10w40 olie van auto in de motor (gsx600f)

gpzdriver

Rookie
9 feb 2008
6
0
Ik moet binnenkort mijn olie vernieuwen.
Nu heb ik van mijn vorige auto nog 3 volle kennen van 5 liter staan (dicht)
met 10w40 olie van kroonolie.
Is deze ook geschikt voor mijn motor Suzuki gsx600f uit 1994?
 
Nee. Motorfietsen met natte koppeling gebruiken dezelfde olie voor blok en koppeling, auto's niet. Als je auto-olie in je motor gooit hebt je kans dat je koppeling 'vastplakt'.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet binnenkort mijn olie vernieuwen.
Nu heb ik van mijn vorige auto nog 3 volle kennen van 5 liter staan (dicht)
met 10w40 olie van kroonolie.
Is deze ook geschikt voor mijn motor Suzuki gsx600f uit 1994?

Jahoor, gaat perfect. Alleen mag je na een klein tijdje de koppelingsplaten vervangen omdat die blauw zijn geworden van het slippen. Dus nee, kan niet. De F is een motor met een natte koppeling, dus motorolie gebruiken met de juiste additieven. Bij motoren met een droge koppeling is het een ander verhaal.

Nu maar wachten op posters die zeggen uit eigen ervaring dat het wel kan... :)
 
Wat voor Kroon olie?

Als het gewone minerale olie moet het geen probleem zijn. Die koppeling van je Soes is gemaakt om in olie te draaien, in de meeste olieën zal deze prima werken.

Echter, in sommige volsysnthetische auto-olieën zitten zogenaamde "friction modifiers". En hier kan een natte platen koppeling niet tegen. Gaat slippen enzo, ellende.

Ligt dus sterk aan welke olie je hebt staan.
 
in mijn gsxr1100w stond zelfs in de owners manuel dat er gewone 10w 40 in moest, dus waarom zou dat voor de jouwe dan niet kunnen.....


Shell Helix Plus 10W-40
Semi-synthetische motorolie voor alle moderne benzine-, diesel- en LPG-auto's. ACEA A3/B3, API SL/CF, JASO SG, VW 500.00 en 505.00, Rover Registered, Ford M2C 153 E, BMW Special Oil, MB 229.1, PSA E en D.

Shell Helix Ultra 0W-40
Volledig synthetische motorolie, brandstofbesparend door lage wrijvingsweerstand. Gebaseerd op Shell Formule 1 technologie. ACEA A3/B3/B4, API SL/CF, JASO SG, Ford M2C-153E, VW 500.00/505.00 en VW 502.00, Toyota 3A, 1

Shell Helix Ultra 5W-40
Volledig synthetische motorolie, gebaseerd op Shell Formule 1 technologie. ACEA A3/B3/B4, API SL/CF, JASO SG

en zoals je ziet zijn er heel veel "gewone olieen " al jaso approverd
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij maakt Kroon juist geen speciale motorfietsolie. Paar jaar geleden in elk geval niet. In het grote boek van Kroon stond een lange lijst van motoren waar hun olie ook in gebruikt kon worden. Heb in mijn FZ probleemloos met hun 10W-40 rondgereden. Weet zo niet meer of het een minerale of semi-syntheet was.

Het gaat als ik de diverse topics hier heb meegekregen vooral om de friction modifiers, zeg maar extra glijmiddel in de top-lijn auto oliën. Over de duim genomen zou je met een basis "auto"olie minder risico lopen dan met een topkwaliteit "auto"olie. Oftwel de krent die een bus Aldi/Hema/Gamma olie in z'n fiets pleurt komt ermee weg, de zorgvuldige rijder die per ongeluk een dure autoolie pakt ipv motorfietsolie betaalt niet alleen 10x meer voor de olie, die mag dan ook nog z'n koppelingsplaten vervangen. })

Greetz, Dutch
 
Volgens mij maakt Kroon juist geen speciale motorfietsolie. Paar jaar geleden in elk geval niet. In het grote boek van Kroon stond een lange lijst van motoren waar hun olie ook in gebruikt kon worden. Heb in mijn FZ probleemloos met hun 10W-40 rondgereden. Weet zo niet meer of het een minerale of semi-syntheet was.

Het gaat als ik de diverse topics hier heb meegekregen vooral om de friction modifiers, zeg maar extra glijmiddel in de top-lijn auto oliën. Over de duim genomen zou je met een basis "auto"olie minder risico lopen dan met een topkwaliteit "auto"olie. Oftwel de krent die een bus Aldi/Hema/Gamma olie in z'n fiets pleurt komt ermee weg, de zorgvuldige rijder die per ongeluk een dure autoolie pakt ipv motorfietsolie betaalt niet alleen 10x meer voor de olie, die mag dan ook nog z'n koppelingsplaten vervangen. })

Greetz, Dutch

Kroonoil maakt wel degelijk motorfietsolie kijk hier : www.kroonoil.nl je kunt op de site zelfs jouw type motor invoeren en dan zien welke olie van Kroon er in mag
 
Gewoon proberen maar als je motor stuk gaat niet zeuren.
Kijken of er op de fles jaso ma staat. Alleen jaso voldoet niet, als je lang met je motor wilt doen gewoon de goede olie er in en dan kan je een stapje verder gaan om te kijken welke en wat voor soort goede olie, trouwens nokkenasjes en slepertjes van zo,n suzuki zijn nogal gevoelig
 
Gewoon proberen maar als je motor stuk gaat niet zeuren.
Kijken of er op de fles jaso ma staat. Alleen jaso voldoet niet, als je lang met je motor wilt doen gewoon de goede olie er in en dan kan je een stapje verder gaan om te kijken welke en wat voor soort goede olie, trouwens nokkenasjes en slepertjes van zo,n suzuki zijn nogal gevoelig

Dat kan je wel zeggen, ja. Ik heb nog een goede inlaat-nokkenas van een 750 als het misgaat :)
 
Laatst bewerkt:
Het gaat als ik de diverse topics hier heb meegekregen vooral om de friction modifiers, zeg maar extra glijmiddel in de top-lijn auto oliën. Over de duim genomen zou je met een basis "auto"olie minder risico lopen dan met een topkwaliteit "auto"olie. Oftwel de krent die een bus Aldi/Hema/Gamma olie in z'n fiets pleurt komt ermee weg, de zorgvuldige rijder die per ongeluk een dure autoolie pakt ipv motorfietsolie betaalt niet alleen 10x meer voor de olie, die mag dan ook nog z'n koppelingsplaten vervangen. })

Greetz, Dutch

XJ900F uit 1992, met 215.000 op de teller, waarvan de laatste 100.000 op olie van de Action (2 euro per liter) :Y
 
10w40 is alleen de viscositeit en zegt niet zo veel JASO is een norm afkomstig uit Japan en de MA is belangrijk dat geeft aan dat de olie geschikt is voor motorfietsen met natte koppeling en vernsellingsbak en JASO MB ja die kennen jullie niet maar zoals je begrijpt staat de M voor MOTORCYCLE en de A voor nattekoppeling en de MB staat voor MOTORCYCLE met droge platenkoppeling en met versnellingsbak.
In tegenstelling met een auto wordt ook de versnellingsbak gesmeerd door de motorolie en dat geeft weer hele andere kwaliteiten waar de olie aan moet voldoen, zelf als je het goed wil doen dan heb je ook een speciale olie voor motoren met een kogelgelagerde krukas, reken maar dat die kogellegers een verkeerde olie geheel kan vernielen.
Geen risico nemen dat moet je maar aan andere overlaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan