11, 25, 35 kw, alle vragen en bronnen

Tuurlijk mis je met het optrekken ook wel wat vermogen, maar als je een CBR600F rijd, een 4-cil, heb je dus sowieso weinig koppel onder in. Op het moment dat het er uit moet knallen, kom je die begrenzing tegen en gebeurd er niet zoveel. Moet je eens op zo'n CBR gaan rijden zonder begrenzing, dan weet je niet wat je mee maakt. Krijg je mooi een trap in je rug bij 7000tpm tot aan het einde aan toe.

Heb je een wat simpeler ding, bijv. een GS500e, dan maakt 25 of 35kW niet heel veel uit. Het trekt iets sneller weg, de top ligt ietsje hoger. Het ligt er maar net aan wat voor motor je nu hebt.

Wat ik me wel af vraag, is wat de verkoop van de 250cc motoren gaat doen. Ik zag al wel dat Yamaha de YBR125 voor het A1 rijbewijs nieuw leven heeft ingeblazen en de prijs meteen flink heeft verhoogd.

Ik heb er ook proef op gereden voor de begrenzing, is uitermate vermakelijk ja :Y
Ik heb ook zat fun met 25kW hoor, maar 35kW zou dit type motor denk ik net wat meer fun maken. Beetje jammer die restrictie van 'not derived from a vehicle of more than double its power'.
Maargoed, ik wacht wel gewoon af wat Rijksoverheid gaat reageren op die mails en wat voor evt. overgangsregelingen er wel of niet komen, en of de verzekeringsmaatschappij de 35kW goed vind ook al is het dan voor de politie verboden. Als de verzekering maar uitkeert bij ongevallen vind ik het risico op die boete prima... (motor sinds januari en ong 5000km gereden, geen aanhouding/controle gehad dus de kans daarop is niet zo groot)
 
Met 35kW kan je wel wat harder ja en wellicht mag je iets verder in toerenbereik. Zou niet weten hoe dat zou rijden met 35kW. Bij de verzekering dan wel goed zwart op wit zetten, als ze niet hoeven te betalen, zullen ze dat ook echt wel laten. Ik ben zelf ook in ruim 12 jaar nog nooit langs de kant van de weg gezet. Nouja, 1x dan, maar dat was om te waarschuwen dat er verderop olie over de hele weg lag en of ik daarom een omleiding wilde volgen. :+
 
Ik rij gewoon lekker door met 25kw. Desnoods even upgraden naar 35kw.

Wat gebeurt er wanneer je origineel 70kw+ hebt. Ben je dan ineens niet meer gedekt?
Ik ben ooit gepakt met 94kw op mijn kenteken, maar in praktijk begrensd.
Agent reed een rondje, liet me gaan omdat ik me inderdaad aan de regels hield.

Mijn argument: "Wat weerhoudt de motorrijders met 25kw op kenteken om de begrenzing eruit te slopen? Het is zo gedaan, en dan gelooft u blind op de kentekenpapieren. Ik heb het er dan niet in staan, maar ik heb een uitdraai, ik ben op die uitdraai verzekert, en u weet het alleen zeker wanneer u er op heeft gereden, of de motor op de testbank heeft geplaatst".

Wat de justitie doet zal me een worst wezen. Ik ben gewoon verzekerd via een uitdraai, en dat zal in 2013 niet veranderen.
 
Ik rij gewoon lekker door met 25kw. Desnoods even upgraden naar 35kw.

Wat gebeurt er wanneer je origineel 70kw+ hebt. Ben je dan ineens niet meer gedekt?
Ik ben ooit gepakt met 94kw op mijn kenteken, maar in praktijk begrensd.
Agent reed een rondje, liet me gaan omdat ik me inderdaad aan de regels hield.

Mijn argument: "Wat weerhoudt de motorrijders met 25kw op kenteken om de begrenzing eruit te slopen? Het is zo gedaan, en dan gelooft u blind op de kentekenpapieren. Ik heb het er dan niet in staan, maar ik heb een uitdraai, ik ben op die uitdraai verzekert, en u weet het alleen zeker wanneer u er op heeft gereden, of de motor op de testbank heeft geplaatst".

Wat de justitie doet zal me een worst wezen. Ik ben gewoon verzekerd via een uitdraai, en dat zal in 2013 niet veranderen.

Je mag sowieso niet "upgraden " naar 35kW i.v.m. de eis dat de motor origineel niet meer dan 70kW mag hebben.
 
Je mag sowieso niet "upgraden " naar 35kW i.v.m. de eis dat de motor origineel niet meer dan 70kW mag hebben.


Officieel horen motorfietsen ook op kenteken minder dan 25kw te zijn, of moeten in de papieren worden aangeduid als "lichte motorfiets". De RDW wou mijn motor niet herkeuren als een lichte motorfiets omdat het meer dan 70kw had (er was een zekere regel voor).

Maar daar hoor ik sommige verzekeraars ook niet moeilijk over doen. Of je nou een 250R of een GSXR1000 terugvoert naar 25kw, wat maakt dat nou uit?
 
Officieel horen motorfietsen ook op kenteken minder dan 25kw te zijn, of moeten in de papieren worden aangeduid als "lichte motorfiets". De RDW wou mijn motor niet herkeuren als een lichte motorfiets omdat het meer dan 70kw had (er was een zekere regel voor).

Maar daar hoor ik sommige verzekeraars ook niet moeilijk over doen. Of je nou een 250R of een GSXR1000 terugvoert naar 25kw, wat maakt dat nou uit?


Ga jij me nou vertellen dat onze op 25kW begrensde 70kW+ motorfietsen nu eigenlijk al niet mogen? :o (tenzij het op kenteken staat, zoals bij mij..)
 
Ga jij me nou vertellen dat onze op 25kW begrensde 70kW+ motorfietsen nu eigenlijk al niet mogen? :o (tenzij het op kenteken staat, zoals bij mij..)

Je hebt de IKS (Individueel Keuring Speciaal) bij RDW, waarbij je motoren zonder 2e typegoedkeuring, toch als 25kW op papier kan krijgen. Tot half 2011 mochten die motoren max 60kW hebben, daarna is dat opgetrokken tot en met 75kW.
 
Laatst bewerkt:
Aha.. nouja, voor die van mij is vast en zeker wel typegoedkeuring. Motor komt ook gewoon uit Nederland dus dat is dan meestal wel zo.

Also, beter schiet die rijksoverheid een beetje op :/
 
Ik ben nu 23 jaar en aan het lessen voor m'n rijbewijs, AVB op 23 november en AVD op 3 december. Uiteraard hoop ik voor 19 januari m'n examens gehaald te hebben, maar ik ben ondertussen ook even aan het nadenken wat het handigst is mocht ik het onverhoopt niet halen.

Op 1 oktober 2013 word ik 24. Zou ik dan op of na die datum opnieuw AVD examen kunnen doen en blijven m'n resultaten voor theorie examen (14 november 2012) en AVB dan nog gewoon geldig? Ondanks dat er intussen wel het een en ander veranderd is qua rijbewijzen?
 
Theorie is anderhalf jaar geldig. En er veranderen verder geen verkeersregels, immers is theorie voor lichte en zware motor nu ook gelijk. Ik verwacht niet dat dit problemen zal opleveren.
 
Ik blijf gewoon stug doorrijden met mijn fiets. Staat 25kW op kenteken dus kan ik nooit iets verkeerd doen lijkt me. Daarnaast ben ik nog niet ingelicht door de overheid, dus hoe kan ik het dan weten O-)

1 ding snap ik nog niet. Als mijn Alicht straks een A2 wordt, betekent dit dan dat ik opnieuw op moet voor mijn volvermogen A?
 
Ik blijf gewoon stug doorrijden met mijn fiets. Staat 25kW op kenteken dus kan ik nooit iets verkeerd doen lijkt me. Daarnaast ben ik nog niet ingelicht door de overheid, dus hoe kan ik het dan weten O-)

1 ding snap ik nog niet. Als mijn Alicht straks een A2 wordt, betekent dit dan dat ik opnieuw op moet voor mijn volvermogen A?

Ja, als het een A2 wordt moet jij opnieuw examen doen :)
Maar dit wordt het alleen als jij bijvoorbeeld je rijbewijs kwijt raakt en opnieuw aan moet vragen.. Als je gewoon je rijbewijs in je zak houdt, gaat hij nog steeds automatisch over in een A (onbeperkt).
 
Ja, als het een A2 wordt moet jij opnieuw examen doen :)
Maar dit wordt het alleen als jij bijvoorbeeld je rijbewijs kwijt raakt en opnieuw aan moet vragen.. Als je gewoon je rijbewijs in je zak houdt, gaat hij nog steeds automatisch over in een A (onbeperkt).

Waar heb je dat vandaan ?

Als het een A2 wordt heb je nog steeds recht op een ''examenloze'' overgang naar A volgens de tabellen en informatie die nu bekend is.
 
Waar heb je dat vandaan ?

Als het een A2 wordt heb je nog steeds recht op een ''examenloze'' overgang naar A volgens de tabellen en informatie die nu bekend is.

Dan ben ik bang dat je die tabellen en informatie verkeerd interpreteert :)

Mensen die nu A licht/beperkt hebben, krijgen niet opeens A2 vanaf 19 januari. De regels/voorwaarden van A licht/beperkt worden gewoon gewijzigd. Ze worden gelijkgesteld aan A2 inderdaad, maar je behoudt gewoon A licht/onbeperkt. Omdat het niet gewijzigd wordt naar A2, gaat het na twee jaar nog automatisch over naar A onbeperkt.

Maar als jij na 19 januari je rijbewijs kwijt raakt, dan krijg je een rijbewijs volgens het nieuwe model. Dit is puur en alleen omdat ze geen rijbewijzen meer gaan maken volgens het oude model vanaf dan. Dus mocht jouw portemonnee gejat worden of je raakt je rijbewijs gewoon kwijt (verdwijnt ergens in een donker gat oid), dan moet je een nieuwe aanvragen. Hierbij krijg je dus A2 als jij nog beperkt moet rijden, met het gevolg dat je ook opnieuw examen moet doen als je A (onbeperkt) wil :)
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor.

Je krijgt dan alle drie de categorien. De onbeperkte categorie gaat in twee jaar na afgifte van het oude RBW. De datums blijven exact hetzelfde.
 
Dan ben ik bang dat je die tabellen en informatie verkeerd interpreteert :)

Mensen die nu A licht/beperkt hebben, krijgen niet opeens A2 vanaf 19 januari. De regels/voorwaarden van A licht/beperkt worden gewoon gewijzigd. Ze worden gelijkgesteld aan A2 inderdaad, maar je behoudt gewoon A licht/onbeperkt. Omdat het niet gewijzigd wordt naar A2, gaat het na twee jaar nog automatisch over naar A onbeperkt.

Maar als jij na 19 januari je rijbewijs kwijt raakt, dan krijg je een rijbewijs volgens het nieuwe model. Dit is puur en alleen omdat ze geen rijbewijzen meer gaan maken volgens het oude model vanaf dan. Dus mocht jouw portemonnee gejat worden of je raakt je rijbewijs gewoon kwijt (verdwijnt ergens in een donker gat oid), dan moet je een nieuwe aanvragen. Hierbij krijg je dus A2 als jij nog beperkt moet rijden, met het gevolg dat je ook opnieuw examen moet doen als je A (onbeperkt) wil :)

Heb je misschien een quote of afbeelding waarin dit staat ?

Ik kan namelijk nergens iets vinden over het verliezen en opnieuw aanvragen van rijbewijzen. In het systeem van de RDW (of gemeente/CBR weer ik het waar dat staat) sta jij geregistreerd met de data waarop je je rijbewijs hebt gehaald en welke categorieën je hebt.

Deze data zullen ook gehanteerd worden als je je rijbewijs verliest.
Heb je een brommer rijbewijs of een auto rijbewijs welke je eerder hebt gehaald als je motor rijbewijs ? Als je dan even achterop je rijbewijs kijkt zie je dat de ingangsdatum nog steeds hetzelfde is als je eerste rijbewijs.

Ik heb bijvoorbeeld in 2009 mn brommer rijbewijs gehaald. Daarna in 2011 mn auto rijbewijs maar op mn pasje staat bij brommer nog steeds 2009. Hierna, ook in 2011, heb ik mn motor rijbewijs gehaald maar bij brommer en auto staat nog steeds 2009 en 2011. Niet de ingangs datum van mn motor rijbewijs.

Mocht ik nu mijn pasje na 19 januari kwijtraken dan staat er dus bij ingangsdatum 2011 en niet 2013. De ingangsdatum van mijn A zwaar staat ook al op mijn pasje, omdat ik deze al heb gehaald, met ingangsdatum 17/11/2013. Dit rijbewijs heb ik al gehaald alleen gaat deze pas op bovenstaande datum in. Dus zal deze ,ook als ik mijn rijbewijs kwijt raak en opnieuw aanvraag, op mijn nieuwe pasje vermeld staan met ingangsdatum 17/11/2013.

Als ik hier examen voor zou moeten doen zou deze datum er niet staan omdat ik anders een geldig rijbewijs heb zonder examen te hebben gedaan.

:]
 
Heb je misschien een quote of afbeelding waarin dit staat ?

Ik kan namelijk nergens iets vinden over het verliezen en opnieuw aanvragen van rijbewijzen. In het systeem van de RDW (of gemeente/CBR weer ik het waar dat staat) sta jij geregistreerd met de data waarop je je rijbewijs hebt gehaald en welke categorieën je hebt.

Deze data zullen ook gehanteerd worden als je je rijbewijs verliest.
Heb je een brommer rijbewijs of een auto rijbewijs welke je eerder hebt gehaald als je motor rijbewijs ? Als je dan even achterop je rijbewijs kijkt zie je dat de ingangsdatum nog steeds hetzelfde is als je eerste rijbewijs.

Ik heb bijvoorbeeld in 2009 mn brommer rijbewijs gehaald. Daarna in 2011 mn auto rijbewijs maar op mn pasje staat bij brommer nog steeds 2009. Hierna, ook in 2011, heb ik mn motor rijbewijs gehaald maar bij brommer en auto staat nog steeds 2009 en 2011. Niet de ingangs datum van mn motor rijbewijs.

Mocht ik nu mijn pasje na 19 januari kwijtraken dan staat er dus bij ingangsdatum 2011 en niet 2013. De ingangsdatum van mijn A zwaar staat ook al op mijn pasje, omdat ik deze al heb gehaald, met ingangsdatum 17/11/2013. Dit rijbewijs heb ik al gehaald alleen gaat deze pas op bovenstaande datum in. Dus zal deze ,ook als ik mijn rijbewijs kwijt raak en opnieuw aanvraag, op mijn nieuwe pasje vermeld staan met ingangsdatum 17/11/2013.

Als ik hier examen voor zou moeten doen zou deze datum er niet staan omdat ik anders een geldig rijbewijs heb zonder examen te hebben gedaan.

:]

Stel iemand raakt het A < 25 Kw kwijt en gaat een nieuw rijbewijs aanvragen wat krijgt hij dan? Na 19 januari kan het oude rijbewijs niet meer worden afgegeven, maar deze kandidaat krijgt dan een nieuw rijbewijs met daarop A2. Dit is iets ruimer, maar wordt als zodanig gelijk getrokken.
Bron

Dan krijg je dus A2 omdat het oude model rijbewijs niet meer wordt geproduceerd. Bij categorie A2 hoort de voorwaarde dat je opnieuw examen moet doen om A te behalen.

Aangezien in de nieuwe situatie het niet meer automatisch overgaat naar A (onbeperkt), lijkt het mij logisch dat de rijbewijzen ook niet meer gemaakt worden waar een datum van in de toekomst staat. Aangezien je bij het nieuwe rijbewijs model altijd opnieuw examen moet doen, wil je een categorie hoger.

Het kan natuurlijk dat de overheid er nog een oplossing in vindt, wat ik ook wel logisch zou vinden. Maar onze overheid is vaak alles behalve logisch..
 
Laatst bewerkt:
Weet niet of deze link hier al staat maar hier staat een tabel in waar het precies uitgelegd staat:
http://www.rijksoverheid.nl/documen...08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a.html

En dus ook dat het niet meer dan 2x35kw mag zijn.
Alle 2etypegoedkeuringen dus niet meer geldig en iedereen die nu met 25kw een sport 600 rijden hun motoren dus niet meer mogen rijden :o

Ben blij dat ik er niet meer aan vast zit want het word er een stuk ingewikkelder op -O-
 
Weet niet of deze link hier al staat maar hier staat een tabel in waar het precies uitgelegd staat:
http://www.rijksoverheid.nl/documen...08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a.html

En dus ook dat het niet meer dan 2x35kw mag zijn.
Alle 2etypegoedkeuringen dus niet meer geldig en iedereen die nu met 25kw een sport 600 rijden hun motoren dus niet meer mogen rijden :o

Ben blij dat ik er niet meer aan vast zit want het word er een stuk ingewikkelder op -O-
Je hebt het topic verder niet gelezen denk ik? In de OP staat een link naar die pdf ;)

Het is nu juist de vraag of dat zo is, dat iedereen die nu zo'n motor heeft daar niet meer op mag rijden. Er staat namelijk ook dat de nieuwe regels alleen voor huidige gevallen gelden, als ze gunstiger zijn dan de oude regels. Het is niet gunstiger als jij niet meer op je huidige motor mag rijden.
Maar we wachten nog antwoord vanuit de overheid op die vraag :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan