11kW: Yamaha MT-125

Monomuis

MF dino
Donateur
11 jul 2001
24.558
2.131
Nederland
Yamaha MT-125
050714-2014-Yamaha-MT125-EU-Race-Blu-Studio-002.jpg


Specs:
Cilinderinhoud: 124.7cc
Vermogen: 11kW (15pk) bij 9000tpm
Koppel: 12,4Nm bij 8000tpm
Tank inhoud: 11.5 liter (actieradius dus ruim 350+km)
Gewicht: 138kg rijklaar (dus ook met afgevulde tank)

Op basis van de YZF-R125, maar dan uitgekleed en een meer relaxte zithouding.
Wie is er al aan het sparen? Vanaf eind 2014 te koop.

Deze gaat absoluut concurreren met de KTM Duke 125. Maar KTM is ook niet gek, die gaat met zijn RC125 natuurlijk weer concurreren met de YZF-R125. :]
 
Mooi ding, maar ik vind de Duke mooier. Die oogt bruter.
Maar de prijs is ook veel te hoog, helemaal mee eens.
 
Ik kan haast niet wachten om er(MT) een keertje op te rijden. Dat gevoel heb ik met de Duke dan weer totaal niet. Op de motorbeurs in Utrecht stond de Duke ook en ben ik er heel even opgestapt, maar hij zat echt niet lekker bij mijn benen.
 
Denk dat ie rond november wel bij de dealers staat. Kan je er in elk geval op zitten, om te zien hoe dat zit.
 
Blijkbaar zijn deze bij jullie nog niet verkrijgbaar als ik het goed versta???
Hier in België rijden ze al rond + mijn buur heeft er 1 gekocht :p
 
Blijkbaar niet... net als dat het best jammer is dat de WR125X dan niet officieel in NL te koop is (een aantal dealers hebben er wel eentje staan). Maar 125cc loopt hier gewoon niet, veel mensen wachten met het rijbewijs tot ze 20 zijn, want niemand wil op 125cc rijden.. alleen de echte die hards. Hier is het overige verkeer 125cc ook niet gewend.
 
Met een échte 11kW, zoals deze motor, kom je in Nederland niets te kort, behalve op de snelweg tijdens de spits. Maar dan kun je rustig tussen de vrachtwagens blijven.
Het overige verkeer hoeft ook niet te wennen aan 11kW, want tot zo'n 90km/h gedraagd zo'n motortje zich niet langzamer dan wat oudere auto's.
Behalve op de snelwegen kun je in Nederland overal heel goed meekomen met het verkeer, ook met tegenwind.
Wanneer je een motor hebt met bijna de helft van dit toegestane vermogen kan ik me voorstellen dat het de nodige irritaties op gaat leveren.
 
Dat is waar, met een echte 11kW kom je in Nederland best goed mee, met uitzondering van de provinciale wegen waar je 100km/u mag rijden. Ook dan kom je best vooruit, maar de overige weggebruikers zullen daar vaak 120km/u willen rijden en dan moet je flink aanpoten. zelfs met een 150cc'er met 11,2kW (vloeistofgekoeld), had ik bijv. grote moeite in de Flevopolder met het overige verkeer. Verder heb je nog genoeg luchtgekoelde 125cc'ers te koop die minder dan 11kW vermogen hebben en dan gaat het allemaal lastiger worden. Daarbij zijn de Duke, MT, YZF-R en dat soort voor een 18-jarige behoorlijk aan de prijs. Niet elke 18-jarige heeft 5000 euro liggen en ook nog eens 1000 euro voor een outfit en komt men uiteindelijk weer uit op een 125cc'er met minder vermogen (of een tweedehands natuurlijk).

Met mijn 6kW'er kan je prima op 80km/u wegen rijden, maar met sterke tegenwind is het net aan. Of misschien net niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan