Het bizarre R1100S topic deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bozzma

MF veteraan
4 apr 2004
1.858
0
Utrecht
Het bizarre R1100S topic Deel III

De R1100S


Wegens enorm succes is het informatieve, gezellige en leerzame "grote R1100S topic" en "Het enorme R1100S topic DEEL II" doorgezet in "Het bizarre R1100S topic DEEL III"

Ik hoop dat we er met zijn allen weer een enorm (leuk, gezellig, informatief en leerzaam) topic van mogen maken.

Welkom allemaal !

full


De R1100S is een eigenzinnige sportieve motor. Met zijn 100 PK aan de krukas geen PK pakhuis, maar door het in een breed toerengebied inzetbare koppel van om en nabij de 100Nm is het toch een prettige krachtpatser die het menig ultra-sportmachine knap lastig kan maken. Het boxerblok geeft de motor karakter. Dat is niet te beschrijven, dat moet je proberen. Er is gekozen voor een aparte voorwielophanging. De BMW Telelever. Deze voorwielophanging werkt aan de onderzijde met een fusee, is afgeveerd door een apart veerelement, de telescopen worden enkel gebruikt voor de demping. Hierdoor stuurt de motor messcherp, comfortabel, zeer stabiel en duikt ze nauwelijks tijdens het remmen. De motor is dan ook volledig in zijn element in snelle bochten. De aandrijving wordt verzorgd door een 6-bak met relatief lange overbrengingen. De 6 wordt ingelegd op illegale snelheden. De achterwielaandrijving wordt verzorgd door een cardanas van het type "Paralever". Dit cardan heeft een reaktiestang waardoor er geen hinderlijke gas- en remreakties in de achterwielophanging ontstaan. Met minder dan 225 kilo op de weegschaal is het een van de lichtste BMW's.

De zit op de motor houdt het midden tussen sportief en tour, afhankelijk van de uitvoering en samenstelling. Zowel lange als korte mensen zitten lekker op de S. Af fabriek kan er voor 2 stuurvarianten gekozen worden. De comfort-optie is 4 centimeter hoger en heeft een iets boller ruitje voor de windbescherming. Optioneel is een sportpakket dat je kan herkennen aan de gele schroefveren in de demperunits, de stuurdemper en de iets hoger staande achterkant (kortere reaktiestang cardan). De motor is te voorzien van BMW touring koffers. De brede koffers zijn kleiner te maken met smallere (city)deksels. Natuurlijk zijn ook verwarmde handvatten leverbaar, van het type vingerroosters (stand 2) ;) Optioneel is de motor uit te rusten met ABS. Vanaf modeljaar 2003 is de 3e generatie gekomen. Een deelintegraalsysteem dat met de voorrem ook deels de achterrem bedient. Een zeer nuttige en goed werkende accessoire.

Aankoop en aandachtspunten
De R1100S is een redelijk storingsvrije machine. De cilinders en zuigers zijn in hoge mate slijtvast. Ik ken een geval waarbij de "Big-ends" waren uitgelopen (krukas lagers), maar dat was een machine die op het circuit gebruikt werd en redelijk aangepast was. Problemen die ond bekend zijn geworden van de S op kilometers:

De gasklephuizen slijten rond de gasklep-stang. Hierdoor trekt de motor "valse lucht" en raakt de injectie in de war. Horten en stoten is het gevolg van het wisselende en niet optimale mengsel van benzine en lucht. De motor loopt te arm.

Van de koppeling kunnen de spiebanen uitbreken bij S-jes tot 2000. Rond die tijd is daar een modificatie op gekomen met een koppelingsplaat met sintermetalen slijtvlakken. Deze zou sterker zijn en dit probleem niet meer hebben. Van diezelfde modellen gaat de oliekeerring van de versnellingsbak en krukaskeerring nog wel eens een beetje lekken. Inspecteer je S dus aan de onderzijde op olielekkage: Olie tussen blok en versnellingsbak (naadovergang aan RECHTERzijde achter gasklephuis). Een lekkende cardan bij het wiel kan duiden op een versleten "aandrijfklok".

Er zijn mensen die de versnellingsbak kapot hebben gekregen. Lomp schakelen ligt BMW niet zo.

Verder kan het overkoken van de accu leiden tot een beschadigde kabelboom.

Dat is het wel.

01.jpg


Dit topic
Dit topic is opgezet door enthousiasme dat bestaat voor deze motor. Er zijn enorm veel accessoires en aanpassingen mogelijk om je motor te personaliseren en te optimaliseren. Ik heb geprobeerd om dit enigszins in kaart te brengen in deze startpost. Daarnaast kunnen we hier van elkaar leren. Zo zijn nieuwkomers, racende R1's met tips ( Peter @ R1 ;) ) een aspirant kopers van harte welkom met vragen en tips.

Plaats je bevindingen, accessoires, je stoerste (R1100S) foto's en links. Heb je een R1100S en ben je nog niet opgenomen in de lijst ? Post het even, dan zet ik je erbij.
r0300964.jpg

Accessoires
Boxerstyle
Recchia-motos
Bikes.sjbmw
Suburban-machinery
Ascycles
Scherb-s.de
Metisse.de
Hattech.de
Pack-Parts
R1100Sgoodies
Boxer-Performance
Wunderlich
Ilmberger Carbon
Madmix
Nippynormans
Van Harten
BBpower
Hobbyist
Alphatechnik
Knfilters
Wuedo
Hesa-motorsport.de
Jaeger-motorsport
motor.jpg


Tuning
http://www.techlusion.us/home.htm
Tovami: testbanken voor motoren, auto's en karts
http://www.metisse.de/frame_daten/start_D_GB.html
Top-Themen bei t-online.de
http://www.bbpower.de/
Turbo Boxer
http://www.fuelinmoto.com.au/
http://www.ebl-motorpower.de/
BMW Motorcycle Turbocharger Kits

125c3.jpg

Uitlaten
Edelstahlauspuff - Titanauspuff - Rahmenbau - Motorrad - Leistungsmessung
Suspended Domain
http://www.omexperformanceusa.com/R1100S.html
BN Pipes GmbH - Sportauspuffanlagen für Audi, Seat, Skoda und Volkswagen
Staintune
Two Brothers Racing - TBR - Exhaust Systems
Zach
HATTECH | Ihr Spezialist für Auspuffanlagen
remus-racing.com
. . : : : VAN DER LINDE SYSTEMS : : : . .
http://www.edgemoto.com/vanderlinde/van_S.html
full


Veren en dempers
Front_Spin.jpg

http://www.wpsuspension.com/
Wilbers
WP ? HK Suspension
http://technoflex-suspension.net/
http://www.ohlins.com

Banden
full

Sabra Geldermalsen
Reifenversand Duitsland

Reviews R1100S
Boxer review (Belgisch)
http://www.motorcycle.com/mo/mcbmw/00r1100s.html

Overige R1100S links
S-Boxer
Wijhenke
Micapeak Register
Bockie's S site
http://www.cfranz.it/
http://www.s-boxer.lu/
http://www.zeggel.de/seite1.htm
http://www.bmbikes.co.uk/index.htm
http://www.motorrad-einbeck.de

Boxercup
Katja-Poensgen
Boxerteam

70.jpg


Tips and tricks
Onderstel:
Neem als je een normaal onderstel hebt de reaktiestang van een R 1100 GS ipv. een alu-reaktiestang. Deze is dezelfde lengte als die van het sportonderstel maar veel goedkoper. Ziet er identiek uit als de origineel plaatstalen trekstang. Ik betaalde er bij Van Harten 25 euro voor. Volgens zeggen gaan de stuureigenschappen er enorm op vooruit.

Xenon op een R1100S
Vervang de H1 dimlicht lamp door een HID lamp (Xenon)

full


Navi/communicatie op de motor
https://www.aspidshop.com/export/store/default.php
http://www.dirtbike.at/bmw/r1100s/r1100s_gps.html
http://www.gps.nl
http://www.sportextreme.com
http://www.globalpositioningsystems.co.uk/
http://www.gps.tv
http://www.expansys.nl
http://www.mo2bike.nl (ook evenementen e.d.)
http://www.baehr.net/

full


Race & circuit

http://www.motorsportschool.be
http://www.circuit-de-folembray.com/
http://www.circuitdecroix.com/
http://www.crtholland.nl/
http://www.adac-motorsport.de/index.php?display=news&id=1601&rubrikid=37&kategorieid=3&direct=1


Opknappen, modden en renoveren:

Micro-fiches !

Owners
1.
bredebeier
2. Bozzma
3. Charley
4. boedhaman '( S verkocht met pijn in z'n hart..
5. Worldbeater '( S verkocht..
6. bulleke
7. SeatsnifferDre
8. beamertje
9. Patriesss
10. (((boxer)))
11. luka
12. puggy
13. silver R1100S
14. slidePaT
15. jansof
16. Sleeper
17. girlR1100S
18. kaatje75
19. Monocilinder
20. Hanski
21. Stampertje_35
22. R@VEN
23. MrBeemer
24. Boxer Replica
25. suz rgv 800
26. Koentjuh
27. bmwjoske
28. Arrewald
29. bmwjoske
30. Winner61
31. hjr1100s
32. altrecht
33. Boxer-twin
34. BCRMick
35. toot
36. devogel
36. BomSan
37. Kaas
38. thijsje
39. BosB
40. goldbmw


Please, keep it R1100S

8-)



Activiteiten
 
Laatst bewerkt:
Caramba, dat starttopic is wel erg lang geworden.....en volgens mij staat nog niet iedereen erbij....
 
Sodeju, het gaat echt rap met dat forum, heb je het effe druk moet je hard je best doen om bij te blijven met lezen.

In ieder geval weer veel leesplezier *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Ruhrsee 31-08-2005.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik was allemaal aan het zoeken naar mijn inmiddels vertrouwde topic, maar kon het niet vinden. Is opeens deeltje 3 gelanceerd! *O* *O* *O*
 
Charley,

Ik sponsor zondag wel met 2 volle, nieuwe zakken originele DE Regular pads en een pak pure chocoladehageltjes (omdat vlaai in de rugzak meeslepen me iets te ver gaat). *O*
 
Hallo allemaal ik kijk al een hele tijd passief op het grote R1100s topic, maar het is nu maar eens tijd om actief te worden :W

Ik ben in het bezit van een gele r1100s uit 2000 die ik zelf heb geimporteerd uit Duitsland.
Naast het rijden doe ik ook al de reparaties en onderhoud zelf.

Charley, ik vraag me af of er zondag nog een 1100s rijder mee kan, lijkt me leuk om gelijk gestemde te ontmoeten.

Bozzma zou je mij ook in de owners groep willen plaatsen.THANKS

nog een pic van mij in Duitsland
full
 
Wauw, deel III alweer :}

@bozzma: 'k hep nu weer een nieuwe uitlaat, dus het overneem verhaal is niet meer van toepassing.

Al dat gepraat over gebak brengt mij op de volgende vraag: zou de nieuwe R1200S voldoende ruimte achter de buddyseat hebben voor een viertal appelpunten, of een mokkastaaf? De R1100S is niet zo'n pakezel... Mis de vakjes van mijn K75S soms wel een beetje '( En koffers op een R1100S is handig, maar beetje zonde van de lijn. En appelpunten zijn weer slecht voor de lijn, maar da's weer een ander onderwerp B|

Trouwens van het weekend nog wat rondgetuft op de leenmotor (F650), en ik begon het zowaar leuk te vinden. Misschien toch een leuke pekelfiets :]
 
Wauw, deel III alweer :}

....... voldoende ruimte achter de buddyseat hebben voor een viertal appelpunten, of een mokkastaaf? ...


Nou ja, Kaatje, je mag echt NIKS mee naar huis nemen, hoor....
_O- _O-

Ik heb 4 kids, en die eten alles wel op....


@Cyclops.... :} :} :} ...alleen al voor het idee....volgens mij heb jij hetzelfde probleem als ik....ideaal gewicht, alleen geen 4 meter lang....snoepkees. Maar bedankt voor het aanbod, niet nodig...

@arrewald....welkom...eemeeuw ff aan me doorgeven....
 
Laatst bewerkt:
Vielen Dank voor de tips over het importeren van een Boxercup replica uit Duitsland!

Kan ik 'm qua prijs beter nu kopen of in maart wanneer het seizoen begint? (ik moet een goeie reden hebben om niet NU naar Duitsland te rijden :] ) Wat denken de experts? Ik heb echt géén idee of ik 'r nu meer af kan halen aan het eind van het seizoen of als 'ie weer 6 mnd ouder is...

Tips waar ik met de koop en de proefrit op moet letten?

Van wie is trouwens die ENORM sjiek bijgespoten Boxercup op de site van Van Harten? Ik zag 'm ook op een meeting-foto staan geloof ik.
 
Even een update:

Meeting de 16e:

- Charley (verzamelen)
- R@ven (shirts)
- Bozzma (route/voorrijder)
- GirlR1100s (Fotoshoots )
- Kaatje 75
- Boxer Replica
- zxrbiker
- Cyclops (chocoladestrooisel)
- Superbiker/Ton
- Stampertje_35
- Koentjuh
- BMWJoske
- Vogel
- GLK
- Laser
- Toot (als de grenzen nog open zijn)
- hjr1100s
- Topspeed
- Rob + maat/vrouw
- arrewald
- Winner61 (als de Harz niet doorgaat...)
 
Laatst bewerkt:
Kunnen jullie mij ook toevoegen bij owners????
Thanks en denk dat het niet lang zal deuren voor topic 4.
Het is er in ieder geval erg leuk, ben benieuwd zondag
nemen in ieder geval mooi weer mee, waar blijft de route charlie??
gr BMWJOSKE
full
 
Ow, ieder die een motor wil importeren... Mag contact met mij opnemen... De mijne komt ook bij de Oosterburen vandaan :+

Ik was vandaag in Drachten. En ik reed daar voorbij een motorzaakje. Een BMW dealer die sinds kort ook KTM dealer is. Zow ! Dus even gestopt en op een prachtige KTM Supermotard gezeten. Stom toevallig moet ik er morgen weer heen... Neem mijn helm maar mee... DAT wil ik een keer meemaken ! Lijkt me helemaal geweldig voor erbij !

Begin op BB te lijken :?
 
Zo'n ding, dus..

6742.jpg



Maar ik zou toch ook niet zonder tour-sportfiets kunnen. Ik maak nou eenmaal graag wat langere tochtjes...
 
Ow, ieder die een motor wil importeren... Mag contact met mij opnemen... De mijne komt ook bij de Oosterburen vandaan :+

Ik was vandaag in Drachten. En ik reed daar voorbij een motorzaakje. Een BMW dealer die sinds kort ook KTM dealer is. Zow ! Dus even gestopt en op een prachtige KTM Supermotard gezeten. Stom toevallig moet ik er morgen weer heen... Neem mijn helm maar mee... DAT wil ik een keer meemaken ! Lijkt me helemaal geweldig voor erbij !

Begin op BB te lijken :?

Ben bezig met 'n KTM 620,Kun je hier op de Veluwe nog iets mee! :]

Alle neiwe leden; van Harte welkom hier en veel leesplezier

Alle stiekeme meelezers met een S: het is nu bzwezen de S klasse is springlevend *O* *O* , tijd om in te haken en aan te schuiven, wordt actief topic vervuiler :r



:+

@Girl: als ik geweten had dat je ziek was had ik even een kopje soep voor je gemaakt, was vanmorgen in de straat bijna,maar dacht; of ze is S-sen of ze werkt :N :N
Bij een volgende ingeving waag ik het er gewoon op :Y

Sterkte met het herstel :W :W
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan