11, 25, 35 kw, alle vragen en bronnen

...Het zou mooi zijn als de OP aangepast zou kunnen worden ...

Ik heb de OP iets aangepast, maar naar mijn mening is er weinig informatie bij elkaar gepuzzeld. Ik heb in ieder geval geen definitieve antwoorden gelezen.

Moet je nou met je huidige 25 kw na januari aan de max 2x aantal kw regel voldoen?

@Lady_Di:
Ik snap volkomen dat jij dacht wat je poste. Ik dacht het ook een tijdje geleden en volgens mij was dat ook TOEN de informatie die uitgegeven was. Maar in het document staat inmiddels anders.

@Allemaal:
Je hoeft van mij niet het document en de (maar een paar) pagina's van dit topic door te lezen, maar post dan niet dat mensen boven je verkeerde dingen zeggen.

@Sytze:
Hou je ons op de hoogte? :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de OP iets aangepast, maar naar mijn mening is er weinig informatie bij elkaar gepuzzeld. Ik heb in ieder geval geen definitieve antwoorden gelezen.

1. Moet je nou met je huidige 25 kw na januari aan de max 2x aantal kw regel voldoen?

@Lady_Di:
Ik snap volkomen dat jij dacht wat je poste. Ik dacht het ook een tijdje geleden en volgens mij was dat ook TOEN de informatie die uitgegeven was. Maar in het document staat inmiddels anders.

@Allemaal:
Je hoeft van mij niet het document en de (maar een paar) pagina's van dit topic door te lezen, 2.maar post dan niet dat mensen boven je verkeerde dingen zeggen.

@Sytze:
Hou je ons op de hoogte? :)

1. Dat is dus nog onbekend.

2. Danku
 
Ik zie dat ik het idd bij het verkeerde eind had. Ik vind wel dat je door de site van het ministerie gauw op het verkeerde been wordt gezet.
Enige detailpuntje (maar die is vast ook wel genoemd); niet de datum van aanvragen van het rbw is bepalend, maar de datum besluit afgifte. Die ligt vaak 1 dag na de datum van aanvragen.

(het zal je maar gebeuren, dat je m net een dag te laat afgegeven krijgt.....)
 
Ik heb de OP iets aangepast, maar naar mijn mening is er weinig informatie bij elkaar gepuzzeld. Ik heb in ieder geval geen definitieve antwoorden gelezen.

Moet je nou met je huidige 25 kw na januari aan de max 2x aantal kw regel voldoen?

@Lady_Di:
Ik snap volkomen dat jij dacht wat je poste. Ik dacht het ook een tijdje geleden en volgens mij was dat ook TOEN de informatie die uitgegeven was. Maar in het document staat inmiddels anders.

@Allemaal:
Je hoeft van mij niet het document en de (maar een paar) pagina's van dit topic door te lezen, maar post dan niet dat mensen boven je verkeerde dingen zeggen.

@Sytze:
Hou je ons op de hoogte? :)

Zodra ik de mail binnen heb zal ik die hier plaatsen. :Y
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik lees mag ik vanaf 19 januari mijn motor fiets van 25kw naar 35kw. Maar dit gaat toch helemaal niet op voor motorfietsen die meer dan 70kw orgineel hebben (heb een gsxr 600). Dus voor mij veranderd er dan op 19 januari toch niets?
 
Zoals ik lees mag ik vanaf 19 januari mijn motor fiets van 25kw naar 35kw. Maar dit gaat toch helemaal niet op voor motorfietsen die meer dan 70kw orgineel hebben (heb een gsxr 600). Dus voor mij veranderd er dan op 19 januari toch niets?

Waar haal jij deze wijsheid vandaan?
 
Zoals ik lees mag ik vanaf 19 januari mijn motor fiets van 25kw naar 35kw. Maar dit gaat toch helemaal niet op voor motorfietsen die meer dan 70kw orgineel hebben (heb een gsxr 600). Dus voor mij veranderd er dan op 19 januari toch niets?

Dat weten we dus nog niet. Uiterlijk 6 december wordt er een reactie vanuit de Rijksoverheid verwacht daarover :)
 
Waar haal jij deze wijsheid vandaan?


Nou op de site van rijksoverheid! Je mag een motor alleen op 35kw zetten als deze orgineel niet meer dan 2x de 35kw norm heeft (dus niet meer dan 70kw voor de snelle rekenaar :P ). Dus vanaf 19 januari is het dus bijna niet meer mogelijk om een 600cc supersport te ''begrenzen'' want die hebben bijna allemaal meer dan 70kw orgineel!
 
Nou op de site van rijksoverheid! Je mag een motor alleen op 35kw zetten als deze orgineel niet meer dan 2x de 35kw norm heeft (dus niet meer dan 70kw voor de snelle rekenaar :P ). Dus vanaf 19 januari is het dus bijna niet meer mogelijk om een 600cc supersport te ''begrenzen'' want die hebben bijna allemaal meer dan 70kw orgineel!

Daar ben ik het volledig mee eens. Echter leert het verleden ons dat er nogal eens uitzonderingen worden gemaakt. En het lijkt me best wel mogelijk dat mensen welke al een 25 KW motor hebben welke origineel (bv) 90 KW heeft, die per 19-1 35 KW mogen rijden, hun motor wél om mogen zetten naar 35 KW. Dat heb ik al eerder in dit topic gezegd, en als je dat had gelezen, was je dat wel opgevallen. Maar speciaal voor jou dus nog een keer.
Echter gaf ik daarbij ook al aan dat dat slechts speculatie was, en dat is het nog steeds. We moeten dus wachten.
 
Je hebt er een nieuwe vraag bij gecreëerd :o zou wat zijn, je rijbewijs kwijt raken en als straf opnieuw examen moeten doen voor vol vermogen :+

hier was ik ook heel erg benieuwd naar.. is er geen email adress of een telefoonnummer waar ik mijn vragen kan stellen?
 
nou, ik heb even aan de telefoon gehangen met een meneer van de rijksoverheid.
ik heb mijn lichte rijbewijs(tot 25kw) gisteren aangevraagd.. volgens de meneer die ik aan de telefoon had, kan ik vanaf 19 januari op een motor gaan rijden met een vermogen tot 35kw. diezelfde meneer verwees mij naar het rdw om het te controleren.
Met de vraag: wat gebeurd er als ik na 19januari mijn rijbewijs verlies werd ik ook doorverwezen naar de rdw.
nou heb ik de rdw gebeld, en ook die konden mij geen duidelijk antwoord geven.. zij zei dat je voor die 35kw minimaal 2 jaar je rijbewijs moest hebben en dat dat bij mij dus niet het geval is. ook wist zij geen antwoord te geven op de vraag over het kwijtraken van het rijbewijs. ik wordt als het goed is binnen 2 dagen teruggebeld over die 35kw vraag. Over de vraag van het verliezen van het rijbewijs werd ik doorverbonden met de gemeente, maar ook die konden geen antwoord geven.

voor dat ik antwoord krijg op deze vraag laat ik mijn rijbewijs lekker achter slot en grendel thuis liggen!
 
De documenten van het ministerie blijven onduiddelijk. De ene keer wordt categorie A gebruikt om het motorrijbewijs aan te geven (A beperkt, A1 etc.) en de andere keer betekent categorie A slechts het vol vermogen motorrijbewijs. Zelf heb ik de voorzitter van de MAG een mail gestuurd en die zegt dat de MAG het uitgezocht heeft en dat voor de huidige 25kw'ers er niets veranderd. De MAG gaat uit van de zin:
“Bent u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs A? Dan blijven voor u de oude regels van kracht.”

In dit geval betekent rijbewijs A dus niet alleen de vol vermogen categorie maar ook A beperkt etc.
 
Laatst bewerkt:
nou, ik heb even aan de telefoon gehangen met een meneer van de rijksoverheid.
ik heb mijn lichte rijbewijs(tot 25kw) gisteren aangevraagd.. volgens de meneer die ik aan de telefoon had, kan ik vanaf 19 januari op een motor gaan rijden met een vermogen tot 35kw. diezelfde meneer verwees mij naar het rdw om het te controleren.
Met de vraag: wat gebeurd er als ik na 19januari mijn rijbewijs verlies werd ik ook doorverwezen naar de rdw.
nou heb ik de rdw gebeld, en ook die konden mij geen duidelijk antwoord geven.. zij zei dat je voor die 35kw minimaal 2 jaar je rijbewijs moest hebben en dat dat bij mij dus niet het geval is. ook wist zij geen antwoord te geven op de vraag over het kwijtraken van het rijbewijs. ik wordt als het goed is binnen 2 dagen teruggebeld over die 35kw vraag. Over de vraag van het verliezen van het rijbewijs werd ik doorverbonden met de gemeente, maar ook die konden geen antwoord geven.

voor dat ik antwoord krijg op deze vraag laat ik mijn rijbewijs lekker achter slot en grendel thuis liggen!

Ben benieuwd naar de antwoorden die je krijgt.. Het kan haast niet zo zijn dat als je je rijbewijs kwijtraakt dat je dan opnieuw examen moet doen aangezien de ingangsdatum van je vol-vermogen rijbewijs al bekend is.
 
Maar het is wel zo dat je dan sowieso een rijbewijs krijgt met de nieuwe categorieën, omdat het oude model rijbewijs vanaf 19 januari niet meer wordt geproduceerd. Aangezien het met de nieuwe regels niet mogelijk is om een categorie voor de motor in de toekomst in te laten gaan, omdat je elke keer opnieuw examen moet doen, zou het mij niet eens zo verbazen als je dan wel opnieuw examen moet doen.
Het blijft wel de overheid he :)
 
ik ben al teruggebeld.. en het is zo dat ik vanaf 19 januari 35 kw mag gaan rijden!
ook zij de meneer dat als ik mijn rijbewijs kwijt zou raken, ik geen ander rijbewijs terugkrijg. dat betekent dus dat ik alsnog na 2 jaar mijn zware rijbewijs krijg zonder daar opnieuw examen voor te doen.
ik denk dat een hele hoop vragen hiermee beantwoord zijn...
gr. Timo
 
ik ben al teruggebeld.. en het is zo dat ik vanaf 19 januari 35 kw mag gaan rijden!
ook zij de meneer dat als ik mijn rijbewijs kwijt zou raken, ik geen ander rijbewijs terugkrijg. dat betekent dus dat ik alsnog na 2 jaar mijn zware rijbewijs krijg zonder daar opnieuw examen voor te doen.
ik denk dat een hele hoop vragen hiermee beantwoord zijn...
gr. Timo

Heb je ook nog om een schriftelijke bevestiging gevraagd daarvan? Zo niet, bel even weer en vraag daar alsnog om! :)
 
ik ben al teruggebeld.. en het is zo dat ik vanaf 19 januari 35 kw mag gaan rijden!
ook zij de meneer dat als ik mijn rijbewijs kwijt zou raken, ik geen ander rijbewijs terugkrijg. dat betekent dus dat ik alsnog na 2 jaar mijn zware rijbewijs krijg zonder daar opnieuw examen voor te doen.
ik denk dat een hele hoop vragen hiermee beantwoord zijn...
gr. Timo

Moet je hierbij ook voldoen aan de eis van maximaal 70 kW?
 
Heb je ook nog om een schriftelijke bevestiging gevraagd daarvan? Zo niet, bel even weer en vraag daar alsnog om! :)

niet om gevraagd.. ze zeiden er niks over dus het lijkt me niet dat dat nodig is. als je het perce wilt moet je even contact opnemen met 0900 0739 (rdw) 10ct p.m.

Moet je hierbij ook voldoen aan de eis van maximaal 70 kW?

dit lijkt mij logisch van wel.. vanaf 19 januari behoren we gewoon tot de categorie a2 en moeten we ons aan die regels houden..
 
Laatst bewerkt:
niet om gevraagd.. ze zeiden er niks over dus het lijkt me niet dat dat nodig is. als je het perce wilt moet je even contact opnemen met 0900 0739 (rdw) 10ct p.m.dit lijkt mij logisch van wel.. vanaf 19 januari behoren we gewoon tot de categorie a2 en moeten we ons aan die regels houden..
Ik hoef het niet hoor, ik rijd nu al onbeperkt ;)
Maar bij zulke beloften zou ik altijd om schriftelijke bevestiging vragen. Als nu later blijkt dat het niet zo is, dan is het een 'welles - nietes' spelletje.
 
We wisten toch eigenlijk al dat je met 25 kw na januari 35 kw mag rijden? Schriftelijke bevestiging staat in het document in de openingspost.

Maar mag je nog een 25 kw motor rijden die origineel >70 kw had?
 
We wisten toch eigenlijk al dat je met 25 kw na januari 35 kw mag rijden? Schriftelijke bevestiging staat in het document in de openingspost.

Maar mag je nog een 25 kw motor rijden die origineel >70 kw had?

Klopt, dat bedoel ik dan ook niet. Maar het feit dat als je je rijbewijs kwijt raakt (verliest, gestolen, wat dan ook) en hem opnieuw moet aanvragen, dat je dan nog wel gewoon automatisch je onbeperkte A krijgt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan