11 minuten

Komt er dan op hun rijbewijs te staan uw mag niet motorrijden,daar geloof ik niks van
Ik ben vorig jaar ook mijn rijbewijs kwijt geweest vandaar dat ik weet hoe het zit

Dat jij vorig jaar je rijbewijs bent kwijtgeraakt wil niet zeggen dat het hier op dezelfde manier wordt gestraft. Als je een straf krijgt van de Officier van Justitie kan hij voorstellen om je rijbewijs in te leveren voor een bepaalde periode. Die straf van zo'n OvJ is weinig genuanceerd. Als je naar de rechter gaat kan die veel meer maatwerk toepassen bij de straf. Die kan bijvoorbeeld concluderen dat heel je rijbewijs inleveren gevolgen heeft voor je werk en dat je straf daardoor onevenredig is omdat carrière kapotmaken niet het doel van de straf is. Dat wil niet zeggen dat een straf van de rechter per se milder is. Wat rechters vaak wel toevoegen is een voorwaardelijke rijontzegging. Dat is iets wat in het schikkingsvoorstel van de OvJ niet zit. Zo'n voorwaardelijke rijontzegging is een zwaard van Damocles, want als je dan in de daaropvolgende jaren een overtreding maakt, om het even welke, dan kun je je rijbewijs inleveren. Als de kentekenplaat van je geleende aanhanger niet klopt ben je dan alsnog voor lange tijd je rijbewijs kwijt. Dus voordat je niet akkoord gaat met het schikkingsvoorstel van de OvJ moet je wel een goed verhaal hebben waarom je een andere straf wil. Anders zal je vaak zwaarder gestraft worden.
 
Lijkt me niet dat je het RBW kwijt raakt voor een toevallige piet-luttige overtreding.

Als de kentekenplaat (mij wel eens onbedoeld gebeurd) van je aanhanger valt, dan zou je de voorwaardelijke straf alsnog krijgen?
Ook een snelheids-overtreding van enkele km's zal weinig gevolgen hebben. Wat wie kan altijd exact 100 rijden?
 
Een voorwaardelijke rijontzegging wordt pas van kracht na een verkeersdelict, niet na een eenvoudige (mulder) overtreding.
 
Zijn dat niet heel veel vonken?
We gaan er nog eens een berekeningetje tegenaan gooien ...

Mijn motor (in originele vertanding):
5.500rpm bij 120km/u in 6de, = 11.460rpm bij 250km/u (haalt ie wel niet, maar 't is 't gedacht dat telt).
Het is een 4takt, dus 1 vonkje per 2 omwentelingen per cilinder.
Dus 11.460/2 = 5.730 vonkjes per minuut per cilinder.
Het is een viercilinder, dus 5.730 x 4 = 22.920 vonkjes per minuut.
Dus, 22.920 vonkjes gedeeld door 60 (seconden), = 382.

382 vonkjes per seconde.

Je hebt dus gelijk ;)
 
Lijkt me niet dat je het RBW kwijt raakt voor een toevallige piet-luttige overtreding.

Als de kentekenplaat (mij wel eens onbedoeld gebeurd) van je aanhanger valt, dan zou je de voorwaardelijke straf alsnog krijgen?
Ook een snelheids-overtreding van enkele km's zal weinig gevolgen hebben. Wat wie kan altijd exact 100 rijden?
Daarom hebben de meeste flitsboetes ook een marge. Tellerafwijking, ijking van het apparaat en dergelijke worden al meegenomen in de berekening.
Maar een GPS en cruisecontrol kunnen samen knap nauwkeurig je snelheid bepalen, da's niet zo moeilijk. Of je het dóet is een tweede, da's je eigen inzicht. Maar het is zeker mogelijk
 
Daarom hebben de meeste flitsboetes ook een marge. Tellerafwijking, ijking van het apparaat en dergelijke worden al meegenomen in de berekening.
Maar een GPS en cruisecontrol kunnen samen knap nauwkeurig je snelheid bepalen, da's niet zo moeilijk. Of je het dóet is een tweede, da's je eigen inzicht. Maar het is zeker mogelijk
Bij mijn auto, op een 90 weg, cc op 90. Op gps rijdt die dan 89. Bij 120 op de teller rijdt die 118. Het is mijn eerste auto waarbij dat verschil zo klein is. De ODO meter geeft wel te weinig aan. Na een test met een app en wat rekenen zal mijn auto, wanneer die op 100.000km op de ODO staat, nog maar iets boven de 96.000km reëel hebben.

Bij mijn motor is het andersom. Daar gaat de ODO meter praktisch exact. Maar bij 120 op teller is het op gps slechts 114.

Het zijn idd door de fabrikant ingebouwde afwijkingen. Bij auto's doorgaans iets groter, omdat die met verschillende banden afmetingen, naargelang de uitvoering, gekozen kunnen worden. Wellicht heb ik zowat de grootst mogelijke wielomtrek op mijn model auto.

Persoonlijk heb ik ook liever dat de ODO correct werkt, de positieve afwijking op de teller neem ik voor lief. Na de aanpassing van mijn vertanding (15/45 origineel, nu 17/42), heb ik de Speadohealer ook zo ingesteld dat de ODO correct gaat, en niet de snelheid. De afwijking op de snelheidsmeter is dus behouden.
 
“Toen ik in’73 begon met motorrijden was de top van mijn suzuki T350 ‘slechts’ 150 op de teller ….dat was pas snel…”

Zo’n motor had ik ook in ‘78. Een blauw met witte accenten. Die liep 210 kmh met zijn 6 versnellingen.💪🏼 Toen reden er nog politie Porsches rond?🤔 Ik was sneller…
Ja je droomde dat die 210 liep zeker,zo,n ding liep echt geen 210.
 
In je zwembroek, plat liggen in de lengte met je voeten naar achter.

1638968541110.png
 
Vind je dat echt moraalriddergedrag als iemand een opmerking maakt over rijden onder invloed van drank en of drugs? Misschien ging dat 30 jaar geleden vaker goed omdat het rustiger was op de weg maar dat is dan meer geluk dan wijsheid.....
Van blowen reed ik relaxter, sneed je me af, boeien. Zag je me over het hoofd, boeien. enz enz.
Daarnaast gebruik ik het pas twee jaar niet meer in het verkeer, omdat de overheid ineens spastisch ging doen.
Moet je me nu eens afsnijden, het is dat ik uit wijsheid geen pistool bezit maar anders...
 
We gaan er nog eens een berekeningetje tegenaan gooien ...

Mijn motor (in originele vertanding):
5.500rpm bij 120km/u in 6de, = 11.460rpm bij 250km/u (haalt ie wel niet, maar 't is 't gedacht dat telt).
Het is een 4takt, dus 1 vonkje per 2 omwentelingen per cilinder.
Dus 11.460/2 = 5.730 vonkjes per minuut per cilinder.
Het is een viercilinder, dus 5.730 x 4 = 22.920 vonkjes per minuut.
Dus, 22.920 vonkjes gedeeld door 60 (seconden), = 382.

382 vonkjes per seconde.

Je hebt dus gelijk ;)
Niet juist, een motor heeft een wasted spark, dus een vonk bij iedere omwenteling
 
Van blowen reed ik relaxter, sneed je me af, boeien. Zag je me over het hoofd, boeien. enz enz.
Daarnaast gebruik ik het pas twee jaar niet meer in het verkeer, omdat de overheid ineens spastisch ging doen.
Moet je me nu eens afsnijden, het is dat ik uit wijsheid geen pistool bezit maar anders...
Zo relaxed dat je 60km/h over de snelweg reed zeker? :+ O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan