Ducati, goed of slecht

Cobus-Jan

MF veteraan
1 jun 2005
2.069
0
Geachte lezer,

Zoals waarschijnlijk wel bekend zijn er verschillende meningen of Ducati. Sommigen vinden het helemaal geweldig en een ander moet er helemaal niets van hebben.

Persoonlijk lijkt een Ducati (Monster) mij een geweldige fiets, dus vraag ik mij af of deze (voor)oorderelen waar zijn, of dat het bijvoorbeeld afgunst is. Ik heb er zelf helaas geen ervaring mee. Over kleur en uiterlijk valt natuurlijk te twisten, maar het is de techniek en rijgedrag wat een fiets "goed" maakt. De uitspraak: "Ducati, stuk gaat ie" heb ik al een aantal keer gehoord. Terwijl Ducati rijders er juist lovend over zijn. Dus waar zit nou het verschil. :?

Ik hoop dus hier een objectief beeld te krijgen over Ducati, of over de modellen ervan. Graag hoor ik van jullie hoe jullie ervaringen zijn. En het liefst met motivatie, want "het is gewoon een goede/slechte motor" kan ik natuurlijk niets mee. :N

Persoonlijk hanteer ik vaak het motto voor degelijke dingen:
Kwaliteit is wat je voelt en ziet, service is wat je ervaart en de prijs is het eerst wat je vergeet. Dus over de kwaliteit, is Ducati nou goed of niet? Zijn ze storingsgevoelig? Zijn ze onderhoudsgevoelig? En is onderhoud zelf goed uit te voeren?

Dus heb je er ervaring mee hoor ik het graag!
 
Gebruik de zoekopdracht......

Anders krijgen we weer van die welles nietes uitspraken......
 
Ducati stuk gatie *D

Naar mijn idee is het erg verbeterd de laatste jaren... Blijft gewoon Italiaans dus alles is peper duur en weken wachten op je onderdelen.


En als je met zulke vooroordelen richting AUS gaat dan wens ik je veel succes......
 
Ducati stuk gatie *D

Naar mijn idee is het erg verbeterd de laatste jaren... Blijft gewoon Italiaans dus alles is peper duur en weken wachten op je onderdelen.

Onderdelen zijn goed te krijgen, en ook de prijzen vallen me mee.

Qua onderhoud niet eens zo gek veel duurder dan een Jap. Ik vind mijn Duc (uit 1995) een heerlijke motor, en heeft me nog nooit laten staan. :}
Het valt of staat wel met goed onderhoud.
 
Ik had geloof ik weer is beter me mond dicht kunen houden... -O-
Maar toen de tijd op de motor beurs met een dealer staan praten. Aprilia & Ducati specialist. Scheen dus echt zwaar bout te zijn kwa onderdelen. Erg lang wachten op onderdelen... Dus vandaar me uitspraak..... Maar goed wil niemand op zijn ziel trappen... Sorry hoor ;(
 
Ik had geloof ik weer is beter me mond dicht kunen houden... -O-
Maar toen de tijd op de motor beurs met een dealer staan praten. Aprilia & Ducati specialist. Scheen dus echt zwaar bout te zijn kwa onderdelen. Erg lang wachten op onderdelen... Dus vandaar me uitspraak..... Maar goed wil niemand op zijn ziel trappen... Sorry hoor ;(

Het is je vergeven O-) :+
 
Hehe, ik ben juist op zoek naar reacties. Anders had ik het topic niet geopend ;)

Ik heb een aantal jaar op zaterdag als werkplaatsmedewerker gewerkt bij een autobedrijf, dus ben mij bewust van de prijzen van originele onderdelen. Maar ik weet dan ook dat er niets boven een origineel/goed onderdeel gaat. En dan is een hoge prijs voor een onderdeel wellicht voordeliger op lange termijn. Vaak bezuinigen mensen op kleine onderdelen en zijn de kosten van reparatie van de gevolgen groter.

Onderdelen zijn gewoon onkosten die niet zo vaak voorkomen. Maar hebben verbruiksonderdelen een "redelijke" prijs/kwaliteit.

@Cosmic, je zegt dat het staat of valt met goed onderhoud. Wat moet ik mij daar bij voorstellen. Tijdig onderhoud met goed materiaal of de kundigheid van de monteur?

En hebben jullie ook echt negatieve ervaringen? Zoals slecht geconstrueerde onderdelen of onhandigheden?
 
Tja, elke motor heeft wel wat. Als je het een mooie motor vind, gewoon lekker doen :)

Je kan met een Ducati pure pech hebben met een motor en dan echt niets anders dan ellende, maar dat kan ook met een BMW of met een Honda. Maandagochtendmotoren worden bij elk merk gemaakt :) Verder qua onderdelen enzo, tja, voor het ene onderdeel wat logisch lijkt dat het altijd op voorraad is kan soms weken duren en een onderdeel waarvan je verwacht dat het er niet is kan de volgende werkdag wel eens geleverd zijn. En dat heb je ook weer met alle merken :)
 
@Cosmic, je zegt dat het staat of valt met goed onderhoud. Wat moet ik mij daar bij voorstellen. Tijdig onderhoud met goed materiaal of de kundigheid van de monteur?

En hebben jullie ook echt negatieve ervaringen? Zoals slecht geconstrueerde onderdelen of onhandigheden?

Precies wat je zegt, tijdig onderhoud, en een monteur die weet waar hij mee bezig is.

Negatieve ervaring die ik tot nu toe heb gehad, is het bevriezen van de carbs met lagere temperaturen. Maar dit schijnt bij de latere modellen verholpen te zijn.
 
Precies wat je zegt, tijdig onderhoud, en een monteur die weet waar hij mee bezig is.

Negatieve ervaring die ik tot nu toe heb gehad, is het bevriezen van de carbs met lagere temperaturen. Maar dit schijnt bij de latere modellen verholpen te zijn.

Bevroren carb('s) is (zijn) sowiezo niet echt een vreemd verschijnsel hoor, komt bij elk merk wel voor ;)
 
Tja negatief dan:
Bij 84.000km een totale revisie en buiten dat 1 spanningregelaar. Nu inmiddels 107.000km en ingeruild.
Slijtage onderdelen zoals remblokken/olie/filters/bougies enz : marktconforme prijzen

Onderhoud; bezuinig daar nooit op, maar dat zul je zelf wel weten. Alleen klepstellen is kostbaar als het tenminste goed uitgevoerd wordt. En als het goedkoop is dan moet je gaan twijfelen

Maar ga naar de sites en/of vraag het maar bij de bekende specialisten zoals Affetto/Biggelaar/HdB enz. En niet bij die grote ketens, heb zelf zeer slechte ervaringen met SAFE en is dus: :r

En positief:
Blijft apart.....
 
Onderhoud; bezuinig daar nooit op, maar dat zul je zelf wel weten. Alleen klepstellen is kostbaar als het tenminste goed uitgevoerd wordt. En als het goedkoop is dan moet je gaan twijfelen

Maar ga naar de sites en/of vraag het maar bij de bekende specialisten zoals Affetto/Biggelaar/HdB enz. En niet bij die grote ketens, heb zelf zeer slechte ervaringen met SAFE en is dus: :r

En positief:
Blijft apart.....

Helemaal mee eens! :Y
 
Injectie of carburateurverwarming, dan heb je er geen last van.

Moet zeggen dat ik me nog niet heb verdiept in het aanschaffen van carburateurverwarming. Heb wel gehoord dat het flink duur is. En om nou te gaan rommelen met lampjes in m'n luchfilterbox :X

edit: typo
 
Vooralsnog maak ik er uit op dat het eigenlijk een 'fiets is als alle anderen zonder échte nadelen. Die indruk kreeg ik namelijk wel van enkelen.
Als ik mijn studie heb afgerond waar ik nog een jaartje mee bezig ben komt er een nieuwe fiets. En de Ducati als 'fiets spreekt mij gewoon erg aan. Niet omdat het een "naam" heeft, maar puur omdat het model (monster) mooi is en redelijk recht-toe-recht-aan is. Maar als werktuigbouwkundige in spé stel ik hogere eisen aan de kwaliteit dan de gemiddelde gebruiker, denk ik.

Ik heb nu een Yamaha SR500, dus alles wat erna zal komen is vast mooier. Het is een prima fiets, maar luxe zoals elektrische start mag van mij wel ;)

/Edit: Ik type te langzaam, ondertussen zijn er al weer vier postings bij :z

Ow ja, carb verwarming zal wel niet nodig zijn. Ik heb de motor (nog) niet nodig als vervoer. Het is nu nog puur voor de lol. Dus in de winter rijden zal er wel niet in zitten. En dan zou ik toch de SR blijven pakken.
 
Laatst bewerkt:
Spanningsregelaar hoor ik inderdaad wel vaker. Maar eigenlijk bij diverse merken. Halfgeleiders hebben nog wel eens de eigenschap om door te slaan, maa rdaar doe je niets tegen. Dus dat zie ik eigenlijk niet als een gebrek van het merk.

Dan vraag ik mij eigenlijk af waarom mensen zo negatief kunenn zijn specifiek over het merk Ducati.
 
Spanningsregelaar hoor ik inderdaad wel vaker. Maar eigenlijk bij diverse merken. Halfgeleiders hebben nog wel eens de eigenschap om door te slaan, maa rdaar doe je niets tegen. Dus dat zie ik eigenlijk niet als een gebrek van het merk.

Dan vraag ik mij eigenlijk af waarom mensen zo negatief kunenn zijn specifiek over het merk Ducati.

Nouja, ik hoor veel dat vroegâh de Ducs niet echt betrouwbaar waren. Dus misschien dat het daar een beetje vandaan komt.

Soms verdenk ik sommigen ook wel een beetje van jaloezie, maar daar zal ik maar niet verder over uitwijden :X
 
Hehe, ja. Skoda en auto's zelfde verhaal. Dat was ook niet veel. Maar nu is het allemaal Volkswagen, dus de kwaliteit is stukken beter.
Stilletjes heb ik ook het vermoeden dat het afgunst en napraten is. Want de mensen die roepen dat het "niets" is hebben nog geen concrete minpunten kunnen noemen. Maar wie weet komen er nog wel écht serieuze problemen aan het licht in dit topic. Gebroken assen, kromme kleppen en rondvliegende stukken motor, wie weet.. ;)

Nog een ander verhaal is dat je alle bouten en moeren na de eerste zoveel kilomter weer vastgedraaid moeten worden... Maar als iemand daar een verhaal over heeft horen we het hier ongetwijfeld. ;)
 
Ik heb een Monster 600 uit '99 voor 3 jaar gehad. Nooit problemen mee gehad. Ook onderhoudskosten waren laag (€450,- in die drie jaar, dat is inclusief de 20k km beurt en nieuwe ketting en tandwielen).

Nu heb ik een nieuwe s2r, daar zijn wel wat probleempjes mee (doorgesneden kabelboom door verkeerde plaatsing en nietjes van het zadel die in de tank snijden). Ik zie dit als fouten die bij alle nieuwe modellen kunnen voorkomen. Wordt ook netjes opgelost, dus geen problemen mee.

Het zijn gewoon hele mooie motoren en ik vind de monster ook fijn rijden.

Het blijft toch altijd persoonlijk, wat voor de een een goed merk is, is voor de ander weer een k*tmerk. Met andere woorden, probeer het gewoon. Zeker als je het een mooie motor vind. Wel testrijden natuurlijk.
 
Nog een ander verhaal is dat je alle bouten en moeren na de eerste zoveel kilomter weer vastgedraaid moeten worden... Maar als iemand daar een verhaal over heeft horen we het hier ongetwijfeld. ;)

Ja ach, een Duc loopt nou eenmaal ruig. Het trilt en schudt. Het ding onder je leeft. Zeker als je het vergelijkt met een naaimachine-achtige in lijn 4 cilinder. Sommigen vinden het verschrikkelijk, sommigen vinden het geweldig. Ieder z'n meug.

Ik vind het fantastisch })
 
Jeps, ik heb dus een tijdje in een garage heel wat auto's voorbij zien komen. En zo heb ik het persoonlijk niet zo op Citroen. Zeer vooruitstrevende modellen en gewaagde ontwerpen, hulde. Maar de kwaliteit van de gebruikte materialen en constructies vind ik niks. Terwijl een familielid zweert bij Citroen, dus er zal wel een verschil van kader zijn...

Om dit een beetje "in kaart" te brengen hoop ik inderdaad op reacties zoals je al zei. Verkeerde plaatsing kabelboom en ongelukkig geplaatste nietjes. Dit zijn objectieve punten waar iedereen over kan beoordelen of ze acceptabel zijn. En dat is belangrijk voor een goed beeld.

Omdat het budget van een student krap is wil ik goed nadenken over wat ik koop. (Veel) geld uitgeven heb ik geen probleem mee, maar dan wil ik ook weten wat ik er voor terug heb. Vandaar dat ik het zo aan het peilen ben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan