Virago 535 houdt in op snelweg

marcoa

Rookie
19 jul 2005
7
0
wijchen
Hallo,

Ik heb zojuist een 535 gekocht uit 1994 (op kenteken tenminste, ingevoerd). Rijdt best goed, maar houdt wel in op de snelweg. Het lijkt wel of ie begrensd is of zo.
komt bijna niet boven de 55 mile uit (90/100 km). Als je een vrachtwagen voorbij wilt, zakt ie terug.
Hij loopt best mooi en gelijkmatig.
Iemand enig idee wat 't kan zijn?

Bedankt,

Marcoa
 
Mischien schrikt het beestje wel een beetje van de andere voertuigen op de weg. Is het een beetje een schuchter muurbloempje, en geeft ze zo aan liever op de provinciale weg te rjden. :+
 
Je zou ff kunnen vragen aan diegene waar je hem hebt gekocht of hij begrenst is, mogelijk heeft de vorige eigenaar dat laten doen i.v.m. rijbewijs. Mocht dat het geval zijn (zou eigenlijk bij verkoop vermeld moeten worden aan de nieuwe eigenaar)vragen of dit door hun verwijdert kan worden. Indien voorgaande niet het geval is, dan is het misschien zinvol om eens de compressie te checken! Je geeft zelf al aan dat hij wel mooi loopt, maar zit er ook op laag toeren genoeg 'pit'in, oftewel trek ie wel lekker door onderin? Wat ook nog kan is dat de carburateurs te arm zijn afgesteld, hierdoor krijgt ie te weinig brandstof en loopt stationair wel goed maar mist, bij meer gasgeven, brandstof en daardoor ook vermogen. Andere opties ; Vervuilde luchtfilters, vervuilde sproeiers, verkeerde bougies, enne; check je tankdop ff, er zit een klein gaatje in wat nog wel eens verstopt raakt, hierdoor ontstaat er een vacuum in de tank, en dan 'loopt' de benzine niet meer lekker door.
Succes
 
Kun je achterhalen hoe en hoe vaak en hoeveel de vorige eigenaar er mee reed?

Als dat ding alleen maar op binnenwegen gebruikt is geweest heeft de zuiger een "stempel" in de cilinder gezet dat er moeilijk uit te rijden valt, cq op te schuiven; zou dat zo zijn, dan helpen alleen zeer lange ritten en veel "spelen" met gas en helling-af met vol gas enzo om de valse top weg te krijgen.
"Luie motor" noemt men dat wel; eigenlijk: nooit echt ingereden.
Het gaat om fracties van een millimeter.

Dit kan zo gebeuren met ieder type voertuig, zelfs diesels. Het kan best meer dan 1000km duren om daar doorheen te breken.
 
Hoi,

dank voor jullie reacties.
met laag toerental trekt hij inderdaad wel redelijk goed, hoewel het niet te vergelijken is met mijn oude gs550 uit 1979, die is veel sneller/feller.
Het lijkt mij dat 535 met ongeveer gelijke cilinderinhoud toch bijna net zo snel moet kunnen zijn.
De miles-stand van de virago is 7500, als dat een eerlijke stand is, heeft de vorige eigenaar (of meerdere) er niet erg veel of gereden.
M.b.t. dat slecht ingereden zijn, daar kan ik me wel wat bij voorstellen, maar je moet op zo'n ding toch met gemak achter een vrachtwagen uit kunnen komen?
Het lijkt of ie reageert op de helft van de gasheldel, als je 'm daarna verder opendraait, daar doet ie niks mee.

Marcoa
 
hoogst waarschijnlijk is de gasschuif stuk.( je kunt ze wel repareren) is veel voorkomend probleem bij xv 535.schroef de dekseltjes er eens af en je zal het wel zien.
Daar zat ik idd ook aan te denken, gasschuif of vacuum van de carburateurs. Hoe zijn de inlaatrubbers :? Als die gescheurd zijn krijg je ook dit soort verschijnselen.
 
hoe zit het met de onderhoudtsbeurt?

mijn virago (welliswaar xv750) hield ook erg in bij meer toeren. terwijl laag in toeren goed was.

Ik haalde mijn luchtfilter open, en deze was zo vuil, dat hij veel te weinig lucht kreeg.
Gelijk maar een onderhoudtsbeurt gedaan (en luchtfilter vervangen) en nu trekt ie lekker...
ik moet alleen nog goed testen als ik mijn rijbewijs heb gehaald.
 
Hallo,

Ik heb zojuist een 535 gekocht uit 1994 (op kenteken tenminste, ingevoerd). Rijdt best goed, maar houdt wel in op de snelweg. Het lijkt wel of ie begrensd is of zo.
komt bijna niet boven de 55 mile uit (90/100 km). Als je een vrachtwagen voorbij wilt, zakt ie terug.
Hij loopt best mooi en gelijkmatig.
Iemand enig idee wat 't kan zijn?

Bedankt,

Marcoa

Zoek de oorzaak ergens anders. Zeker niet in een evt. begrenzer. De Virago van mijn ega, vriendin en maitresse was 25 Kw en wist mijn 120 kilo met gemak en ook nog eens vlot tot boven de 155 te trekken!

Weet je wat van de historie? Heb je iets aantoonbaars aan onderhoud gezien?
Check de luchtfilter, reinig het brandstof-systeem (met een additief in je tank, lekker makkelijk, check of beide cylinders meedoen ... om te beginnen.

Geef de moed niet op! De blokjes zijn perfect en bijna onverslijtbaar. Je zult zo weer met een big smile op de radarfoto staan ;-)
 
Marcoa: ... Het lijkt of ie reageert op de helft van de gasheldel, als je 'm daarna verder opendraait, daar doet ie niks mee ...

.... Weet je wat van de historie? Heb je iets aantoonbaars aan onderhoud gezien?
Check de luchtfilter, reinig het brandstof-systeem (met een additief in je tank, lekker makkelijk, check of beide cylinders meedoen ... om te beginnen ....

Ho, ander verhaal.

Nu begin ik te denken aan:
- (reeds EagleBiker) troep in het brandstof-systeem; inclusief de tank dus en vooral bovenop/in de kraan.
- onvoldoende tank-ventilatie
- "valse lucht", vaak een poreus of gescheurd of rommelig gemonteerd ("haarföhnen"!!) rubberverloop tussen carb en inlaat.
- een technisch onverantwoorde overmaat carburateur, met venturi te groot voor het voorhanden vacuum.
 
Ben vanavond eens aan het sleutelen gegaan, en er zitten idd scheurtjes in de 2 membramen. Bij het demonteren zag ik dat de metalen busjes, welke de koppeling tussen membraam en gasschuif vormen, los zaten. Ik heb ze vast gedrukt, en de boel weer in elkaar gezet. Stukje gereden om te kijken of ie beter liep maar helaas... De boel weer losgehaald, en weer die busjes los...
Nu heb ik de busjes vastgelijmd en de scheurtjes in de membramen met een beetje siliconenkit gedicht. Ik wil wel nieuwe membramen bestellen, maar ben zeer benieuwd of ik morgen verschil merk met rijden. Volgens mij moet dit het probleem zijn. Weet iemand een goed(koop) adres voor die membraampjes?

Marco
 
Ben vanavond eens aan het sleutelen gegaan, en er zitten idd scheurtjes in de 2 membramen. Bij het demonteren zag ik dat de metalen busjes, welke de koppeling tussen membraam en gasschuif vormen, los zaten. Ik heb ze vast gedrukt, en de boel weer in elkaar gezet. Stukje gereden om te kijken of ie beter liep maar helaas... De boel weer losgehaald, en weer die busjes los...
Nu heb ik de busjes vastgelijmd en de scheurtjes in de membramen met een beetje siliconenkit gedicht. Ik wil wel nieuwe membramen bestellen, maar ben zeer benieuwd of ik morgen verschil merk met rijden. Volgens mij moet dit het probleem zijn. Weet iemand een goed(koop) adres voor die membraampjes?

Marco
Je probleem wijst inderdaad in de richting van de membranen.
Membramen zijn onderdelen die nogal zwaar belast worden door beweging van gashendel en drukwisselingen van inlaatkanaal waardoor noodreparaties tot mislukken gedoemd zijn.
Membranen zijn duur helaas maar misschien ergens 2e hands over te nemen. :)
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk krijg je de beide deksels er niet af, maar de carburateurs zijn als set redelijk snel van de motor af hoor.
Maar waarom? Denk je dat die van jouw motor ook kapot zijn dan?
Nah het is een raar euvel wat ik heb.
De carbs zijn er al afgeweest en weer terug op maar da's niet een "dat doe je even"-klus.

Hier even een copy paste:
Het probleem doet zich met name voor als ik flink accellereer vanuit de lage toeren, mn als ie warm is. Dan begint te stotteren, te reutelen en enorm in te houden, niet vooruit te branden gewoon...mn accelleren bij de 2000-3000 toeren. Ik moet het gas dan helemaal loslaten en even stationair laten draaien, en dan gaat ie weer goed.

Het lijkt wel alsof :? :
- ie te weinig benzine krijgt(benzinepomp kan het niet aan?) of
- mijn maat had gezien dat er bij het luchtfilter wat luchtbelletjes zaten, zou dat de oorzaak van te weinig benzine kunnen zijn ?

Het zou misschien kunnen (maar is eigenlijk niet logisch met bovenstaande)
- er elektrisch iets mis is(TCI?) of
- de AIS roet in het eten gooit(toch afdoppen?) of
- gesynched moet worden ? :?
- de kleppen gesteld moeten worden ?
MAAR WAAROM GAAT ALLES DAN WEER GOED ALS IK STOP/'EM EVEN STATIONAIR LAAT DRAAIEN ? Wat denken/weten de XV-kenners ervan ?

- starten --> (mooi regelmatig) lopen
- rustig optrekken, schakelen, rijden--> niks aan de hand
- boven de 3500 flink op z'n flikker geven gaat meestal goed
- na flink accellereren en gasloslaten: backfire
- na accellereren: als je meteen opeenvolgend heel rustig gaat rijden--> soms het probleem
- top ligt voorbij de 180 :] (oww }) wat een power dat ding, harder durfde ik even niet aan ivm vork)

Hier nog een copy paste:
Carbs--> nee, zijn er net afgeweest, nieuwe o-ringen ertussen.
kleppen--> hm, weeknie, waarom trekt dan de straatstenen uit de grond en heb ik bij 180kmu nog over ?
afstellen/synchen--> zou kunnen, ik weet dat de vorige eigenaar het op gehoor deed... |(

Het lijkt me dattie eerder te arm staat bij lage toeren dan bij hoge toeren, of misschien zelfs te rijk (vanwege die backfire als ik gas loslaat...). Kan ik bij die mengselverhoudingschroef als de carbs eropzitten ?

Heb net weer een stuk gereden.
Rekening gehouden met het euvel, lekker gereden.
Rustig aan gassen gaat prima...
Mega doortrekken ook...
Rond de 2500/3500 zijn de problemen, als ik het gas ECHT opengooi. Rustig aan gaat wel...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan