olie verbuik na kleine revisie gs

Doc

Die hard MF'er
6 jul 2002
671
1
groningen
In verband met olieverbruik heb ik m'n gs 650 een kleine revisie gegeven. Pistonpennen, zuigerveren, klepseals en pakkingen vervangen, kleppen ingeslepen ect.
Vandaag de boel afgemaakt en gestart, ging prima, liep in een keer en goed. Nergens lekkage, dus maar een proefritje maken. *D
Na een paar honderd meter zag ik in de spiegels een rookwolk achter me zitten, leek me niet echt ernstig zal wel olie van het monteren zijn. Rustig naar huis gereden om te zien of er iets anders aan de hand was, maar dat was ook niet het geval. Een uurtje laten nog maar eens geprobeerd en het zelfde probleem was er weer, toch een paar km door gereden om te zien of het beter werd, wat niet het geval was. :(
Thuis de bougies maar eens bekeken en ze waren allemaal behoorlijk zwart/ olieachtig. En het leek erop dat een cilinder warmer was dan de rest.

Weet iemand wat er aan de hand is? zuiger/olieveren gebroken, probleem met de klepseals, timing verkeerd. Alles is gedaan mbv het wph, de boel draait ook goed.
 
Laatst bewerkt:
In verband met olieverbruik heb ik m'n gs 650 een kleine revisie gegeven. Pistonpennen, zuigerveren, klepseals en pakkingen vervangen, kleppen ingeslepen ect.
Vandaag de boel afgemaakt en gestart, ging prima, liep in een keer en goed. Nergens lekkage, dus maar een proefritje maken. *D
Na een paar honderd meter zag ik in de spiegels een rookwolk achter me zitten, leek me niet echt ernstig zal wel olie van het monteren zijn. Rustig naar huis gereden om te zien of er iets anders aan de hand was, maar dat was ook niet het geval. Een uurtje laten nog maar eens geprobeerd en het zelfde probleem was er weer, toch een paar km door gereden om te zien of het beter werd, wat niet het geval was. :(
Thuis de bougies maar eens bekeken en ze waren allemaal behoorlijk zwart/ olieachtig. En het leek erop dat een cilinder warmer was dan de rest.

Weet iemand wat er aan de hand is? zuiger/olieveren gebroken, probleem met de klepseals, timing verkeerd. Alles is gedaan mbv het wph, de boel draait ook goed.

..da's mooi balen, maar hoe was de staat van de cilinders ? heb je die opgemeten ? laten honen ? en hoe ver heb je uiteindelijk gereden ? ... en als laatste de vraag (ivm het lekkere koude vochtige weer) de kleur van de rookpluimen ??
 
..da's mooi balen, maar hoe was de staat van de cilinders ? heb je die opgemeten ? laten honen ? en hoe ver heb je uiteindelijk gereden ? ... en als laatste de vraag (ivm het lekkere koude vochtige weer) de kleur van de rookpluimen ??

Cilinders waren naar mijn mening nog goed, hoonsporen nog licht zichtbaar, cilinders binnen de opgegeven afmetingen. Maar voor mijn sleutelpogingen was het olieverbruik ook zonder deze wolken rook. Toen ik keerde reed ik door m'n eigen rookwolken terug, voetgangers zaten me raar aan te kijken. O-)
Heb in totaal schat ik 3 km rustig gereden, en de kleur was een beetje blauwachtig.
 
Cilinders waren naar mijn mening nog goed, hoonsporen nog licht zichtbaar, cilinders binnen de opgegeven afmetingen. Maar voor mijn sleutelpogingen was het olieverbruik ook zonder deze wolken rook. Toen ik keerde reed ik door m'n eigen rookwolken terug, voetgangers zaten me raar aan te kijken. O-)
Heb in totaal schat ik 3 km rustig gereden, en de kleur was een beetje blauwachtig.

Heb je goed naar de klepgeleiders gekeken?
Een andere mogelijke oorzaak kan zijn dat je teveel speling hebt op je krukaslagers en drijfstanglagers waardoor je teveel spatsmering krijgt onder de zuiger. Zoveel olie dat de olieschrapers het niet bij kunnen houden!
Er kan natuurlijk ook iets mis gegaan zijn met de montage :? Misschien een keer de compresie meten om bepaalde dingen uit te sluiten. Of nog even iets heel simpels wat ook wel eens over het hoofd word gezien, is de carterbeluchting goed open????

suc6 ;(

Ohja, wat mij niet helemaal duidelijk was uit je verhaal; Is de rook nu erger na de revisie of was het daarvoor hetzelfde?
 
Heel suf, maar komt de rook echt uit je uitlaatdemper?? Anders zou het wel eens zo kunnen zijn dat je carterontluchting olie lekt op je bochten of dat daar nog wat olie op lekt.
 
3 km. rijden is niet echt veel, als de uitlaat vol staat met olie heb je dat er nog niet uit gereden. Eerst maar een flink stuk rijden (>20 km.) Van tevoren en na de rit oliepeil controleren, dan kun e pas wat zinnigs zeggen over verbruik.
 
Voor zover ik weet zou je de cilinders moeten laten honen als je er nieuwe veren inzet ivm het inslijten.

Eerst maar het overige checken en dan even een paar 100km rijden. Wel olie meenemen.

Idee>>> misschien je zuigers verwisseld en in een andere cilinder terug gezet ?

Frans
 
Het lijkt er op dat je de schraapveren niet goed gemonteerd hebt.
Schraapveren bestaan vaak uit 3 delen.
een dunne ring boven, gekartelde ring midden en een dunne ring onder.
Het is belangrijk dat je de openingen van deze 3 ringen niet bij elkaar in de buurt heb zitten.

Maar misschien heb je dit wel goed gedaan en ligt het ergens anders aan ;)

Normaal moet het roken na een revisie/montage, na een paar minuten over zijn.
 
Gare klepseals en speling op de klepgeleiders kunnen ook zorgen voor aardig wat olieverbruik. Zijn die 2 dingen nog goed?
Ik had bij de revisie ook alles gemonteerd met ruim voldoende olie maar dat was weg na eventjes warmdraaien.
 
Normaal als er nieuwe zuigerveren/schraapveren gemonteerd worden hoor je de cilinder toch altijd te honen? Zodat de nieuwe veren weer opnieuw inslijten op de "verse" cilinderwand. Bij een gereviseerd blok komt het wel vaker voor dat ie de eerste 100 km flink olie zuipt, maar moet na verloop van tijd wel weggaan. Gebeurt dat niet, dan kan het idd goed zijn dat de cilinders ovaal zijn zoals hierboven al stond aangegeven.

grz Thijs
 
Bedankt voor de reacties.

Eliminator67
Klep geleiders waren nog goed, er was tenminste geen voelbare speling.
De lagers zijn volgens mij ook nog goed, tenminste het olieverbruik was ook niet zo voordat ik de boel vervangen heb.

CB400F
Volgens mij komt het uit het blok, wordt namelijk behoorlijk veel erger bij gas geven, en de hoeveelheid lijkt constant te blijven.

Jochem/ Hulzie
Zuigerveren hebben allemaal de merktekens aan de bovenkant, muv van de olieschraapveren (stonden geen tekens op).

Fazero/ Don James
Zou mooi zijn. Ga ik zeker proberen.

Yamahafrans2
Was me niet bekend, dat je moest honen, maar kan dit zoveel olieverbuik tot gevolg hebben?
Zuiger zitten allemaal op de goede plek, heb ze er een voor een uitgehad, en weer met de pijl naar voren gemonteerd.

FZR1000 Naked
Olieschraapveren zijn gemonteerd zoals je omschrijft. Zou dus goed moeten zijn.
De openingen zijn allemaal verdraaid gemonteerd, volgens omschrijving wph.

jkoehorst
Klepgeleiders waren nog goed, er was geen voelbare speling en de seals zijn nieuw.

jb37/ Fazero/ Thijs_GSX_550
Als ik de boel weer uitelkaar heb zal ik in ieder geval de cilinder laten honen.
Hoonsporen waren trouwens nog zichtbaar (rondom) in de cilinder, zou dus niet erg ovaal kunnen zijn. (of zeg ik nu was doms?)

Wicos
Zuigerveren zijn met de merktekentjes naar boven gemonteerd, en gedraaid volgens het schema in het wph.

Zo een heel verhaal, heb nog heel wat uit te zoeken/ proberen. En aldoende leer je. :X
 
Net de boel uitelkaar gehaald en de zuigerveren waren allemaal nog heel *D , dus toen maar 2 inlaatkleppen eruit gehaald.
Die zaten onder de olie, dus de seals zullen wel kapot zijn. Alle 4 de bougies zijn zwart dus het zelfde zal ook wel gelden voor de overige 2.

Wel vreemd dat alle seals kapot zijn :? , bij het monteren heb ik ze erop gedrukt mbv. een dop 10. Dus dat zou ook goed moeten zijn. Kan het zijn dat het rubber van de seals uitgehard is door de ouderdom?

In ieder geval geluk dat het de zuigerveren niet zijn, scheelt weer een hoop in de kosten
 
Net de boel uitelkaar gehaald en de zuigerveren waren allemaal nog heel *D , dus toen maar 2 inlaatkleppen eruit gehaald.
Die zaten onder de olie, dus de seals zullen wel kapot zijn. Alle 4 de bougies zijn zwart dus het zelfde zal ook wel gelden voor de overige 2.

Wel vreemd dat alle seals kapot zijn :? , bij het monteren heb ik ze erop gedrukt mbv. een dop 10. Dus dat zou ook goed moeten zijn. Kan het zijn dat het rubber van de seals uitgehard is door de ouderdom?

In ieder geval geluk dat het de zuigerveren niet zijn, scheelt weer een hoop in de kosten

Zou vreemd zijn dat nieuwe seals hard zijn, maar alles kan natuurlijk.
Heb je wel de goede seals gekregen? En ze kapot maken met monteren kan natuurlijk wel maar alle 8 lijkt mij onwaarschijnlijk. Misschien te vast aangedrukt waardoor ze ovaal worden of open gaan staan. :?
 
Zou vreemd zijn dat nieuwe seals hard zijn, maar alles kan natuurlijk.
Heb je wel de goede seals gekregen? En ze kapot maken met monteren kan natuurlijk wel maar alle 8 lijkt mij onwaarschijnlijk. Misschien te vast aangedrukt waardoor ze ovaal worden of open gaan staan. :?

Ik vind het ook vreemd, maar ze zijn wel alle vier kapot. Heb ze er rustig opgedrukt totdat ze vastklikten.
 
Pistonpennen, zuigerveren, klepseals en pakkingen vervangen, kleppen ingeslepen ect.

Kan het zijn dat het rubber van de seals uitgehard is door de ouderdom?
:? :? :?

Waren de seals nou wel of niet vervangen door nieuwe? Als ze oud waren kan het zijn dat de seals bij het er opnieuw inzetten toch beschadigd zijn.

Waren je (gekartelde) olie schraapveren ook nog goed? Ooit bij het vervangen van de verensets bij m'n motor is er 1 nokje afgebroken die normaal gesproken tegen elkaar aanvalt. Hierdoor drukte de ring dus niet goed tegen de cil. wand en had ik op 1 cil. flink olie verbranding. Zuigerveren zorgen voor de compressie en de schraapveer zorgt ervoor dat de olie in je carter blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan