullie Yamaha ook alle (ontstekings) onderdelen zijn meegegaan? Tja, heb ik ff pech!
Nogmaals vriendelijk bedankt voor je reactie enne, veel plezier nog met jullie BMW.
gr. Kobusie
 
Laatst bewerkt:
Wat je schrijft over de sensors omwisselen hielp bij mij niet (de sensors waren trouwens gelijk), omdat de 1100 een boller zijdeksel heeft dan de 750 en ook een breder tandwiel van de startkrans. Dit omdat de types startmotoren anders zijn. :( Daardoor zat de sensor naast het vliegwiel.
In eerste instantie had ik de bedrading aangepast voor een ontsteking met vacuum sensor. Later heb ik de ontsteking bij carmo laten inbouwen in de behuizing van de 750 ontsteking, ik kon de bedrading toen weer origineel maken.
Toch denk ik dat je het bij de sensors moet zoeken omdat, zelfs bij een verkeerde ontstekingunit, er toch een vonk moet komen. Als de unit geen pulsen krijgt van de sensors gebeurt er niks |( Normaal moeten de sensors twee pulsen krijgen voordat de ontsteking iets doet, dit ter bescherming van de bobines.
En inderdaad, we hebben alles verkocht ;(
 
Hallo,
Je brengt mij nu op een idee? Ik heb inderdaad van de sloop een BOLLERE kap gehaald en misschien is het inderdaad zo dat dan de pick-ups NIET bij het vliegwiel komen! Dit kan ik makkelijk controleren door de oude platte(originele) kap te monteren, als ie het dan doet, weet ik genoeg. Dit kon wel eens de gouden tip zijn! Ik ga dit vanmiddag ff proberen en je hoort het van me. Ik heb trouwens ook contact gehad met Carmo Electronics, als bovenstaande geen resultaat geeft, dan stuur ik de unit naar hun op en laat hem dan testen/repareren.
Thanks !!!! (ik heb weer een beetje HOOP!)
 
Carmo staat idd bekend om z'n electro doormeting dingen.. Heb ook ooit me ontsteking opgestuurd omdat ik op 1 cil. geen vonk had. Ze konden niks vinden zeiden ze (toch raar..) kreeg em terug en kon wel ff 90 gulden (geloof ik) betalen voor onderzoekskosten. Na plaatsen van de onstekingsunit deed nog steeds 1 cil. t niet.. bleek een draad breuk in de draadboom te zitten, slordig dat dit niet opgemerkt wordt, je stuurt toch niet zomaar iets op??

Verder heb ik geen zaken meer met dit bedrijf gedaan dus kan zijn dat ik toevallig 1 "misser" ben geweest ;)
 
Halleluja voor enigma 1500, hij LOOPT !!!!!!
Het was inderdaad jouw gouden tip, de nieuwe en de oude kap verschillen in hoogte v.w.b. de bevestiging van de pick-ups !!
In de nieuwe (bolle) kap zitten de pick-ups maar liefst 12 m/m lager, vandaar dat hij geen impuls gaf. En op de sloop hoor je niks anders dan: alle onderdelen passen hoor!Nu is het een kwestie van gaan kijken op de sloop voor een knappe kap (zoals mijn oude) en dat nog één keer ombouwen, een gekkenhuis!!!!!
Hierbij wil ik iedereen hartelijk bedanken voor de reacties, ik heb er een hoop van opgestoken en misschien dat een ander er ook nog iets aan heeft.
gr. Kobusie
 
Dat scheelt je weer een hoop geld aan ontstekingen en zo.... *O*

P.S. Controleer straks ook even of de dynamo wel goed bijlaadt, dat heeft met hetzelfde deksel te maken, als de spoelen te hoog zitten laadt 'ie minder op B|
 
Ik ga morgen een wat langer ritje doen en dan kan ik dat ook mooi controleren.
Ben er nu al achter dat er qua trekkracht een groot verschil in zit met mijn vorige xv 700, tjonge! Nog hartstikke bedankt.
groeten Kobusie
 
Terug
Bovenaan Onderaan