11, 25, 35 kw, alle vragen en bronnen

Foxhill

MF'er
3 mrt 2010
229
8
Hengelo (Ov)
Vraag : Wat mag ik na 19 januari rijden met mijn 25kw rijbewijs.

Antwoord : Als je nu een 25kw rijbewijs hebt dan mag je vanaf 19 januari ook op een 35kw motorfiets rijden maar dan moet je wel aan de voorwaarden van het A2 rijbewijs voldoen.

Voorwaarden A2 rijbewijs : maximaal 35kw maar niet afgeleid van een motor met meer als het dubbele vermogen (70kw) in originele staat en niet meer als 0.2kw per kilo gewicht.

Als je nu een motor hebt met meer als 70kw vermogen origineel dan mag je dus niet naar 35kw maar blijft alles zoals het nu is.



Vraag : Als mijn examen wordt afgelast door sneeuwval/ijzel en ik kan geen examen meer doen voor 19 januari, in welke situatie kom ik nu ?

Antwoord : Als je examen doet op of na 19 januari 2013 val je helaas in de nieuwe regeling en moet je beginnen bij A1.



Vraag : Ik heb voor 19 januari mijn rijbewijs gehaald maar ik kan mijn rijbewijs pas na 19 januari aanvragen, wat gebeurt er nu?

Antwoord : De datum van besluit tot afgifte van je rijbewijs is bindend voor de situatie waar je in komt. Als deze datum voor 19 januari is, val je in de oude regeling van 2 jaar 25 kw rijden en daarna automatisch naar vol vermogen.

Komt deze datum na 19 januari te liggen dan krijg je rijbewijs A2 en mag je dus 35kw rijden. Na 2 jaar moet je wel opnieuw examen doen om het vol vermogen rijbewijs te behalen. Dit gaat dus niet automatisch.

Let op ! : Als je al een rijbewijs hebt en je kan 35kw rijden dan gaat het wel automatisch, dit geld alleen voor mensen die hun examen voor 19 januari hebben gehaald en hun rijbewijs na 19 januari hebben gekregen!



Vraag: Kan ik tussentijds instromen in 35 kw(A2)?

Antwoord: Ja, dat kan. Je moet minimaal 20 jaar oud zijn. Je moet dan een theorie-examen en een examen bijzondere verrichtingen afleggen. Daarna mag je afrijden. Op je 22ste mag je dan door naar je volledige A rijbewijs.

Bron: https://www.cbr.nl/brochure.pp?id=155



Vraag : Mag ik een 125cc terugvoeren naar 11kw ?

Antwoord : Ja, zolang deze aan de criteria van het A1 rijbewijs voldoet. Wat will zeggen : max. 11 kw en max 0.1kw per kilo.



Vraag : Op de papieren van mijn motor staat dat deze onder de 11kw is maar in het echt is deze zwaarder, mag dit?

Antwoord : Dit is op eigen risico. Volgens de papieren klopt het, maar in het echt niet. Dus het mag niet officieel.



Voordat je een vraag stelt : Lees bovenstaande vragen en antwoorden goed door en denk even 10 tellen logisch na. Ook als je vraag iets afwijkt van bovenstaande kan je er je antwoord waarschijnlijk wel uithalen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wanneer het besluit tot afgifte op of ná 19 januari 2013 wordt genomen, krijgt u een rijbewijs volgens het nieuwe model (A2). Dan zult u niet automatisch de hogere categorie - A (onbeperkt) - krijgen.
De leeftijdsnormen van voor deze datum gelden wel voor u. Het rijbewijs A2 geeft in dit geval de bevoegdheid om op een motor te rijden van de categorieën A1 en A2. Als u rijbewijs A (onbeperkt) wilt, dan mag u hiervoor praktijkexamen doen mits u 2 jaar A2 hebt.


Zoals ik het hier zie mag je als je nu aan het lessen bent de nieuwe categorie A1 (11kw,125cc) altijd overslaan en met categorie A2 (35kw, max 70kw origineel vermogen) beginnen. Het besluit tot afgifte is in deze dan bepalend of je in de ''oude'' regeling valt, dus automatisch overgaat naar A onbeperkt na 2 jaar, of dat je na 2 jaar een examen moet afleggen om je A onbeperkt te behalen.
En als je na 19 januari 2013 begint met lessen en bijvoorbeeld in april ergens afrijd dan moet je beginnen op 11kw en telkens de stapjes volgen.

rijbewijscategorieeumln.png


Hier ook even het plaatje waarin de situaties uitgelegd worden. Totaal onlogisch.. Wat is het verschil in ''Oude situatie tot 19-01-2013'' en ''Nieuwe situatie voor rijbewijscategorieën afgegeven voor 19-01-2013''. Het verschil in situaties begrijp ik wel maar het verschil in tijdsaanduiding snap ik niet, het verschil tussen tot en voor.

Ik heb me rijbewijs in oktober 2011 gehaald. Dit is ook voor 19-01-2013. Betekend dit dat ik de laatste 10 maanden van mijn beperkte rijbewijs opeens aan een andere categorie moet houden en dus een andere motor kopen omdat mijn huidige motor onbegrensd 86KW heeft?

Het hele verhaal is een beetje een onsamenhangende post geworden maar er staat iig een handig plaatje voor de openingspost in :+

Edit: Bron van de schuingedrukte tekst en het plaatje is het PDFje van de overheid. Link staat in de OP
 
Laatst bewerkt:
Netjes! Je hebt alles duidelijk beschreven en ik kun geen fouten ontdekken ;)

Ik ben persoonlijk voor twee categorieën hier op het forum, 11kw en 25/35kw omdat 11kw toch even een geval apart is, en niet echt gerelateerde topics zal hebben van 25kw/35kw (op het begrenzen van motoren na dan). Dit is denk ik de taak van een administrator? 1'tje pm'en.:)

Wat betreft het gewichtoverschrijding van 25kw naar 35kw. Ik heb hier zelf ook nooit wat over gelezen en ik vermoed dat 25kw'ers die 70+kw motoren bezitten (of een te hoge kw/kg verhouding) hier ronduit genaait worden door de overheid.
 
Nog een document gevonden: Klik

Hierin staat het volgende:

Als iemand voor 19 januari 2013 beschikt over een rijbewijs A met
beperking tot A-licht of als ten aanzien van die persoon voor dat
tijdstip het besluit tot afgifte van het rijbewijs is genomen, vervalt
na twee jaar automatisch de beperking. De bestuurder krijgt dan
automatisch een volwaardig A-rijbewijs. Aan personen die voor
19 januari 2013 een verklaring van rijvaardigheid A-licht hebben
gehaald, waarvoor pas op of na 19 januari 2013 het besluit tot afgifte
wordt genomen, wordt echter een rijbewijs A2 afgegeven (dat dan
ook geldig is voor A1). De automatische overgang naar A na twee
jaar komt hiermee te vervallen en men zal een examen moeten
doen om A te verkrijgen.


Volgens de tekst mag ik dus m'n A beperkt/licht (25kW) rijbewijs houden (en dus m'n motor :P). Maar als ik de tabellen goed begrijp dan gaat het automatisch over naar een A2 (35kW) rijbewijs.
 
Mij is een ding niet duidelijk.

Ik heb 9-13-2011 mijn A licht gehaald. Deze wordt 9-13-2013 dus zwaar volgens mijn rijbewijs.

Volgens deze tekst, wordt hij 19-1-2013 A2, en moet ik daarna dus opnieuw examen doen??
 
Nog een document gevonden: Klik

Hierin staat het volgende:

Als iemand voor 19 januari 2013 beschikt over een rijbewijs A met
beperking tot A-licht of als ten aanzien van die persoon voor dat
tijdstip het besluit tot afgifte van het rijbewijs is genomen, vervalt
na twee jaar automatisch de beperking. De bestuurder krijgt dan
automatisch een volwaardig A-rijbewijs. Aan personen die voor
19 januari 2013 een verklaring van rijvaardigheid A-licht hebben
gehaald, waarvoor pas op of na 19 januari 2013 het besluit tot afgifte
wordt genomen, wordt echter een rijbewijs A2 afgegeven (dat dan
ook geldig is voor A1). De automatische overgang naar A na twee
jaar komt hiermee te vervallen en men zal een examen moeten
doen om A te verkrijgen.


Volgens de tekst mag ik dus m'n A beperkt/licht (25kW) rijbewijs houden (en dus m'n motor :P). Maar als ik de tabellen goed begrijp dan gaat het automatisch over naar een A2 (35kW) rijbewijs.

Kijk in deze tekst is het iets duidelijker geschreven. Niet de rare taal uit de overheid folder.

Ik zet het even op een rijtje voor mezelf en eventueel andere forummers :)

Voor 19 januari je rijbewijs halen en bij het gemeentehuis besluit tot afgifte krijgen = niks aan de hand en 2 jaar 25 kw rijden waarna het automatisch overgaat in je onbeperkte rijbewijs.

Voor 19 januari je rijbewijs halen maar op of na 19 januari bij het gemeentehuis besluit tot afgifte krijgen = A1 (11kw, 125cc) overslaan, beginnen met A2(35kw, max origineel vermogen 70KW) en een examen moeten doen na 2 jaar voor het onbeperkte rijbewijs.

Na 19 januari je rijbewijs halen = 11kw, 125cc > 35kw, max origineel vermogen 70kw > Volvermogen met tussen iedere categorie een praktijkexamen.

Dit spreekt wel de tabellen tegen maar klink vééél logischer. Mm logische dingen en de overheid samen klinkt dan totaal weer niet logisch.
 
Mij is een ding niet duidelijk.

Ik heb 9-13-2011 mijn A licht gehaald. Deze wordt 9-13-2013 dus zwaar volgens mijn rijbewijs.

Volgens deze tekst, wordt hij 19-1-2013 A2, en moet ik daarna dus opnieuw examen doen??

Als je A licht/beperkt wordt omgezet in A2, dan lijkt het mij dat je dan nog tot 13-9-2013 nog moet rijden met A2. Daarna wordt het automatisch omgezet.

Maar dat is (mij) nog onduidelijk. Wordt je A licht/beperkt omgezet in A2?
 
Maar dat is (mij) nog onduidelijk. Wordt je A licht/beperkt omgezet in A2?

Dit is mij dus ook onduidelijk... En kan ook nog nergens een antwoord hierop vinden.

@2strokejunkie, Je hoeft niet opnieuw examen te doen omdat je je rijbewijs al hebt (zie ook de tabel). De vraag is alleen of je rijbewijs, in jouwn geval, van 19-01-2013 tot 13-09-2013 nu A licht blijft zoals nu of dat het A2 (35kw, maximaal origineel vermogen 70kw) word. Op 13-09-2013 zal je rijbewijs onbeperkt ingaan en heb je geen last meer van dit hele gezeur.

Als je nu een motor hebt die je hebt begrensd en origineel minder als 70 kw heeft zou ik me nergens druk om maken.

Mijn motor is origineel >70KW en de R6 van Sytze ook. Voor mij is nu dus de vraag wat hier mee gaat gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteravond een mail gestuurd via de site van de rijksoverheid. Binnen twee dagen zou ik een reactie krijgen. Die plaats ik hier dan wel even.
 
Ik heb nu een heerlijke oude Triumph, dus zorgen maken doe ik me sowieso niet. Ik sta alleen niet te wachten om nog 2 jaar met zo'n zeik verzekering te zitten. De verzekeringen zijn gewoon heel erg slecht geregeld en de mogelijkheden voor begrensde motoren erg beperkt, en dat is met name vervelend. Als de CB 125's, varadero 125's etcetera wat meer zouden worden geimporteerd zou het nog prima kunnen.
 
Netjes! Je hebt alles duidelijk beschreven en ik kun geen fouten ontdekken ;)

Ik ben persoonlijk voor twee categorieën hier op het forum, 11kw en 25/35kw omdat 11kw toch even een geval apart is, en niet echt gerelateerde topics zal hebben van 25kw/35kw (op het begrenzen van motoren na dan). Dit is denk ik de taak van een administrator? 1'tje pm'en.:)

Wat betreft het gewichtoverschrijding van 25kw naar 35kw. Ik heb hier zelf ook nooit wat over gelezen en ik vermoed dat 25kw'ers die 70+kw motoren bezitten (of een te hoge kw/kg verhouding) hier ronduit genaait worden door de overheid.

Vind het opzich een goed idee om een extra categorie te maken voor 11kw en de 25kw categorie te veranderen naar 25/35kw :Y
Of toch alles bij elkaar te schuiven en er dan begrensd van te maken. Denk dat 11kwers ook met vragen zitten betreft hun volgende stapje omhoog op de rijbewijsladder.
 
Die vragen komen las over twee-en-een-half jaar he, omdat tot die tijd nog geen enkele 11kw-er voor zijn 35kw rijbewijs heeft kunnen opgaan ;)
 
De 25kw categorie hier op het forum kan straks 19(?) januari 2015 worden opgeheven....
Lijkt mij dat er dan een 11kw en 35kw categorie voor in de plaats komt..
 
Ik heb gisteravond een mail gestuurd via de site van de rijksoverheid. Binnen twee dagen zou ik een reactie krijgen. Die plaats ik hier dan wel even.

Ben er wel heel benieuwd naar. Daarnaast moet iedereen dus z'n rijbewijs vernieuwen omdat de gegevens er niet op kloppen? Hoe gaat dat bijv. in het buitenland als je op een 35kW motor rijd met 'gedoogd' A2, wat je hebt gehaald in de 25kW periode (en wat dus ook op je rijbewijs staat) en de politie je aan houd? Leuke vragen! Waarschijnlijk zal dit wel gelijk worden getrokken in de EU-lidstaten die ook gebruik maken van 25KW/A1/A2/A.

Ik vind het allemaal erg vaag, dus goed dat dit topic er is om er over te kunnen discussieren.
Wel vreemd dat deze info van 25kW -> 35kW voor de bestaande motorrijders nu pas bekend is gemaakt. Kan je bijv. een geknepen GS500e vol vermogen maken, beetje extra vermogen zonder al teveel kosten te moeten maken.
 
Laatst bewerkt:
als ik het goed lees is het als volgt:
Heb je al een 25kw rijbewijs< dan blijft je regeling gelden, tenzij je een nieuw rijbewijs aanvraagt, maar hiermee vervalt het automatisch verkrijgen van Volvermogen rijbewijs

ga je Na 19januari je rijbewijs ophalen/aanvragen maar heb je daarvoor je rijbewijs behaald, dan krijg je 35 KW maar moet je wel over 2 jaar opnieuw afrijden

Ga je na 19 januari afrijden: U got screwed en moet alle stappen doorlopen?

Correct me if i am wrong
 
Die 35 kW categorie is dus ook nog compleet waardeloos.

Je mag straks geen GSXR600 oid laten terugvoeren naar 35 kW, omdat ie origineel meer dan het dubbele vermogen heeft.

Ik voorspel een grote run op Suzuki GS500's en Honda CB500's en consorten..
 
Ben er wel heel benieuwd naar. Daarnaast moet iedereen dus z'n rijbewijs vernieuwen omdat de gegevens er niet op kloppen? Hoe gaat dat bijv. in het buitenland als je op een 35kW motor rijd met 'gedoogd' A2, wat je hebt gehaald in de 25kW periode (en wat dus ook op je rijbewijs staat) en de politie je aan houd? Leuke vragen! Waarschijnlijk zal dit wel gelijk worden getrokken in de EU-lidstaten die ook gebruik maken van 25KW/A1/A2/A.

Ik vind het allemaal erg vaag, dus goed dat dit topic er is om er over te kunnen discussieren.
Wel vreemd dat deze info van 25kW -> 35kW voor de bestaande motorrijders nu pas bekend is gemaakt. Kan je bijv. een geknepen GS500e vol vermogen maken, beetje extra vermogen zonder al teveel kosten te moeten maken.

Dat vind ik ook zo vreemd, dat ze er zo laat mee komen. Daarom lijkt het mij dat iedereen die aan de oude regeling vast zit, dat ook blijft. Het staat niet expliciet aangegeven in de PDF. Als het goed is krijg ik vandaag antwoord via de mail.
 
Die 35 kW categorie is dus ook nog compleet waardeloos.

Je mag straks geen GSXR600 oid laten terugvoeren naar 35 kW, omdat ie origineel meer dan het dubbele vermogen heeft.

Ik voorspel een grote run op Suzuki GS500's en Honda CB500's en consorten..

Daarentegen kan je wél de redelijk dikke twins terugvoeren, en kan je dus nog prima hard rijden omdat je koppel hebt.
 
Ze snappen er zelf ook niks van :')

Deze kreeg ik toen ik de mail had gestuurd.

Bedankt voor uw e-mail.
Afhankelijk van de aard en inhoud van uw bericht kunt u binnen twee werkdagen een reactie tegemoet zien.
Uw kenmerk is E1592021
Met vriendelijke groet,
Informatie Rijksoverheid



Kreeg deze net binnen.

Geachte heer of mevrouw,
Uw kenmerk is E1592021
Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden en hebben uw vraag doorgestuurd naar een collega.
Afhankelijk van de aard en inhoud van uw bericht kunt u binnen drie werkdagen een reactie tegemoet zien.
Met vriendelijke groet,
Informatie Rijksoverheid
 
Ze snappen er zelf ook niks van :')

Deze kreeg ik toen ik de mail had gestuurd.

Bedankt voor uw e-mail.
Afhankelijk van de aard en inhoud van uw bericht kunt u binnen twee werkdagen een reactie tegemoet zien.
Uw kenmerk is E1592021
Met vriendelijke groet,
Informatie Rijksoverheid



Kreeg deze net binnen.

Geachte heer of mevrouw,
Uw kenmerk is E1592021
Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden en hebben uw vraag doorgestuurd naar een collega.
Afhankelijk van de aard en inhoud van uw bericht kunt u binnen drie werkdagen een reactie tegemoet zien.
Met vriendelijke groet,
Informatie Rijksoverheid

Als je het zelf niet snapt, hoe durf je het dan als overheid op je website te zetten :P
 
als ik het goed lees is het als volgt:
Heb je al een 25kw rijbewijs< dan blijft je regeling gelden, tenzij je een nieuw rijbewijs aanvraagt, maar hiermee vervalt het automatisch verkrijgen van Volvermogen rijbewijs

ga je Na 19januari je rijbewijs ophalen/aanvragen maar heb je daarvoor je rijbewijs behaald, dan krijg je 35 KW maar moet je wel over 2 jaar opnieuw afrijden

Ga je na 19 januari afrijden: U got screwed en moet alle stappen doorlopen?

Correct me if i am wrong

Er staat bovenaan inderdaad "Bent u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs A? Dan blijven voor u de oude regels van kracht".

Op pagina 3 in het gele stuk staat het volgende;

Slaag je voor je examen VOOR 19 januari en je levert je papiertje bij de gemeente in om er een rijbewijs van te maken, dan krijg je een 25kW rijbewijs. Ook als je het rijbewijs later op haalt (binnen 3 maanden).

Slaag je voor je examen VOOR 19 januari, maar je besluit om dat je misschien wat lui bent aangelegd of geen tijd hebt, pas op 19 januari of later dat papiertje te laten zien om er een rijbewijs van te maken, dan is er blijkbaar een soort overgangsregeling dat je toch nog A2 krijgt, ZONDER automatische omzetting naar vol vermogen na 2 jaar. Na 2 jaar op A2 te hebben gereden, mag je dan wel examen doen voor vol vermogen, ongeacht je leeftijd.

Ga je nu naar de tabel op pagina 5 betreffende de nieuwe situatie van het lichte rijbewijs VOOR 19 januari gehaald, dan mag je opeens wel op 35kW rijden en ben je wél verplicht opnieuw examen te doen voor vol vermogen.

Met andere woorden, dit document spreekt zichzelf tegen of is dusdanig onduidelijk opgezet dat zelfs ik er niets meer van snap (en ik ben aardig bedreven in de 25kW-wereld).

Wat wel mooi is, is dat je met A1 ook naar vol vermogen kan als je eenmaal 24 bent. Maarja, wie wil er zoveel jaren op een licht opgevoerde brommer rondrijden?

Maargoed, heb je nu dus 25kW en je wilt wel 35kW rijden, dan moet je dus je rijbewijs kwijtraken denk ik, om een nieuwe aan te vragen. Of zou je dan toch nog met de oude regels krijgen...

Vragen, vragen...
 
Laatst bewerkt:
Er staat bovenaan inderdaad "Bent u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs A? Dan blijven voor u de oude regels van kracht".

Op pagina 3 in het gele stuk staat het volgende;

Slaag je voor je examen VOOR 19 januari en je levert je papiertje bij de gemeente in om er een rijbewijs van te maken, dan krijg je een 25kW rijbewijs. Ook als je het rijbewijs later op haalt (binnen 3 maanden).

Slaag je voor je examen VOOR 19 januari, maar je besluit om dat je misschien wat lui bent aangelegd of geen tijd hebt, pas op 19 januari of later dat papiertje te laten zien om er een rijbewijs van te maken, dan is er blijkbaar een soort overgangsregeling dat je toch nog A2 krijgt, ZONDER automatische omzetting naar vol vermogen na 2 jaar. Na 2 jaar op A2 te hebben gereden, mag je dan wel examen doen voor vol vermogen, ongeacht je leeftijd.

Ga je nu naar de tabel op pagina 5 betreffende de nieuwe situatie van het lichte rijbewijs VOOR 19 januari gehaald, dan mag je opeens wel op 35kW rijden en ben je wél verplicht opnieuw examen te doen voor vol vermogen.

Met andere woorden, dit document spreekt zichzelf tegen of is dusdanig onduidelijk opgezet dat zelfs ik er niets meer van snap (en ik ben aardig bedreven in de 25kW-wereld).

Wat wel mooi is, is dat je met A1 ook naar vol vermogen kan als je eenmaal 24 bent. Maarja, wie wil er zoveel jaren op een licht opgevoerde brommer rondrijden?

Maargoed, heb je nu dus 25kW en je wilt wel 35kW rijden, dan moet je dus je rijbewijs kwijtraken denk ik, om een nieuwe aan te vragen. Of zou je dan toch nog met de oude regels krijgen...

Vragen, vragen...

Sorry, maar zou je het stukje waar dat staat eens kunnen citeren/screenshot van maken?
Ik zie er namelijk gewoon staan, bij het gedeelte voor rijbewijscategorieën die zijn afgegeven VOOR 19 januari:
Opmerking: na 2 jaar rijbewijs-
categorie A-licht in bezit te
hebben, verkrijgt de bestuurder
automatisch categorie A
 
Maargoed, heb je nu dus 25kW en je wilt wel 35kW rijden, dan moet je dus je rijbewijs kwijtraken denk ik, om een nieuwe aan te vragen. Of zou je dan toch nog met de oude regels krijgen...

Vragen, vragen...

Je hebt er een nieuwe vraag bij gecreëerd :o zou wat zijn, je rijbewijs kwijt raken en als straf opnieuw examen moeten doen voor vol vermogen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan