Aceton

aceton in de tank

  • ff proberen

    Stemmen: 6 15,4%
  • doe ik allang

    Stemmen: 7 17,9%
  • ik durf niet

    Stemmen: 8 20,5%
  • neuh..

    Stemmen: 18 46,2%

  • Totaal aantal stemmers
    39

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
5
Stond vandaag in berichtje in de locale dagkrant, 0.2 procent aceton in je tank kan het verbruik verlagen. Hij zou er ook beter door reageren op het gas.
Klinkt allemaal mooi, een goekope v-powa! *D

En dan komt de voorzitter van de landelijke belangenvereniging van pomphouders met ze bevooroordeelde mening (argumenten om het niet te doen);

- volgens TNO is aceton levensgevaarlijk en brandbaar
*toch is het overal, en waarom zou ik het anders in de tank fl*kkeren.
- Bovag zegt dat aceton kunststof weg kan vreten
* wie heeft het hier over aceton? zwaar verdund hoor! tegen het homeopatische aan...
- iedereen heeft strax een litertje in zijn schuur; allemaal kleine enschedeetjes.
* zo te horen blijkt hij te weten wat er nou precies lag daar tijdens die ramp :+


Ik weet niet of ik het zelf ga proberen...rij zowiezo al lekker zuinig :]

ciao

edit:
linkje naar meer info

TDI Club Nederland :: Bekijk onderwerp - Verbruik verlagen met aceton?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het niet proberen, zo weinig maakt ook net zo weinig uit waarschijnlijk. Ten tweede lijkt het mij gewoon niet goed om allemaal verschillende zooi in je tank/motor te gooien. Ten derde is het een gehannes om elke keer tanken weer 0,2% af te meten, dit kun je bijna nooit precies doen en altijd gelijk. En is er een test waar dit mee is getest?

Dus ik blijft liever gewoon normaal benzine rijden, het werkt toch?
 
hmm ik ga het zoiezo niet proberen! een 2-takt vind een hogere verbrandings tempratuur op alleen al een andere dikte van de benzine niet prettig.

maar waarom zou ik het wel in mijn tank gooien? ok het is zuinig, maar verklaar eens hoe dat kan. kan alleen als er minder door de sproeier gaat toch? of als je meer vermogen met lagere toeren krijgt. dan moet je weer bijvoorbeeld het octaan gehalte verhogen met als gevolg dat de tempratuur in de cilinder oploopt.
 
Dat het slecht zo zijn voor rubber/kunststof-onderdelen lijkt me onzin met 0,15%
Brandgevaarlijk om diezelfde reden ook niet.

maar of het werkt?

Ik denk dat die aceton-mensen gewoon (onbewust) een zuinigere rijstijl krijgen om maar te bewijzen dat het werkt.
 

Ik tank waar mijn motor voor gemaakt is, je gaat toch ook geen stront lopen eten omdat er in de krant staat dat je er jonger door wordt en je zo geld kan besparen op etenswaren..... :?
 
Laatst bewerkt:
Dat het slecht zo zijn voor rubber/kunststof-onderdelen lijkt me onzin met 0,15%
Brandgevaarlijk om diezelfde reden ook niet.

maar of het werkt?

Ik denk dat die aceton-mensen gewoon (onbewust) een zuinigere rijstijl krijgen om maar te bewijzen dat het werkt.


Ik heb 't geprobeerd in m'n kar. En zowaar is -ie iets zuiniger. Ik ben er net mee begonnen dus kan nog geen exacte percentages geven. Maar die 20% .. 35% die op sommige sites wordt geclaimed heb ik nog niet gehaald. M'n schatting is zo'n 5%...10%.
Het zou de oppervlaktespanning van benzine verlagen waardoor het makkelijke verdampt etc. Weet 't verder ook niet exact.
In elk geval: op een 55 liter tank ben ik begonnen met 40cc, volgende keer het dubbele en eens kijken wat dat oplevert. Dat 't zuiniger is lijkt nu al wel het geval te zijn. Teveel schijnt ook niet goed te zijn, er zit ergens een optimum, en die heb ik nog niet gevonden. Dat duurt wel een flink aantal tankbeurten voor ik erachter ben.

:W
 
Even van een ander forum geplukt:

"Het 0,15% aceton-verhaal is door veel automobilisten getoetst in de praktijk.
Lees de ervaringen maar eens na op www.tdiclub.nl
Het idee komt overwaaien uit de States, waar hele volksstammen ervaring hebben met het bijmengen van aceton. Zowel in diesel als in benzine.
Zie hier voor meer info:

http://peswiki.com/index.php/Directory:Ace...a_Fuel_Additive
http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/
http://www.loneinventor.com/ftopicp-254.html
http://www.lubedev.com/smartgas/additive.htm
 
Ik heb 't geprobeerd in m'n kar. En zowaar is -ie iets zuiniger. Ik ben er net mee begonnen dus kan nog geen exacte percentages geven. Maar die 20% .. 35% die op sommige sites wordt geclaimed heb ik nog niet gehaald. M'n schatting is zo'n 5%...10%.

:W

Ik vraag me af waarom 'n Shell zoiets niet toepast? Is het toch slechter voor het milieu of je motor, of zit er ander addertje?

Of is het bekend bij die olie-club en hebben ze geen zin in 10% minder omzet.
 
Damn!

Ik heb het net geprobeerd en ik het echt significant meer power! Ook bij lage toeren is het koppel enorm gestegen! Dat ik dit niet veel eerder heb gedaan is een raadsel. Serieus hij rijdt ook een stuk zuiniger: normaal rij in 1 op 16/17 nu rij ik gewoon makkelijk 1 op 20!!

op 1 tank van 18 liter heb ik er 4 liter bij gegegooid. Dus niet zomaar een beetje vermengen, echt dik 10% erbij gooien.






















*D
 
ik ken het wel uit de racerij. samen met met deel aceton en ether. krijg je behoorlijk vermogen door. maar aceton vreet je rubbers wel op.
 
Ik tank waar mijn motor voor gemaakt is, je gaat toch ook geen stront lopen eten omdat er in de krant staat dat je er jonger door wordt en je zo geld kan besparen op etenswaren..... :?
Stront misschien niet, maar wat dacht je van ochtend urine??
Schijnen genoeg mensen te zijn die dat drinken.




Even vooropgesteld, ik ben dus absoluut niet een van die mensen.
 
En mocht het verbruik dalen, dan heb ik nog de vraag wat kost aceton per liter ?

Is het dan niet lood om oud ijzer, kortom bent je niet net zo duur uit als je puur met benzine zou rijden ?
 
ik rij op mijn brommer voor de hobby,en niet om zo goedkoop mogelijk te rijden.

ik hou het wel bij de gewone benzine O-)
 
Ik wacht eerst even wat reacties en tests af voordat ik het bij mijn 800cc autotje ga gooien :+
Misschien haal ik dan de 160 wel :9~

Bij me motor doe ik het niet want dan kom ik over de 25kw heen :X :9
 
Het schijnt ook dat de amerikanen dit allang ontdekt hebben.

Maar ik snap dan niet waarom ze dan nog steeds 1 op de 4 rijden daar B|
 
geen echt merkaar verschil met 5% in de tank (wat betreft rijeigenschappen, vermogen, koppel).
Heb wel t idee dat er nu wat meer vlammen uit de uitlaat vliegen dan normaal.. :9~
 
Niet doen!!! Het is brandgevaarlijk.... :X

Benzine niet hoor, kun je rustig een lucifer bijhouden en daar zit vitamine C in.


:Z :Z
 
lijkt me niet het is een COH binding dus bij verbranding komt alleen H2O (water) en CO2 Vrij (koolstofdioxide) misschien als je geen goede ontbranding hebt dat er CO (koolstofmonooxide vrijkomt Maar dan moet je nog wel effe naast de kinderwagen gaan staan Gassen wil dat kind er wat van merken. en co2 word niet eens opgenomen in je bloed dus................ NEE GEEN KANKER.
 
Zijn de verbrandingsdampen van aceton niet kankerverwekkend?

Nee, die van benzine wel.

Overigens is dit aceton-effect (eigenlijk vermogens winst => je geeft minder gas => je spaart brandstof) een bekend fenomeen.

Uitleg werking op sesamstraat niveau:
Heeft betrekking op de zogeheten vlamsnelheid. Dat beetje aceton zorgt er voor dat er tussen het moment van ontsteken(bougie vonkt) en het moment dat je gehele cylindervulling brandt minder tijd zit. Gevolg is dat de ruk op je zuiger hoger is/ het verbrande mengsel over een grotere weg optimaal op de zuiger duwt en je dus een (lichte) vermogenswinst hebt; voor de zelfde snelheid minder gas hoeft te geven en dus zo brandstof kunt sparen bij deellast gebruik.
Wel in de gaten houden dat dit principe het grootste effect heeft op motoren met een wat lagere eind-compressie omdat bij motoren met een hoge eindcompressie die vlamsnelheid al heel optimaal is door de hoge druk en er daardoor minder winst valt te behalen.
Overigens is bijmengen van nog meer aceton geen garantie voor meer vermogen want de verbrandingswaarde van aceton is een stuk lager. Bovendien klopt de mengverhouding dan niet meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan