Motor op gas hoe?

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.301
5.670
Ik zit te denken om mijn woonwerk motor op gas te laten rijden, maar ik heb me nooit verdiept in auto techniek.

Wat zijn de haken en ogen hiervan?
 
Ehhhh,,,..karretje met gastank? :+

Ff serieus;

Vraag me af of het uberhaupt mag,...ivm veiligheid!

Op zicht intressant; Benzinetank vervangen door Gas-tank, waar ik me even geen voorstelling van kan maken :?

Ombouw; Is te doen,..er zijn veeeel mensen die het zelfdoen,...of het mag,..ja daar hebben we het even niet over.

Je grootste probleem zit in het Tankgedeelte denk ik,,..

Als je het echt gaat proberen dan ben ik zeeer benieuwd,...
 
Laatst bewerkt:
Er rijdt een Goldwing in het land op LPG
Formeel moet deze gekeurd worden
Dat is niet gebeurd, want "zou ie niet rond krijgen" dus hij rijdt illegaal
Maar enigste wat je nodig bent is een oud gas systeem, geen injectie dus
Gaspot (en de ruimte) en een goede verdamper die niet bevriest.
 
ik ben me op het moment aan het verdiepen om mijn woon werk k75 op gas te zetten.
ik heb een aanvraag voor keuringseisen al uitstaan bij de rdw.
de techniek is oersimpel.
een tank, dat kost mij mijn duo plaats.
een verdamper, da's een lomp ding.
een drukregelaar, past overal maar moet binnen tien centimeter van de verdamper.
en een inlaatspruitstuk voor de carburateur dat je zelf moet maken of aanpassen.
de verdamper moet je verwarmen anders bevriest het gas bij het expanderen.
daar gebruiken ze normaal koelwater voor.
bij luchtkoeling wikkelen ze een koperen pijpje om de uitlaat vaar koelvloeistof doorheen gepompt word
bachus (zijspannen) heeft op het moment een installatie liggen die hij in zijn goldwing met span gaat bouwen.
piet7 (met ban) heeft een xs1100 op gas gezet en daar een stalen luchtfilterhuis gemaakt..
als het mogelijk is met een gebruikte installatie ga ik denk voor de winter ook beginnen.
 
ik ben me op het moment aan het verdiepen om mijn woon werk k75 op gas te zetten.
ik heb een aanvraag voor keuringseisen al uitstaan bij de rdw.
de techniek is oersimpel.
een tank, dat kost mij mijn duo plaats.
een verdamper, da's een lomp ding.
een drukregelaar, past overal maar moet binnen tien centimeter van de verdamper.
en een inlaatspruitstuk voor de carburateur dat je zelf moet maken of aanpassen.
de verdamper moet je verwarmen anders bevriest het gas bij het expanderen.
daar gebruiken ze normaal koelwater voor.
bij luchtkoeling wikkelen ze een koperen pijpje om de uitlaat vaar koelvloeistof doorheen gepompt word
bachus (zijspannen) heeft op het moment een installatie liggen die hij in zijn goldwing met span gaat bouwen.
piet7 (met ban) heeft een xs1100 op gas gezet en daar een stalen luchtfilterhuis gemaakt..
als het mogelijk is met een gebruikte installatie ga ik denk voor de winter ook beginnen.

Even de techniek...
Je verdamper IS je drukregelaar.....

Het werkt als volgt.
Vloeibaar LPG zit in de tank, en gaat d.m.v. zijn eigen druk in de tank via een koperen flairleiding naar de gasafsluiter. deze moet binnen 10 cm van je verdamper geplaatst worden, en in de verdamper word het gas gewoon vrijgelaten in een afgesloten ruimte. Nu zit er een membraam op aangesloten op je vacuum achter je carburateur, die dat membraam stuurt dmv meer of minder vacuum. hierdoor gaat er in de verdamper een klepje open dat het vloeibare gas in die vruie ruimte laat lopen, en daar dus expandeerd. Voor het expanderen heb je dus warmte nodig, want die wordt dan aan de omgeving onttrokken. Hier kun je dus je kelvloeistof voor gebruiken, heb je luchtkoeling kan het wat moeilijker worden. Dan moet je zelf een warmtewisselaar maken, en dit kan dus dmv een spiraal om je uitlaat, maar kan eventueel ook door een sonde in je uitlaat (oude kevers b.v.)
Het ge-expandeerde gas kan vrij stromen, en om dit naar de carburateurs te leiden , heb je dus een setje venturi's nodig die dit verdelen en die als zuigbuisjes je gas aanzuigen. Dit kunnen hele simpele schuin afgezaagde buisjes zijn die je gewoon in je inlaatspruitstuk boort, of zoek een setje zgn brilletjes van oude alfa's (2 dubbele carburateurs) en je hebt het setje compleet.
Natuurlijk moet een en ander nog electrisch aangesloten worden, maar dat is geen probleem.
Let wel op dat ALLES wat je monteerd een E4 keuringsnummer moet hebben, de tank niet ouder mag zijn dan 10 jaar, en deze moet zo bevestigd worden dat het de stuur/c.q. rijdeigenschappen niet nadelig kan beinvloeden, en deze moet bij een ongeval niet van de motor af kunnen vallen.
Het enige probleem is dat de keurmeester van het RDW hier elk zijn eigen visie over zal hebben, en een goldwing of BMW zal wat makkelijker door de keuring te krijgen zijn dan een GSXR100 o.i.d.
 
Even de techniek...
Je verdamper IS je drukregelaar.....

ok, die benamingen haal ik nogal door elkaar.

Let wel op dat ALLES wat je monteerd een E4 keuringsnummer moet hebben, de tank niet ouder mag zijn dan 10 jaar, en deze moet zo bevestigd worden dat het de stuur/c.q. rijdeigenschappen niet nadelig kan beinvloeden, en deze moet bij een ongeval niet van de motor af kunnen vallen.
Het enige probleem is dat de keurmeester van het RDW hier elk zijn eigen visie over zal hebben, en een goldwing of BMW zal wat makkelijker door de keuring te krijgen zijn dan een GSXR100 o.i.d.
met welke autoriteit zeg je dit?
ik hoor en lees overal de meest wilde verhalen maar ik heb nog nergens een verwijzing naar rdw keuringseisen gezien.
 
Het schijnt ook mogelijk te zijn om op butagas of propaan te rijden. Minstens 2x las ik ooit een bericht over een aangehouden automobilist die iets (gevaarlijks) met een kraantje en een slang naar de lucht-inlaat van de carburateur had geklooid.
 
Met gas draai je minder km per liter. Je gaat van 1:18/19 naar 1:13/14.
Als je een beetje afstand wilt rijden zeg 250 km op een tank dan heb je een tank van zo'n 21-22 liter nodig. Je moet ook extra ruimte hebben voor expansie.
Dat is een flinke bult die je ergens kwijt moet. Op de duopas.plaats is een optie.
De motor wordt tijdens het rijden ook iets heter maar dat kan volgens mij geen kwaad.

Ik denk dat het keuren de echte bottleneck is, hoe krijg je het door de keuring.

Bedenk ook dat vanaf het toetsenbord het allemaal makkelijk klinkt, maar in de praktijk is het toch anders. Dan kom je problemen tegen waar niemand aan had kunnen denken. Maar laat je hierdoor niet ontmoedigen.
Maar in ieder geval is het een heel leerzaam project.

Succes met je project.

Gr,
Henk
 
lpg is een ongedestileerd mengsel van propaan en butaan, je kan er op prima op koken.

de kleinste tank die je kan krijgen is 30 liter en die mag je voor 80% vullen.
het verbruik stijgt wel maar niet met 25%.
met directe injectie stijgt het zelfs helemaal niet maar dat is wel duurder in aanschaf.

de keuring is het grote hangijzer.
je kan inderdaad ook rijden met een slangetje in je luchtfilter.
maar hoe leg je dat uit als je eens een ongelukje krijgt?
 
Ik hoor eigenlijk alleen maar dat de keuring het grootste hangijzer is. Wat is daar dan het probleem? Waarom moet ie gekeurd worden en hoe zit het dan met de wegenbelasting?
 
Ik denk dat er toch te licht gedacht word over het gas systeem.
Een gastank is geen probleem, die hebben ze tegenwoordig is
kunstof en zijn in alle vormen te maken.
Het probleem zit hem ook niet om het gas bij je carbs/injectie
te krijgen.
HET probleem zit hem in de hoeveelheid die de motor nodig heeft
om goed en betrouwbaar te functioneren.
Oké een slangetje in het luchtfilter waar gas uit stroomt loopt
hij misschien nét stationair op.
Er zit echt een hele berekening achter die "mengstukken" voor
op de carbs. zoals diameter van venturie, en het aantal gaatjes
en de diameter van de gaatjes.
Zou je dit niet berekenen heb je kans dat je té weinig gas gaat
toevoegen met kans op te schrale verbranding en daardoor verbranden
van de zuigers.
Of een teveel aan gas waardoor hij "verzuipt" in het gas en daardoor
eigenlijk je uitlaat een BOM wordt.
Dus denk niet té licht over de mengverhouding van gas.

Injectie systemen zullen daarintegen iets makkelijker te maken zijn
omdat je dan het LPI systeem kunt namaken, maar dat vergt weer een
behoorlijke kennis van elektronica en met name van het motormanegment
gedeelte.

Zoals ik probeer duidelijk te maken is het best te doen om een motor
op gas te laten rijden, maar er is echt meer kennis nodig dan een
"leidinkie leggen" naar het luchtfilter.

succes Zeldzame
 
Ik denk dat er toch te licht gedacht word over het gas systeem.
Een gastank is geen probleem, die hebben ze tegenwoordig is
kunstof en zijn in alle vormen te maken.
Het probleem zit hem ook niet om het gas bij je carbs/injectie
te krijgen.
HET probleem zit hem in de hoeveelheid die de motor nodig heeft
om goed en betrouwbaar te functioneren.
Oké een slangetje in het luchtfilter waar gas uit stroomt loopt
hij misschien nét stationair op.
Er zit echt een hele berekening achter die "mengstukken" voor
op de carbs. zoals diameter van venturie, en het aantal gaatjes
en de diameter van de gaatjes.
Zou je dit niet berekenen heb je kans dat je té weinig gas gaat
toevoegen met kans op te schrale verbranding en daardoor verbranden
van de zuigers.
Of een teveel aan gas waardoor hij "verzuipt" in het gas en daardoor
eigenlijk je uitlaat een BOM wordt.
Dus denk niet té licht over de mengverhouding van gas.

Injectie systemen zullen daarintegen iets makkelijker te maken zijn
omdat je dan het LPI systeem kunt namaken, maar dat vergt weer een
behoorlijke kennis van elektronica en met name van het motormanegment
gedeelte.

Zoals ik probeer duidelijk te maken is het best te doen om een motor
op gas te laten rijden, maar er is echt meer kennis nodig dan een
"leidinkie leggen" naar het luchtfilter.

succes Zeldzame

Waarmee is de afstelling te meten? Ik heb nog de beschikking ove een dynobank :)
 
Je moet "GAS GEVEN" niet TE letterlijk nemen!!! whahaha

een paar jaar geleden maakten ze in India (en misschien nu nog wel) een enfield op diesel. Zo'n blok in een ned. frame hangen!! ook een leuk project en dan sta je minder vaak bij de pomp. op de rai hadden ze dit jaar ook een fiets met een dieselblok.....
 
Je zult echt iets met je lambda getal moeten meten, je zult altijd
je lambda zoveel mogelijk op 1 moeten hebben in alle toerentallen.
Ook je HC en CO zijn bij uitzoeken van de juiste verhoudingen héél
belangerijk.
Als je serieus denkt aan een "gas"motor zou ik op zoek gaan naar
een oude mengstuk voor een auto met ongeveer dezelfde cilinderinhoud
en daar vanuit verder gaan.
Ook kun je eens naar een autogas inbouwstation gaan en daar gewoon
een met de oudste (wijste) monteur gaan praten over jouw idee.
Vaak hebben deze mensen een onuitputtelijk bron waar info uit komt
en vaak ook nog een hoop oude troep op een vergeten plank in het
magazijn. :)

succes Zeldzame
 
Je zult echt iets met je lambda getal moeten meten, je zult altijd
je lambda zoveel mogelijk op 1 moeten hebben in alle toerentallen.
Ook je HC en CO zijn bij uitzoeken van de juiste verhoudingen héél
belangerijk.
Als je serieus denkt aan een "gas"motor zou ik op zoek gaan naar
een oude mengstuk voor een auto met ongeveer dezelfde cilinderinhoud
en daar vanuit verder gaan.
Ook kun je eens naar een autogas inbouwstation gaan en daar gewoon
een met de oudste (wijste) monteur gaan praten over jouw idee.
Vaak hebben deze mensen een onuitputtelijk bron waar info uit komt
en vaak ook nog een hoop oude troep op een vergeten plank in het
magazijn. :)

succes Zeldzame

Dat ga ik volgende week doen. Ik denk dat ik echter een andere motor moet nemen i.p.v. een africa twin. Inlaat traject zuigt een beetje om aan te passen.
 
Ik hoor eigenlijk alleen maar dat de keuring het grootste hangijzer is. Wat is daar dan het probleem? Waarom moet ie gekeurd worden en hoe zit het dan met de wegenbelasting?

Omdat je op andere brandstof gaat rijden, dat mag niet zomaar. Dat is volgens mij het grootste probleem. Aan de andere kant: als je die tank weg weet te werken in je benzinetank (moet bij een AT wel kunnen) zie je er aan de buitenkant geen zak aan.

Ik zou zeggen: neem eens contact op met die piet7, die moet zo ongeveer alles wel weten ondertussen, met name ook over dit soort geneuzel (het technische deel kom je zelf ook wel uit).
 
Omdat je op andere brandstof gaat rijden, dat mag niet zomaar. Dat is volgens mij het grootste probleem. Aan de andere kant: als je die tank weg weet te werken in je benzinetank (moet bij een AT wel kunnen) zie je er aan de buitenkant geen zak aan.
Geen idee hoe warm zo,n tankje mag worden, maar ik heb hem liever niet zo dicht bij mijn edele delen eigenlijk :o
 
Geen idee hoe warm zo,n tankje mag worden, maar ik heb hem liever niet zo dicht bij mijn edele delen eigenlijk :o

Je heb toch al twee kids, dus je kunt er een knoop inleggen :? :P

Of zo'n ding nou in je rug of voor je uit elkaar klapt maakt volgens mij ook niet zoveel meer uit. Een lekkere warme benzinetank kan hetzelfde effect hebben toch? Ik zou meer bang zijn voor lekages, ben je aan het tanken, lekt er wat uit en vriest je zakie dood door de expansie :N :N .
 
Het mooie bij een motor is dat je geen extra belasting hoeft te betalen en ze niet kijken of hij wel vervuilend is. Dus al spuwd dat ding CO en NxOx dan geeft dat niets want dat meten ze (nog) niet.

Voor dit experiment zou ik een oude fiets kopen met een nog redelijke motor, waterkoeling want dat is makkelijker voor de verdamper.
Bij LPG kan je de compressie wel heel hoog opvoeren want de onstekingstemp is erg hoog. Je rendement stijgt dan evenals de acceleratie. Je lagers moeten er wel tegen kunnen.
Het wordt zelfs gebruikt bij diesels. een kleine hoeveelheid in de aangezogen lucht zorgt voor een betere verbranding. Minder roet en hoger rendement en langere levensduur.

Gr,
Henk
 
afstelling is niet zo erg als de zeldzame schetst.
van mensen die ervaring met dat spul hebben weet ik dat je de mengselschroef gewoon op gehoor/gevoel afsteld.
zeker het systeem met een venturi ring kan eigenlijk niet fout gaan.
je moet een diameter inschatten op basis van de cilinderinhoud.
dan voldoet al gauw de kleinste diameter.
volgens zeggen moet je dan een maatje ruimer nemen.

dat slangetje in het luchtfilter is geen utopie, het eenvoudigste lpg systeem heeft een afgeschuint pijpje dat in het inlaattraject steekt.
door meer onderdruk met je gasschuif te trekken zuigt hij vanzelf meer gas aan.
er rijden honderden auto's op die manier.

praten bij een inbouwstation is wat ik ga doen als ik achter de randvoorwaarden van de keuring ben.
oude onderdelen die nog op de plank liggen kun je waarschijnlijk niet gebruiken omdat die niet meer aan de laatste eisen voldoen.

ik hoor verhalen dat alle onderdelen van hetzelfde jaar moeten zijn, dat alles hetzelfde keurnummer moet hebben.
ook maximale leeftijden.
verboden op voorverwarmingssystemen, gaskasten.
zoals je in de reacties hierboven ziet komen er veel verhalen van horen zeggen voorbij, ik wacht wel tot ik van de rdw gehoord heb.
ook de mannen bij een inbouwstation neem ik met een korreltje zout, zij hebben immers ook een nering die moet draaien.
ik geloof alleen wat ik kan nalezen
 
Terug
Bovenaan Onderaan