11, 25, 35 kw, alle vragen en bronnen

Nou. Het lijkt erop dat de mail de enige weg tot duidelijkheid is.

We kunnen natuurlijk allemaal een mailtje gaan sturen. Als daar iemand op kantoor 10x dezelfde mail krijgt gaat hij wel even om zich heen zoeken naar het antwoord lijkt me. Althans, dat zou ik doen.
 
Die lui die denken nu ook houden ze nou nooit op met zeuren xD



Bestaande 25kW rijbewijzen worden A2-rijbewijzen
Onlangs is duidelijk geworden dat het bestaande 25kW-rijbewijs, zal worden omgezet naar een A2-rijbewijs.
Iedereen mag dus straks op een 35kW motor rijden. Let wel op: 0,2kW/kg én het mag niet afgeleid zijn van een voertuig met meer dan
het dubbele vermogen. Wil jij een motor knijpen naar precies 35kW, dan mag deze motor op vol vermogen niet meer dan 70kW hebben.
Hierdoor vallen er al heel wat 600cc motoren af. Hoe het precies zit met de 25kW motoren, welke nu een 2e-typegoedkeuring hebben,
maar meer dan het dubbele vermogen hebben, dat is nog niet duidelijk.

Zodra hier meer duidelijkheid over is, zullen we dat hier plaatsen.
De bestaande motorrijders, welke een upgrade krijgen qua toegestaan vermogen, hoeven geen extra examen te doen voor het zware rijbewijs,
dit zal automatisch 2 jaar na het behalen van het lichte motorrijbewijs over gaan in het zware rijbewijs.

Dit is duidelijk genoeg toch, bron 25kilowatt site
 
Laatst bewerkt:
Die lui die denken nu ook houden ze nou nooit op met zeuren xD



Bestaande 25kW rijbewijzen worden A2-rijbewijzen
Onlangs is duidelijk geworden dat het bestaande 25kW-rijbewijs, zal worden omgezet naar een A2-rijbewijs.
Iedereen mag dus straks op een 35kW motor rijden. Let wel op: 0,2kW/kg én het mag niet afgeleid zijn van een voertuig met meer dan
het dubbele vermogen. Wil jij een motor knijpen naar precies 35kW, dan mag deze motor op vol vermogen niet meer dan 70kW hebben.
Hierdoor vallen er al heel wat 600cc motoren af. Hoe het precies zit met de 25kW motoren, welke nu een 2e-typegoedkeuring hebben,
maar meer dan het dubbele vermogen hebben, dat is nog niet duidelijk.

Zodra hier meer duidelijkheid over is, zullen we dat hier plaatsen.
De bestaande motorrijders, welke een upgrade krijgen qua toegestaan vermogen, hoeven geen extra examen te doen voor het zware rijbewijs,
dit zal automatisch 2 jaar na het behalen van het lichte motorrijbewijs over gaan in het zware rijbewijs.

Dit is duidelijk genoeg toch, bron 25kilowatt site

Ben benieuwd wat ze uiteindelijk gaan bedenken haha. Waarschijnlijk ging het zoiets:

''De nieuwe rijbewijs categorieën komen eraan dus laten we een beetje goodwill kweken door de huidige 25kwers de regels van het A2 rijbewijs te geven!'' En alle ambtenaartjes juichten want ze hadden een goed plan waardoor de motorrijder een keer een voordeeltje zou krijgen.
Maar er was op het internet een forum wat men motor-forum noemt waar de regels goed werden bekeken en de forummers er achterkwamen dat al hun gekoesterde 25 kw fietsen niet meer toegestaan zijn met dit zogenaamde voordeel.
De mailboxen van de ambtenaartjes werden overspoeld met reacties van de motor-forummers. Maar niemand weet hoe het zit. ''Oeps.. wat moeten we nu antwoorden ? Weet je wat zet er maar een standaard mailtje neer dat ze over een maand wel antwoord krijgen'' zei de hoofdambtenaar.
''Daar houden we ze wel even mee bezig''

Toen kwam er een olifant en die blies het verhaaltje uit.
 
3ronbh.jpg
 
Let op:

Maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichts-verhouding van minder dan 0,1 kW per kg, dus de motor moet minstens 110kg wegen wanneer de motor daadwerkelijk 11kW vermogen heeft op papier.

maximumvermogen van 35 kW en een vermogen/gewichts-verhouding van minder dan 0,2 kW per kg, dus de motor moet minstens 175kg wegen wanneer de motor daadwerkelijk 35kW vermogen heeft op papier.

(maar ik denk dat je nooit wordt gecontroleerd)




Het wordt wel uitkijken wanneer je een originele Honda uitlaat eraf haalt en een RVS uitlaat monteert. Kan gelijk 5-7kg schelen.

Trouwens ik zie kan me wel voorstellen dat iemand voor woon-werk verkeer een lichte A1 motor(scooter) 5 jaar lang berijdt. En daarna afrijdt voor onbegrensd.
 
Als ik het goed begrijp zit ik dus nog gewoon ruim een jaar vast aan m'n 25kW, want m'n motor schijnt origineel 74kW te zijn (4kW teveel voor 35kW begrenzing... -O- )

Ik vind het maar vaag en jammer zo.

Ik heb het hele topic doorgelezen, maar is het voor mij dan illegaal straks om op m'n 25kW begrensde (ook op kenteken) motor rond te rijden? Of blijft dit legaal, maar is het illegaal als ik er 35kW van maak? :?
 
Als ik het goed begrijp zit ik dus nog gewoon ruim een jaar vast aan m'n 25kW, want m'n motor schijnt origineel 74kW te zijn (4kW teveel voor 35kW begrenzing... -O- )

Ik vind het maar vaag en jammer zo.

Ik heb het hele topic doorgelezen, maar is het voor mij dan illegaal straks om op m'n 25kW begrensde (ook op kenteken) motor rond te rijden? Of blijft dit legaal, maar is het illegaal als ik er 35kW van maak? :?

Dat weten we niet. Het spreekt elkaar allemaal tegen. Ik krijg binnen een maand een reactie op m'n mail met o.a. deze vraag.
 
neeeeeeeeeeee........... godverpauperklerezooi :(
'10 KTM 125 EXC op papier: 101Kg, 10,9kw....
mag ik m straks laten herkeuren naar <10,1kw, wat een hele klus wordt met een blok wat standaart 28kw produceerd.... kost ook weer zon 200 euro buiten afvoeronderdelen om..
 
Laatst bewerkt:
Dat weten we niet. Het spreekt elkaar allemaal tegen. Ik krijg binnen een maand een reactie op m'n mail met o.a. deze vraag.

Slechts een maandje _O- haast hebben ze dus niet bepaald.
Ze zouden eigenlijk even een overgangsregeling moeten maken voor diegenen die hun AL hebben waarin het max originele vermogen niet uitmaakt. :Y
 
Het lijkt mij het meest logisch dat mensen met 25 kw op hun kenteken door mogen rijden, en mensen zonder 25 kw niet door mogen rijden (bijv.: uitdraai, inleg papiertje).

Immers: met 25 kw op je kenteken heeft je motor 25 kw, en is er geen sprake van 70 kw of wat dan ook origineel. Het is op papier gewoon een 25 kw motor, punt uit.
 
Het lijkt mij het meest logisch dat mensen met 25 kw op hun kenteken door mogen rijden, en mensen zonder 25 kw niet door mogen rijden (bijv.: uitdraai, inleg papiertje).

Immers: met 25 kw op je kenteken heeft je motor 25 kw, en is er geen sprake van 70 kw of wat dan ook origineel. Het is op papier gewoon een 25 kw motor, punt uit.

Echter: 'iedereen z'n AL wordt ook een A2, welke wel automatisch omgezet wordt naar A'
Dus dat betekent dat ik moet voldoen aan het vereiste van 'max vermogen niet meer dan dubbel van begrensde op max 35kW'

Het origineel is en blijft 74kW of het apparaat op het kenteken 25kW of niet staat, het origineel vermogen verandert niet...
Met jouw redenering zou ik als ik mijn motor 35kW op kenteken laat zetten ik alsnog 35kW rijden... (of wordt dit geweerd omdat er geen 35kW typegoedkeuring is voor mijn motor vanwege het origineel meer dan 70kW vermogen?)
 
Dit is duidelijk genoeg toch, bron 25kilowatt site

Nee, niet duidelijker dan wat er hier gezegd is.
Ik heb er alleen op staan wat tot nu toe duidelijk is uit het gepubliceerde document van het ministerie van infrastructuur en milieu. Is namelijk mijn site. O-)

Maar persoonlijk denk ik gewoon, zoals ik al eerder zei, dat de huidige 25kW motoren gewoon 25kW mogen blijven ivm de 2e typegoedkeuring. Maar zou je 'm op 35kW willen zetten, dat je dan waarschijnlijk wel een probleem hebt met het 'originele' vermogen.
De mensen met een GS500e zullen in elk geval de echte winst behalen, die kunnen gewoon op een vol vermogen GS500e rijden. *O* Net even dat extra beetje pit, wat ze in geknepen toestand missen. Verschil is niet heel groot, maar als het gratis is...
 
Nee, niet duidelijker dan wat er hier gezegd is.
Ik heb er alleen op staan wat tot nu toe duidelijk is uit het gepubliceerde document van het ministerie van infrastructuur en milieu. Is namelijk mijn site. O-)

Maar persoonlijk denk ik gewoon, zoals ik al eerder zei, dat de huidige 25kW motoren gewoon 25kW mogen blijven ivm de 2e typegoedkeuring. Maar zou je 'm op 35kW willen zetten, dat je dan waarschijnlijk wel een probleem hebt met het 'originele' vermogen.
De mensen met een GS500e zullen in elk geval de echte winst behalen, die kunnen gewoon op een vol vermogen GS500e rijden. *O* Net even dat extra beetje pit, wat ze in geknepen toestand missen. Verschil is niet heel groot, maar als het gratis is...

Ik denk (en hoop) dat het inderdaad zo gaat. Ze kunnen het gewoon niet maken om een groot gedeelte van de 25kW mensen hun motor te laten verkopen.
 
Is het handig voordat de nieuwe regeling in gaat, eventjes mijn verzekering op te bellen of ze me dan nog wel verzekeren, enzo?

Ook al is het voor mij maar voor een maand xD
 
Laatst bewerkt:
Vooor mij is het gunstig. Ik heb nu AL en ga na de regeling een yamaha xt660x halen. Precies 35kw...en is rond de 0.19kw per kg. Komt voor mij dus wel gewoon goed uit. Vind het wel sneu voor anderen waarvoor het minder goed uitpakt.
 
Ik hoop nog voor de nieuwe regeling af te rijden. Maar dit is dan wel gunstiger. Ik zou dan iets meer vermogen mogen rijden en na 2 jaar toch onbeperkt gaan rijden. Niet dat ik 25 kw zo erg vind, maar denk dat die 10 kw wel wat fijner snelweg rijden meebrengt.
 
Snelweg gaat prima met 25kW. Zelfs een 20 jaar oude GS500e haalt nog wel 150-160km/u, waarbij je dus prima 120-130km/u mee kan cruisen.

Zo'n XT660X is een leuk ding voor het A2 rijbewijs. Wel wat zwaar, maar verder prima ding.
Als ie een stuk lichter was geweest, had je er met A2 natuurlijk weer niet op mogen rijden.
 
Snelweg gaat prima met 25kW. Zelfs een 20 jaar oude GS500e haalt nog wel 150-160km/u, waarbij je dus prima 120-130km/u mee kan cruisen.

Zo'n XT660X is een leuk ding voor het A2 rijbewijs. Wel wat zwaar, maar verder prima ding.
Als ie een stuk lichter was geweest, had je er met A2 natuurlijk weer niet op mogen rijden.

Snelweg gaat wel prima ja, maar iets meer vermogen zou wel chill zijn. Mijn 25kW redt die 150 zo'n beetje als top en duurt wel ff voordat je eraan zit..
Het vermogen is er natuurlijk ook bij het optrekken en het geeft je op de snelweg net wat meer trek. Al met al zou ik het wel fijn vinden als ik ook 35kW zou mogen rijden, helaas heeft een cbr600f3 74kW...
 
Tuurlijk mis je met het optrekken ook wel wat vermogen, maar als je een CBR600F rijd, een 4-cil, heb je dus sowieso weinig koppel onder in. Op het moment dat het er uit moet knallen, kom je die begrenzing tegen en gebeurd er niet zoveel. Moet je eens op zo'n CBR gaan rijden zonder begrenzing, dan weet je niet wat je mee maakt. Krijg je mooi een trap in je rug bij 7000tpm tot aan het einde aan toe.

Heb je een wat simpeler ding, bijv. een GS500e, dan maakt 25 of 35kW niet heel veel uit. Het trekt iets sneller weg, de top ligt ietsje hoger. Het ligt er maar net aan wat voor motor je nu hebt.

Wat ik me wel af vraag, is wat de verkoop van de 250cc motoren gaat doen. Ik zag al wel dat Yamaha de YBR125 voor het A1 rijbewijs nieuw leven heeft ingeblazen en de prijs meteen flink heeft verhoogd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan