10w40 mineraalolie in thundercat?

softwave

MF'er
29 sep 2003
163
0
Sterrebeek, België
Hoi,
Ik was van plan om dit weekend m'n Cat een beurt te geven en olie/filter verversen. Bij Hein Gericke de nodige spullen opgepikt en thuisgekomen om te merken dat de 5l 10w40 dat ik kocht mineraalolie is.
Over olie bestaan ettelijk topics en evenveel mythes en verhalen. Maar wat denken jullie? M'n Thundercat is van 96, en ik denk niet dat die indertijd al die supergesofisticeerde olieën hadden met allerlei additieven :) Maar kan mineraalolie kwaad of niet? Alvast bedankt voor jullie raad! :}

Je geeft het zelf al aan, er bestaan evenveel olie verhalen als er motorrijders zijn.

Heb je er zelf vertrouwen in gewoon doen, denk je dat je er onzeker / ongelukkig van wordt, vooral niet doen.

(en mijn vorige motor reed op minerale (auto) olie. M'n huidige nog niet, die heeft z'n eerste olie meegekregen bij de aankoopbeurt, de volgende keer echter...)

mineraal olie kan geen kwaad maar je moet wel oppassen als je dan later naar een synthetische olie gaat. Die zijn namelijk detergentisch en lossen de aangekoekte oliedelen op waardoor lekkages zichtbaar worden. Vooral met vol synthetische olie maar als dit slechts een éénmalig iets is kan het geen kwaad.

als je netjkes op tijd de olie ververst en zeker NIET gaat mengen kan het niet echt kwaad.

Hoe wil je dat gaan doen om niet te mengen? Bij gewoon olie+filter verversen blijft er nog 1/2 tot 1,x liter olie achter in je blok. Kijk maar eens in een service manual, daar staan verschillende waarden voor "oil change" en "engine overhaul" :)

hou er wel rekening mee dat als het volledig minerale olie is deze elke 5.000 km ververst dient te worden, waarom geen halfsyntheet erin??, minerale olie wordt eigenlijk alleen nog voor brikken gebruikt :)

ik zou hem proberen te ruilen tegen een halfsyntheet... die zijn toch echt wel beter. Volsyntheet is nog beter maar "nodig", ach..

Mengen kan weinig kwaad hoor. Zoals reeds gezegd, daar ontkom je namelijk niet echt aan... of je moet je hele blok slopen en droogmaken (inwendig).

mineraal olie kan geen kwaad maar je moet wel oppassen als je dan later naar een synthetische olie gaat. Die zijn namelijk detergentisch en lossen de aangekoekte oliedelen op waardoor lekkages zichtbaar worden. Vooral met vol synthetische olie maar als dit slechts een éénmalig iets is kan het geen kwaad.

Nee joh, dat was vroegah, met die single grade ongedoopte olie.
die hield het vuil niet vast.

Terug
Bovenaan Onderaan