Het bizarre R1100S topic Deel III
De R1100S
Wegens enorm succes is het informatieve, gezellige en leerzame "grote R1100S topic" en "Het enorme R1100S topic DEEL II" doorgezet in "Het bizarre R1100S topic DEEL III"
Ik hoop dat we er met zijn allen weer een enorm (leuk, gezellig, informatief en leerzaam) topic van mogen maken.
Welkom allemaal !
De R1100S is een eigenzinnige sportieve motor. Met zijn 100 PK aan de krukas geen PK pakhuis, maar door het in een breed toerengebied inzetbare koppel van om en nabij de 100Nm is het toch een prettige krachtpatser die het menig ultra-sportmachine knap lastig kan maken. Het boxerblok geeft de motor karakter. Dat is niet te beschrijven, dat moet je proberen. Er is gekozen voor een aparte voorwielophanging. De BMW Telelever. Deze voorwielophanging werkt aan de onderzijde met een fusee, is afgeveerd door een apart veerelement, de telescopen worden enkel gebruikt voor de demping. Hierdoor stuurt de motor messcherp, comfortabel, zeer stabiel en duikt ze nauwelijks tijdens het remmen. De motor is dan ook volledig in zijn element in snelle bochten. De aandrijving wordt verzorgd door een 6-bak met relatief lange overbrengingen. De 6 wordt ingelegd op illegale snelheden. De achterwielaandrijving wordt verzorgd door een cardanas van het type "Paralever". Dit cardan heeft een reaktiestang waardoor er geen hinderlijke gas- en remreakties in de achterwielophanging ontstaan. Met minder dan 225 kilo op de weegschaal is het een van de lichtste BMW's.
De zit op de motor houdt het midden tussen sportief en tour, afhankelijk van de uitvoering en samenstelling. Zowel lange als korte mensen zitten lekker op de S. Af fabriek kan er voor 2 stuurvarianten gekozen worden. De comfort-optie is 4 centimeter hoger en heeft een iets boller ruitje voor de windbescherming. Optioneel is een sportpakket dat je kan herkennen aan de gele schroefveren in de demperunits, de stuurdemper en de iets hoger staande achterkant (kortere reaktiestang cardan). De motor is te voorzien van BMW touring koffers. De brede koffers zijn kleiner te maken met smallere (city)deksels. Natuurlijk zijn ook verwarmde handvatten leverbaar, van het type vingerroosters (stand 2) Optioneel is de motor uit te rusten met ABS. Vanaf modeljaar 2003 is de 3e generatie gekomen. Een deelintegraalsysteem dat met de voorrem ook deels de achterrem bedient. Een zeer nuttige en goed werkende accessoire.
Aankoop en aandachtspunten
De R1100S is een redelijk storingsvrije machine. De cilinders en zuigers zijn in hoge mate slijtvast. Ik ken een geval waarbij de "Big-ends" waren uitgelopen (krukas lagers), maar dat was een machine die op het circuit gebruikt werd en redelijk aangepast was. Problemen die ond bekend zijn geworden van de S op kilometers:
De gasklephuizen slijten rond de gasklep-stang. Hierdoor trekt de motor "valse lucht" en raakt de injectie in de war. Horten en stoten is het gevolg van het wisselende en niet optimale mengsel van benzine en lucht. De motor loopt te arm.
Van de koppeling kunnen de spiebanen uitbreken bij S-jes tot 2000. Rond die tijd is daar een modificatie op gekomen met een koppelingsplaat met sintermetalen slijtvlakken. Deze zou sterker zijn en dit probleem niet meer hebben. Van diezelfde modellen gaat de oliekeerring van de versnellingsbak en krukaskeerring nog wel eens een beetje lekken. Inspecteer je S dus aan de onderzijde op olielekkage: Olie tussen blok en versnellingsbak (naadovergang aan RECHTERzijde achter gasklephuis). Een lekkende cardan bij het wiel kan duiden op een versleten "aandrijfklok".
Er zijn mensen die de versnellingsbak kapot hebben gekregen. Lomp schakelen ligt BMW niet zo.
Verder kan het overkoken van de accu leiden tot een beschadigde kabelboom.
Dat is het wel.
Dit topic
Dit topic is opgezet door enthousiasme dat bestaat voor deze motor. Er zijn enorm veel accessoires en aanpassingen mogelijk om je motor te personaliseren en te optimaliseren. Ik heb geprobeerd om dit enigszins in kaart te brengen in deze startpost. Daarnaast kunnen we hier van elkaar leren. Zo zijn nieuwkomers, racende R1's met tips ( Peter @ R1 ) een aspirant kopers van harte welkom met vragen en tips.
Plaats je bevindingen, accessoires, je stoerste (R1100S) foto's en links. Heb je een R1100S en ben je nog niet opgenomen in de lijst ? Post het even, dan zet ik je erbij.
Accessoires
Boxerstyle
Recchia-motos
Bikes.sjbmw
Suburban-machinery
Ascycles
Scherb-s.de
Metisse.de
Hattech.de
Pack-Parts
R1100Sgoodies
Boxer-Performance
Wunderlich
Ilmberger Carbon
Madmix
Nippynormans
Van Harten
BBpower
Hobbyist
Alphatechnik
Knfilters
Wuedo
Hesa-motorsport.de
Jaeger-motorsport
Tuning
http://www.techlusion.us/home.htm
Tovami: testbanken voor motoren, auto's en karts
http://www.metisse.de/frame_daten/start_D_GB.html
Top-Themen bei t-online.de
http://www.bbpower.de/
Turbo Boxer
http://www.fuelinmoto.com.au/
http://www.ebl-motorpower.de/
BMW Motorcycle Turbocharger Kits
Uitlaten
Edelstahlauspuff - Titanauspuff - Rahmenbau - Motorrad - Leistungsmessung
Suspended Domain
http://www.omexperformanceusa.com/R1100S.html
BN Pipes GmbH - Sportauspuffanlagen für Audi, Seat, Skoda und Volkswagen
Staintune
Two Brothers Racing - TBR - Exhaust Systems
Zach
HATTECH | Ihr Spezialist für Auspuffanlagen
remus-racing.com
. . : : : VAN DER LINDE SYSTEMS : : : . .
http://www.edgemoto.com/vanderlinde/van_S.html
Veren en dempers
http://www.wpsuspension.com/
Wilbers
WP ? HK Suspension
http://technoflex-suspension.net/
http://www.ohlins.com
Banden
Sabra Geldermalsen
Reifenversand Duitsland
Reviews R1100S
Boxer review (Belgisch)
http://www.motorcycle.com/mo/mcbmw/00r1100s.html
Overige R1100S links
S-Boxer
Wijhenke
Micapeak Register
Bockie's S site
http://www.cfranz.it/
http://www.s-boxer.lu/
http://www.zeggel.de/seite1.htm
http://www.bmbikes.co.uk/index.htm
http://www.motorrad-einbeck.de
Boxercup
Katja-Poensgen
Boxerteam
Tips and tricks
Onderstel:
Neem als je een normaal onderstel hebt de reaktiestang van een R 1100 GS ipv. een alu-reaktiestang. Deze is dezelfde lengte als die van het sportonderstel maar veel goedkoper. Ziet er identiek uit als de origineel plaatstalen trekstang. Ik betaalde er bij Van Harten 25 euro voor. Volgens zeggen gaan de stuureigenschappen er enorm op vooruit.
Xenon op een R1100S
Vervang de H1 dimlicht lamp door een HID lamp (Xenon)
Navi/communicatie op de motor
https://www.aspidshop.com/export/store/default.php
http://www.dirtbike.at/bmw/r1100s/r1100s_gps.html
http://www.gps.nl
http://www.sportextreme.com
http://www.globalpositioningsystems.co.uk/
http://www.gps.tv
http://www.expansys.nl
http://www.mo2bike.nl (ook evenementen e.d.)
http://www.baehr.net/
Race & circuit
http://www.motorsportschool.be
http://www.circuit-de-folembray.com/
http://www.circuitdecroix.com/
http://www.crtholland.nl/
http://www.adac-motorsport.de/index.php?display=news&id=1601&rubrikid=37&kategorieid=3&direct=1
Opknappen, modden en renoveren:
Micro-fiches !
Owners
1. bredebeier
2. Bozzma
3. Charley
4.boedhaman S verkocht met pijn in z'n hart..
5.Worldbeater S verkocht..
6. bulleke
7. SeatsnifferDre
8. beamertje
9. Patriesss
10. (((boxer)))
11. luka
12. puggy
13. silver R1100S
14. slidePaT
15. jansof
16. Sleeper
17. girlR1100S
18. kaatje75
19. Monocilinder
20. Hanski
21. Stampertje_35
22. R@VEN
23. MrBeemer
24. Boxer Replica
25. suz rgv 800
26. Koentjuh
27. bmwjoske
28. Arrewald
29. bmwjoske
30. Winner61
31. hjr1100s
32. altrecht
33. Boxer-twin
34. BCRMick
35. toot
36. devogel
36. BomSan
37. Kaas
38. thijsje
39. BosB
40. goldbmw
Please, keep it R1100S
Activiteiten
De R1100S
Wegens enorm succes is het informatieve, gezellige en leerzame "grote R1100S topic" en "Het enorme R1100S topic DEEL II" doorgezet in "Het bizarre R1100S topic DEEL III"
Ik hoop dat we er met zijn allen weer een enorm (leuk, gezellig, informatief en leerzaam) topic van mogen maken.
Welkom allemaal !
De R1100S is een eigenzinnige sportieve motor. Met zijn 100 PK aan de krukas geen PK pakhuis, maar door het in een breed toerengebied inzetbare koppel van om en nabij de 100Nm is het toch een prettige krachtpatser die het menig ultra-sportmachine knap lastig kan maken. Het boxerblok geeft de motor karakter. Dat is niet te beschrijven, dat moet je proberen. Er is gekozen voor een aparte voorwielophanging. De BMW Telelever. Deze voorwielophanging werkt aan de onderzijde met een fusee, is afgeveerd door een apart veerelement, de telescopen worden enkel gebruikt voor de demping. Hierdoor stuurt de motor messcherp, comfortabel, zeer stabiel en duikt ze nauwelijks tijdens het remmen. De motor is dan ook volledig in zijn element in snelle bochten. De aandrijving wordt verzorgd door een 6-bak met relatief lange overbrengingen. De 6 wordt ingelegd op illegale snelheden. De achterwielaandrijving wordt verzorgd door een cardanas van het type "Paralever". Dit cardan heeft een reaktiestang waardoor er geen hinderlijke gas- en remreakties in de achterwielophanging ontstaan. Met minder dan 225 kilo op de weegschaal is het een van de lichtste BMW's.
De zit op de motor houdt het midden tussen sportief en tour, afhankelijk van de uitvoering en samenstelling. Zowel lange als korte mensen zitten lekker op de S. Af fabriek kan er voor 2 stuurvarianten gekozen worden. De comfort-optie is 4 centimeter hoger en heeft een iets boller ruitje voor de windbescherming. Optioneel is een sportpakket dat je kan herkennen aan de gele schroefveren in de demperunits, de stuurdemper en de iets hoger staande achterkant (kortere reaktiestang cardan). De motor is te voorzien van BMW touring koffers. De brede koffers zijn kleiner te maken met smallere (city)deksels. Natuurlijk zijn ook verwarmde handvatten leverbaar, van het type vingerroosters (stand 2) Optioneel is de motor uit te rusten met ABS. Vanaf modeljaar 2003 is de 3e generatie gekomen. Een deelintegraalsysteem dat met de voorrem ook deels de achterrem bedient. Een zeer nuttige en goed werkende accessoire.
Aankoop en aandachtspunten
De R1100S is een redelijk storingsvrije machine. De cilinders en zuigers zijn in hoge mate slijtvast. Ik ken een geval waarbij de "Big-ends" waren uitgelopen (krukas lagers), maar dat was een machine die op het circuit gebruikt werd en redelijk aangepast was. Problemen die ond bekend zijn geworden van de S op kilometers:
De gasklephuizen slijten rond de gasklep-stang. Hierdoor trekt de motor "valse lucht" en raakt de injectie in de war. Horten en stoten is het gevolg van het wisselende en niet optimale mengsel van benzine en lucht. De motor loopt te arm.
Van de koppeling kunnen de spiebanen uitbreken bij S-jes tot 2000. Rond die tijd is daar een modificatie op gekomen met een koppelingsplaat met sintermetalen slijtvlakken. Deze zou sterker zijn en dit probleem niet meer hebben. Van diezelfde modellen gaat de oliekeerring van de versnellingsbak en krukaskeerring nog wel eens een beetje lekken. Inspecteer je S dus aan de onderzijde op olielekkage: Olie tussen blok en versnellingsbak (naadovergang aan RECHTERzijde achter gasklephuis). Een lekkende cardan bij het wiel kan duiden op een versleten "aandrijfklok".
Er zijn mensen die de versnellingsbak kapot hebben gekregen. Lomp schakelen ligt BMW niet zo.
Verder kan het overkoken van de accu leiden tot een beschadigde kabelboom.
Dat is het wel.
Dit topic
Dit topic is opgezet door enthousiasme dat bestaat voor deze motor. Er zijn enorm veel accessoires en aanpassingen mogelijk om je motor te personaliseren en te optimaliseren. Ik heb geprobeerd om dit enigszins in kaart te brengen in deze startpost. Daarnaast kunnen we hier van elkaar leren. Zo zijn nieuwkomers, racende R1's met tips ( Peter @ R1 ) een aspirant kopers van harte welkom met vragen en tips.
Plaats je bevindingen, accessoires, je stoerste (R1100S) foto's en links. Heb je een R1100S en ben je nog niet opgenomen in de lijst ? Post het even, dan zet ik je erbij.
Accessoires
Boxerstyle
Recchia-motos
Bikes.sjbmw
Suburban-machinery
Ascycles
Scherb-s.de
Metisse.de
Hattech.de
Pack-Parts
R1100Sgoodies
Boxer-Performance
Wunderlich
Ilmberger Carbon
Madmix
Nippynormans
Van Harten
BBpower
Hobbyist
Alphatechnik
Knfilters
Wuedo
Hesa-motorsport.de
Jaeger-motorsport
Tuning
http://www.techlusion.us/home.htm
Tovami: testbanken voor motoren, auto's en karts
http://www.metisse.de/frame_daten/start_D_GB.html
Top-Themen bei t-online.de
http://www.bbpower.de/
Turbo Boxer
http://www.fuelinmoto.com.au/
http://www.ebl-motorpower.de/
BMW Motorcycle Turbocharger Kits
Uitlaten
Edelstahlauspuff - Titanauspuff - Rahmenbau - Motorrad - Leistungsmessung
Suspended Domain
http://www.omexperformanceusa.com/R1100S.html
BN Pipes GmbH - Sportauspuffanlagen für Audi, Seat, Skoda und Volkswagen
Staintune
Two Brothers Racing - TBR - Exhaust Systems
Zach
HATTECH | Ihr Spezialist für Auspuffanlagen
remus-racing.com
. . : : : VAN DER LINDE SYSTEMS : : : . .
http://www.edgemoto.com/vanderlinde/van_S.html
Veren en dempers
http://www.wpsuspension.com/
Wilbers
WP ? HK Suspension
http://technoflex-suspension.net/
http://www.ohlins.com
Banden
Sabra Geldermalsen
Reifenversand Duitsland
Reviews R1100S
Boxer review (Belgisch)
http://www.motorcycle.com/mo/mcbmw/00r1100s.html
Overige R1100S links
S-Boxer
Wijhenke
Micapeak Register
Bockie's S site
http://www.cfranz.it/
http://www.s-boxer.lu/
http://www.zeggel.de/seite1.htm
http://www.bmbikes.co.uk/index.htm
http://www.motorrad-einbeck.de
Boxercup
Katja-Poensgen
Boxerteam
Tips and tricks
Onderstel:
Neem als je een normaal onderstel hebt de reaktiestang van een R 1100 GS ipv. een alu-reaktiestang. Deze is dezelfde lengte als die van het sportonderstel maar veel goedkoper. Ziet er identiek uit als de origineel plaatstalen trekstang. Ik betaalde er bij Van Harten 25 euro voor. Volgens zeggen gaan de stuureigenschappen er enorm op vooruit.
Xenon op een R1100S
Vervang de H1 dimlicht lamp door een HID lamp (Xenon)
Navi/communicatie op de motor
https://www.aspidshop.com/export/store/default.php
http://www.dirtbike.at/bmw/r1100s/r1100s_gps.html
http://www.gps.nl
http://www.sportextreme.com
http://www.globalpositioningsystems.co.uk/
http://www.gps.tv
http://www.expansys.nl
http://www.mo2bike.nl (ook evenementen e.d.)
http://www.baehr.net/
Race & circuit
http://www.motorsportschool.be
http://www.circuit-de-folembray.com/
http://www.circuitdecroix.com/
http://www.crtholland.nl/
http://www.adac-motorsport.de/index.php?display=news&id=1601&rubrikid=37&kategorieid=3&direct=1
Opknappen, modden en renoveren:
Micro-fiches !
Owners
1. bredebeier
2. Bozzma
3. Charley
4.
5.
6. bulleke
7. SeatsnifferDre
8. beamertje
9. Patriesss
10. (((boxer)))
11. luka
12. puggy
13. silver R1100S
14. slidePaT
15. jansof
16. Sleeper
17. girlR1100S
18. kaatje75
19. Monocilinder
20. Hanski
21. Stampertje_35
22. R@VEN
23. MrBeemer
24. Boxer Replica
25. suz rgv 800
26. Koentjuh
27. bmwjoske
28. Arrewald
29. bmwjoske
30. Winner61
31. hjr1100s
32. altrecht
33. Boxer-twin
34. BCRMick
35. toot
36. devogel
36. BomSan
37. Kaas
38. thijsje
39. BosB
40. goldbmw
Please, keep it R1100S
Activiteiten
Laatst bewerkt: